در حال بارگذاری ...
با هدف تاثیرگذاری روی کیفیت آثار

نخستین مرکز مشاوره تئاتر آغاز به کار کرد

نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر شب گذشته با حضور هنرمندان در تئاتر مستقل تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایران تئاتر علی اصغر دشتی مدیر این مرکز گفت: در این جلسه فعالیت های مرکز مشاوره تئاتر را تشریح خواهیم کرد. ما نخستین مرکز مشاوره تخصصی مشاوره تئاتر در ایران هستیم که با هدف تاثیرگذاری بر کیفیت تولیدات تئاتر و هنر اجرا در کشور از طریق رسمیت بخشیدن به امر مشورت و گفتگو در هنر، با استفاده از مشاوران متخصص در شاخه های مختلف مرتبط با تئاتر و‌هنر اجرا فعالیت می کنیم. 

دشتی ادامه داد: فعالیت مرکز تخصصی مشاوره تئاتر برای کلیه دانشجویان و جامعه جوان تئاتر است که با قصد ارائه محصولات اجرایی و نوشتاری خود به فضای فرهنگی و مخاطبان این محصولات، در حال تولید اثر و فعالیت هستند. 

این کارگردان تئاتر بخش های مختلف خدمات مرکز مشاوره تئاتر را اینگونه مطرح کرد:خدمات مرکز شامل مشاوره های خصوصی ،کارگاه مشاوره، گفتگو مشاوره، اعزام مشاور به شهرستان،کارگاه های بخش بین الملل است.

دشتی در ادامه واحدهای مشاوره را که شامل نمایشنامه نویسی، کارگردانی، پرفورمنس، طراحی لباس، طراحی صحنه، تئاتر عروسکی ،گرافیک، طراحی و مهندسی صدا، موسیقی است نام برد و گفت: مشاوران واحد کارگردانی فرهاد مهندس پور، حسن معجونی، حمید پورآذری، سعید بهنام خانیکی، علی اصغر دشتی هستند .مشاوران واحد نمایشنامه نویسی محمد چرمشیر و افروز فروزند هستند‌ .در واحد طراحی صحنه سیامک احصایی، منوچهر شجاع و رضا مهدی زاده مشاوره می دهند.گلناز گلشن، شیما میرمحمدی و ندا نصر مشاوران بخش طراحی لباس هستند‌ .در بخش تئاتر عروسکی زهرا صبری، مریم معینی وحسن معجونی مشاوره خواهند داد. آیدین الفت و بامداد افشار مشاوران بخش طراحی و مهندسی صدا هستند. بابک میرزاخانی ،آنکیدو دارش و فرشاد فزونی در واحد موسیقی مشاوره خواهند داد. محمد باقر ضیایی ،امیر راد، رامین اعتمادی بزرگ، علی اتحاد و آشا صدر مشاوران پرفورمنس آرت هستند. مشاوران گرافیک نیز امیر اسمی و فرهاد فزونی هستند. صبا کسمایی نیز مشاور طراحی نور است. 

در ادامه دشتی با معرفی مشاوران هر کدام از واحدها از یکی از آنها دعوت می کرد که صحبت کنند.

فرهاد مهندس پور: در بخش آموزش کمبودهایی داریم که شاید وجود چنین مرکز مشاوره ای بخشی از آن را جبران کند.مرکز مشاوره تئاتر افرادی از شاخه های مختلف این هنر را گردهم آورده تا درباره تئاتر با مراجعه کنندگان صحبت کنند و امیدوارم این مرکز زمینه حرف زدن اهالی تئاتر با یکدیگر را فراهم کند‌.

سیامک احصایی : جذابیت این مشاوره ها برای من این است که ممکن است به سوالاتی بربخورم که به دانستن پاسخشان نیاز دارم‌ .ضمن اینکه وقتی در گروه عنوانی دارید مثلا کارگردان یا طراح صحنه و.. هستید، مایل هستید نظر خودتان اعمال شود اما وقتی صحبت از مشاوره می شود ،ارتباط کاری شکل بهتری می گیرد و‌ آنوقت دیگر به دنبال اعمال نظر خودتان نیستید.

گلناز گلشن: امیدوارم کسانی که برای مشاوره به واحد ما مراجعه می کنند عاشقان واقعی طراحی لباس باشند.

زهرا صبری : خوشحالم که زمینه گفتگو‌ و‌ مشورت با این مرکز فراهم می شود و هر کمکی از دستم بر بیاد انجام می دهم.

آیدین الفت: هفت سال است که سعی می کنم طراحی و مهندسی صدا را در هنر تئاتر جا بیاندازیم .ما در طراحی صدا که سابقه ای صدساله در دنیا دارد،از تکنولوژی استفاده می کنیم اما هنوز برخی گمان می کنند طراحی صدا یعنی اینکه صدای بازیگر را بهتر می کنیم .امیدوارم در این حوزه بتوانم آگاهی خوبی به جوان تر بدهم. 

بابک میرزاخانی : کارگردان و آهنگساز برای بهبود کیفیت اثر باید حرف هم را بفهمند و این چیزی است که امیدوارم در مرکز مشاوره رخ بدهد. 

امیر راد : در حوزه پرفورمنس نیاز به جایی داشتیم که بتوانیم اطلاعات و‌تجربیاتمان را در اختیار وامترها بگذاریم و در این مرکز مشاوره چنین اتفاقی می افتد.

محمدباقر ضیایی: به نظرم با این مرکز مشاوره حلقه رابط هنرهای تجسمی و تئاتر شکل می گیرد و این اتفاق خوبی است.

فرهاد فزونی: مرکز مشاوره تئاتر به حوزه پوستر تئاتر می تواند کمک کند.

صبا کسمایی: امیدوارم مشکلات حوزه من هم مانند دیگر حوزه ها با وجود مرکز مشاوره حل شود ‌ و ما اهالی تئاتر بیشتر با هم حرف بزنیم.‌ 

در فواصل مختلف برنامه موسیقی پخش شد و پایان بخش مراسم نیز یک موسیقی بود.




نظرات کاربران