در حال بارگذاری ...
در شیراز روی صحنه می رود

شیدایی در تالار حافظ

نمایش شیدایی، همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین در تالار حافظ شیراز اجرا می شود.

اصغر گروسی کارگردان نمایش شیدایی با اعلام این خبر به ایران تئاتر گفت: داستان این نمایش بر اساس شخصیت حربن یزید ریاحی وحضورش در واقعه عظیم کربلا می پردازد. داستان  بیشتر بر اساس واگویه های شخصی حر و جنگ با خویشتن خویش برای تسلیم شدن یا نشدن، نزد ابا عبدالله الحسین پیش می رود.

وی درباره شیوه کارگردانی نمایش تصریح کرد: شیوه کارگردانی اثر، مطابق با نمایش های آیینی به صورت دو سویه طراحی شده است که البته قابلیت میدانی شدن را هم داراست. تفکیک فضای بین دو شخصیت که در واقع یک نفر هستند، مهمترین دغدغه کارگردانی نمایش به حساب می آمد که با تفکیک نور و همچنین تعریف فضا به وقوع پیوسته است. اگر چه شکل اجرا برابر با آیین های نمایشی میدانی، انتخاب شده است، ولی تفکیک فضا و همچنین استفاده از نور و شکل بازی ها، رنگ و بویی تازه به کار بخشیده است که این مجاورت باعث جذاب تر شدن نمایش شده است. طراحی لباس و نور نمایش شیدایی بر اساس همین معیار انتخاب شده است.

مسئول واحد تئاتر حوزه هنری استان فارس درباره میزان تاثیرگذاری نمایش های مناسبتی خاطر نشان کرد: تاثیر نمایشهای مناسبتی بر اقشار مردم بسیار مهم است طوریکه نباید از تیررس ارگان های فرهنگی و همچنین هنرمندان عرصه تئاتر دور بماند. اگر چه در طی سالیان تلاشهای بسیاری در این زمینه صورت گرفته اما با در پیش گرفتن رویه ای کهنه باعث عدم استقبال مخاطبین اینگونه آثار شده است. در صورتی که با کمی تامل و واکاوی بیشتر مسایل می توان موضوعات را با بیانی شیوا ومدرن و جذاب به سمع و نظر مخاطبین رساند. پوشاندن لباس نو بر تن این قالب نمایشی از واجبات کار در این عرصه می باشد. تلاشهای مسئولین برای زنده نگه داشتن برخی نمایش های آیینی همچون شبیه خوانی و پرده خوانی و نقالی ستودنی است اما نسخه و مرجع این نمایشات حداقل مربوط به 100سال یعنی یک قرن پیش است. لزوم تولید متون جدید و کارگردانی با ذکاوت اینگونه آثار نیازی ست که امروزه بیش از پیش ملموس است. امید که با پیش گرفتن رویه های نامبرده نمایش های آیینی، جانی تازه بیابند.

در نمایش شیدایی به نویسندگی و کارگردانی  اصغر گروسی، اصغر گروسی و آرش عسکر زاده بازی می کنند و موسیقی نمیاش بر عهده علیرضا نصیری و نیما ثابت است. شیدایی تهیه و تولید واحد نمایش حوزه هنری استان فارس است.

همچنین از نمایش های پیشین این گروه می توان به چمدان و فراموشخانه اشاره کرد که همزمان با هفته دفاع مقدس در سطح شهر شیراز به اجرا گذاشته شد که با استقبال پرشور مردم مواجه شده و بیش از دوهزار نفر از آن بازدید به عمل آوردند.

نمایش شیدایی از دهم آبان در تالار حافظ شهر شیراز روی صحنه می رود  و سپس با کارگردانی مشترک سرکار خانم آتیه جاوید و اصغر گروسی در سومین سوگواره خمسه حضور خواهد داشت.

 

 




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند

اصغر گروسی کارگردان نمایش «تاوان» بر این باور است که وقتی جشنواره‌ای در استانی برگزار می‌شود، یکی از نقاط قوت آن، مشخص شدن کمبودها و نقص‌ها زیرساخت‌ها است که به توسعه تئاتر کشور کمک می‌کند.

|

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

نظرات کاربران