در حال بارگذاری ...
محمدحسین ناصربخت به ایران تئاتر گفت:

تعامل با کشورهای منطقه از وزرا آغاز شود و به هنرمندان برسد

محمدحسین ناصربخت به برگزارکنندگان نشست مدیران هنری غرب آسیا پیشنهاد داد که ابتدا در سطوح وزرا برنامه‌ریزی کلان انجام شود و سپس هنرمندان وارد عرصه شوند تا بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

به گزارش ایران تئاتر؛ محمدحسین ناصربخت؛ نویسنده، کارگردان، تعزیه‌سرا، بازیگر و پژوهش‌گر تئاتر، ضمن مثبت ارزیابی کردن نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا و ایران در تهران، گفت: به‌خصوص در شرایط کنونی که مشکلات عدیده‌ای جهان را در بر گرفته است و هر روز بر طبل نفاق و جنگ کوبیده می‌شود، هر نوع نشستی می‌تواند برای منطقه مفید باشد. هر نوع نزدیک شدن کشورها به یکدیگر در این شرایط اتفاق بسیار مثبت و خوبی است و باید از آن استقبال کرد. این نوع نشست‌ها سبب می‌شود اختلافات به کناری گذاشته شوند، هم‌دلی‌ها میان کشورهای منطقه افزایش یابد و کشورهای منطقه بتوانند به زبان هنر و فرهنگ با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل‌نظر بپردازند.

وی در ادامه افزود: کشورهای آسیایی و منطقه نکات مشترک بسیار زیادی با ایران دارند و این نشست‌ها می‌تواند به تفاهم‌هایی منجر شود که در پیشبرد هنر و به‌خصوص هنر نمایش موثر واقع شود. بخشی از تجربه ما در حیطه نمایش در کشورهای هم‌جوار ما است. تئاتر ایران حتی از کشورهایی که از ما کمی دورتر هستند نیز تاثیر گرفته است.

این پژوهش‌گر عرصه تئاتر ضمن اعلام این نکته که این نشست می‌تواند در معرفی ایران فرهنگی بسیار موثر است و می‌تواند از ایران وجهه درستی را نشان دهد، گفت: چنین مراوداتی می‌تواند به تبادلات فرهنگی بهتر و بیشتر بیانجامد؛ هم ما بازارمان را به آن‌ها معرفی کنیم و هم با بازار آن‌ها آشنا شویم و به آن دسترسی پیدا کنیم. در این راه می‌توانیم کالاهای فرهنگی خود را به این کشورها ارسال کنیم و در کنار آن، موقعیت مناسبی هم برای ارائه آثار آن‌ها در ایران داشته باشیم.

ناصربخت درباره ره‌آوردهای نشست مدیران هنرهای نمایشی غر آسیا برای ایران گفت: می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی از این کشورها بهره بگیریم؛ از سویی فرهنگ ما و این کشورها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند درنتیجه در بحث محتوا می‌توانیم با آن‌ها همراه شویم. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که اساسا فرهنگ بشری و هنرهای نمایشی، جزء تجارب بشر هستند نوع بشر در تمام جهان، دردها، آرزوهای و آمال مشترک دارد. درنتیجه در تمام دنیا دست‌آوردهایی وجود دارد که می‌تواند برای سایر کشورها مفید باشد. با تئاتر کشورهای همسایه آشنا شویم و از تکنیک‌های آن‌ها در تئاتر کشور خودمان بهره بگیریم، در زمینه اقتصادی هم می‌توانیم تبادلاتی انجام دهیم که برای تمام این کشورها مفید باشد. چنین اقدام‌هایی ازهرجهت می‌تواند مفید واقع شود.

نویسنده «کابوس‌های مرد مشکوک» ضمن اعلام این مطلب که در فاز نخست باید ایران را به کشورهای حاضر در این نشست معرفی کنیم، گفت: ابتدا باید هم به‌خوبی تئاتر خودمان را به این کشورها معرفی کنیم و هم آن‌ها را دقیق‌تر بشناسیم. سپس در مرحله بعد باید به این مساله فکر کنیم با توجه به امکانات بالقوه‌ای که داریم، چگونه می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم. از دید من پس از معرفی، باید به فکر تولید کار مشترک با یکدیگر باشیم. گروه‌هایمان را با یکدیگر مبادله کنیم و اثر مشترک تولید کنیم.

این تعزیه‌سرای برجسته ضمن اعلام این نکته که تولید اثر مشترک با کشورهای دیگر می‌تواند برای تئاتر منطقه مفید باشد، گفت: در زمینه تولید مشترک، باید به اشتراکاتمان با این کشورها توجه کنیم. یکی از زمینه‌هایی که ما را با این کشورها پیوند می‌دهد، ادبیات است و می‌تواند محور تولید مشترک محسوب شود. ادبیات ما در کشورهای منطقه طرفداران بسیار زیاد دارد. درنتیجه باید در گام نخست از ادبیات ایران و اشکال آیینی‌سنتی نمایش که تمام کشورهای حاضر با این دو موضوع آشنا هستند، در اجرا استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: البته بسیاری از مسائل معاصر در کشورهای خاورمیانه وجود دارند که تمام کشورهای منطقه با آن مشکلات دست‌به‌گریبان هستند و می‌توان آن‌ها را نیز جزء مشترکات ایران با این کشورها دانست و بر اساس آن‌ها نیز می‌توان تولید مشترک در حوزه تئاتر داشت.

ناصربخت ضمن اعلام این مطلب که چنین نشست‌هایی باید از سطح وزرای فرهنگ کشورها آغاز شود، گفت: البته به‌مرور باید این سلسله نشست‌ها در سطوح پایین‌تر نیز برگزار شود. مدیرانی که به‌صورت تخصصی در زمینه فرهنگ کار می‌کنند، باید امکان پیدا کنند با یکدیگر به تبادل بپردازند چون آن‌ها با هنرمندان و تولیدکنندگان فرهنگ در ارتباط هستند. باید در ابتدا در سطوح بالاتر برنامه‌ریزی کلان شود و امکاناتی به‌وجود آیند اما سپس باید این امکان به‌وجود آید که مدیران سطوح پایین‌تر و همچنین هنرمندان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این زمان اتفاق اصلی رخ می‌دهد.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته این است که این نشست‌ها نباید تنها در حد برنامه‌ریزی و حرف باقی بمانند بلکه باید به‌سرعت برنامه‌ریزی‌ها جامه عمل بپوشند و هنرمندان وارد عرصه شوند تا بتوانیم به نتایج خوبی برسیم. هنرمندان می‌توانند در ملاقات با هنرمندان کشورهای دیگر زمینه‌های اشتراک را پیدا کنند و به تبادل‌نظر و تولید تئاتر بپردازند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران