در حال بارگذاری ...
در آستانه برگزاری نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا عنوان شد :

رجبی معمار: ایران می تواند مرکز جدی آموزش تئاتر در غرب آسیا باشد

ایران می تواند مرکز جدی آموزش تئاتر در منطقه غرب آسیا داشته باشد و در این زمینه نقش موثری حتی برای تئاتر کشورهای شمال آفریقا و منطقه قفقاز ایفا کند.

به گزارش ایران تئاتر مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ضمن اعلام این مطلب گفت : جای خوشبختی است که مسئولان تئاتر کشور از چنین فرصتی بهره گرفتند و با میزبانی آن امکان گفت و گو و تبادل تجربیات مدیران کشورهای مختلف را فراهم کرده اند.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، ادامه داد: خوشبختانه تئاتر ایران هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت تولید، موقعیت برجسته ای میان تئاترهای آسیایی دارد و می تواند نقش تاثیرگذاری در منطقه داشته باشد. دست اندرکاران جهانی تئاتر هم، متوجه اهمیت تئاتر ایران هستند و به همین دلیل برگزاری این نشست را به مرکز هنرهای نمایشی ما سپردند.

رجبی معمار اضافه کرد: در این نشست که به مدت سه روز برگزار می شود، دوازده کشور به همراه ایران حضور دارند. از این میان روسیه، گرجستان، الجزایر و تونس کشورهای غیر آسیایی حاضر در این اجلاسن هستند که می توانند کمک های فکری به مسئولان سایر کشورها داشته باشند. برای مثال، کشور روسیه از تئاتر برجسته، خوش سابقه و توانایی برخوردار است و تعاملات فرهنگی با این کشور می تواند منجر به بروز فرصت های ویژه ای شود.

وی تاکید کرد: این تعاملات، فرصت خوبی برای تئاتر ایران است که بتوانیم ارتباط نزدیک تری با جهان برقرار کنیم و ظرفیت های تئاتری کشور را معرفی کنیم. ایران می تواند مرکز جدی آموزش تئاتر در منطقه غرب آسیا داشته باشد و در این زمینه نقش موثری حتی برای تئاتر کشورهای شمال آفریقا و منطقه قفقاز ایفا کند.

این مدیر باسابقه ی فرهنگی، افزود: وجود سالن های تئاتری متعدد، بهره مندی از اساتید برجسته در بخش های مختلف هنر تئاتر و پتانسیل عظیم نیروی جوان کشور، امکانات بالقوه ی ما برای تعامل هرچه بیشتر با جهان است. برگزاری این گونه نشست ها فرصت خوبی برای گفت و گو است و همه ی مسئولان فرهنگی باید این اتفاق را به فال نیک بگیرند.

وی با بیان اینکه، یکی از نتایج برگزاری این نشست، باید ایجاد فضای تولید نمایش های مشترک باشد، اضافه کرد: امیدواریم در این فرصت سه روزه، بازدیدی از فضاها و ظرفیت های تئاتری کشور هم صورت بگیرد تا مهمانان خارجی بیش از پیش در جریان ظرفیت های ایران قرار بگیرند.

رجبی معمار یادآور شد: ما در مدیریت مجموعه ی تماشاخانه ایرانشهر و خانه ی هنرمندان به مرکز هنرهای نمایشی اعلام کردیم که آماده ی همکاری در جریان برگزاری نشست هستیم. همه ی ما باید کمک کنیم تا گفت و گو درباره ی ظرفیت ها، تولیدات نمایشی و بحث های تخصصی شکل بگیرد. امیدوارم همه دست اندرکاران تئاتر کشور و هنرمندان و مدیران خانه ی تئاتر از این فرصت، استفاده کنند.

وی همچنین به اهمیت حضور کشورهای مسلمان در این اجلاس اشاره کرد و گفت: ایران به دلیل ظرفیت های و برجستگی های فرهنگی بالای خود، می تواند نقش مهمی در برهه ی حساس کنونی ایفا کند. همانگونه که آثار تمدنی مردم ایران در گذشته با کشورهای همسایه مبادله شده و برای مثال کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان تا حد زیادی تحت تاثیر زبان فارسی قرار دارند، امروز هم می تواند محل تاثیرگذاری باشد.

رجبی معمار خاطرنشان کرد: کشورهای عمان، عراق، لبنان، سوریه، قطر و آذریابجان، سوابق دیرینه ی فرهنگی با کشور ما دارند و بر این اساس ما می توانیم با نگاه فرهنگی در تعاملات خود، اثرگذاری مناسبی در منطقه داشته باشد.

وی تصریح کرد: مسئله ی تروریست و جریان های استکباری که در بعضی از کشورهای عربی به راه افتاده اند، یک حرکت تروریستی و یک تلقی ناثواب را از جوامع اسلامی نزد افکار عمومی جهان منعکس می کند که برگزاری چنین نشست های فرهنگی و هنری می تواند راهکاری برای خنثی کردن این حربه ها باشد.

وی در پایان، یادآور شد: در برهه ی کنونی که همه ی کشورها درگیر جریان های تروریستی و تکفیری هستند، مواجه با برگزاری یک اجلاس مهم و بزرگ فرهنگی و هنری می تواند پیام آور صلح و انسانیت باشد و در هیاهوی جنجال های رسانه ای، دریچه ی تازه ای رو به فرهنگ و هنر کشورهای منطقه و ایران بگشاید.

نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای منطقه غرب آسیا از نهم آبان ماه در هتل فردوسی تهران آغاز می شود و مسئولان تئاتر کشورهای حاضر در این رویداد، طی سه روز با برگزاری نشست های مختلف، در خصوص شناخت و امکانات زمینه های فعالیت مشترک تبادل نظر می کنند.

معرفی تئاتر کشورهای منطقه ی غرب آسیا، معرفی رویدادهای بین المللی هنر و به ویژه تئاتر در ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده و تنظیم تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک هنری منطقه‌ای در دستور کار این نشست قرار دارد، که به میزبانی اداره کل هنرهای نمایشی ایران برگزار می شود.

 

 




نظرات کاربران