در حال بارگذاری ...
مرضیه برومند در حاشیه نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا گفت

باید مشکلات تئاتری‌های آسیایی را بشناسیم

مرضیه برومند، اعلام کرد که باید رابطه‌ای مستمر و بی واسطه میان تئاتر کشورها برقرار شود تا بفهمیم ما و آن‌ها چه مشکلاتی داریم و چه کمک‌هایی می‌توانیم به همدیگر بکنیم .

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، مرضیه برومند برگزاری نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران را حرکتی خوب و ارزشمند توصیف کرده و گفت: باید مدیران مراکز هنری و مربوط به تئا‌تر کشورهای آسیایی و منطقه را بشناسیم و رابطه‌ای مستمر و بی واسطه میان تئاتر این کشورها برقرار شود تا متقابلا بفهمیم ما چه مشکلاتی داریم و آن‌ها چه مشکلاتی دارند و چه کمک‌هایی می‌توانیم به همدیگر بکنیم که این ارتباط بیشتر شود.

این هنرمند تئا‌تر و سینما با اشاره به تجربه خود به عنوان دبیر دو دوره جشنواره بین‌المللی تئا‌تر عروسکی تهران، گفت: من در هر دو جشنواره عروسکی خیلی تلاش کردم کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی حتما در تهران حضور داشته باشند اما خیلی ناموفق و ناکام بودم. به همه سفارتخانه‌ها ایمیل و تلفن زدیم و از سفرا و مدیران فرهنگی شان در خواست کردیم که به ما گروه معرفی کنید اما تقریبا هیچ‌کدام جواب ندادند و من مصرانه از افغانستان دعوت کردم.

برومند ادامه داد: خودم از طریق بچه‌های افغان جستجو کردم که چه کسانی تئا‌تر می‌خوانند و از گروه‌هایی دعوت کردیم و با شرایط خوبی آمدند. قول همکاری هم دادیم که اگر نیازی بود شرایطی فراهم کنیم تا از توانمندی‌ها و امکانات استفاده شود. اما در کل در این دوره جشنواره تئا‌تر عروسکی تهران از بعد دعوت از کشورهای آسیایی خیلی ناموفق بودیم.

این هنرمند تئا‌تر عروسکی تاکید کرد: اگر این ارتباط مستقیم باشد خیلی موثر است. مثلا شما فکر کنید وابسته فرهنگی ما در تاجیکستان آدمی باشد که خیلی در جریان مسائل فرهنگی و هنری نباشد؛ خب در این شرایط حتی آنجا هم با او تماس بگیریم لابد چیزی از شرایط فرهنگی و هنری کشور موردنظر نمی‌داند.

او ادامه داد: اما با برگزاری نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران می‌توانیم مستقیم با کشورهای آسیایی ارتباط برقرار کنیم و دیدگاه‌هایشان را بدانیم و بفهمیم آن‌ها چه کار می‌کنند، آیا مشکلاتی که ما داریم را آن‌ها هم دارند؟ مثل ما از کمبود سالن رنج می‌برند؟ بودجه‌شان مثل ما اندک است؟ یا حجم عظیمی از جوانان آن‌ها هم فارغ‌التحصیل رشته‌های تئاتری هستند؟ این‌ها موارد جالبی است که ما می‌توانیم از این طریق با آن‌ها آشنا شویم.

برومند آشنایی با مسائل و مشکلات و دستاوردهای کشورهای آسیایی و حضورهای بین‌المللی شان را از نتایج خوب برگزاری این نشست خواند و گفت: از رهگذر این نشست ما متوجه می‌شویم که چقدر کارهای مشترک می‌توانیم باهم انجام دهیم و چقدر این ارتباط می‌تواند خوب اتفاق بیفتد. یکی از آرزوهای شخصی من این است که به ازبکستان و تاجیکستان بروم چون بخشی از فرهنگ ما آنجاست و دوست دارم جستجویی در این کشور‌ها کنم چون در زبان و آیین‌ها و مراسم اشتراکات زیادی داریم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: هم حضور ما در جشنواره‌های آن‌ها و هم حضور آن‌ها در جشنواره‌های ما و هرجور ارتباطی مثل برگزاری ورک‌شاپ که منتهی به شناخت متقابل و همکاری در کشورهای منطقه و همسایه می‌شود می‌تواند از رهگذر برگزاری نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران حاصل شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران