در حال بارگذاری ...
محمد طیب در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد :

از ظرفیت تئاتر ایران در توسعه فرهنگی منطقه بهره ببریم

محمد طیب می‌گوید: ارتباط و تعامل با کشورهای دنیا سبب می‌شود که ما توانایی خود را به آن‌ها نشان دهیم و به مشاهده توانایی آن‌ها بنشینیم. لازم است ازتوان هنری ایران در توسعه فرهنگی منطقه بهره ببریم .

محمد طیب مدیرفرهنگی حوزه بین الملل، ضمن اعلام این مطلب که بخش فرهنگ و هنر ایران در حوزه سینما و تئاتر با کشورهای منطقه متفاوت است به ایران تئاتر گفت: اگر نخواهیم متعصبانه هم نگاه کنیم، تفاوت و تا حدی برتری ما در حوزه هنر بویژه تئاتر کاملاً به چشم می‌آید ولی این قضیه نباید صرفا باعث تفاخر ما باشد بلکه لازم است از این ظرفیت برای تقویت ارتباطات فرهنگی کشورهای منطقه استفاده کنیم .
وی در ادامه افزود: ارتباط و تعامل با کشورها از طرفی باعث می‌شود که ما توانایی خود را به کشورهای دیگر نشان دهیم و به مشاهده توانایی آن‌ها بنشینیم و از طرف دیگر تعامل و ارتباط نزدیکی بین هنرمندان و روشنفکران کشورها ایجاد کنیم تا به این صورت با یادگیری آن‌ها از هم در ادامه شاهد ارتقاء تئاتر درکشور خودمان و در منطقه  باشیم.

طیب بابیان این نکته که ما و کشورهای منطقه ریشه‌های فرهنگی خود را به‌مرور فراموش کرده ایم و اکثراً به کپی از کارهای خارجی مشغولیم، این نشست را مفید دانست و گفت: غرب برای ایجاد سلطه خود، برنامه‌ریزی فرهنگی دقیقی را از سال‌ها قبل آغاز کرده که با غفلت و ضعف ما در تعامل با کشورهای همسایه تا حدود زیادی نیز در این امر موفق شده است، اما حال، باوجود ریشه‌های مشترک فراوان با کشورهای غرب آسیا، اگر کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم نقاط مثبت فرهنگ غرب را یاد بگیریم و اضافه های آن را کنار بگذاریم.

این مستندساز فعال در حوزه بین‌الملل، بابیان این نکته که برای عرضه یک کالای فرهنگی باید منطقه مورد عرضه را به‌خوبی شناخت،  ادامه داد: به‌صورت کلی در همه جای جهان استقبال مردم از یک نمایش، وابسته به شناخت کارگردان اثر از روحیات مردم و نیاز آن‌ها در برهه زمانی ارائه اثر است. این نکته در ارتباطات فرهنگی حوزه دیپلماسی نیز چنین است.
وی در ادامه  در مورد اولویت های موضوعی تولیدات مشترک خاطرنشان کرد: دو دسته از کارها هستند که  طرفداران و مخاطبان زیادی در دنیا  را دارند، اول آثار کلاسیک همچون آثار شکسپیر که هر روزه با فرم های جدیدتری در نقاط مختلف جهان اجرا می‌شود و دوم نمایش‌های با اصالتی است که با نگاه و برداشت از فرهنگ یک منطقه تولید شده است، به‌ عنوان‌ مثال نمایش‌هایی که برگرفته از شاهنامه تولید می‌شود، که این موضوع دوم اولویت تولیدات مشترک ایران با کشورهای منطقه باید باشد.

محمد طیب در بخش دیگری از صحبت‌هایش تولید تئاتر مشترک را منوط به تجربه و مشاهده دانست و یادآور شد: برای تولید یک کالا ابتدا باید آن راو مخاطب هدف اش را شناخت و در مرحله بعد هدف خود را از تولید این کالا مشخص کرد. ما برای شناخت نیاز به مشاهده فراوان داریم که در سایه حضور در بهترین جشنواره‌های دنیا برای مشاهده تئاتر سطح اول جهان به وجود خواهد آمد.

وی در پایان، هدف از تولید تئاتر مشترک را تأثیر گذاری در فرهنگ کشورهای دیگر دانست و گفت: این مهم، زمانی پدید خواهد آمد که ما بتوانیم فرهنگمان را به کشورهای دیگر بشناسانیم که لازمه‌ آن پژوهش و تداوم تعامل با کشورهای دیگر است.




نظرات کاربران