در حال بارگذاری ...
مرضیه برومند در نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا گفت:

هنرمندان کشورهای مختلف بدون واسطه با یکدیگر در تماس باشند

مرضیه برومند در دومین بخش از نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا به معرفی جشنواره تئاتر عروسکی پرداخت و ابراز امید واری کرد از این پس هنرمندان کشورهای مختلف بدون واسطه با یکدیگر در تماس باشند.

به گزارش ایران تئاتر، مرضیه برومند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در بخش دوم نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا، ضمن ابراز خشنودی از دیدار هنرمندان کشورهای منطقه، گفت: از مهدی شفیعی که چنین برنامه‌ریزی خوبی را انجام داد، تشکر می‌کنم. این اتفاق، بسیار ضروری و لازم بود. من به‌عنوان دبیر و دوره گذشته جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی؛ تهران‌مبارک مشکلی را همواره احساس کرده بودم؛ در دوره پانزدهم و شانزدهم جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی که به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود، با سفارت‌خانه‌های کشورهای مسلمان و همسایه ایران، نامه‌نگاری کردم اما هیچ جوابی نگرفتم. دوست داشتم از کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان در جشنواره تئاتر عروسکی تهران‌مبارک حضور داشته باشند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. امیدوارم ازاین‌پس ناچار نباشیم از طریق وابسته‌های فرهنگی و سفارت‌خانه‌ها دنبال هنرمندان بگردیم و شما هنرمندان کشورهای همسایه نیز ناچار نباشید به‌دنبال ما بگردید.

برومند در ادامه به معرفی جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران‌مبارک پرداخت: این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب در کشور ما برگزار می‌شود. این جشنواره در سال 1368 شمسی؛ 1989 میلادی کار خود را آغاز کرد. البته تهران‌مبارک به‌صورت و سالانه برگزار می‌شود و درنتیجه ما شهریورماه امسال، دوره شانزدهم جشنواره را برگزار کردیم. «تهران‌مبارک» از ابتدا بسیار جشنواره موثری بوده است چون همواره پرمخاطب است و اغلب مردم این جشنواره را دوست دارند. تهران‌مبارک در دو حوزه تئاتر کودک و بزرگ‌سال همواره فعالیت می‌کند. جشنواره تئاتر عروسکی شامل عروسک‌های سنتی و آیینی و فضای باز هم می‌شود.

برومند در ادامه درباره میزان استقبال مخاطبان از جشنواره تئاتر عروسکی توضیحاتی را ارائه کرد: در هر دوره حدود دو الی سه میلیون نفر از جشنواره تئاتر عروسکی بازدید می‌کنند. البته در دوره شانزدهم جشنواره تئاتر عروسکی با اتفاقی دیگر نیز همراه شد؛ امسال توانستیم یک کارناوال یا شادپیمایی را برگزار کنیم که این اتفاق در جمعی وسیع و در فضای بسیار شادی اتفاق افتاد.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران‌مبارک درباره اهمیت این جشنواره گفت: فعالیت‌های این جشنواره در دو کانال موردبررسی قرار می‌گیرد؛ ارتباط با مردم و ارتباط با مسئولان. متاسفانه در این میان آسیبی وجود دارد؛ ما در بخش بودجه با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبانیم. فکر می‌کنم این مساله در کشورهای شما نیز وجود داشته باشد پس توصیه می‌کنم با کمک یکدیگر سازوکاری همچون بیانیه و ... بیندیشیم و از مسئولان منطقه‌مان بخواهیم به حوزه فرهنگ و هنر، به‌خصوص تئاتر اهمیت بیشتری دهند و تئاتر و زیرساخت‌های آن را موردحمایت خود قرار دهند.

برومند در ادامه به شیوه حضور اهالی تئاتر در جشنواره تئاتر عروسکی پرداخت: جشنواره تئاتر عروسکی از جشنواره‌هایی است که خودش تئاتر تولید می‌کند. بچه‌های تئاتر عروسکی در جشنواره شرکت می‌کنند. به گروه‌هایی که پذیرفته می‌شوند، کمک‌هزینه‌ای تعلق می‌گیرد و درواقع خود مرکز هنرهای نمایشی تهیه‌کننده نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی است. گروه‌های شرکت‌کننده نمایششان را برای اولین‌بار در جشنواره اجرا می‌کنند که اتفاق درستی نیست و آسیبی است که جشنواره تئاتر عروسکی از دور نخست با آن دست‌به‌گریبان بوده است و امیدوارم این ساله حل شود.

برومند در پایان از حاضران دعوت کرد به تماشای فیلمی که فعالیت‌های جشنواره تئاتر عروسکی را در برداشت بپردازند.




مطالب مرتبط

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

نظرات کاربران