در حال بارگذاری ...
مدیرعامل خانه تئاتر در نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا گفت :

گردهمایی بین مقامات تئاتر قاره کهن را به فال نیک می گیریم

خانه تئاتر ایران مفتخر است که در اولین نشست مدیران غرب آسیا به میهمانان والامقام تئاتر ،خوش آمد بگوید و این اتفاق خجسته یعنی گردهمایی و تبادل نظر بین مقامات تئاتری بخشی از قاره ی کهن را به اهالی تئاتر تبریک بگویدو گردهمایی بین مقامات تئاتر قاره کهن را به فال نیک می گیریم .

به گزارش ایران تئاتر اصغر همت که برای معرفی فعالیت های صنفی تئاتر در نشست سخن می گفت ضمن اشاره به این مطلب افزود : خانم ها ،آقایان ،میهمانان گرانقدر ، همان گونه که می دانید خاستگاه نمایش در شرق ، تفاوتی ماهوی با نمایش در غرب دارد. نمایش در شرق با توجه به کلیه ی زمینه های فرهنگی و آئینی ، رابطه اش را با آئین بیشتر حفظ کرد و اشکال نمایشی به سمت آئین نمایشی تمایل پیدا کردند بر خلاف نمایش در غرب که از دوران طلایی یونان عصر پریکلس به دلیل تاسیس نهادی اجتماعی مانند شوراها، اتحادیه های صنفی ,مجلس و غیره توانست خودش را از آئین جدا ساخته و جایی باشد نه تنها برای بروز خواسته های نمایشی و نیایشی بلکه محملی باشد برای طبقات مختلف تا مطالبات اجتماعی ،صنفی و سیاسی خود را در آن جستجو کنند . از همان زمان تئاتر به عنوان نهادی دینامیک و پویا با نبض مسایل اجتماعی پیوندی ناگسستنی پیدا کرد.از آنجایی که اکثر حکومت های شرقی خود مرکز بین و توتالیتر بودند با تشکیل انجمن های صنفی مخالفت می کردند.بنابراین از بدو ورود تئاتر به ایران که با تاسیس مدرسه دارالفنون شکل گرفت تلاش جامعه ی تئاتری برای تشکیل انجمن صنفی همیشه با درهای  بسته مواجه شد.

این بازیگر برجسته تئاتر ، سینما و تلویزیون ایران افزود : در آغاز انقلاب هم به برکت خواست هنرمندان سندیکای بزرگ هنرمندان و کارکنان تئاتر بوجود آمد که بسته شدنش را به حساب بستن همه ی سندیکاها بگذارید. تا اینکه حدود 20 سال پس از انقلاب،خواست جامعه تئاتری تحقق پیدا کرد ودولت تصمیم گرفت به لحاظ تشکیلاتی سروسامانی به شقوق مختلف هنری بدهد و طرح ایجاد خانه ها شکل گرفت، خانه ی سینما زودتر از دیگر صنوف هنری شکل گرفت،خانه ی موسیقی،خانه هنرهای تجسمی و خانه ی تئاتر.

در سال 1377 هیات موسس خانه ی تئاتر ایران اساسنامه ای را تدوین و بالاخره در جلسه ای با حضور رئیس جمهور در روز 8 آبان 1377 خانه ی تئاتر ایران فعالیت خود را رسما آغاز کرد.در اولین مجمع عمومی 10 اسفند 1377 اساسنامه خوانده شد،نظراتی در جهت جرح و تعدیل اساسنامه توسط اعضا حاضر طرح و تصمیم گرفته شد هیاتی تحت عنوان "هیات مدیره ی موقت" در مدت 6 ماه اساسنامه ی نهایی را تدوین کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که  اولین دوره هیات مدیره و بازرس برای دو سال انتخاب و در حال حاضر نهمین دوره را سپری می کنند به قرائت  فرازهایی از اساسنامه ای که در مجمع عمومی 19 آبان 1378  در سه فصل مشتمل بر 35 ماده و 7 تبصره قرائت و به تصویب رسید پرداخت .

مدیرعامل خانه تئاتر هدف از شکل گیری خانه تئاتر را اینگونه تشریح کرد :  به انگیزه ی ارتقای سطح دانش و بینش عمومی و اشاعه ی فرهنگ و هنر اصیل و تثبیت حقوق اجتماعی و فرهنگی و هنری دست اندرکاران هنر تئاتر و اعتلای سطح کیفی و کمی این هنر والا ، بر اساس اهداف مصرحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه ی کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مـراکـز فرهنگی ، مؤسسه ی فرهنگی - هنری خانه ی تئاتر تشکیل شد.

همت در ادامه به نوع و موضوع فعالیت های خانه تئاتر ، درآمدها و منابع مالی و موضوع و اهداف فعالیت های خانه اصناف تئاتر ایران پرداخت .

مدیرعامل خانه تئاتر در پایان فراهم کردن امکان مبادله گروه های تئاتری برای اجرای نمایش در خارج از کشور را از مهمترین اهداف خانه تئاتر دانست و افزود : ،در ارتباط مستقیم با این سمینار است که امیدواریم با همیاری و گسترش ارتباطات فی مابین بتوانیم به آن جامه عمل بپوشانیم.

اصغر همت درپایان گفت :این رویداد را به فال نیک گرفته و امیدواریم با حسن نظر مسئولان با توجه به گستردگی و افزایش روزافزون مشتاقان این عرصه و چشمداشت بر حق اهالی تئاتر ،زمینه تحقق آرمان ها و اهداف مندرج در اساسنامه ی خانه تئاتر فراهم گردد.باشد که با همدلی و اتحاد در درجه اول بین اهالی تئاتر و مساعی مسئولان بتوانیم رسالت این هنر والا را به منصه ظهور رسانده و از برکت آن مردمان نجیب و صبور سرزمینمان را بهره مند سازیم.           




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نظرات کاربران