در حال بارگذاری ...
نمایش «آخرین انار دنیا» ویژه «انجمن دوستی ایران و هند» اجرا شد

سفیر هند: مشتاق اجرای گروه های تئاتر ایران در هند هستیم

نمایش «آخرین انار دنیا» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی، ویژه انجمن دوستی ایران و هند به ریاست دکتر غلامرضا سیّدان اجرا شد که در این اجرا، دکتر «سائوراب کومار» سفیر هند در ایران نیز به تماشای نمایش نشست.

به گزارش ایران تئاتر، در این برنامه فرهنگی و هنری که به همت دکتر سولماز صدقی ـ مشاور هنری انجمن دوستی ایران و هند ـ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر ترتیب داده شده بود، سفیر هند، دکتر سیّدان و ابراهیم پشت کوهی درباره نمایش «آخرین انار دنیا» و روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور به سخنرانی پرداختند.

پیش از اجرای نمایش «آخرین انار دنیا»، دکتر غلامرضا سیدان به حاضران در سالن خیرمقدم گفت: «قصد سخنرانی ندارم. فقط باید قدردانی بکنم از دوست عزیزم آقای دکتر کو مار، سفیر محترم هند، همسر محترمشان و هیات همراه که از سفارت هند به تماشای این نمایش آمدند. همچنین از روسای محترم انجمن‌های دوستی کشورهای مختلف، که افتخار دادند امشب انجمن دوستی ایران و هند میزبان‌شان باشد، تشکر می‌کنم. از آقای پشت کوهی، همکاران محترم‌شان، هنرمندان، نوازندگان و خانم رامونا شاه و به‌ویژه خانم سولماز صدقی ـ مشاور هنری انجمن دوستی ایران و هند ـ که اسپانسر و هماهنگ‌کننده این برنامه بودند، کمال تشکر را دارم و امیدوارم شب خوبی بر ای‌تان باشد».

دکتر سیّدان سخنان خود را با درخواستی مبنی بر تعامل فرهنگی میان دو کشور ایران و هند ادامه داد: «از آقای دکتر کومار تقاضا می‌کنم تعاملات فرهنگی ایران و هند در حوزه تئاتر و سینما بیش‌تر باشد. ما دوست داریم تئاتر «آخرین انار دنیا» در کشور فرهنگی هند هم به اجرا گذاشته شود تا هنرمندان ما هم در مقابل هنرمندان بالیوود مشقی داشته باشند و آن عزیزان هم بیش‌تر با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی آشنا شوند، چون ایرانیان همواره عاشق هنرمندان و سینمای هند هستند. خوب است این ارتباطات نزدیک‌تر و ان‌شاءالله دوستی و مودت بین دو کشور بیش‌تر شود».

در بخش دیگری از این شب فرهنگی، «سائوراب کومار» سفیر هند به دعوت دکتر سیّدان روی صحنه آمد و دقایقی به سخنرانی پرداخت. او سخنان خود را با یادی از سفر اخیرش به یزد آغاز کرد: «اخیراً سفری به یزد داشتم و از آنجا سفرمان را ادامه دادیم به سمت شهری به نام تفت. چیزی که برایم خیلی جالب بود، باغ‌های تفت بود که پر از درخت انار بودند. هنگام گشت‌وگذار در تفت به فروشگاهی رفتیم که انار می‌فروخت. فروشنده یک انار برای ما باز کرد و شروع کردیم به خوردن انار و آب انار از دست‌مان می‌ریخت. از آنجا که با اتومبیل خودمان می‌رفتیم، این امکان را داشتیم تا ده کیلو انار بخریم و با خودمان ببریم. وقتی روز بعد آمدم به محل کارم، دیدم دعوت‌نامه‌ای از طرف «انجمن دوستی ایران و هند» آمده و روی آن نوشته بود «آخرین انار دنیا». برای یک لحظه با خودم فکر کرد چه دنیایی می‌شود دنیایی که در آن انار نباشد؛ بنابراین دوست دارم الان صمیمانه از انجمن دوستی ایران و هند، کارگردان این نمایش و گروه خوب‌شان و همه کسانی که برای این اجرا زحمت کشیدند تشکر بکنم. باعث افتخار من و همسرم است که اینجا بین دوستان ایرانی باشیم».

سفیر هند افزود: «نمایش آخرین انار دنیا اولین اجرای یک گروه نمایش ایرانی است که در کشور شما می‌بینم. آقای دکتر سیّدان درباره روابط نزدیک فرهنگی بین دو کشور و نزدیک‌تر کردن و بیش‌تر کردن روابط فرهنگی حرف زدند. من اینجا به دوستان خودم می‌گویم از بین تمام کارهایی که انجام می‌دهم، کارهای سیاسی، اقتصادی و غیره، جالب‌ترین بخش برای من بحث فرهنگی است. به این دلیل که هر اجرا و برنامه فرهنگی که در آن شرکت کنم، شباهت‌های بیش‌تری بین فرهنگ خودمان و ایران در آن پیدا می‌کنم. ما خیلی مشتاقیم این فعالیت‌ها و همکاری‌های فرهنگی بیش‌تر شود و خوشحال‌تر می‌شویم اگر گروه‌های نمایشی از ایران به هند بروند و تئاتر اجرا کنند و گروه‌های هندی به ایران بیایند و اجرای برنامه داشته باشند».

دکتر کومار یادآور شد: «اخیراً هفته فرهنگی ایران در هند برگزار شد و سفارت ما در فرایند آماده‌سازی مراحلی است تا هفته فرهنگی هند در ایران برگزار شود. برنامه ما این است که برای فوریه یا مارچ سال آینده میلادی این برنامه برگزار شود و خیلی خوشحال می‌شویم اگر همه شما را در آن برنامه ببینیم. صحبتم را اینجا تمام می‌کنم، چون خیلی مشتاقم ببینم آخرین انار دنیا درباره چیست».

در ادامه برنامه، سفیر هند از سه عضو فعال و مؤثر انجمن دوستی ایران و هند با اهدای لوح سپاس، تقدیر به عمل آورد. این افراد عبارت بودند از: سپیده محبی (مسئول روابط‌عمومی انجمن دوستی ایران و هند)، سولماز صدقی (مشاور هنری مدیرعامل انجمن دوستی ایران و هند) و مسیح میرحسینی (مشاور ارتباطات مدیرعامل انجمن دوستی ایران و هند).

ابراهیم پشت کوهی، کارگردان نمایش «آخرین انار دنیا»، آخرین سخنران این مراسم پیش از اجرای نمایش بود. او گفت: «ما در تئاتر خیلی حرف نمی‌زنیم، بیش‌تر روی صحنه حرف می‌زنیم، ولی لازم است خوشامد بگویم به همه عزیزان و فرهیختگانی که اینجا حضور دارند. الان که به حرف‌های جناب سفیر فکر می‌کردم، چهار مورد به ذهنم آمد که می‌تواند برای ایشان سورپرایز باشد. نخست این‌که اسم دختر من «سوترا» است. دوم این‌که زادگاه این گروه بندرعباس است و تنها شهری که در ایران معبد هندوها آنجا قرار دارد، بندرعباس است. دعوت می‌کنم از سفیر و همه دوستان‌شان که به بندرعباس بیایند و مهمان ما باشند. البته همه مردم ایران مهمان‌نواز هستند اما جنوبی‌ها بیش‌تر مهمان‌نوازند. مورد سوم این‌که سه سال پیش، ما یک کار مشترک بین ایران، مجارستان و هند داشتیم و یک ماه در هند تمرین می‌کردیم؛ در شهری به نام «گروبوشترا» که کم‌تر برای توریست‌ها شناخته شده. آنجا با بازیگران هندی یک کار مشترک اجرا کردیم. امیدواریم «آخرین انار دنیا» در هند هم اجرا داشته باشد اما مورد چهارم این‌که ما یک سه‌گانه نمایشی از رمان‌ها داریم که اولین مورد، نمایش «مثل آب برای شکلات» بود. دومی «آخرین انار دنیا» است و سومی یک رمان هندی است به نام «خدای چیزهای کوچک» نوشته‌ی «آروندا تی‌روی» و تم آن هم مثل دو کار قبلی ما، جنگ و عشق و پیروزی عشق بر جنگ است. امیدواریم حضور جناب سفیر در اجرای امشب، کمک کند تا یک کار مشترک با همکاری هند روی صحنه بیاید».

گفتنی است در اجرای ویژه نمایش «آخرین انار دنیا»، هنرمندانی در کنار سفیر هند و انجمن دوستی ایران و هند به تماشای این نمایش نشستند که ابراهیم پشت‌کوهی در پایان اجرا این‌گونه به معرفی آنها پرداخت: «رامین حیدری‌فاروقی فیلم‌ساز و شاعر، بکتاش آبتین فیلم‌ساز، مریم یاوری بازیگر و فیلم‌ساز، رامونا شاه بازیگر خوب و مدیر روابط بین‌الملل ما که سهم مهمی در برگزاری برنامه امشب داشتند و دکتر قطب‌الدین صادقی، انسان عزیزی که فخری است برای تئاتر و هنر این مملکت و از قضا ایشان کُرد هم هستند. من و گروهم مدیون ایشان هستیم به دلیل حمایت‌شان و انتخاب نمایش ما در هنگامی که من فقط 21 سال داشتم و با حمایت دکتر صادقی، نمایش ما بهترین اثر جشنواره فجر شناخته شد و من جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را گرفتم».

در پایان این برنامه، از مهمانان در هتل رودکی به صرف شام پذیرایی شد. اسپانسر و مدیر اجرایی این برنامه، دکتر سولماز صدقی مشاور هنری انجمن دوستی ایران و هند بود.




نظرات کاربران