در حال بارگذاری ...
گفتگو با رضا زنده جاه بازیگر

شایعات درباره اجرای پری باد همبستگی گروه را تقویت کرد

ایران تئاتر : رضا زنده جاه بازیگر جوانی است که با چند تجربه سینمایی و تلویزیونی در نمایش پری باد اولین حضور خود را برصحنه تجربه می کند. او بازیگری را زیر نظر میکائیل شهرستانی و در ادامه در کارگاه آزاد فیلم مسعود کیمیایی آموخته .

اسطورها به واسطه فرم قصه گویی که دارند همیشه منابع خوبی هستند تا دستمایه تئاتر قرار گیرند. تاریخ و اسطوره با اقتباسی درست این امکان را خواهند داشت تا در قالب تصویری زنده بر صحنه تئاتر جانی دوباره یابند و مخاطب نیز از این رویارویی  لذت ببرد.ازسوی دیگر صحنه ای کردن این متن های نوشتاری که با خاطرات و آموزه های اصیل انسان در آمیخته می تواند جانی دوباره به آثار نمایشی دهد. این رویکرد در تئاتر ایران با عبدالحسین نوشین آغاز می شود، او با پژوهش هایی که در مورد شاهنامه داشت توانست اسطوره های ایرانی را در فرمی نمایشی باز آفرینی کند. این نگاه هرچند کم رمق و کم رونق هنوز هم در تئاتر ایران وجود دارد و تا کنون آثار متفاوتی با نگاه به شاهنامه و اسطوره های ایرانی نوشته و اجرا شده است. نمایش "پری باد" نمونه ای از این نوع آثار است که حالا در تماشاخانه منشور هنر به روی صحنه رفته است و تا کنون توانسته نظر مخاطبانش را جلب کند به همین بهانه با رضا زنده جاه بازیگر این نمایش گفت و گو کردیم او از نمایش و نقشش برای ایران تئاتر گفت.

 

فکر می کنید پری باد با مخاطب ارتباط برقرار می کند؟ 

بله ، خدارو شکر پری باد بر خلاف تصور خیلی ها با فرم و ساختار ساده خودش حرف و منظورش رو خیلی زود به مخاطبش رساند و با انها ارتباط برقرار کرد. دلیل اصلی این ارتباط صداقت در متن و انرژی خوب همه بازیگرانش و البته کارگردانی بی ادعا و بی غل و غش نمایش است. 

 

چطور شد که  با پری باد همراه شدی؟

حدود چهار ماه پیش اقای اسدی پیشنهاد بازی در این نمایش رو به من داد و من بعد از چند بار خوندن متن متوجه شدم با متنی حماسی و اسلوب دار طرفم و پیش بینی کردم با تلاش و هوشیاری میشه این متن رو تبدیل به یک نمایش ایرانی درجه یک کرد .

 

 سابقه بازی در فیلمهای متعددی رو دارید ، تجربه حضوردر فضای تئاترچطور است ؟

بله من تمام نقشهایی که بازی کردم در سینما بوده و افتخار همکاری با کارگردان های بزرگی مثل مسعود کیمیایی ، رضا کریمی و ... در کارنامه کاریم داشتم اما این متن و این نقش به قدری جذاب بود که فکرم رو درگیر کرد و البته با کمی هراس به سمتش رفتم چون کسانی که کار رو دیدن متوجه می شن که نقش فرود نقش پر افت و خیز و با فراز و فرود های بسیاری است. تجربه کار در تئاتر تجربه متفاوتی از سینماست شما در تئاتر برای یک چشم بازی می کنید و فرصت اشتباه ندارین در سینما بازیگران نسبتا کار راحت تری دارن اما تئاتر جای اشتباه نیست و تمرکز بسیار بالایی رو لازم داره .

 

از اجرای نقش فرود و پیچیدگی هایش بگید؟
در شاهنامه داستان پسر سیاوش  ،داستان شاهزاده ای ست عاشق پیشه ، ضد جنگ و نوع دوست که ناخواسته وارد کارزاری می شود . نردی کهاصلا به اون علاقه ای ندارد. اما از بعد شخصیت پردازی نقش باید بگم کاراکتری به شدت پیچیده است که در یک چند راهی عشق ، خانواده ، انتقام خون پدر گیر افتاده و در نهایت با سر بلندی کشته می شود. تصمیمات فرود در مقاطع مختلف داستان همگی ریشه در اصالت این شاهزاده دارد.

 

چقدر برای این نقش تمرین کردین؟ 

سوال خوبیه چون به غیر از تمریناتی که با گروه انجام می دادیم من به شخصه تمرینات تمرکزی و بدنی فردیهم انجام دادم و هر روز روی متن به تنهایی کار می کردم .البته راهنمایی های کارگردان  بسیار موثر بود و خیلی به من کمک کرد ما حدود سه ماه تمرین مستمر داشتیم که بسیار سخت بود .

 

نقش سایر بازیگران و عوامل  در دیده شدن فرود در این نمایش چقدر است ؟

جا داره تشکر جانانه بکنم از همه این گروه که همگی تجربه بیشتری از من در تئاتر دارند و من رو به عنوان یک همکار سینمایی پذیرفتند و بهم کمک کردند از کارگردان خوب و جوان اقای اسدی تا مابقی بازیگران شفاف و صادقانه کنار من بودند و اگر امروز فرود دیده میشود حاصل تلاش همه اعضای این گروه است .

 

فکر می کنید متن های حماسی در تئاتر ما جایگاه واقعی خود را دارد؟ 

نه واقعا نه ! ما ادبیات غنی و با ارزشی داریم که تماما به عظمت و بزرگی ایران بر می گردهد؛ قصه قهرمانان بزرگ تاریخی ما که همگی می توانند تبدیل به اثار ماندگاری بشوند. امیدوارم کارگردان های بزرگ ما به سمت این نوع قصه ها و حماسه ها بروند و اجازه بدهند مردم بیشتر با این داستانها ارتباط برقرار کنند و تاریخ پر عظمت ایران رو بیشتر بشناسند.

 

چند روزی شایعاتی در مورد عدم استقبال از نمایش پری باد و تعطیل شدن اجراهای  اون در فضای مجازی به گوش می رسید؟

بله متاسفانه، البته من بنا به تجربیاتی که در سینما دارم با این اتمسفر اشنا هستم و خوشبختانه در نمایشگاه مطبوعات با چند رسانه مصاحبه کردم و از موفقیت پری باد گفتم. متاسفانه همیشه ادم هایی هستند که از اقبال عمومی به یک اثر خوششان نمی اید و خیلی زود دست به تخریب می زنند. این شایعه در حالی پخش شد که هر شب عکس های اجرای ما در فضای مجازی منتشر می شد و سالن نمایش مملو از جمعیت بود .این شایعات کمی روی اعضای جوان گروه ما تاثیر گذاشت اما با همدلی همه گروه اجراهای موفق تری بعد از این شایعات داشتیم!

 

حرف اخر؟
هنرمند تنها چیزی که می خواد حمایت استو لاغیر ، امیدوارم پری باد به جایگاه اصلی خودش برسد و اجراهای موفقی درسرتاسر مملکتمون داشته باشد  و هنر ایران عزیز هر روز بالنده تر بشود.  ما ادم های بزرگی در هنر ایران داریم که باید قدرشان رو بدانیم .از تمام اساتیدم در طی این سالها تشکر می کنم و امروز وظیفه سنگین تری  روی دوشم حس می کنم و باید بیشتر تلاش کنم چون هنوز هم یک هنرجو هستم .




نظرات کاربران