در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با آیدا قهرمان بازیگر نمایش «پری باد» مطرح شد:

جای خالی متون حماسی بر صحنه

ایران تئاتر- آیدا قهرمان بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما است. او این روزها در نمایش «پری باد» در نقش «جریره» همسر سیاووش ایفای نقش می‌کند.

ایران تئاتر- آیدا قهرمان بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما است. او بازیگری را از کودکی در شهر مشهد آغاز و در ادامه در کلاس‌های بازیگری دکتر علی رفیعی کسب تجربه کرده است. قهرمان این روزها در نمایش «پری باد» در نقش «جریره» همسر سیاووش ایفای نقش می‌کند. او درباره نقش خود می‌گوید جریره زنی جنگجو از تبار توران است که به خاطر عشق از همه‌چیز گذشته است. او همسر سیاووش پادشاه و جنگاور ایرانی و مادر فرود. زنی که به خونخواهی همسرش سیاووش قیام می‌کند و تمام هستی وزندگی‌اش را پای این خونخواهی می‌بازد.

فکرمی‌کنید پری باد با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند؟
تماشاگران تئاتر سلیقه‌ای هستند و نمی‌توانیم پاسخ بله یا خیر را تعمیم کلی بدهیم؛ اما چون این داستان حماسه‌ای و عاشقانه است و بسیار روان به تصویر کشیده شده به نظرم خیلی راحت با هر نوع مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

چطور شد که با «پری باد» همراه شدید؟
من تقریباً آخرین شخصی بودم که توسط یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت گروه، برای نقش جریره به کارگردان پیشنهاد و معرفی شدم و بعد از خواندن متن، وقتی سبک نمایش و اجرا را متفاوت دیدم و احساس کردم با این شخصیت حرفی برای گفتن دارم، نقش را پذیرفتم.

«جریره» برای شما چگونه زنی است و اجرای نقش «جریره» چه پیچیدگی و ویژگی‌هایی دارد؟
 نقشی زیرپوستی، حساس و بسیار پرقدرت که عاشقانه تمام توانم را بکار گرفتم تا گوشه‌ای از شخصیت جریره رو به تصویر بکشم. زنی جنگجو از تبار توران که به خاطر عشق از همه‌چیز گذشته است. همسر سیاووش پادشاه و جنگاور ایرانی و مادر فرود. زنی که به خونخواهی همسرش سیاووش قیام می‌کند و تمام هستی وزندگی‌اش را پای این خونخواهی می‌بازد و باقی قضایا. به نظرم می‌رسد جریره نماد و داستان تمام زنان سرزمین من است، بدون هیچ ملیت و قوم و نژادی. زنی جنگجو، عاشق و ازجان‌گذشته برای آب‌وخاک و سرزمینش.

چقدر برای این نقش تمرین کردید؟
من دیرتر از سایر دوستان به نمایش پیوستم، اما برای شخصیت‌پردازی و رسیدن به آن چیزی که مدنظر کارگردان بود ضمن اینکه ایشان وسواس خاصی هم در رابطه با جریره و این نقش داشتند یک ماه پایانی تمرین‌ها را خیلی فشرده همراه با گروه بودم.

نقش سایر بازیگران و عوامل در دیده شدن جریره، در این نمایش چقدراست؟
داستانی که امید اسدی به‌عنوان نویسنده و کارگردان به زیبایی، سادگی و عاشقانه فقط بر اساس دیالوگ، نور، موسیقی و بازی‌ها بدون هیچ آکسسوار به تصویر کشیده ماحصل تلاش عاشقانه و انرژی و زحمات بی‌دریغ دوستان و همکاران هنرمندم در این گروه است. من از تمام عوامل و بازیگران سپاس گذارم و باوجود تک‌تک این عزیزانِ جان، برای اجرای نقشم احساس قدرت می‌کند. جا دارد از تمام دوستانی که حتی نمی‌شناسمشان و همچنان مورد تشویق و حمایت بی‌دریغشان هستم سپاسگزاری کنم.

فکرمی‌کنید متن‌های حماسی در تئاتر ما جایگاه خود را دارد؟
به این نوع متون و نمایش‌ها خیلی پرداخته نمی‌شود و شاید گاهی بر اساس یک بزرگداشت و یا جشنواره و یا یک مناسبت خاص شاهد چنین متونی باشیم؛ اما با استقبالی که در سال‌های اخیر ازاین‌دست نمایش‌ها شده، کاملاً می‌توان جای خالی متن‌های حماسی را در سالن‌های تئاتر احساس کرد.
چند روزی شایعاتی در مورد عدم استقبال از نمایش پری باد و تعطیل شدن اجراهای آن در فضای مجازی به گوش می‌رسید اما اجراهای شما با تعداد تماشاگران خوبی به صحنه می‌رود فکر می‌کنید علت این جوسازی‌ها چیست؟
قبل از هر چیز باید بگویم برای آن دوستانی که موفقیت‌های پی‌درپی نمایش «پری باد» دلشان را آزرد و ما را مورد بی‌مهری قراردادند آرزوی بهروزی کنم و چند جمله با بعضی از این دوستان: دوست من، چقدر دلت پُر بود و من ندانستم چرا؟! بازهم ناگفته‌هایت را از موفقیت ما و گروهمان را فریاد کن! من آزرده نمی‌شوم و برایت آرزوی آرامش دارم. چون میدانم، آنچه مرا نکُشد، قویی‌ترم می‌کند.

 




نظرات کاربران