در حال بارگذاری ...
بازگشت عاطفه تهرانی با «لِته»؛

انسان معاصر در رود فراموشی

عاطفه تهرانی و گروهش این روزها برای اجرای نمایشی با تکنیک فرم و حرکت بدون دیالوگ در تئاتر شهر خود را آماده می‌کنند.

 

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، عاطفه تهرانی که پیش از این با اجرای نمایش «برف نیمه مرداد» پس از ٥ سال دوری به صحنه تئاتر بازگشته بود، در پلاتوی یک تئاتر شهر در حال تمرین و تدارک برای ارائه جدیدترین نمایش خود است. استفاده از قالب نمایشی خاص و به‌کارگیری تکنیک‌های بدن در اجرا، چالش بزرگ این نمایش است که تهرانی برای روایت داستانش انتخاب کرده است. او معتقد است: «در روش اجرای ما، حرکت حرف اول را می‌زند و در مکانیزمی که برای طراحی حرکت در نظر گرفته‌ایم به‌منظور توصیف هر کاراکتر و هر صحنه به نمایشگران، مواردی مانند خطوط حرکتی، دلیل حرکت و جنس حرکت توضیح داده می‌شود و نمایشگران بر همین اساس حرکات را خلق می‌کنند.»

اما این چالش درروند تمرین‌های گروه کاملاً سایه انداخته است. تهرانی در مورد روش کاری خود گفت: «در دنیای حرفه‌ای حرف‌های زیادی در مورد نوع تمرین‌هایم شنیده‌ام عده‌ای معتقدند سخت گیری می‌کنم، اخلاق بدی دارم و بازیگر را در تمرین تحت‌فشار قرار می‌دهم. البته شاید همه این حرف‌ها درست باشد اما برای من تنها یک ‌چیز اهمیت دارد و آن این است، اثری را خلق کنم که اولین تماشاگرش، برای ٣٠ شب خودم باشم و بتوانم از تماشای آن لذت ببرم.» عاطفه تهرانی در مورد ایده اولیه شکل‌گیری نمایش «لِته» خاطرنشان کرد: «از همان ابتدای تمرین‌ها قصد داشتم روی نمایشی مرتبط با دنیای زیرزمین در اساطیر یونان کار کنم و نام «لِته» به معنای رود فراموشی از همین اساطیر گرفته شده است.» کارگردان نمایش «لِته» در مورد علت گرایش به فرم فیزیکال اذعان داشت: «اصراری به پرهیز از دیالوگ گویی در تئاتر ندارم و دلیل اینکه این قالب نمایشی را انتخاب کرده‌ام این است که پیچیده، پرانرژی و شعرگونه است و می‌توانم از طریق زبان بدن داستانی را برای مخاطب روایت کنم.»

تهرانی با اشاره به ترکیب گروه بازیگران این نمایش تاکید کرد: «سابقه همکاری من با نوید هدایت پور به زمان شکل‌گیری گروه «نرگس سیاه» برمی‌گردد. بقیه بازیگران این نمایش هم در دو دسته قرار می‌گیرند؛ با برخی از آن‌ها بیش از دو سال است در حال همکاری برای طراحی حرکات هستیم و برخی دیگر نیز حدود چند ماه است که به گروه اضافه‌شده‌اند.»

نمایش «لِته» پیش از این برای جشنواره فجر تمرین شده بود و در حال حاضر اعضای گروه «بخوان» تلاش می‌کنند تا نتیجه دو سال تمرین خود را از اواخر آذرماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه ببرند. عاطفه تهرانی پیش از این نمایش‌هایی چون «برف نیمه مرداد»، «اتللو» و «بخوان» را روی صحنه برده است. گفتنی است نوید هدایت پور، مریم باقری، سینا صابری، اویس محمدحسنی، نازنین میهن، سپهر غازی و پدارم مهری گروه بازیگران و نورالدین حیدری ماهر تهیه‌کننده، اشکان نظام‌آبادی دستیار کارگردان، علی کیانیان موسیقی، نسرین خرمی طراحی لباس و صبا کسمایی طراح نور، دیگر عوامل این نمایش را تشکیل می‌دهند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران