در حال بارگذاری ...
گفتگو با فرید یوسف پور کارگردان نمایش حانیه

زمانه دوری از شعار زدگی در آثار دفاع مقدس

ایران تئاتر:عنوان دفاع مقدس همواره با یک نوع کلیشه مرسوم همراه بوده است، اگر چه به نظر می رسد مفهوم دفاع مقدس هموراه برای تمامی اقشار جامعه ایرانی ارزشمند است اما غالب آثار تولیدیِ این ژانر به واسطه کهنه گی در فرم و شعار زدگی در مفهوم چندان گیرا نیستند.

 نمونه های موفق نمایشی این آثار نشان داد ه اند که اگر هنرمند آگاه به پتانسیل این نوع آثار باشد می تواند کارهای ماندگاری خلق کند که هم ارزش هنری دارند و هم مورد اقبال عموم مردم قرار می گیرند. فرید یوسف پور که با نمایش جدیدش، «حانیه» در جشنواره خمسه حضور داشته یکی از فعالان جوان تئاتر دفاع مقدس است که با او به گفت و گو نشستیم:

 

برایمان از «حانیه» بگویید و اینکه چه طور شد آن را برای اجرا آماده کردید؟

عمده کارهای من در حوزه نمایش، با موضوع جنگ و دفاع مقدس است. البته نه خود جنگ بلکه آسیب هایی که جنگ بر جامعه وارد می کند. در یکی دو سال اخیر بچه هایی که در این حوزه فعال هستند گریزی نیز به نمایشنامه هایی با موضوعیت مدافعان حرم داشته اند و من نیز بواسطه تعلق خاطری که به اینگونه نمایش دارم از حدود یکسال پیش تصمیم گرفتم کاری را با این مضمون به روی صحنه ببرم که خوشبختانه این مهم به بار نشست و ایده نمایش حانیه را با  دوست عزیزم محمد نباتی مقدم که از نمایشنامه نویسان خوب حوزه تئاتر است، در میان گذاشتم و طی یک فرآیند تقریبا 40 روزه، کار برای اجرا آماده شد.

مضمون این نمایش در مورد جوان مدافع حرمی است که عزیمت او به یکی از ماموریت ها با بارداری همسرش و اعزام مادرش به حج همزمان می شود. پسر در عملیات به شهادت می رسد و مادرش در منا؛ و این نمایش تنهایی همسر و فرزندی را که بعد از پدر متولد می شود را به تصویر می کشد.

 

شما به این نکته اشاره کردید که ایده نمایش از شما بود، چرا خودتان نمایشنامه را ننوشتید؟

بله. یکسالی بود که به دنبال یک موضوع خوب برای اجرا بودم تا اینکه حادثه تلخ منا رخ داد. این حادثه با بازپخش سریال شوق پرواز که در خصوص زندگی شهید بابایی بود همزمان شد و تقریبا ایده نمایش را از قسمت پایانی این فیلم که سردار شهید بابایی همسرش را به حج می فرستد و خودش در یک عملیات به شهادت می رسد، گرفتم. اما چون من زیاد اهل قلم نیستم و بیشتر تمایل به کارگردانی دارم، از طرفی هم کار نگارش متن با اجرای نمایش کلارینت همزمان بود، از محمد نباتی مقدم خواستم که نمایشنامه را بنویسد و طی یک فرآیند 20 روز نمایشنامه آماده شد و پس از حدود 20-25 جلسه تمرین بازبینی و به مرحله اجرا در آمد.

 

حسین شفیعی بازیگر مرد نمایش، در روزهای پایانی به جمع شما اضافه شد. علت چه بود؟

متاسفانه به نظر برخی از بازیگران تعهد کاری ندارند و ارزشی به زحمت دیگران نمی دهند. ما حدود 25 جلسه تمرین داشتیم و بچه ها تلاش زیادی برای اجرا کشیدند اما بازیگر نقش اول مرد به خاطر یک برنامه تلویزیونی 4 روز مانده به اجرا ما را رها کرد و مجبور شدیم از حسین شفیعی که از بازیگران خوب نمایشی است استفاده کنیم.

یکی از اقدامات بسیار خوب شما استفاده از موسیقی زنده بود که در اکثر کارهایتان بر آن تاکید دارید. علت چیست؟

من اعتقاد دارم تئاتر روی صحنه و در لحظه اتفاق می افتد لذا موسیقی آن هم باید زنده باشد و تا آنجا که می توانم تلاش می کنم به جای استفاده از افکت و موسیقی از موسیقی زنده بهره ببرم.

آیا «حانیه» در جشنواره سوگواره خمسه نیز به روی صحنه خواهد رفت؟

بله ما در این جشنواره 6جلسه اجرا داریم و بعد از آن نیز قرار است در دهه کرامت یا هفته حج نیز بار دیگر به روی صحنه برویم.

یکی از مشکلات تئاترهای مذهبی و دفاع مقدس، بی‌‌علاقگی برخی از هنرمندان به ورود به این عرصه است، علت چیست؟

علت اصلی حرکت بخش وسیعی از اینگونه نمایشها به سمت شعار است. در حال حاضر جدای از معدود دوستان هنرمندی که در هر کاری ورود می کنند، بسیاری از هنرمندان با دغدغه نقشها را قبول می کنند و به هر کاری وارد نمی شوند و وقتی متن نمایش شعارگونه باشد هرکسی علاقه مند به حضور نمی شود. تلاش من همیشه این بوده و هست که در کارهایم تماشاگر را شعارزده نکنم.

 

گفتگو از علی رحیمی




نظرات کاربران