در حال بارگذاری ...
  • یادداشتی بر نمایش خوب، بد، زشت

    کار سخت عینیت بخشیدن به نمایشنامه ای پر طنین

    ایران تئاتر - شاهد پیوند : پیشتر و حتی از آغازین روزهایی که  نمایشنامه ای به قلم ابوالفضل حاج علی خانی  روی صحنه رفت اذعان داشتم در جامعه تاتری نویسنده ای توانمند و دیالوگ نویسی خبره پا به عرصه تاتر گذاشته است.

    نویسنده ای که گویی قلم در دستانش چون موم می نمود و دایره لغات وسیعی را در ذهن خود جای داده است؛ در آن نوشته اشاره نمودم که نویسنده ای پا به عرصه درام گذاشته که می تواند در کنار نویسنده ای  پیشکسوت همچون علی رضا نادری قدم برداشته و عرض اندام نماید. پیش بینی من درست بود و بعد ها ابوالفضل حاجی علی خانی نشان داد که چه ظرفیت بالایی در پرداختن به سوژه هایی دارد که ما هر روز از کنار آن بی تفاوت گذر می کنیم .
    علاوه بر نگارش چند وقتی است که تمرکز بر بازیگری هم دارد و اتفاقا بازی های درخشانی نیز از خود برجای گذاشته است.
    و اما "خوب بد زشت" که الحق پر است از لحظات خوب اتفاقات بد و اقدامات زشتی که در متن و گاهی در زیر متن جاری و ساری است بازی های روان و یکدست سعید دولتی و ابوالفضل حاجی علی خانی که گویی در کنار هم در حال شکل دادن و چیدن یک پازل هستند؛ پازلی که هر کدام  از این دو تعداد قطعاتی مساوی از آن را در دست دارند.
    آوردگاه نمایش بسیار درست طراحی شده و گویا تماشاگران خود نیز گوشه ای از بیابان نشسته و نظاره گر وقایع اطراف هستند. استفاده بجا از وانت مزدا که قبل از هر چیز در ذهن مخاطبین این سوال را بوجود می آورد که چکونه آن را داخل آورده اند نیز از نکات مثبت این نمایش می باشد. 
    میزان سن هایی دقیق در فضایی محدود استفاده از کلمات و جملاتی ناب، ساختن ضرب المثل هایی که به نوعی در ضرب المثل و کنایه هایی که تاکنون شنیده ایم  دخل و تصرف ایجاد کرده و ترتیب جدیدی با مفهوم جدیدی را تولید نموده است نیز از ابتکارات همیشگی ابوالفضل حاج علی خوانی می باشد.
    استفاده از لهجه شیرین  جنوبی برای کاراکترها بسیار ملموس بوده و دو هنرمند چنان با تسط این کار را انجام می دهند که نه تنها تو را درگیر داستان می کنند بلکه با بده بستان های دقیق و گاها حسی اجازه نمی دهند حتی لحظه ای روی خود را از هنرنمایی عزیزان برگردانی چه برسد که بخواهی نگاهی به ساعتت بندازی که الحق و الانصاف در بسیاری از کارهای اخیر نگاه کردن به ساعت، اصلی تفکیک ناپذیر برای مخاطبان می باشد.
    اعتراف می کنم کارگردان این نمایش شقایق فتحی که به واقع بواسطه حضور این دو بازیگر توانمند در ابتدا فکر می کردم که شاید فقط اسم باشد؛ اما با دیدن این نمایش دریافتم که چه کار سترگی انجام داده اند؛ عینیت بخشیدن به نمایشنامه ای اینچنین پر طنین و هدایت دو بازیگر توانمند که یکی خودش نیز نویسنده اثر می باشد به راستی خداقوت اصلی تقدیم سرکار خانم فتحی برای به ثمر رساندن این کار دشوار اما شیرین.
     




    مطالب مرتبط

    یادداشتی بر نمایش «برف سرخ» به کارگردانی شقایق فتحی

مرثیه‌ای  گروتسک در رسای خودمان
    یادداشتی بر نمایش «برف سرخ» به کارگردانی شقایق فتحی

    مرثیه‌ای گروتسک در رسای خودمان

    ایران تئاتر:شاهد پیوند یادداشتی درباره نمایش «برف سرخ» در اختیار ایران تئاتر قرار داد در این یادداشت آمده: دیشب به تماشای نمایش «برف سرخ» نوشته ابوالفضل حاجی علی خانی به کارگردانی شقایق فتحی و با بازی این دو نفر نشستم، حیفم آمد که قلمی نزنم.

    |

    یادداشت محمد عارف بر نمایش «برف سرخ» به کارگردانی شقایق فتحی

رگه‌های پنهان طنز در پشت ماجراها
    یادداشت محمد عارف بر نمایش «برف سرخ» به کارگردانی شقایق فتحی

    رگه‌های پنهان طنز در پشت ماجراها

    ایران تئاتر - محمد عارف: آنچه نگارنده را وادار به نوشتن یادداشتی برای «برف سرخ» کرده، پیوستگی اجراها و روند رو به رشد این گروه نمایشی طی سال‌های اخیر در تئاتر تهران است. گروهی که با تامل و سکوتی معنادار، تنها به اجرا می‌اندیشد و همواره در پی یافتن کلیدهای اساسی تئاتر برای ...

    |

    هر شب در خانه نمایش

«برف سرخ» ساعت 20 به صحنه می‌رود
    هر شب در خانه نمایش

    «برف سرخ» ساعت 20 به صحنه می‌رود

    نمایش «برف سرخ» نوشته‌ی ابوالفضل حاجی علی‌خانی و کارگردانی شقایق فتحی که چندی پیش توسط استاد داریوش اسدزاده در مراسم آیین سرچراغ خانه نمایش اداره تئاتر افتتاح شد، هر شب ساعت 20 به روی صحنه می‌رود.

    |

    نظرات کاربران