در حال بارگذاری ...
محمد نادری بازیگرنمایش طپانچه خانم:

هوشنگ یک دون ژوان فرصت طلب است

ایران تئاتر:محمد نادری بازیگر توانا ومستعدی است وسال ها است که درتئاترفعالیت می کند ودارای کارشناسی نمایش با گرایش کارگردانی ازدانشگاه سوره تهران وفارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتردردانشگاه تربیت مدرس است .نادری در نمایش طپانچه خانم در نقش یک جوان دون ژوان بازی جذاب ومتفاوتی با استفاده از بازی فیگوراتیو و بدنی از خودش ارائه می کند

ازجمله کارهای نمایشی نادری می توان به بازی درنمایش "لاشخورها" به کارگردانی"شکوفه ماسوری"،نگارش وکارگردانی نمایش"صندلی قدرت"،بازی درنمایش سنجاقک" به کارگردانی"آزاده شاهمیری"،نگارش و کارگردانی نمایش"شهریار شهرسنگستان"؛کارگردانی نمایش"دایره بسته" نوشته"اریش ماریار مارک" وبازی در نمایش"ساحره سوزان" به کارگردانی"مه لقا باقری" اشاره کرد.نادری سال قبل هم در یک نقش فانتزی درهیبت روباه مکارنمایش پینوکیای شهره سلطانی در تماشاخانه ایران شهربه بازی پرداخت نادری دستی درگویندگی وصدا پیشگی هم دارد ومدتها است به همراه تیم مهران مدیری دردونقش پدرخلبان وداماد سرخانه سرخوش وتنبل در مجموعه دورهمی بازی کرده است .با نادری درباره حضورش در نمایش طپانچه خانم و ویژگی های نقش چندلایه هوشنگ گفت وگویی انجام داده ایم.

 

فعالیت جدی بازیگری تان را در گروه تئاتری منیژه محامدی( گروه پیوند) در کناربزرگانی مثل مهوش افشار پناه ومحمد اسکندری آغاز کردید. این حضوربرایتان چگونه بود ؟

خیلی برایم مهم و سازنده بود .درگذشته هم خیلی ازبزرگان تئاتر درگروه تئاتر پیوند حضور داشتند. من این افتخار را در کنار کسانی به دست آوردم که کارنامه کاریشان برجسته و درجه یک بود.مهوش افشار پناه سالها عضو گروه تئاتری آربی آوانسیان  دردهه پنجاه بود و در کارگاه نمایش فعالیت می کردند .من در آن دوره با خیل گسترده ای از تجربیات ارزشمند این بزرگان روبه رو شدم و با سبک های مختلف بازیگری درتئاتر آشنا شدم.

 

همکاری جدی شما با منیژه محامدی درتئاتربرایتان چه دست آوردهای داشت؟

منیژه محامدی سبک و سیاق خاص خودش را در کارگردانی دارد ودردوره ای به عنوان یک هنرمند صاحب نگرش رفت به سمت تئاتر مدرن . منیژه محامدی جزو یکی از کارگردان درجه یک ،مولف ،صاحب نگاه و صاحب سبک تئاترهستند وسالها است که در دانشگاه و صحنه تئاتر به تعلیم و تعلم جوان ها می پردازند .طبیعی است موقعی که به گروه تئاتری ایشان معرفی شدم و افتخاری همکاری با ایشان را به دست آوردم ،تحول جدی درکاربازیگریم و نوع نگرشم به تئاتردرمن به وجود آمد .من دردانشگاه سوره تحصیل می کردم ومنیژه محامدی دردانشگاه هنرتدریس می کردند.ازطریق دوستی به ایشان معرفی شدم و بعد ازمدتی تمرین منیژه محامدی قصد روی صحنه بردن نمایش تبرئه شده را داشت وازآن تاریخ به بعد یکی ازاعضا ثابت گروهش شدم و فرصت بازیگری را درکناربهترین ها به دست آوردم البته بازی درمدیوم تئاتر ویژگی های خاص وویژه خودش را دارد.همه بازیگران دوست دارند بازیشان توسط تعداد بیشتری مخاطب دیده شود.در تئاتربالاترین تعدادی تماشاگری که بازی یک بازیگررا می بیند درحدود دوهزارنفراست .اما در تلویزیون گستره مخاطب میلیونی است ودستمزد یک بازیگردرتلویزیون اصلا قابل قیاس با درآمد بازیگردر تئاترنیست .آلان هم با گروه منیژه محمدی مشغول تمرین نمایشی ازآرتور میلر هستیم.

 

 

در کنارتئاتر درآن دوران چه کارهایی دیگری انجام دادید؟

 مدتی به سراغ نوشتن نمایش نامه نوشتم وبعدش هم فیلم نامه ای نوشتم ودرمقطعی هم تیزر و فیلم صنعتی ساختم و با این روند توانستم به وضعیت مالی قابل قبولی برسم و درکنارش سالی یکی دوبارهم تئاتر بازی می کردم .

 

آیا صداپیشگی هم برای بازبگران تئاترمی تواند موثر باشد؟

تاثیر زیادی دارد وبه من کمک زیادی انجام داده تا از قابلیت های صدایم در بازی صحنه بهره بیشتری ببرم. .اولین بار درسریال کوچه مروارید صدا پیشگی را انجام دادم .من جزو طراحان اصلی نوشتن وساخته شدن این مجموعه بودم .در سریال فوق سری من را برای صدا پیشگی مهدی فخیم زاده دعوت شدم.بعد ازقطعی شدن حضورم وگویندگی نقش ناصر، مدتی با خودم کلنجاررفتم وتمرینات مداومی انجام دادم و صدایم را بالا و پائین کردم که مناسب ممیک وچهره ناصر پاپتی باشد. مهدی فخیم زاده ازکارم راضی بود.

 

موقعی که شهاب حسین پور بازی درنمایش طپانچه خانم را برای بازی به شما پیشنهاد کرد چه ویژگی هایی باعث شد بازی دراین نمایش را قبول کنید؟

متن اجرا بسیار دقیق ودرست نوشته شده است ودرگونه ادبیات کلاسیک ایرانی یک اثردرخشان به لحاظ زبان وروایت گری محسوب می شود ودرحین تمرینات نویسنده تغییراتی درجهت بهبود قصه انجام داد.

 

 فرم اجرایی نمایش طپانچه خانم هم جذاب و متفاوت است؟

بله، فرم اجرایی نمایش دقیق و طراحی شده توسط کارگردان مورد استفاده قرار گرفت .ازاین متن می شد یک نمایش یکنواخت روی صحنه اجرا کرد.منتهی کارگردان روی فرم دراجرایش تاکید زیادی داشت. به لحاظ بازی هم نمایش طپانچه خانم برایم تجربه متفاوتی بود.عمده نقش هایی که در تئاتربازی کرده بودم رئالیستی بود وکمترنقشی بازی کرده بودم که در طول اجرا یک پزثابت بدنی داشته باشم و تمام حرکاتم با دقت ومهندسی شده بود.

 

 جنس بازی شما به سمت بازی فیگوراتیوهم تمایل داشت؟

 بله، هر کدام ازبازیگران درصحنه ژست خاصی دارند وبراساس این ژست خاص بخشی از شخصیتشان تعریف می شود و تمام بازی ها به شکل مهندسی شده درصحنه انجام می شود .گریم – ماسکی که برچهره قرار می گیرد باعث محدود شدن ممیک چهره بازیگران شد.

 

آیا این گریم – ماسک نشان می دهد که هر کدام از شخصیتها ماسکی برچهره دارند ودارای چند شخصیت هستند؟

تعبیرهای این نوعی هم می شود از این گریم – ماسک چهره بازیگران داشت. منتها چون قرار بودهمه چیز از یک فضای رئالیستی دور شود .بنابراین درگریم ، طراحی حرکات، جنس بازی ها و طراحی صحنه این نوع فضا حاکم شد. نکته مهم هم برایم این است که تماشاگر هم ازروز اول از نمایش استقبال کرده است .

 

آیا قبل از شروع اجرای نمایش این میزان استقبال مخاطب را پیش بینی می کردید؟

نه، چنین حدسی نمی زدم. زیرا متن نمایش هم ازمتن های محاوره ای امروز دور بود . موضوع هم مدرن وامروزی نبود که در اغلب نمایش ها مورد استفاده کارگردان ها قرار می گیرد وازبابت استقبال مخاطب خوشحالم.

 

در نوع بازیتان به خصوص نوع  نگه داشتن انگشتانتان خیاط بودن هوشنگ را به به درستی نشان دادید؟

هوشنگ درعین خیاط بودن ،آدم شیک و پیکی است که از تهران به این شهردورافتاده آمده است و این خصلت ها باعث شد من فیگوری در نوع بازیم انتخاب کنم که گل درشت این ویژگی ها رانشان بدهد .

 

آیا هوشنگ یک ژیگولوی از جنس دون ژوان های یک صد سال قبل است که در برخی از داستان های صادق هدایت به آنها پرداخته شده است؟

 هوشنگ چنین شخصیتی دارد.اوآدم فرصت طلبی است که براساس منافعش با زن سن وسال داری مثل اخترالسلطنه ازدواج کرده است.هدف غایی هوشنگ از این ازدواج فقط منفعت مالی است. اما موقعی که به دختر جوانی مثل قمری هم برخورد می کند نمی تواند از او هم چشم پوشی کند واو را اغوا می کند.

  

گفت وگو از :احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران