در حال بارگذاری ...
افسانه بایگان، عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر معلولین مطرح کرد:

انرژی هنرمندان معلول در مواجه با تماشاگر ستودنی است

افسانه بایگان  در گفت و گویی به ویژگی‌های تئاتر معلولین و همچنین انرژی این افراد در کار و مواجه با تماشاگر پرداخت.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، افسانه بایگان درباره ویژگی‌های تئاتر معلولین به ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین، گفت: «چند سال قبل که اولین بار با تئاتر معلولین مواجه شدم، نمی‌دانستم که شاهد چه اتفاقی خواهم بود و یا با چه سطحی از نمایش رو به رو می‌شوم. برایم جالب بود که با نمایش‌های با ارزش و جذابی مواجه شدم که قابلیت مقایسه با بسیاری از آثار دیگر را داراست.»

 او در ادامه افزود:  «این تجربه برای من فوق العاده بود و من را به این مفهوم رساند که معلولیت محدودیت نیست و می‌تواند انسان را به سمت افق‌های بالاتری رهنمون باشد. فعالیت تئاتری به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند، که آن‌ها ارزش‌های والای انسانی را در درون خود بازشناسی کنند.» بایگان در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: «انرژی این افراد در کار و مواجه با تماشاگر ستودنی است و کوشش آنها برای جوشش روی صحنه و نمایش استعدادهای‌شان، هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظرم برگزاری جشنواره کمک می‌کند تا زمینه بروز این استعدادها فراهم شود و همزمان مشکلات و مسائل ویژه معلولان به گوش مسئولان امر برسد.»

بازیگر با سابقه سینمای ایران، گفت: «وقتی به افراد دارای معلولیت نزدیک می شوید، متوجه خواهید شد که چقدر بی‌درد زندگی می‌کنید چرا که بخشی از آنها حتی در مسائلی ساده مثل دسترسی به عابر بانک، محدودیت دارند. این جشنواره جدای از بستری که برای خلاقیت‌های هنری ایجاد می‌کند، موجب می‌شود که همه ما توجه بیشتری به مشکلات معلولان داشته باشیم.»

عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر معلولین، در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر می‌تواند نگاه ترحم‌آمیز به این افراد را تغییر دهد یا نه، گفت: «درخشش روی صحنه تئاتر، نگاه مخاطب را نسبت به آن‌ها تغییر می‌دهد. این عزیزان گاهی چنان قابلیت‌هایی از خود نشان می‌دهند که تماشاگر را به تحسین وا می‌دارد و ما را به فکر می‌برد تا به خیلی از مسائل خودمان و آن‌ها بیشتر بیندیشم.» بایگان خاطر نشان کرد: «کارگردانی و کارکردن با افراد دارای معلولیت، یک تخصص است که به همراهی و صبوری نیاز دارد. تا جایی که من خبر دارم، سال گذشته قرار بود مربیانی برای این منظور تربیت شوند و در مناطق مختلف کشور دوره‌هایی بگذرانند تا بتوانیم به سطح کیفی بهتر و درمان موفق‌تری برسیم.»

این بازیگر با سابقه در پایان یادآور شد: «یکی از وجوه تئاتر معلولین، کاربرد درمانی آن است. وقتی در یک سطح بین‌المللی، این افراد با هم مواجه می‌شوند و به واسطه هنرشان مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرند، انگیزه و جوشش درونی‌شان برای غلبه بر مشکلات و رهایی از انزوا بیشتر می‌شود.»

چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین، از 12 تا 17 آذرماه به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران