در حال بارگذاری ...
حسین ناظمیان‌پور کارگردان نمایش «آوینیون»

برگزاری همایش تئاتر استان‌ها شائبه‎‌ها درباره داوری‌ها را از بین می‌برد

یکی از ویژگی‌های برگزاری همایش تئاتر استان‌ها این است که شائبه لابی کردن و انتخاب بعضی آثار خاص و سفارشی را از بین می‌برد.

به گزارش ایران تئاتر، حسین ناظمیان‌پور نویسنده و کارگردان نمایش «آوینیون» کاری از گروه تئاتر آوانسن، که از شهر شاهرود و به عنوان یکی از نمایندگان استان سمنان به همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها راه پیدا کرده، درباره روند نگارش این نمایشنامه و علت انتخاب این عنوان برای این اثر گفت: کارِ تئاتر در شهرستان‌‌ها نسبت به تهران قابل مقایسه نیست و فاصله بسیار زیادی از هم دارند. فاصله از این منظر که در شهرستان شما با مشکلات غیرقابل تصوری روبه‌رو می‌شوید. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین این مشکلات در شهرستان‌ها این است که هیچ قراردادی بین کارگردان، بازیگران و دیگر عوامل وجود ندارد و همه چیز شفاهی است و همین مسئله باعث می‌شود که مشکلات فراوانی به وجود بیاید. از جمله اینکه هیچ تعهدی وجود ندارد و تنها تعهدی که باقی می‌ماند اخلاق است ولی متاسفانه پایبندی به آن در تئاتر شهرستان‌ها بسیار پایین است.

ناظمیان‌پور ادامه داد: در واقع وجود این مشکلات و نقدهایی که به جامعه تئاتری خودمان داشتم جرقه اولیه نگارش این متن را در ذهنم ایجاد کرد. بر همین اساس نام نمایشنامه را «آوینیون»، که نام یکی از فستیوال‌های مهم تئاتری در فرانسه است را برای آن انتخاب کردم تا بتوانم این انتقادها را در قالبی خارج از مرز و بوم خودمان مطرح کنم. به عبارتی داستان نمایش «آوینیون» داستان یک گروه تئاتری است که قرار است در فستیوال آوینیون اجرا داشته باشند و در حالی‌که دو، سه روز بیشتر به پرواز آنها نمانده مشکلاتی برای آنها پیش می‌آید.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه قصد داشته در این نمایش به خودِ تئاتر و سختی‌های تئاتر بپردازد، افزود: به عبارتی دیگر در این نمایش به مشکلات و اختلافات بین کارگردان و بازیگران، اختلافات بین بازیگران با یکدیگر، مشکلاتی که ممکن است در روزهای نزدیک به اجرا پیش بیاید و چگونگی مدیریت آنها پرداختم.

او همچنین درباره شیوه اجرای این اثر با بیان اینکه خودش را درگیر مکاتب تئاتری نمی‌کند، عنوان کرد: در این کار به عنوان یک درام مدرن، جاهایی از کار به شدت رئالیستی است و بعضی جاها در اجرا و در جنس بازی‌ها کار به شدت اکسپرسیونیستی است. گاها از بازی غلو شده سنتی تئاتر هم استفاده کردیم، به همین خاطر با یک متن چند سویه و چند پهلو مواجه‌ایم.

کارگردان نمایش «آوینیون» در ادامه با اشاره به اینکه مجوز اجرای این کار را پس از دو بار رد شدن در بازبینی و تحمل سختی‌های فراوان گرفته، اظهار کرد: اکثر تئاتری‌ها افراد منتقدی هستند و درباره مسائل مختلف انتقادهای فراوانی را بیان می‌کنند اما متاسفانه به جز افراد معدود، زمانی‌که پای انتقادپذیری به میان می‌آید خیلی منعطف نیستند. مثلا یکی از مواردی که از سوی شورای بازبینی و همکاران تئاتری‌ام خیلی به من گفته شد این بود که چرا تو در این نمایش بچه‌های تئاتری را مورد نقد قرار دادی.

ناظمیان‌پور همچنین درباره شیوه جدید انتخاب آثار و برگزاری همایش جشنواره‌های تئاتر استان‌ها، با اشاره به وجود مشکلات فراوان در نحوه داوری آثار در سال گذشته و عدم رسیدگی به اعتراض‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برگزاری این همایش این است که شائبه لابی کردن و انتخاب بعضی آثار خاص و سفارش شده را از بین می‌برد، چرا که چشم‌های بیشتری ناظر بر داوری‌ها و انتخاب‌ها هستند. ضمن اینکه این اتفاق به نظر من علاوه بر اینکه تا حدود زیادی نظر کارگردان‌ها را تامین می‌کند، نشان می‌دهد که مسئولان برای تئاتر شهرستان‌ها نیز اهمیت قائل هستند و همه اینها مجموعا در افزایش سطح کیفی جشنواره تئاتر فجر نیز موثر است.

 




مطالب مرتبط

نویسنده و کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر42 مطرح کرد

«آوینیون»؛ نمایشی در ستایش تئاتر
نویسنده و کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر42 مطرح کرد

«آوینیون»؛ نمایشی در ستایش تئاتر

حسن معینی، نویسنده و کارگردان نمایش «آوینیون» می‌گوید دغدغه‌مندی‌اش نسبت به چیستی تئاتر، چگونگی شکل‌گیری آن، ضرورت و نسبتش با وضع موجود، موجب شکل‌گیری اثری در ستایش تئاتر شد؛ اثری که مسئله‌اش چگونگی شکل دادن به مفهوم اجراست.

|

نظرات کاربران