احسان جانمی کارگردان نمایش «پنهانخانه پنج در»
شفافیت در داوری اصلیترین ویژگی همایش تئاتر استانها است
کارگردان نمایش «پنهانخانه پنج در» از استان اصفهان شفافیت در داوری را مهمترین ویژگی شیوه جدید انتخاب آثار برای حضور در جشنواره تئاتر فجر میداند.
به گزارش ایران تئاتر، احسان جانمی کارگردان نمایش «پنهانخانه پنج در» کاری از گروه تئاتر کاوش که به عنوان یکی از نمایندگان استان اصفهان به همایش آثار برگزیده جشنوارههای تئاتر استانها راه پیدا کرده، شفافیت در داوری را مهمترین نکته مثبت شیوه جدید انتخاب آثار برای حضور در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میداند.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بهترین حالت برای داوری در تئاتر اجرای زنده آثار است، گفت: تئاتر یک هنر میراست و با نمایش فیلم آن نمیتوان حِس و حال کار به درستی انتقال داد، اما با توجه به امکانات و شرایط موجود، این شکلِ داوری بهتر از آن است که در یک اطاق دربسته فیلم کارها مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرد.
جانمی در ادامه با ذکر این نکته که بهتر بود شرایط به شکلی بود که همه کارگردانها میتوانستند از برنامههایی مانند ورکشاپها که در همایش تدارک دیده شده استفاده کنند، افزود: در مجموع همین که کارگردانها میتوانند درباره کارهایشان صحبت کنند و همچنین کارهای دیگر استانها را نیز همراه با کارگردانهای آنها ببینند، به نظرم بهتر از قبل است.
او در ادامه با تاکید بر اینکه شفافیت در داوری مهمترین ویژگی همایش آثار برگزیده جشنوارههای تئاتر استانها است، خاطر نشان کرد: به نظر من شرایط ایدهآل این بود که داوران مشترک میتوانستند در طول سال با سفر به استانها، نمایشها را به صورت زنده و روی صحنه ببینند. از نظر من قضاوت در مورد یک نمایش با دیدن فیلم اجرا کار آسانی نیست و نمیتوانم این مسئله را هضم کنم. اما همانطور که گفتم خوشبختانه برخلاف سال قبل که داوری فیلمهای ارسالی بدون حضور کارگردان صورت میگرفت، امسال ما هم حضور داریم و میتوانیم واکنش داورها را ببینیم و توضیح بدهیم.
جانمی همچنین درباره برگزاری کارگاههایی با عنوان بازاریابی تئاتر و مدیریت فرهنگی بیان کرد: قطعاً من هم با ماهیت این کار موافقم و اعتقاد دارم بحث مدیریت، از بزرگترین مسائل تئاتر کشور است. همیشه در تئاتر کشور با مشکل اقتصاد و سیاستگذاری و... روبهرو بودهایم. در زمینه تاکتیک و علم تئاتر ما کارگردانان تحصیلکرده کم نداریم و مشکل اصلی اقتصاد و توان بهرهوری تئاتر کشور است. برگزاری این نوع کارگاهها میتواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
او ضمن تأکید به عدم خوشبینی گروههای تئاتری به کمکهزینههای مالی و وعدههای حمایتی، در مورد طرح «همواره تئاتر» گفت: با اینکه من خیلی خوشبین نیستم و سابقه ذهنی خوبی هم از این اتفاقات ندارم، اما امیدوارم چنین طرحهایی محقق شود. سالهای قبل متأسفانه حتی از آثار برگزیده را هم واقعاً حمایت نکردند و ما هم به این وعدهها بدبین شدهایم. انجمنها در شهرستان نه تنها از لحاظ مالی بلکه از نظر معنوی کمکی به گروهها نمیکنند و بودجه آنچنانی هم ندارند. فکر میکنم بهتر است مرکز هنرهای نمایشی مستقیم وارد عمل شود و به امور رسیدگی کند.
احسان جانمی همچنین با اشاره به عنصر مهم هویت ملی و هویت ایرانی به عنوان مهمترین ویژگی نمایشنامههای حسین کیانی درباره نمایشنامه «پنهانخانه پنج در»، گفت: در این متن به این مسئله پرداخته میشود که چگونه انسان میتواند با هویت فردی خودش به هویت ملی و ایرانیاش برسد. و چطور میتواند در جامعهای که آزاداندیشی جرم محسوب میشود برای آزاداندیش بودن مبارزه کند.
او درباره خط داستانی این نمایش نیز اظهار کرد: «پنهانخانه پنج در» روایتگر سرگذشت زنانی است که خواستار یادگیری علم و دانایی هستند اما در دورهای که سوادآموزی برای زنان جرم محسوب میشود و همسنگ جنایت است، این کار را برایآنها غیرممکن میسازد. داستان نمایش روایت زندگی زنی به نام عطری جان است که با وقف خانه خود به صورت پنهانی، به زنانی که در طلب یادگیری علم هستند، درس میدهد، اما این ماجرا از چشم مردان پنهان نمیماند و آشکار میشود.
مریم معلایی، حسین اصفهانی،امین پناهی ، رزیتا کروندی، زهرا رستمی، مائده موسوی، گلایل زرین مکان و مسعود یزدان بخش بازیگران نمایش «پنهانخانه پنج در» هستند.