در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان در حاشیه جشنوراه کودک رضوی با ایران تئاتر مطرح کرد:

مسئولین برگزاری جشنواره رضوی را به انجمن نمایش هرمزگان بسپارند

حسین کریمی رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان در گفت و گو با ایران تئاتر از لزوم بالا بردن کیفیت جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی خبر داد و طرح برگزاری جشنواره ای با حضور کشور های حوزه خلیج فارس را در این استان پیشنهاد کرد.

 

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی سال‌هاست که در این استان برگزار می‌شود، چه پتانسیل خاصی در هرمزگان و بندرعباس وجود داشته که میزبانی این جشنواره را برعهده‌گرفته است؟

تئاتر بندرعباس بسیار فعال و پویا است و در مراسم آیینی توجه به امام رضا نمود بارزی دارد، در همه‌جا این عُلقه وجود دارد و همواره در برنامه‌های مختلف به‌صورت ویژه از این امام یاد می‌شود. حتی برای زواری که راهی سفر به مرقد ایشان هستند برنامه‌های خاصی را می‌گیرند. شاید در زمینه تخصصی تئاتر کودک خیلی پتانسیل ویژه ای در هنرمندان این استان نداشته باشیم و توانایی آنها در حد معمول باشد اما ارادت به آستان آن حضرت توجیه جدی تری برای برگزاری این جشنواره به وجود آورده. ما حتی در اینجا روستایی داریم که نامش رضوی است. جالب است بدانید با وجود اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم استان اهل تسنن هستند اما تفاوت مذهب چیزی از این اردات نکاسته است. در بسیار از فعالیت ها و اجراهای جشنواره همشهریان اهل تسنن ما به دیدن کار ها می آیند و یا در برگزاری جشنواره مشارکت می کنند.

 

امسال دهمین دوره جشنواره کودک رضوی در بندر عباس در حال برگزاری است آیا این استمرار ده ساله توانسته است به توسعه زیر ساخت تئاتر کودک یا تئاتر در معنای کلی آن کمکی بکند؟

این جشنواره باعث شده تا نقش هنرمندان تئاتر منطقه در زمینه تئاتر کودک و نوجوان پر رنگ تر شود اما در مورد توسعه زیر ساختی اتفاق خاصی را رقم نزده است که بخواهیم آن را ره آورد برگزاری جشنواره بدانیم. البته حضور هنرمندان بومی سال به سال پر رنگ تر شده است و جشنواره مخاطبان خودش را به خوبی پیدا کرده است. الان مردم استقبال خوبی از اجراهای جشنواره در هرمزگان می کنند و از طرفی مسئولین هم ترغیب شده اند که این جشنواره جدی تر گرفته شود.

 

آیا امکان اجرای عموم برای آثار بومی از طرف انجمن نمایش هرمزگان به وجود آمده است؟

بله کلیه گروه های هرمزگان بعد از اجرای جشنواره اجرای عموم خواهند رفت. حتی ما در انجمن تلاش داریم تا شرایطی را فراهم کنیم که آثار استان های همجوار در بندرعباس اجرا داشته باشند. ما توافق هایی را انجام دادیم تا این اتفاق بیافتد.

 

به نظر می رسد جشنواره از لحاظ کمی دچار افت شده و آن استقبال گذشته از این رویداد دیگر وجود ندارد! تعداد گروه های راه یافته به بخش نهایی کمتر شده این امر می تواند دلیلی بر همین مسئله باشد؟

بله تا حدودی با شما موافقم، شاید دیگر آن استقبال قبلی که از جشنواره رخ می دهد وجود نداشته باشد. دبیر خانه جشنواره در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان قرار دارد و شاید همین دوری از مرکز دلیلی بر همین امر باشد.

 

شما به عنوان رئیس انجمن نمایش استان و کسی که سابقه اجرایی هم در زمینه تئاتر بندرعباس دارید فکر می کنید چه راهی برای حل این مسئله وجود دارد؟

به نظرم اگر برگزاری جشنواره را به خود هنرمندان تئاتر استان بسپارند اتفاق بهتری را شاهد خواهیم بود. انجمن نمایش استان می تواند این کار را تخصصی تر انجام دهد. من تبلیغ انجمنی که خودم ریاست آن را بر عهده دارم نمی کنم اما جشنواره استانی مثال بارزی در مورد این مسئله است. ما جشنواره استانی امسال را خودمان برگزار کردیم و نتیجه آن هم رضایت کلیه هنرمندان و شرکت کنندگان بود. اگر این اتفاق بیفتد انجمن های نمایش استان ها هم می توانند جشنواره را برگزار کنند و هم برای آن اعتبار جذب کنند. چرا باید این جشنواره را افرادی برگزار کنند که تخصصی در زمینه آن ندارند و تنها کارمندانی هستند که از سر وظیفه این کار را انجام می دهند؟ در حالی که ما دو ماه قبل از برگزاری جشنواره استانی با افرادی که همه تئاتری بودند و اشتیاق داشتند، برنامه های اجرایی جشنواره را برنامه ریزی کردیم. ما حتی در این دوره از جشنواره استانی بلیت فروختیم و پولش را در اختیار گروه های نمایشی قرار دادیم. به نظرم اگر این جشنواره به دست انجمن نمایش استان برگزار شود قطعا بهتر اجرا خواهد شد. الان انجمن در برگزاری جشنواره رضوی دخیل است اما نقش اساسی در آن ندارد و تنها در بخش های محدودی از جشنواره مشارکت داریم. ارشاد می تواند به کار انجمن در زمینه برگزاری این جشنواره ها نظارت کند و ما هم آن را برگزار کنیم.

 

با این توصیفات فکر می کنید تئاتر هرمزگان در چه زمینه هایی پتانسیل برگزاری جشنواره دارد؟

به نظرم تئاتر هرمزگان و بندرعباس در زمینه تئاتر سنتی وآیینی و خیابانی استعدادهای خوبی دارد. ما قبلا طرحی داده بودیم که می خواهم دوباره هم به آن اشاره کنم؛ از آنجایی که ما در حاشیه خلیج فارس هستیم و با کشورهای همجوار این خلیج نزدیکی های فرهنگی و جغرافیایی داریم به نظرم می توانیم در این زمینه فعالیت های خوبی در حوزه تئاتر داشته باشیم. چرا نباید جشنواره ای در ارتباط با این پتانسیل ها برگزار شود؟ این رویکردها می تواند قدم مثبتی در زمینه دیپلماسی فرهنگی هم ایجاد کند و روابط بهتری را با کشور هایی مثل عمان، بحرین یا امارات را بوجود آورد.

 

 




نظرات کاربران