در حال بارگذاری ...
گفت و گوبا مسعود کرامتی بازیگر نمایش هاروی

دکتر چاملی می خواهد ازقید و بندهای زندگی شهری خلاص شود

مسعود کرامتی بازیگر ارزنده سینما و تئاتر در نمایش هاروی درنقش دکترچاملی که یک دکتر بی خیال ودائم الخمر است بازی رئالیستی وقابل قبولی ازخودش ارائه می کند. کاراکتری که در آستانه پیری دوست دارد به آرزوهای فروخفته اش توسط هاروی دست پیدا کند

کرامتی سال قبل هم در نمایش «نگاهمان می‌­کنند» به کارگردانی محمدرضا اصلی و در کنار بازیگرانی چون سام قریبیان و فرشته صدر عرفایی در تماشاخانه ایرانشهر بازی جذابی از خودش ارائه کرد.مسعود کرامتی نویسنده ، کارگردان و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبا‌ی دانشگاه تهران است .کرامتی فعالیت هنری‌اش را از سال 1355 در عرصه‌ تئاتر آغاز کرد و با عروسک‌گردانی در فیلم «شهر موش‌ها» (1364) به کارگردانی مرضیه برومند، کار در سینما را تجربه کرد. وی در سال 1371 مؤسسه‌ی سینمایی «کارنامک» را تأسیس کرد. وی همچنین کارگردانی فیلم‌هایی نظیر «پاتال و آرزوهای کوچک» (1368)، «مرغابی وحشی(1370)، «کودکانه» (۱۳۸۱)، «روز کارنامه» (1381) و «ترانه‌ی کوچک من» (1388) را بر عهده داشته است. مسعود کرامتی بازیگر توانا و درجه‌یکی است و همگان بازی‌های زیبای او را در فیلم‌هایی مثل ضدگلوله و مجنون و سریال نوروزی سربه‌راه به یاد دارند. ازجمله آثار بازیگری کارنامه کاری کرامتی می‌توان به : «میهمان ناخوانده» (۱۳۶۷)، «مجنون» (۱۳۶۹)، «سفر به چزابه» (1374)، «باغ‌های کندلوس» (1383)، «دوزخ، برزخ، بهشت» (1387)، «ضدگلوله» (1390)، «لامپ صد» (۱۳۹۲)،«گنجشکک اشی‌مشی» (۱۳۹۲)، و«گذر موقت» (۱۳۹۴)اشاره کرد. مسعود کرامتی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان است .نمایش هاروی داستان مردی است که با خرگوش بسیار بزرگی دوست می‌شود که از چشم دیگران ناپیدا است و به‌جز این مرد، کسی نمی‌تواند او را ببیند. نمایش "هاروی" به کارگردانی ملودی آرام نیا از 26 آبان‌ تا 28 آذرماه ساعت 20 در سالن استاد ناظر زاده مجموعه ایرانشهر به روی  صحنه رفته است.مهدى بجستانى، مهدى بوسلیک، شقایق دهقان، معصومه رحمانى، کاظم سیاحى، رامین سیار دشتی، یلدا عباسى، مسعود کرامتى، سروناز نانکلى، پرهام یداللهی بازیگران این اثرند. باکرامتی درباره ویژگی نقش دکتر چاملی  گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

شما سال‌ها است که توأمان در بازیگری و کارگردانی فعالیت می‌کنید .در مقطع فعلی دغدغه اصلی شما بیشتر بازیگری است و یا کارگردانی؟

بیش از چهار دهه است که در حوزه‌های مختلف تئاتر،سینما و تلویزیونی فعالیت می‌کنم و دغدغه اصلیم کیفیت نقش‌های پیشنهادی است و بازیگری و یا کارگردانی شغل و حرفه من است .سعی می‌کنم در هر کاری بهترین کیفیت کاریم را ارائه کنم و در ضمن طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که هر پیشنهاد کاری را هم قبول نکنم.

 

سال قبل هم حضور موفقی در نمایش «نگاهمان می‌­کنند» داشتید.آیا بازی در تئاتر کمک می‌کند حال و احوال بهتری داشته باشید و یا برایتان دستاوردهای دیگری دارد؟

تئاتر را دوست دارم و رشته تحصبیم تئاتر بوده است .در دوران جوانی‌مان تئاترشانیت و اعتبار خاصی داشت و موقعی که روی صحنه می‌روم نوستالژی آن دوران برایم زنده می‌شود و اینکه با تماشاگر مواجه مستقیمی دارم برایم خوشایند است.البته و حال و روز تئاتر مثل سینما و تلویزیون این روزها چندان خوش نیست .برای اجرای یک نمایش گروه با فشارهای زیادی مواجه است .نداشتن محل تمرین و میزان دستمزدها از چالش‌های تئاتر ما است و همه‌چیز حتی اجاره محل تمرین نمایش هزینه برشده است و برای جوان‌هایی که می‌خواهند نمایش اجرا کنند مشکلات زیادی به وجود می‌آید .قیمت بلیت‌ها گران است و خیلی از دانشجویان تئاتر نمی‌توانند تئاتر ببینند.نکته امیدوارکننده در این شرایط استقبال خوب مردم از تئاتر است.

 

مری چیس نویسنده هاروی در نمایش مثل فضای نمایش‌نامه  نویسان پیشرو آمریکایی از جنس نیل سایمون نگاهی گزنده و انتقادی با زبان طنز و کمدی به شرایط اجتماعی دارد.چقدر به این نگاه اعتقاددارید؟

قبل از بازی در هاروی مری چیس را نمی‌شناختم و برایم نگاهش جالب بود.چیس نویسنده‌ای است که دوران کاریش  را بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم در دهه چهل آغاز کرده است و نگاهی خاص به جامعه ، روابط آدم‌ها ،شرایط زیست و هستی دارد و تلاش می‌کند در پس ناامیدی به وجود آمده پس از جنگ امید را پیدا کند.طنزی هم که اشاره کردید محملی شده برای نویسندگان معاصر آمریکایی تا حرفشان را بدون ترس از ممیزی مطرح کنند. به نظرم افکار و نوشته‌های چیس در زمان خودش نوگرا و متفاوت بوده است .خودکشی نا به هنگامش باعث شد تا تعداد آثارش انگشت‌شمار باشند.

 

آیا قبول دارید دکتر چاملی مثل اغلب شخصیت‌های نمایش هاروی خاکستری است؟

دکتر چاملی و بقیه تلاش می‌کنند با نگاه خرافی مبارزه کنند و قهرمان نمایش که آل وود است تکلیف خودش را مشخص کرده است  اذعان دارد که زندگی را سخت نمی‌گیرد و از زندگی‌اش هم لذت می‌برد و جایی در نمایش دکترچاملی خطاب به آل وود می‌گویند"تو توی زندگی‌ات جه کاری می‌کنی؟" آل وود پاسخ می‌دهد"با هاروی می‌رویم توی کافه‌های وسط شهر می‌نشینیم و نوشیدنی می‌خوریم و بعدش هم با سایر آدم‌های کافه گپ می‌زنیم و ضمن خوش گذشتن به همه حالمان هم خوب می‌شود و از لاک تنهایی خارج می‌شویم."انگاری آل وود و هاروی به آدم‌ها یک خدمتی می‌کنند.دکترچاملی هم بعد از مواجه با آل وود در دفتر آسایشگاهش می‌گوید "تابه‌حال بیماری که همچنین حیوان عجیب‌وغریب ، منحصربه‌فرد و بزرگی داشته باشد را ندیده بودم".معتقدم آرزوی نهفته چاملی هم زندگی کردن عین آل وود است.

 

جایی در نمایش دکتر چاملی می‌گوید اگر هاروی را داشته باشد آرزو می‌کند در یک کلبه جنگلی در کنار یک زن زیبا و کم‌حرف زندگی کند؟.

دکتر چاملی هم می‌خواهد از قیدوبندهای زندگی شهری و مدرن خلاص شود.و به دل طبیعت پناه ببرد.متن نمایش هاروی کلیتی دارد که زندگی مدرن و شیوع جنگ  باعث شده که بلاهای زیادی سر آدم‌ها بیایید البته کارگردان با استفاده از موبایل و تکنولوژی ارتباطی مدرن تلاش هوشمندانه‌ای برای به‌روز کردن نمایشش داشته است.

 

 نگاه دکتر چاملی به زنان نیز جذاب است. در رؤیاهایش می‌خواهد زنی کم‌حرف و ساکت داشته باشد و در زندگی عادی‌اش هم زنش لال است و نمی‌تواند حرف بزند؟

دکترچاملی از فضای زندگی روتین مدرن گریزان است و به همین دلیل به زنان کم‌حرف علاقه دارد و او وال وود دوشخصیتی در نمایش هستند که فقط هاروی را می‌بینند.

 

آیا هاروی نمادی از آرزوهای فروخته آدم‌ها نیست که تلاش می‌کنند آن‌ها را برآورده کنند؟

همین‌طور است و آل وود به دکترچاملی می‌گوید هاروی موجودی است که هر کاری که بخواهید برای شما انجام می‌دهد و یک‌جور غول چراغ جادو است.


آیا هاروی یک دانای کل هم هست؟

نه، تعریف دانای کل با ماهیت و کارکردهای هاروی تناقض دارد و به‌کارگیری صفت غول چراغ جادو برایش درست‌تر است.

 

 گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران