در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «مجلس مچاله خوانی»:

نمایش‌های سنتی ایرانی اصالت خود را حفظ کرده‌اند

نمایش «مجلس مچاله خوانی» به کارگردانی سجاد طهماسبی برگرفته از رمان معروف «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی است و در همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها حضور دارد.

به گزارش ایران تئاتر، سجاد طهماسبی درباره حضور در این همایش و داوری آثار از روی فیلم اجرا، گفت: ‌«به‌طورکلی این اتفاق خیلی خوب است که کارگردان در این همایش‌ها حضور دارد و می‌تواند واکنش داورها، شرایط نمایش فیلم را بسنجد. امسال اکثر فیلم‌ها را دیدم و با کارگردان‌های مختلفی که در همایش حضور داشتند، صحبت کردم و ظاهرا همه از شرایط راضی بودند. قبل از حضور در همایش به این دلیل که فیلم اجرای «مجلس مچاله خوانی» کیفیت خوبی داشت، استرس داشتم و حس می‌کردم ممکن است ماهیت اثر و ریزه‌کاری‌ها دریافت نشود، اما هیئت‌داوران خیلی دقیق به همه جزئیات توجه دارند و با علم به اینکه فیلم اجرا با نمایش زنده فرق دارد، آثار را ارزیابی می‌کنند.»

او درباره کارایی طرح‌های حمایتی مختلف که هرسال با عناوین و میزان مختلفی مطرح می‌شوند، توضیح داد: ‌«این طرح‌ها مثبت و امیدبخش هستند. سال قبل هم ما هزینه‌ای که طرح «همواره تئاتر» قول داده بود را دریافت کردیم، فقط در واریز این کمک‌هزینه وقفه‌ای نزدیک به یک سال ایجاد شد که می‌تواند یکی از نقاط منفی در اجرای طرح باشد.»

طهماسبی در اکثر نمایش‌هایی که کارگردانی کرده، المان‌های تاریخی و حال و هوای فرهنگ ایرانی را حفظ کرده است. او درباره چنین بهره‌گیری از فرهنگ و تاریخ ایران در تئاتر، گفت: ‌«نمایش سنتی ما قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند برای تلفیق و اقتباس از آثار مختلف، ابزار خوبی باشد. رمان «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد»، رمان مدرنی است که من با بهره‌گیری از این داستان و نمایش‌های سنتی ایرانی مثل نقالی و تعزیه و تلفیق همه این عناصر باهم، همراه با نگرش خودم، ماجرا را نمایش داده‌ام. بااینکه امروز رسانه‌ها رشد روزافزونی دارند و تغییرات زیادی در هنرهای نمایشی ایجادشده است، باز هم نمایش سنتی ایرانی اصالت خود را حفظ کرده است و هر جا اثری براین اساس اجرا می‌شود، مورد اقبال واقع می‌شود.» طهماسبی در ادامه افزود: «فکر می‌کنم ما باید تا جایی که می‌توانیم از این توانایی و پتانسیل نمایش ایرانی استفاده کنیم و زبان خودمان را داشته باشیم. خوشبختانه زمان نمایش فیلم اجرا هم استقبال خوبی از اثر شد و امیدوارم بتوانیم در فجر هم حضور داشته باشیم.»

او درباره داستان نمایش «مجلس مچاله خوانی» توضیح داد: «در این اثر قصه زنی را روایت می‌کنیم که در آستانه حاملگی، دچار چالش می‌شود و نمی‌داند بچه‌اش را نگه دارد یا نه. از طرفی مسائل مختلف او را ترغیب می‌کنند که بچه را از بین ببرد و از طرف دیگر احساساتش اجازه این کار را به او نمی‌دهد. دوراهی که مادر باردار در آن قرار می‌گیرد، ماهیت کلی نمایش را شکل می‌دهد.»




مطالب مرتبط

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

رجزواره حماسه ایرانی؛ پاسداشت عملیات تاریخی «وعده صادق» بود که روز گذشته ۲۶ فروردین ماه با حضور شاعران، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی چون کوروش زارعی، محمدرضا باقری، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست، خیرالله تقیانی پور و محمود حبیبی کسبی در حوزه هنری برگزار شد.

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»
برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»

هنرمندان در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی» در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به نقالی، پرده‌خوانی، مناجات‌خوانی و تعزیه می‌پردازند.

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران