در حال بارگذاری ...
رحمت امینی پس از تماشای نمایش «خرسی که می خواست خرس باقی بماند» گفت :

شوراهای هنری به نحوی مؤثر در تماشاخانه‌ها شکل بگیرند

امینی نمایش «خرسی که می‌خواست خرس باقی بماند» را اثری جالب توجه و قصه این نمایش را یکی از نقاط قوت کار دانست.

به گزارش ایران تئاتر، امینی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار «تی آرت»، در مورد نمایش «خرسی که می‌خواست خرس باقی بماند» گفت: «من پیش‌تر، تلاشی در اجرای متن همین اثر برای حوزه کودک و نوجوان داشتم؛ ازاین‌جهت دیدن این کار برای من جالب‌توجه بود. این اثر از منظر بازیگری، از تیم جوان و هماهنگی، برخوردار است. قصه این نمایش که از روند خطی در آورده شده، یکی از نقاط قوت کار بود و این باعث شد که لحظاتی تماشاگر به فکر فرو رود.» او در ادامه افزود: «خود من به‌عنوان یک کارگردان، این را می‌دانم که هماهنگی و داشتن یک گروه موسیقی خوب در کنار یک نمایش چقدر سخت و درعین‌حال تأثیرگذار است و این در مورد این اثر نیز مصداق دارد و قابل‌تقدیر است. البته از طرفی به نظر من کارگردان می‌توانست بازیگران را به سمت بهره‌گیری از بیانی ملموس‌تر هدایت کند و آن‌وقت شاید بازی بازیگران از یکنواختی خارج و اجرا برای بیننده از جذابیت بیشتری نیز برخوردار می‌شد.» رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایش در مورد تماشاخانه پایتخت، اضافه کرد: «به نظر من ورود به سالن، لابی، فضای کلی و احترام به مخاطبان در این نمایش مناسب بود اما برخی ایرادهای کوچک فنی هنوز وجود دارد.» او با اشاره به مشکلات ساختاری دیگری تماشاخانه‌ها تصریح کرد: «بخش عمده‌ای از کسانی که اقدام به تأسیس تماشاخانه می‌کنند، زمانی در دانشگاه از دانشجویان من بوده‌اند و شروع این اتفاق با مصائب بسیاری همراه بوده است؛ مصائبی مانند کوچک بودن سالن، نبود آسانسور، امکانات محدود و ... . در ادامه این فرآیند اما، رقابت شروع شد و ما به‌جایی رسیدیم که شاهد تأسیس سالن‌هایی بودیم که اساسا برای تماشای نمایش و با امکانات خوب ساخته شد و این یعنی گام‌های بعدی باید بزرگ‌تر باشد.»

رحمت امینی در رابطه با رویکردهای جدید مرکز هنرهای نمایشی در قبال تماشاخانه‌ها گفت: «رویکرد این مرکز این است که فرآیند توجه و دقت در انتخاب آثار را چه ازنظر ضعف و قوت و چه ازنظر همراهی را تسریع کند. همچنین برطرف کردن اختلافات به‌نحوی‌که مربوط به بحث ارزشیابی و نظارت باشد از تلاش های ما است. این مرکز توجه مهمی به سه عنصر به‌صورت همزمان دارد؛ تماشاخانه دار، تماشاگر و کیفیت اثر.»

امینی در رابطه با تطابق کیفی آثار با اهداف مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: «پیشنهاد ما این است که شوراهای هنری به نحوی مؤثر در تماشاخانه‌ها شکل بگیرند که پیش از جواب رد یا قبول ما، آثار، از فیلتر فنی و کیفی خود این شورا بگذرد.» او همچنین افزود: «بندی در آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که در دوره‌های قبل شاید به آن کمتر توجه شده و رویکرد ما توجه مضاعف به این بند است: «ضعف هنری کار». اسم این شورا، ارزشیابی و نظارت است و واژه ارزشیابی در اولویت دارد. به‌عنوان مثال گروه اجرای «موسیو ابراهیم»، شاید در دوره‌های قبل به رد و قبولی‌های متفاوتی برمی‌خوردند، اما در این دوره ما سعی کردیم که تعامل مناسبی با این اثر برقرار کنیم.»

امینی که پیش‌تر نمایش«جیجک علیشاه» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده است، در مورد آخرین اثر خودش خبر داد: «من از زمان نمایش«جیجک علیشاه»، به دنبال متنی در حوزه نمایش ایرانی بودم که رنگ و بوی نمایش‌های خودمان را داشته باشد؛ از همین رو، متن «جعفر خان از فرنگ برگشته» جدی‌ترین چیزی است که فعلاً دارم روی آن کار می‌کنم.»




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

نظرات کاربران