در حال بارگذاری ...
قطب‌الدین صادقی عنوان کرد

با دیدن بعضی نمایش‌های کودک و نوجوان شگفت‌زده شدم

عضو شورای انتخاب آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: بالا رفتن تکنیک اجرایی این آثار پیشرفت بسیار محسوسی داشت و حتی با دیدن بعضی از نمایش‌ها شگفت‌زده شدم.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، دکتر قطب‌الدین صادقی که امسال عضو شورای انتخاب آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بوده است، با ابراز خرسندی از تفکیک بخش کودک از نوجوان در این جشنواره گفت: کار کودک ازنظر محتوا و مضمون باکار نوجوان متفاوت است و هر دو شیوه‌های ارتباطی خاص خود رادارند. چون کودک درگیر تخیل و کشف جهان است اما نوجوان درگیر همانندسازی با گروه‌های اجتماعی و پذیرفتن مسئولیت اجتماعی است.

این هنرمند و مدرس تئاتر ادامه داد: ما درمجموع 120 فیلم از آثار متقاضی شرکت در جشنواره دیدیم و آنچه برایم جالب بود، بالا رفتن فن اجرایی این آثار است که پیشرفت بسیار محسوسی داشت و حتی با دیدن بعضی از نمایش‌ها شگفت‌زده شدم.

صادقی توجه به مسائل روز را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان دانست و افزود: در آثار این دوره از جشنواره، دیگر شاهد داستان‌هایی درباره حیوانات نیستیم. مثل نمایشی درباره خشونت با کودکان در مراکز بازپروری، دیدیم که موضوع بسیار مهمی است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در بعضی نمایش‌های دیگر هم بحران‌های مهم نوجوان‌ها بازتاب داده‌شده بود. این‌گونه رویکردها قابل‌احترام است و نشان می‌دهد تئاتر دیگر شهرها هم‌دست کمی از تئاتر تهران ندارد.

او درباره تأثیر برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر تئاتر همدان گفت: استمرار جشنواره در همدان موجب شده است که شاهد پیشرفت تئاتر کودک و نوجوان در این شهر باشیم. برایم بسیار خوشحال‌کننده است که تئاتر همدان از منظر فن رشد و پیشرفت داشته است و این نشان می‌دهد تئاتر این شهر از جشنواره تأثیر پذیرفته و توشه‌ای برگرفته است.

کارگردان نمایش‌های «سحوری» و «مویه جم» در ادامه کمبود سالن نمایش را از مهم‌ترین مشکلات تئاتر نوجوان برشمرد و اضافه کرد: برای نوجوانان دست‌کم سه سالن تئاتر حرفه‌ای و مجهز می‌خواهیم و مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری باید فکری به حال این موضوع بکنند چراکه وزارت فرهنگ و ارشاد، بودجه‌ای برای ساخت سالن ندارد.

دکتر صادقی در پاسخ به این پرسش که چرا ساخت سالن تئاتر برای قشر پرشمار نوجوان نادیده گرفته می‌شود، گفت: باید این پرسش را از مدیران فرهنگی کشور پرسید که چرا این قشر عظیم را نادیده می‌گیرند؟! البته شخصاً به بخش خصوصی اعتقادی ندارم چون فقط به دنبال پول است درحالی‌که در این‌گونه فعالیت‌ها، اهداف پداگوژیک (آموزشی) مهم‌تر از درآمدزایی است و این مسئله‌ای است که بخش خصوصی به آن توجهی ندارد.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی از22 تا 27 آذرماه برگزار می‌شود




نظرات کاربران