در حال بارگذاری ...
سیروس همتی در آستانه دوازدهمین سالروز فعالیت سایت ایران تئاتر:

دلم که برای تئاتر تنگ می‌شود، به ایران تئاتر سر می‌زنم

 پیش از هرچیز دوازدهمین سالگرد فعالیت ایران تئاتر را به همه عوامل تحریریه و اجرایی این درگاه رسانه ای تبریک می‌گویم.

 پیش از هرچیز دوازدهمین سالگرد فعالیت ایران تئاتر را به همه عوامل تحریریه و اجرایی سایت ایران تئاتر تبریک می‌گویم.

 اساسا  فعالیت یک رسانه تخصصی آن‌هم برای جامعه هنری به‌خصوص هنر تئاتر، یک ضرورت است.  ایران تئاتر، این نیاز را به خوبی پاسخ داده و ازنظر انتشار اخبار تئاترایران، حتی اخبار تئاتر جهان، نقد و یادداشت در مورد نمایش‌های روی صحنه و از همه مهم‌تر پوشش اخبار مربوط به فعالیت و اجرای تئاتر در استان‌ها عملکرد خوبی داشته است.
باید تأکید کنم که انشعاب و فعالیت ایران تئاتر در استان‌ها، یکی از بهترین و شاخص‌ترین ویژگی‌های این سایت است. زمانی در اندیمشک ورکشاپی برگزار کرده بودم و وقتی اخبار این کارگاه در ایران تئاتر و خبرگزاری خوزستان منعکس شد، دانشجوهای علاقه‌مند، انگیزه و امید دوچندانی برای فعالیت حرفه‌ای‌تر پیدا کردند. اگر فعالیت مناطق محرومی مثل اندیمشک و سایر نقاط رسانه‌ای شود، قطعاً در رشد تئاتر آن مناطق بی‌تأثیر نیست.

کتاب‌هایی که در حوزه تئاتر تألیف یا ترجمه می‌شوند، لازم است از رسانه‌های پربیننده معرفی شوند تا علاقه‌مندان و دانشجوها بهتر بتوانند به این مراجع دسترسی پیدا کنند. در سایت ایران تئاتر این جریان مثبت وجود دارد و علاوه بر کتاب، افتتاحیه و اختتامیه‌های مربوط به نمایش‌ها و جشنواره‌ها هم منعکس می‌شود که ازنظر من اتفاق مثبتی است.
بانک اطلاعات تئاتر یکی از حرفه‌ای‌ترین اقداماتی است که ایران تئاتر در طی این سالها انجام داده است. خاطرم هست زمانی که برای نوشتن نمایشنامه مشترک با کمپانی میرهولد به روسیه سفری داشتم، نیاز بود تا بیوگرافی هنری خودم را ارائه دهم. از دوستان مسئول در کارگاه آموزشی خواستم برای دستیابی به این اطلاعات، به سایت ایران تئاتر و قسمت بانک اطلاعات و معرفی گروه تئاتر مانی بروند. وقتی مدیر ورکشاپ اطلاعات مربوط به من را در سایت دید، تعجب کرد و تصورش از تئاتر ایران عوض شد . فکر می‌کنم این تاثیر ایران تئاتر جای خوشحالی دارد. ایران تئاتر با ساختاربندی دقیق از اطلاعات هنرمندان و گروه‌های تئاتری، کاری کرده است که خارجی‌ها دیگر بادید حقارت به ما نگاه نکنند و شان فرهنگ ایرانی حفظ شود.

در نیمه دوم سال، به دلیل جشنواره‌های متعدد، این حضور بین‌المللی گسترده می شود. خوب می دانم برای انعکاس اخبار داخل کشور به خارج و اخبار تئاترهای خارجی برای هنرمندان و علاقه‌مندان داخل کشور، مسیر سختی پیش روست.

ایران تئاتربا استفاده  از توانایی افرادی که علاوه بر دانش تئاتری، تسلط کافی به زبان‌های خارجی دارند و می‌توانند پلی بین تئاتر داخل و خارج باشد نقش خود را ایفا کرده ولی این رویکرد نیازمند تقویت است.

همچنان که این رویکرد کیفی نیازمند گسترش کمی در حوزه داخلی هم هست . هنوز از جریانات داخلی تئاتر اطلاعات کافی نداریم و خیلی از جریانات در شلوغی اخبار گم می‌شود . شاید هنوز اهمیت نقش رسانه در توسعه تئاتر کشور توسعه‌ به خوبی جا نیافتاده نیافته است.

اصولا هروقت دل‌تنگ تئاتر می‌شوم یا به هر دلیلی فرصت تماشای تئاتر برایم فراهم نیست، به سایت ایران تئاتر سر می‌زنم.

واما چند توصیه لازم است ایران تئاتر  پوشه‌ پیگیری  اتفاقات بین‌المللی را جدی تر کند زیرا ایرانی‌های زیادی در خارج از کشور تئاتر کار می‌کنند و هر شب اجرا می‌روند. باید این خبرها به دست ما برسد و آن‌ها هم از اجراهای ما باخبر شوند. این اتفاق تنها به دست رسانه‌های تخصصی مثل ایران تئاتر عملی می‌شود.

یکی از نکاتی دیگریکه لازم است در ایران تئاتر  پررنگ‌تر شود، بهره‌گیری بیشتراز نقد و یادداشت افراد متخصص حوزه تئاتر برای جذب و آشنایی مخاطب است. درگذشته معیار تماشاگر برای انتخاب یک نمایش و تماشای آن، نقدها و یادداشت‌هایی بود که درباره اثر می‌نوشتند و در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

اگر بخواهم کمی صادقانه بگویم ، احساس می‌کنم ایران تئاتر نسبت به برخی از آثار مربوط به مرکز هنرهای نمایشی نقدها و به‌طورکلی رویکرد محتاطانه‌تری دارد. فکر می‌کنم نباید مطالب به صورتی منتشر شود که حس جانب‌داری ایران تئاتر از برخی آثار ایجاد شود. ایران تئاتر اگر نمایش‌هایی که زیر نظر مرکز هستند را به چالش بکشد، فضای جذاب‌تری هم ایجاد خواهد شد.

همه ما باید در راستای رشد روزافزون تئاتر کشور گام برداریم . در این میان رسانه‌ها همیشه در کنار هنرمندان بوده‌اند.

 




مطالب مرتبط

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

رجزواره حماسه ایرانی؛ پاسداشت عملیات تاریخی «وعده صادق» بود که روز گذشته ۲۶ فروردین ماه با حضور شاعران، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی چون کوروش زارعی، محمدرضا باقری، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست، خیرالله تقیانی پور و محمود حبیبی کسبی در حوزه هنری برگزار شد.

|

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

نظرات کاربران