در حال بارگذاری ...
سامان خلیلیان در نشست روسای انجمن نمایش مطرح کرد:

تئاترهای آلترناتیو، محیطی، شورایی به بخش خیابانی جشنواره بین المللی تیاتر فجر اضافه شده است

در نشست روسای انجمن نمایش و کارگردان‌های حاضر در همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها با اتابک نادری  و سامان خلیلیان درباره امکانات و راه‌کارهایی برای حضور اهالی تئاتر استان‌ها در تهران صحبت شد

به گزارش ایران تئاتر، کارگردانان برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها و روسای انجمن‌های نمایش استان‌های حاضر در همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها، نشستی با حضور سامان خلیلیان، مدیر کانون تئاتر خیابانی و  اتابک نادری، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها در هتل باباطاهر، مکان اسکان مهمانان حاضر در همایش برگزار شد.

نادری ضمن اعلام این نکته که بسیاری از هنرمندان تئاتر شرایط تئاتر ایران و فرانسه را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، گفت: «وضعیت فعلی تئاتر ایران مانند فرانسه در سال 1960 است. در پاریس 150 تئاتر روی صحنه هستند و در تهران از 77 الی 111 نمایش اجرا می‌شوند. تنها باید به کمپانی شدن تئاتر ایران بیندیشیم که این مهم نیز در زمان مقتضی به‌وجود می‌آید.»

در ادامه سامان خلیلیان ضمن اعلام این نکته که سابقه دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی به 15 سال قبل بازمی‌گردد، گفت: «یک‌سال و اندی است که مسئولیت این دفتر به من واگذار شده است. در این مدت سه مسئله را پیگیری کرده بودم.»

سال گذشته در شهر تبریز جشنواره‌ای با کمک شهرداری این شهر برگزار شد. ظرفیت‌های شهرداری تبریز در خدمت تئاتر خیابانی قرار گرفت و اتفاق بسیار خوبی رقم خورد.

با مصوبه و بر اساس نیاز آموزشی، مقرر گردیده که برای هر استان مبلغی برای برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه تئاترهای خیابانی و محیطی تخصیص داده شود. این کارگاه های آموزشی با توجه به سرفصل های مورد نیاز مشخص گردیده اند که به تناسب و نیاز هر استان و هماهنگی با انجمن هنرهای نمایشی استان نسبت به اعزام اساتید اقدام خواهند کرد.

سپس خلیلیان به توضیح مسئله دوم پرداخت و گفت: «تلاش می کنیم نگاه به تئاتر خیابانی را تغییر دهیم چون این نوع تئاتر که به آثاری اختصاص دارد که خارج از سالن‌ها اجرا می‌شوند، در سطح بین‌الملل ژانرهای بسیار متنوعی را شامل می‌شود و با نگاهی که به تئاتر خیابانی وجود داشت، این تئاتر محدود می‌شود. از سال گذشته و با نگاه دکتر سعید اسدی، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و دغدغه‌ای که در من به‌عنوان کارگردانی که در زمینه‌های تئاتر صحنه‌ای، آلترناتیو و خیابانی فعالیت کرده‌ام، وجود دارد؛ بحث تئاتر خیابانی را به‌سمت تئاتر محیطی سوق دادیم. در نتیجه در فراخوان، این بخش را گسترده‌تر دیدیدم و تئاترهای آلترناتیو، محیطی، شورایی را به بخش خیابانی اضافه کردیم.»

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، ضمن اعلام این نکته که امیدوار است استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه تئاتر محیطی و آلترناتیو فعال‌تر شوند، گفت: «در این مدت منتظر بودم تا هیئت رییسه تمام انجمن‌های هنرهای نمایش استان‌ها برگزار شود تا مطالبات خود را در جایگاه حقیقی و حقوقیم مطرح کنم. باید به راه‌کار مناسبی دست یابیم تا در استان‌ها وضعیت گروه‌های تئاتر خیابانی منسجم‌تر ببینیم و مشخصات این گروه‌ها را نیز داشته باشیم. یکی از راه‌کارها این است که با هماهنگی امور استان‌ها، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایش و روسای انجمن نمایش هر استان، نماینده‌ای را در هر استان در حوزه تئاتر خیابانی معرفی کنند تا بتوانیم ظرفیت‌های تئاتر محیطی، آلترناتیو و دیگر گونه‌های تئاتر بیرونی را در هر استان رصد کنیم. این فرد می‌تواند رابط روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی با دفتر تئاتر خیابانی باشد.»

در این جلسه یکی از کارگردان‌ها اعلام کرد در برخی از استان‌ها طرح‌هایی که برای اجرای تئاتر در بیرون از سالن ارائه می‌شوند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. خلیلیان در پاسخ به این کارگردان، گفت: «عدم شناخت و آگاهی برخی از مسئولان نباید دلیلی برای فعالیت نکردن در این حوزه باشد. ما باید به این افراد شیوه‌های مختلف تئاتر را معرفی کنیم. این وظیفه ما است. البته می‌دانم کار دشواری است اما باید افراد را با ژانرهای مختلف تئاتر آشنا کنیم. از سویی دیگر اگر فردی رابط انجمن هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر خیابانی شود، می‌تواند مطالبه شما را به ما منتقل کند.»




مطالب مرتبط

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

نظرات کاربران