در حال بارگذاری ...
کوروش زارعی درآستانه دوازدهمین سالروز فعالیت ایران تئاتر:

وجود رسانه‌ حامی تئاتر موجب دلگرمی هنرمندان است

ابتدا پیشنهاد می دهم روزنامه‌هایی که صفحات فرهنگی دارند، با انتشار اخبار تئاتر شهرستان ها از منبع سایت ایران تئاتر به پوشش هرچه بیشتر اخبار تئاتر کشور کمک کنند.

اولین چیزی که با شنیدن اسم ایران تئاتر به ذهن می‌رسد، مرجع بودن این سایت است. به‌طورکلی وقتی به دنبال مرجعی برای دستیابی به اطلاعات مربوط به هنرمندان تئاتر هستیم، سایت ایران تئاتر با داشتن بانک اطلاعاتی غنی به ما کمک می‌کند. سالهاست که این سایت را می‌شناسم و مستمر به آن سر می‌زنم. رسانه‌های زیادی سعی می‌کند در حد توانشان اخبار تئاتر را پوشش دهند، اما هیچ‌کدام به‌اندازه ایران تئاتر تخصصی و به‌روز نیستند. از ظاهر سایت پیداست افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند، تیم همدل و حرفه‌ای هستند و وجود چنین امکانی برای تئاتر کشور ضروری است.

تئاتر نیاز به حمایت دارد و داشتن یک رسانه حامی، می‌تواند موجب دلگرمی شود. در تمام جهان سراچه‌ها و خبرگزاری‌های مختلفی وجود دارد که در زمینه انتشار اخبار تئاتر و فستیوال‌ها فعالیت می‌کنند. ایران تئاتر به‌عنوان مرجعی از ایران، چ در جهان شناخته‌شده است و هنرمندان تئاتر در کشورهای دیگر، برای کسب اطلاعات از هنرمندان و جشنواره‌های تئاتری در ایران،  به این سایت مراجعه می‌کنند.با توجه به نبود منابع موثق ایران تئاتر می تواند با تقویت وجه جهانی خود این خلأ را جبران کند.

اگر واقعاً توسعه تئاتر یکی از برنامه‌های اصلی کشور است، باید بین کمپانی‌های تولید تئاتر در خارج از کشور و گروه‌های ایرانی، از طریق مراودات رسانه‌ای ارتباط برقرار شود. همچنین دانشگاه‌های ما و دانشجوهای رشته تئاتر باید با سایر دانشجوها در کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند.

عرضه و تبادل تولیدات و انعکاس این ارتباطات سازنده در رسانه پرمخاطبی مثل ایران تئاتر، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. باید بررسی کنیم که سایت‌های مشابه ایران تئاتر در کشورهای دیگر، چقدر نمایش‌ها و جشنواره‌های ایرانی را معرفی می‌کنند. خیلی مهم است که بدانیم در رسانه‌های خارجی چه تصویری داریم و ایران تئاتر این قابلیت مهم را دارد که رابط بین هنرمندان ایران و خارج باشد و متولی این کار یعنی توسعه داخلی و بین‌المللی تئاتر کشورشود.

رسانه های حرفه ای می توانند برساخت های تئاتر کشور را توسعه دهند.این روزها می‌بینم که روزنامه‌ها گاهی عکس یک تئاتر را در صفحه اولشان چاپ می‌کنند و این نشان‌دهنده فهم اهالی رسانه از ارزش هنر تئاتر است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سایت ایران تئاتر، حمایت گسترده از تئاتر استان‌ها و پوشش اختصاصی اخبار تئاتر شهرهای مختلف است. پیشنهادمی دهم روزنامه‌هایی که صفحات فرهنگی دارند، با انتشار اخباری که در سایت ایران تئاتر قرار دارد، به پوشش هرچه بیشتر اخبار تئاتر کشور کمک کنند.

عده‌ای همچنان اخبار را از طریق رسانه‌های مکتوب دنبال می‌کنند. باید برای آن‌ها هم تدارکی داشت و فکر می‌کنم چاپ اخبار تئاتر از سایت ایران تئاتر در روزنامه‌ها، اتفاق خجسته ای اشت. امروز رسانه‌ها نقش پررنگی در زندگی همه اقشار جامعه دارند و به همان نسبت رسانه می‌تواند در توسعه و رشد تئاتر تأثیرگذار باشد و ایران تئاتر در این مسیر تا امروز موفق بوده و امیدوارم بعدازاین حضور پررنگی داشته باشد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران