در حال بارگذاری ...
به پاس سال‌ها کار صادقانه و هنر خلاق در ساخت عروسک

یونیمای ایران از مرضیه محبوب تقدیر کرد

در مراسم افتتاحیه نخستین گردهمایى مدیران دفاتر استانى یونیماى ایران، که شب گذشته -٢٢ آذرماه ١٣٩٥- در شهر سنندج برگزار شد، از مرضیه محبوب تقدیر شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم با پخش فیلم کوتاهى از آثار نمایشى، تلویزیونى و سینمایى مرضیه محبوب، این استاد عروسک سازى و نمایش عروسکى ایران، به خاطر یک عمر تلاش در جهت توسعه نمایش عروسکى و اشاعه فرهنگ صلح به کمک عروسک ها مورد تقدیر قرار گرفت.

محبوب، طى سخنانى کوتاه، ضمن تشکر از مدیران فرهنگى و جامعه نمایش عروسکى کردستان، از اینکه در نخستین سفرشان به کردستان مورد تقدیر قرار مى گیرند، ابراز خرسندى و افتخار کرد و دیگر اساتید نمایش عروسکى را براى این تقدیر شایسته تر دانست.

در لوح تقدیر این هنرمند آمده است: «به پاس سال ها کار صادقانه و هنر خلاق در ساخت عروسک، نویسندگى، کارگردانى و عروسک گردانى، یونیماى ایران از شما تقدیر به عمل مى آورد.»

گفتنى است، دکتر زارع(فرماندار سنندج)، دکتر ارشدى (مدیر کل امور اجتماعى و فرهنگى استاندارى کردستان)، دکتر مرادى (رییس حوزه هنرى استان کردستان)، هادى ضیاء الدینى (مجسمه ساز)، حمیدرضا اردلان، فرناز بهزادى، پوپک عظیم پور، مجید بوربور، فهیمه میرزاحسینى، سعید وثیق نیا و مدیران و نمایندگان دفاتر استانى یونیما از حاضران در این مراسم بودند.

مرضیه محبوب متولد ١٣٣٧ تهران، فارغ التحصیل رشته تئاتر عروسکى از دانشکده هنرهاى دراماتیک در سال ١٣٦٤ است.

همچنین حضور در آثار عروسکى همچون «کلاه قرمزى» و «شهر موش ها ٢» او را به یک چهره ماندگار در این زمینه تبدیل کرده است.

محبوب، کارگردانى و طراحى و ساخت عروسک هاى نمایش هاى «هدیه براى مادر (١٣٦٤)»، «شاخه گلى براى آدم آهنى (١٣٦٤)»، «ماه پیشونى (١٣٦٩)»، «شیرین تر از پرواز (١٣٧٠)» را در کارنامه دارد.

او که فعالیت خود را به عنوان عروسک گردان با مجموعه عروسکى «خونه مادر بزرگه» به کارگردانى مرضیه برومند با تلویزیون آغاز کرد، تاکنون مجموعه هاى عروسکى بسیارى را کارگردانى کرده و عروسک هاى آن را طراحى و ساخته است. از جمله آثار این هنرمند می توان  به «خاله قورباغه و بچه جون (١٣٧٤)»، «خاله قورباقه و پسر (١٣٧٥)»، «روفوزه (١٣٨١)»، «مدرسه لى با چى جو (١٣٨١)»، «هر کسى کارى داره (١٣٨١)»، «بزبز قندى (١٣٨٣)» و «موش نمکى (١٣٨٤)» اشاره کرد.

«ابراهیم در گلستان» به کارگردانى ایرج امامى، «کارآگاه ٢» به کارگردانى بهروز غریب پور، «افسانه مه پلنگ» به کارگردانى محمد على سجادى، «کلاه قرمزى و پسر خاله»، «کلاه قرمزى و سروناز»، «کلاه قرمزى بچه ننه» به کارگردانى ایرج طهماسب، «شهر موش ها ٢» به کارگردانى مرضیه برومند از جمله آثار سینمایى است که محبوب به عنوان عروسک ساز و عروسک گردان در آن ها حضور داشته است.

او در سال هاى فعالیت پر ثمر خود علاوه بر طراحى و ساخت عروسک، نویسنده،  کارگردان و عروسک گردان نیز بوده، که جان بخشى به عروسک هاى «پسر خاله» در کلاه قرمزى، «نوک سیاه» در خونه مادربزرگه، «ژولى پولى» در صندوق پست کلاه قرمزى و «تقى جان» در ماجراهاى تقى جان، از آن جمله اند.

داورى در جشنواره‌های متعدد، حضور در هیئت‌مدیره دوره‌های مختلف یونیما و انجمن نمایشگران عروسکى خانه تئاتر، برگزارى کارگاه‌های آموزشى و تدریس در دانشگاه، از دیگر فعالیت‌های این بانوى هنرمند در زمینه نمایش عروسکى است.

شایان ذکر است، نخستین گردهمایى مدیران دفاتر استانى مبارک یونیما - مرکز اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکى در ایران- با حمایت استاندارى کردستان و فرماندارى سنندج، به همت اداره کل میراث فرهنگى، صنایع دستى و گردشگرى استان کردستان و با همکارى حوزه هنرى استان کردستان و شهردارى سنندج، از ٢٢ تا ٢٥ آذرماه ١٣٩٥ در شهر سنندج در حال برگزارى است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران