در حال بارگذاری ...
دیدگاه امیر دژاکام به دوازده سال فعالیت ایران تئاتر :

توسعه خلاقیت در تئاتر کشور

از ویژگی‌های خاص ایران تئاتر، جامع بودن و در برگیری تمامی خانواده تئاتر کشور، چه افراد فعال در تهران و چه هنرمندان سایر استان‌هاست. افراد در هر شهری با رجوع به ایران تئاتر از اتفاقات روز هنرهای نمایشی کشور باخبر می‌شوند و این ویژگی ارزش زیادی دارد.

زمانی که سایت ایران تئاتر فعالیت خود را آغاز کرد، همه خوشحال شدیم که بالاخره یک سایت کاملاً تخصصی برای خانواده تئاتر ایران تشکیل‌شده است. با تولد ایران تئاتر، گفت‌وگوها، اطلاعات، اخبار و... به‌صورت کاملاً تخصصی در اختیار مخاطبان قرار گرفت. تقریبا همه اجراها در این سایت رپورتاژ می‌شود و دسترسی به برخی منابع راحت‌تر شده است. همه این اتفاقات که همچنان ادامه دارد، ارزشمند و مهم است.

از ویژگی‌های مثبت ایران تئاتر اینکه جشنواره‌هایی که در شهرهای مختلف کشور برای هنرهای نمایشی با عناوین مختلف برگزار می‌شود را پوشش می دهدو مشکلات هنرمندان را بیان می‌کند. بخش مقاله‌ها در سایت ایران تئاتر، از بخش‌های تقریبا غنی است که می‌تواند مورداستفاده دانشجوها و فعالان تئاتر باشد. فکر می‌کنم یکی از کارهای خوبی که سایت ایران تئاتر  انجام داده، این است که به‌صورت جامع و دقیق لینک و اطلاعات مربوط به جشنواره‌های تئاتری سراسر دنیا را در اختیار بازدیدکنندگان از سایت قرار داده است. همچنین لینک اجراهایی که در سایر کشورها قرار می‌گیرد، می‌تواند منبع جذابی برای دانشجوهای رشته تئاتر باشد که به‌وسیله این اطلاعات روز دنیا کار کنند و از اتفاقات مهم باخبر شوند.

قرار نیست در اجراهای تئاتر مدام چرخ را از اول اختراع کنیم، باید کارهایی انجام داد و طراحی‌هایی داشت که نوآورانه باشد. درصورتی‌که از تئاتر تمام دنیا به‌وسیله رسانه‌ای مثل ایران تئاتر باخبر باشیم، در هنرهای نمایشی داخل کشور هوشیاری بیشتری خواهیم داشت و اگر ایده‌ای قبلا در جای دیگری عملی شده است، ما دست به تکرار نمی‌زنیم و می‌توانیم خلاق‌تر باشیم.

برخی از دانشجوها و علاقه‌مندان تئاتر در شهرستان‌ها مدام از ما می‌پرسند چه کتاب‌هایی درزمینه تئاتر و بازیگری وجود دارد؟ خوب است که  ایران تئاتر در ماه های اخیر با گستردگی تأثیرگذاری‌اش، کتاب‌ها را به‌صورت دسته‌بندی‌شده معرفی کرده ،این کمک بزرگی به اهالی تئاتر است. من سعی می‌کنم در فضاهای مجازی که باعلاقه مندان در ارتباط هستم، اطلاعات کافی را به آن‌ها برسانم، اما به‌هرحال ایران تئاتر به جهت ماهیت رسانه‌ای، دامنه گسترده‌تری دارد. از حدود سال 57، متأسفانه اسناد مربوط به تئاتر کشور جمع‌آوری نشده درحالی‌که قبلا اتفاقات تئاتری بهتر و دقیق‌تر ثبت می‌شد ایران تئاتر با انتشار فهرست کامل اجراهای تئاتر کار بزرگی انجام داده است .وجود آرشیو از اطلاعات هنرمندان، فعالیت دانشکده‌های تئاتری، اجراها و... می‌تواند حافظ تاریخ تئاتر کشور باشد.

سایت ایران تئاتر در ماه های اخیر به خوبی  در این مسیر حرکت کرده، اما ظرفیت تئتر و نیاز تئاتر کشور  پوشش‌وثبت‌گسترده وقایع مربوط به تئاتر کشور است؛ مثلا تصور کنید از کلاس‌های درس استادان تئاتر فیلم تهیه شود و به‌صورت آنلاین در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد و افراد از سایت ایران تئاتر فیلم کلاس را دانلود و تماشا کنند. این کار هم باعث حفظ آموزه‌های کلاس درس استاد می‌شود، هم دانش او به سایر علاقه مندان که به هر دلیلی نمی‌توانند در کلاس‌های درس حضورداشته باشد، منتقل می‌شود؛ مثلا اگر از کلاس‌های جابر عناصری فیلمی وجود داشت، امروز در نبود او گنجینه ارزشمندی داشتیم درحالی‌که چیزی از آن کلاس‌ها باقی نماینده است. رسانه می‌تواند موجب توسعه تئاتر در داخل و خارج از کشور شود. با توجه به دوزبانه بودن ایران تئاتر، افراد در کشورهای مختلف می‌توانند اطلاعات تئاتر ایران را از طریق این سایت به دست آورند.

از ویژگی‌های خاص ایران تئاتر، جامع بودن و در برگیری تمامی خانواده تئاتر کشور، چه افراد فعال در تهران و چه هنرمندان سایر استان‌هاست. افراد در هر شهری با رجوع به ایران تئاتر از اتفاقات روز هنرهای نمایشی کشور باخبر می‌شوند و این ویژگی ارزش زیادی دارد. امیدوارم مثل گذشته سایت ایران تئاتر به‌صورت مستمر به دنبال به‌روزرسانی فعالیت‌های خود باشد و کارکردش از مرزهای داخلی به سطح بین‌المللی و پوشش اخبار وقایع مربوط به تئاتر در سایر کشورها برسد.




نظرات کاربران