در حال بارگذاری ...
گزارشی از حال و هوای نمایش‌های در حال اجرا

سالن‌های تئاتر در تسخیر ستاره‌ها

نزدیک به یک ماه بیشتر تا آغاز سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر باقی نمانده است، صحنه‌های نمایش این روزها شاهد حضور چهره‌های شناخته شده تئاتر هستند تا یک ماه پیش از آغاز مهم‌ترین جشنواره تئاتری کشور گرمای این هنر را در میان مخاطبان حفظ کنند.

به گزارش ایرن تئاتر به نقل از هنر آنلاین، تماشاخانه‌های مختلف تهران، یک ماه قبل از آغاز مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان نمایش‌های مختلفی با حضور چهره‌های شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون هستند. طی چند روز گذشته و چند روز آینده، آثار جدیدی فضای نمایشی کشور را در اختیار خواهند داشت تا گرمای صحنه‌های تئاتر را برای برگزاری پررونق سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حفظ کنند.

در نمایش‌های جدیدی که این روزها به روی صحنه آمده‌اند، می‌توان نام‌هایی را مشاهده کرد که هر کدام مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارند، کارگردانانی همچون، آتیلا پسیانی، مسعود رایگان، منیژه محامدی، حسین کیانی، کیومرث مرادی و... البته بازیگران شناخته‌شده‌ای همچون هانیه توسلی، طناز طباطبایی، پانته‌آ پناهی‌ها، آزاده صمدی، شهرام حقیقت دوست، نوید محمدزاده و ... که می‌توانند به صحنه‌های تئاترهای دولتی و خصوصی شهر تهران رونقی دوباره دهند.

 

وقتی تئاتر سعدی به آتش کشیده شد

از مهم‌ترین اجراهایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر است که چند روزی است میزبان نمایش «تئاتر سعدی، تابستان سی و دو» به کارگردانی حسین کیانی است.

تازه‌ترین اثر این کارگردان روایتگر داستان گروه تئاتری است که تصمیم دارند روز 28 مرداد سال 1332 (روز کودتا) نمایش‌شان را در مورد زندگی سعدی برای نخستین شب در تئاتر سعدی روی صحنه ببرند...

علیرضا آرا، خاطره اسدی، حمید حسینی، شهرام حقیقت دوست، امیررضا دلاوری، اشکان دلاوری، مجید رحمتی، علی سلیمانی سرنسری، علی محمدی، سهیل ملکی و رؤیا میر علمی بازیگران این نمایش‌اند که بیشتر آن‌ها از بازیگران همیشگی حسین کیانی به شمار می‌روند.

نکته قابل توجه آن است که تئاتر سعدی یکی از مکان‌هایی است که طبق تاریخ در روز 28 مرداد 1332 به آتش کشیده شد.

 

تالار حافظ میزبان «دو مرد یک اتاق» مسعود رایگان

مسعود رایگان ازجمله بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون است که از محبوبیت بسیاری در میان عموم مردم جامعه برخوردار است و آثار او همیشه از سوی طرفداران و علاقه‌مندانش با استقبال مواجه شده است. او از امروز، اول دی‌ماه در کسوت کارگردان، نمایشی با عنوان «دو مرد در یک اتاق» را با بازی خسرو شهراز و اردلان شجاع کاوه در تالار حافظ به صحنه می‌برد.

نمایشنامه «دو مرد در یک اتاق» سال ۱۹۸۶ به سفارش سازمان ملل توسط دو نویسنده، بازیگر و کارگردان سوئدی نوشته شد. در این درام اجتماعی، موضوع ایدز و شیوه پیشگیری و مواجهه با این بیماری مهلک دستمایه قرار گرفته است و تاکنون به چهارده زبان زنده دنیا ترجمه و به صورت گسترده اجرا شده است. این نمایش تنها به مدت ۱۰ شب اجرا خواهد شد.

 

رومئو و ژولیت؛ پسیانی و چرمشیر

آثار آتیلا پسیانی مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد چراکه تمامی آن‌ها می‌دانند به تماشای نمایشی خواهند نشست که برگرفته از نگاه و تفکر خاص کارگردان آن است. این هنرمند شناخته شده که سابقه دیرینه‌ای در عرصه بازیگری دارد، روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد.

آتیلا پسیانی نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نوشته محمد چرمشیر را از شب گذشته 30 آذرماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده است. بهرام افشارى، ستاره پسیانى، خسرو پسیانى، اصغر پیران، نوید جهانزاده، علیرضا حبیبى کسبى، روح الله حق گوى لسان، ناز شادمان، مهدى صدر، دایانا فتحى، نوید محمد زاده، فاطمه نقوى هنرمندانی هستند که در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

نکته قابل توجه، حضور این هنرمند به‌عنوان بازیگر در نمایش دیگری به نام «باغبان مرگ» به کارگردانی آروند دشت آرای است که در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود. در این اجرا مارین ون هولک دیگر بازیگری است که همراه با آتیلا پسیانی نقش‌آفرینی می‌کند.

 

حادثه‌ای به روایت منیژه محامدی

نمایش «حادثه در ویشی» کاری از منیژه محامدی نیز با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون محمد اسکندری، مهوش افشار پناه، مجید جعفری، فرناز رهنما، محمد نادری، هومن کیایی، سام کبودوند، نسترن پیکانو، محمد خداوردی، داریوش برزگر، مهدی مشهدی کاظمی، احسان مرادخواهی به تازگی در سالن استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر اجرای خود را آغاز کرده است. در خلاصه این نمایش آمده است: مکانی متروک؛ انسان‌هایی غریبه؛ موقعیتی نامعلوم. در انتظار ثانیه‌ها و انعکاس صدای...

 

نامه‌های عاشقانه سه زن در خاورمیانه

«نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» کاری از کمپانی تئاتر امید ایران، تازه‌ترین اثر کیومرث مرادی است که چند روزی است در تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.

این نمایش نوشته مشترک کیومرث مرادی و پوریا آذربایجانی است که ۳ سال پیش در کشور آمریکا به زبان انگلیسی و بازیگران غیر ایرانی به کارگردانی کیومرث مرادی روی صحنه رفت، اکنون با حضور طناز طباطبایی، پانته آ پناهی‌ها، هانیه توسلی اجرا می‌شود.

«نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» داستان سه زن در جستجوی صلح و بازمانده از خاکسترهای جنگ‌های تراژیک معاصر است.

 

عذرخواهی از آقای امانوئل

نمایش «داستان یک عذرخواهی از آقای امانوئل» به کارگردانی امیدرضا سپهری اثر دیگری است که در این تماشاخانه به صحنه می‌رود. سام قریبیان، شبنم قلی خانی، قیس سپهری، ناصر عاشوری، مارال فرجاد، سیما تیرانداز، امیر فتوره‌چی، حامدتهرانی، عرفان اسلامیه، سیدشهاب الدین خاضع حق، هادی جمالو، علی سعیدیان، شایا زندی، هدیه وکیلی نیا، ترانه یوسفی و ملیکا سعید پور از جمله هنرمندانی هستند که در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

گفتنی است این اثر برداشتی از نمایش «مهمانسرای دو دنیا» اثر اریک امانوئل اشمیت است که پیش‌تر به کارگردانی امید رضا سپهری با بازیگران متفاوت به صحنه رفته است.

 

«آیس لند» همراه با شب‌های سرد تهران

آزاده صمدی، فهیمه امن‌زاده، احسان کرمی نیز بازیگران تازه‌ترین اثر گروه تئاتر «این روزها» هستند. نمایش «آیس لند» به کارگردانی آیدا کیخایی و دراماتورژی محمد یعقوبی چند روزی است در تئاتر باران به صحنه رفته است.

این نمایش اولین اثری است که از نیکلاس بیلون در ایران اجرا می‌شود. این نمایشنامه برنده سه جایزه از فستیوال سامرورکس کانادا و جایزه بهترین نمایشنامه از دید تماشاگران در فستیوال سامرورکس است .

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 
گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 

ایرج افشاری‌اصل، آموزش را مهم‌ترین رکن زنجیره تولید نمایش دانست که بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در پی رسیدن به آن است.

|

نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی
نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی

حمید جبلی، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و جشن «شب عکس تئاتر» در خانه هنرمندان، با اشاره به دوستی 40 ساله‌اش با آتیلا پسیانی، عکس‌هایش از آثار به صحنه رفته گروه تئاتری «بازی» را به نمایش گذاشت.

|

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

نظرات کاربران