در حال بارگذاری ...
برنامه سالن های دولتی تئاتر در هفته دوم دی ماه؛

رونق تئاتر، یک ماه مانده به جشنواره فجر

ایران تئاتر : تنها یک ماه مانده به جشنواره فجر سالن های تئاتر با استقبال خوب مخاطبان همراه هستند.

در متن پیش رو نمایش هایی که در هفته دوم دی ماه میهمان سالن های دولتی تئاتر تهران هستند را به شما معرفی می کنیم.

30هرشب، تئاتر سعدی به آتش کشیده می شود

سالن اصلی تئاتر شهر: این سالن از 25 آبان ماه میزبان نمایش « تئاتر سعدی، تابستان 32 » به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین کیانی شده است. این نمایش هرشب به غیر از شنبه ها ساعت 19:30 به مدت 100 دقیقه برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود و تا 30 دی ماه به اجرا هایش در این سالن ادامه می دهد. در خلاصه داستان نمایش «تیاتر سعدی، تابستان سی و دو» آمده است: گروه تئاتری تصمیم دارند در روز ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ (روز کودتا) نمایش‌شان را که در مورد زندگی سعدی است برای اولین شب در تئاتر سعدی روی صحنه ببرند.
تئاتر سعدی یکی از مکان‌هایی است که طبق تاریخ  در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به آتش کشیده شد. در این نمایش همچنین برای اولین بار شخصیت شعبان جعفری به روی صحنه می رود.
در« تئاتر سعدی، تابستان 32 »علیرضا آرا در نقش فردوس کیهان‌خدیو، خاطره اسدی در نقش مهرزاده ایرانی، شهرام حقیقت‌دوست در نقش حسن آقا، امیررضا دلاوری در نقش‌های سرگرد قربانعلی فخرایی و شعبان جعفری، مجید رحمتی در نقش‌های تقی تُمبَکی و احمد عشقی، علی سلیمانی در نقش سراب‌علی بهرام‌افشار و رویا میرعلمی در نقش لورین به ایفای نقش می پردازند.
حمید حسینی، سهیل ملکی، اشکان دلاوری و پدرام محمدی نیز علاوه بر حضور در گروه کارگردانی و صحنه، نقش‌های فرعی این نمایش را بر عهده دارند.
دیگر عوامل این نمایش، الهام شعبانی (طراح لباس)، ماریا حاجیها (طراح گریم)، محمد گودرزیانی (برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان)، مهلا پاکدامن (منشی صحنه)، سارا حدادی (روابط عمومی)  و نرگس کیانی (مشاور رسانه‌ای) هستند.
قیمت بلیط نمایش « تئاتر سعدی، تابستان 32 » 15 و 30 هزار تومان در نظر گرفته شده ، که تا کنون با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است.

 

چهارسو میزبان «کلاغ» و «خانه پاکیزه»

سالن چهار سو: این سالن از دوشنبه 22 آذر ماه و پنج شنبه 25 آذرماه به ترتیب با دو نمایش «کلاغ» و «خانه پاکیزه» میزبان مخاطبان تئاتر شده است.
نمایش «کلاغ» اثر سمانه زندی نژاد از دوشنبه 22 آذرماه ساعت 18 به سالن چهارسو آمده است و تا 25 دی ماه به اجرا های خود ادامه می دهد. در این نمایش 75 دقیقه ای سهیلا گلستانی و مرتضی اسماعیل کاشی به ایفای نقش می پردازند. بلیط نمایش کلاغ 25 هزار تومان در نظر گرفته شده که فعلا با استقبال مخاطبان همراه است.
این در حالی است که از پنج شنبه 25 آذر ماه ساعت 20 نمایش « خانم پاکیزه» به کارگردانی مانلی حسین پور و سروش طاهری به مدت یک ماه میزبان مخاطبان تئاتر در سالن چهارسو است. در این نمایش 95 دقیقه ای  مانلی حسین پور، سروش طاهری، گیتی قاسمی، معصومه کریمی، آزاده مویدی فرد به ایفای نقش پرداخته اند. بلیط این نمایش 25 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

بازگشت عاطفه تهرانی به صحنه تئاتر

سالن سایه: این سالن از پنج شنبه 25 آذر ماه میزبان نمایشی از عاطفه تهرانی کارگردان شناخته شده عرصه تئاتر شده است. وی که  پیش از این نمایش «برف نیمه مرداد» را به روی صحنه برده بود، پس از ٥ سال دوری از تئاتر این روز ها با نمایش «ل تِه» به سالن سایه آمده است. این نمایش 55 دقیقه ای هر شب ساعت 19:30 به مدت یک ماه میزبان علاقمندان تئاتر در سالن سایه خواهد بود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «ل تِه» نام رودخانه ای در اساطیر یونان و دنیای زیر زمین است که مردگان در گذر از آن آب می نوشند تا گذشته خود را فراموش کنند.
نوید هدایت پور، مریم باقری نسامی، اویس محمد حسنی، سینا صابری، ئه ستیره مرتضایی، سپهر غازی، پدرام مهری و نازنین میهن، بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می پردازند.
لیست عوامل اصلی نمایش «ل تِه» عبارت است از: طراح حرکت و کارگردان: عاطفه تهرانی ،  موسیقی: علی کیانیان، طراح چهره پردازی: ماریا حاجیها، طراح نور: علی کوزه گر، طراح لباس، نسرین خرمی، گرافیک: محمد صادق زرجویان، عکس: البرز تیمور زاده، مشاور رسانه ای سام بهشتی، تبلیغات مجازی: مرتضی کازرانی(تهران تئاتر)، دستیار کارگردان: اشکان نظام آبادی، دستیار نور: رضا رضایی، دستیار لباس: شیما مصحفی شبستری، اجرای چهره پردازی: علی گودینی، فرناز مرتضوی، سعید سیادت، نور پرداز: مصطفی جلمبادانی، صدابردار: فرشاد محمدی.
این نمایش تازه ترین اثر گروه تئاتر بخوان محسوب می‌شود و تهیه کنندگی آن بر عهده نورالدین حیدری ماهر است.

 

سالن قشقایی: پس از پایان پذیرفتن مجموعه اجرا های آرش عباسی در این سالن ، پروژه « قطعاتی از ساموئل بکت» از چهارشنبه ادی ماه  اجراهای خود را در سالن قشقایی آغاز کرده و تا 17 دی  هرشب ساعت 18 میزبان علاقمندان تئاتر است.
قطعاتى از ساموئل بکت عنوان پروژه اى است که در آن گروه تئاتر ٨۴ به سرپرستی علی‌اکبر علیزاد پنج اثر از ساموئل بکت را که در یک دهه گذشته تولید و اجرا کرده ، در قالب یک رپرتوار به روی صحنه می آورد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده یکشنبه ۵ تا جمعه ١٠ دى ماه، قطعات: "بازى"، "فاجعه" و "بازی بى کلام" اجرا خواهند شد.مدت زمان این نمایش ها 60 دقیقه است.
همچنین یکشنبه ١٢ تا جمعه ١٧ دى ماه، قطعات: "آخرین نوار کراپ"، "آمد و رفت" به نمایش گذاشته می شوند. مدت زمان این نمایش ها 65 دقیقه است.
لازم به ذکر است که چهارشنبه ١، پنج شنبه ٢ و جمعه ٣ دى ماه ساعت ١٨ تمرین – اجرا ، ۵۵ قطعه از ساموئل بکت با حضور کارگردان و بازیگران این آثار برگزار شد که در آن دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی خود به صورت رایگان به تماشا آثار نشستند.

 

جایی که انسان و عروسک یکی می شوند

کارگاه نمایش: این سالن از چهارشنبه 1 دی ماه ساعت 18 میزبان نمایش « گوهر نیل » به نویسندگی و کارگردانی مجید امرایی شده است. علیرضا دهقانی، وحیده قوهستانی بازیگران این نمایش 50 دقیقه ای هستند که در آن داستانی تغزلی برگرفته از داستان یوسف و زلیخا با شیوه ای متفاوت روایت می شود. در خلاصه داستان نمایش « گوهر نیل » نوشته شده است که ما در این نمایش کار بزرگی نکرده ایم و مدعی تحول نییستیم، اما متفاوت هستیم. انسان و عروسک در یک جا یکی می شوند و آن دنیای نمایش است. در نمایش گوهر نیل این دنیا را تجربه کنید.
نمایش « گوهر نیل » تا 22 دی ماه میزبان علاقمندان تئاتر در سالن کارگاه نمایش است و بهای بلیط آن 12 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

ایرانشهر، شنبه 4 دی ماه باز است

تماشاخانه ایرانشهر در این هفته با چهار نمایش، در سالن استاد سمندریان و سالن ناظرزاده کرمانی میزبان مخاطبان تئاتر است.

سمندریان شاهد روزهای پرکار پسیانی و چرمشیر

 نمایش «باغبان مرگ» نوشته محمد چرمشیر و به کارگردانی آروند دشت آرای مجددا پس از 3 سال از سه شنبه 30 آذرماه ساعت 18 اجرا های خود را در سالن استاد سمندریان آغاز کرده و تا  یک ماه در این سالن باقی می ماند.
کارگردان نمایش «باغبان مرگ» معتقد است که این نمایش در دوره اول اجرای خود به دلیل دوری سالن نمایش دیده نشده است و به همین دلیل اجرای مجدد آن را بعد از سه سال به روی صحنه آورده است.
 از تفاوت های این اجرا با اجرای گذشته اش می توان به حضور مارین ون هولک به جای طناز طباطبایی اشاره کرد که همراه با آتیلا پسیانی در این نمایش 60 دقیقه ای که محصول کمپانی هنرهای اجرایی " ویرگول " است، به ایفای نقش می پردازند.
همچنین طراحی نور نمایش «باغبان مرگ» در این دور از اجرا ها توسط توسط واسیلیس آپوستولاتوس که از اساتید دانشگاه تئاتر آتن و یکی از نورپردازان حرفه ای تئاتر اروپا است انجام شده است.
از دیگر عوامل این نمایش می توان به امین یزدانی نژاد(دستیار اول کارگردان و برنامه ریز) ، رومینا دواچی(دستیار دوم کارگردان) ، آتوسا قلمفرسایی (طراح لباس) ، بامداد افشار(طراح صداو آهنگساز) ، فرهاد فزونی(طراح گرافیک) ، مهتاب علیزاده(طراح ویدئو و مدیر تکنیک)، کاوه ستاری(نوازنده ساز الکترونیک) ، رضا عابدینی(ساخت ساز آرمیچر (آمبینت بال مگس ، کیارش مسیبی(عکاس) و عسل عباسیان(مشاوره رسانه‌ای) اشاره کرد.
لازم به ذکر است که  قیمت بلیط این نمایش 30 هزار تومان بوده که در ۳ روز اول اجرا با تخفیف ۳۰ درصد در اختیار دانشجویان علاقمند تئاتر قرار گرفته است.

دومین نمایشی که در سالن استاد سمندریان روی صحنه می رود، «دیابولیک، رومئو و ژولیت» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی است. این اثر نمایشی از دوشنبه 29 آذر ماه ساعت 20 به سالن سمندریان آمد و در اجرا افتتاحیه خود میزبان هنرمندانی همچون رضا کیانیان، حسین فرح‌بخش، حمیدرضا نعیمی و ... بود. این نمایش 80 دقیقه ای تولید گروه تئاتر بازی بوده و  تا 30 دی ماه میزبان علاقمندان تئاتر در سالن سمندریان است و تا کنون با استقبال کم نظیر مردم روبه رو بوده به طوری که در روزهای پنجشنبه و جمعه، دوم و سوم دی‌ماه در ساعت 22 برای آن اجرای فوق العاده در نظر گرفته شد. همچنین یکی از نکات قابل توجه این است که این نمایش شنبه 4 دی ماه نیز ساعت 18 روی صحنه می رود.
بهرام افشارى، ستاره پسیانى، خسرو پسیانى، اصغر پیران، نوید جهان زاده، علیرضا حبیبى کسبى، روح‌الله حق‌گوی لسان، ناز شادمان، مهدى صدر، دایانا فتحى، نوید محمد زاده، فاطمه نقوى در «دیابولیک، رومئو و ژولیت» به ایفای نقش می پردازند.
از دیگر عوامل این نمایش می توان به پوپک کم گویان(تهیه کننده) ، امیر حسین دوانى(مدیر تولید و دستیار کارگردان )،  صمد طالقانى(مجرى طرح) ، بامداد افشار(آهنگساز و طراحى صدا) ، کاوه ستارى(نوازنده ى سازهاى الکترونیک)، امید سعیدى(نوازنده ى نى انبان)، وحید خوشحال(نوازنده ى ساز فرش)، ستاره پسیانى(برنامه ریز)، سیما خوشنویس، امین یزدانى نژاد(گروه کارگردانى)، علیرضا حبیبی کسبی(دستیار طراح صحنه و لباس)، پدرام تنعمى(گرافیک)، مهرداد متجلّى(عکاس)، بابک احمدى(مشاوره رسانه‌ای)، علیرضا حسینى، فرید حسینى(روابط عمومى و تبلیغات) و وحید عوض زاده(رابط بین الملل) اشاره کرد.
لازم به ذکر است که بلیط این نمایش 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سالن استاد ناظر زاده کرمانی از چهارشنبه 1 دی‌ماه  میزبان دو نمایش شده است.
نمایش «حساب پرداخت نمی‌شود» اثر هادی عامل از چهارشنبه 1 دی‌ماه ساعت 18:15 به مدت 1 ماه در سالن ناظر زاده کرمانی به نمایش در می آید.
شیوا ابراهیمی، لبخند بدیعی، هدایت هاشمی، علی عامل هاشمی، سید علی صالحی بازیگران این نمایش 70 دقیقه ای هستند. برای این نمایش نیز بلیط 35هزار تومانی در نظر گرفته شده است.
نمایش «حادثه در ویشی» به کارگردانی منیژه محامدی از چهارشنبه 1 دی‌ماه ساعت 20:15 میزبان مخاطبان تئاتر در سالن ناظر زاده کرمانی است.
در این نمایش 70 دقیقه ای محمد اسکندری، مهوش افشار پناه، مجید جعفری، فرناز رهنما، محمد نادری، هومن کیایی، سام کبود وند، نسترن پیکانو، محمد خداوردی، داریوش برزگر، مهدی مشهدی کاظمی و احسان مراد خواهی به ایفای نقش می پردازند. برای این نمایش نیز بلیط 30 هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

 

 

افراد زیر 18 سال حق تماشای حافظ را ندارند

تالار حافظ از چهارشنبه 1دی ماه ساعت 19:30 میزبان نمایش «دو مرد در یک اتاق» به کارگردانی مسعود رایگان شده است.
نمایشنامه «دو مرد در یک اتاق» سال ۱۹۸۶ به سفارش سازمان ملل توسط دو نویسنده، بازیگر و کارگردان سوئدی نوشته شد. در این درام اجتماعی، موضوع ایدز و شیوه پیشگیری و مواجهه با این بیماری مهلک دستمایه قرار گرفته است و تاکنون به چهارده زبان زنده دنیا ترجمه و به صورت گسترده اجرا شده است. این نمایش 65 دقیقه ای تنها به مدت 10 شب اجرا خواهد شد.
در این نمایش که بهای بلیط آن 30 هزار تومان است، خسرو شهراز و اردلان شجاع کاوه به ایفای نقش می پردازند.
از نکات قابل توجه «دو مرد در یک اتاق» ممنوعیت ورود افراد زیر 18 سال برای تماشای این نمایش است.

 

تالار مولوی: در این هفته سالن بزرگ مولوی با دو نمایش و سالن کوچک با یک اثر میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش « نسبت خونی» به نویسندگی و کارگردانی سجاد امیرمجاهدی از پنج شنبه 25 آذرماه ساعت 18 به سالن اصلی تالار مولوی آمد و تا 10 دی به اجراهایش را در این سالن ادامه می دهد. مهرنوش ستاری، محمدعلی ابراهیمی، مجید برهانی، علی میرنژاد، زاگرس شهیدی، محمدقائدی بازیگران این نمایش 60 دقیقه ای هستند. بهای بلیط این نمایش 20 هزار تومان در نظر گرفته شده ولی دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی خود می توانند از 50 درصد تخفیف برخوردار شوند.

همچنین نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی شود» به طراحی و کارگردانی اصغر نوری از دوشنبه 29 آذر ماه ساعت 20:30 میزبان مخاطبان در سالن اصلی تالار مولوی شده است. این نمایش 80 دقیقه ای  تا 20 دی ماه به اجرا های خود در این سالن ادامه می دهد. محمد رضا چرختاب، مهرداد نیکجو، دنیا مقدم راد، بیتا آزادی، وحید آجرلو، مصطفی لطیفی خواه، میلاد مرادی، یلدا صرافی، شاهو رستمی در نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی شود» به ایفای نقش می پردازند.

این نمایش محصول گروه تئاتر 88 بوده و در آن به برداشتی آزاد از آخرین کابوس فسوالود مایرهولد، کارگردان بزرگ تئاتر روسیه، قبل از کشته شدن در زندان نظام کمونیستی استالین در سال ۱۹۴۰ می پردازد. بهای بلیط این نمایش 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است ولی دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی خود می توانند از 50 درصد تخفیف برخوردار شوند.

سالن کوچک مولوی از دوشنبه 6 دی ماه ساعت 17 میزبان نمایش « اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» به طراحی و کارگردانی جواد صداقت، الهام ابنی می شود. این نمایش 75 دقیقه ای تا 26 دی ماه میزبان علاقمندان تئاتر بوده  و در آن حشمت اله غضنفر، الهام ابنی به ایفای نقش می پردازند.
بهای بلیط نمایش « اگر شبی از شب‌های تهران مسافری » 20 هزار تومان در نظر گرفته شده و در خلاصه داستان آن آمده ، که در شب عروسی دختر طغرل سیاه بازی می میرد و روحش وارد جسم طغرل می شود و طغرل می پندارد که خودش سیاه باز است.

 

آغاز اجرای یک نمایش در تماشاخانه سنگلج

نمایش «دیوان تئاترال» نوشته محمود استاد محمد به طراحی و کارگردانی روزبه حسینی به‌عنوان تازه‌ترین نمایش گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان» از دوشنبه ۶ دی‌ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.
در این نمایش علی‌رضا دُرّی در نقش (مش ببول. آواز. سه‌تار)، رؤیا بختیاری در نقش (خانم بالا. آواز)، نرگس امینی در نقش (گلنسا. آواز)، پژند سلیمانی در نقش (آفتاب. نوازنده رعد. آواز)، مروارید مهر در نقش (مهتاب. نوازنده ویلون. دهل. آواز)، رضا علوی در نقش (میراب)، حمید خوش‌نویس در نقش (فرهاد)، سهیل بابایی در نقش (یاقوت. آواز)، ماندانا جبّاری در نقش (سرور. آواز. سه‌تار)، علی افشاری در نقش (جارچی)، نسترن عاشوری در نقش (قاصدک. آواز) همراه با مقامی خوانی و دوتارنوازی و روزبه مهر در نقش پهلوان به ایفای نقش می پردازند.
این نمایش 60 دقیقه ای تا 30 دی ماه میزبان مخاطبان تئاتر در تماشاخانه سنگلچ است.

 

پایان 2 اجرا در خانه هنرمندان

در هفته پیش رو دو نمایش که از 15 آذر اجرا های خود را در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان آغاز کرده بودند، اجرا های پایانی خود را به روی صحنه می برند.

نمایش «کاناپه» که از دوشنبه 15 آذر ماه ساعت 18 میزبان علاقمندان  در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان شده بود در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده اجرا های پایانی خود را به علاقمندان تئاتر عرضه می کند. حسین امیدی، مهناز ذبیحی، آیدا صادقی، امیرحسین طاهری، ابراهیم عزیزی، آندیا عبدالرسول، الهه عبادی، فرانک کلانتر بازیگران این نمایش 60 دقیقه ای هستند. بهای بلیط این اثر 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین نمایش « دوران خوش بازنشستگی» که از دوشنبه 15 آذر ماه ساعت 19:30 به سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان آمده بود. در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده اجرا های پایانی خود را به علاقمندان تئاتر عرضه می کند. در این نمایش رسول نجفیان، آیه کیانپور، سحرناز عباس زاده، هما پریسان به ایفای نقش می پردازند. بهای بلیط این اثر نیز 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

تالار هنر: این سالن از ۲۱ آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ میزبان نمایش «سفر شادی» به نویسندگی سحر صبا و کارگردانی محمدرضا مالکی  شده است و تا 21 دی ماه به اجرا هایش در این سالن ادامه می دهد. در این نمایش که مختص به گروه سنی کودک و نوجوان است، داستان دختری به نام شادی که مبتلا به بیماری سرطان است روایت می شود. محمدعلی حسینعلی پور، نسیم تاجی، سوده سعدایی، سحر صبا بازیگران این نمایش 55 دقیقه ای هستند. همچنین صدای پوریا شکیبایی نیز در این نمایش حضور خواهد داشت. بهای بلیط این نمایش 14هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

حسن دادشکر با «پیرمرد و ببر» به صحنه آمد

از روز یکشنبه 28 آذر ماه ساعت 17:30، نمایش «پیرمرد و ببر» نوشته علی خاکبازان و به کارگردانی حسن دادشکر به سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمده است و تا 28 دی ماه به اجرای خود در این سالن ادامه می دهد. این نمایش تازه ترین تولید اداره کل امور سینمایی و تئاتر کانون بوده که در آن سعید ابک، آرش شریف‌زاده و راحله شمس به ایفای نقش می پردازند.
داستان این نمایش درباره «ببر»ی است که همیشه به اهالی و احشام یک روستا حمله می‌کرده اما روزی گرفتار شده و در قفس نگه‌داری می‌شود تا اینکه مردی جهاندیده او را در قفس می‌بیند و بر حسب اصرار و ناله ببر، او را از قفس آزاد می‌کند.
این اثر با تکنیک ماسک به روی صحنه می‌رود و بهای بلیط آن 6 هزار تومان است اما گروه اجرایی برای خریداران بلیط این نمایش که به صورت آنلاین و از سایت ایران کنسرت اقدام به خرید می کنند، در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه 25 درصد تخفیف در نظر گرفته است.

 

هفته پایانی «خوب،بد،زشت» در ماه

نمایش «خوب،بد،زشت» نوشته ابوالفضل حاجی علی خانی و به کارگردانی شقایق فتحی که از روز پنج شنبه 4 آذرماه ساعت 19 به تماشاخانه ماه حوزه هنری رفته بود، جمعه 10 دی به اجراهایش در این تماشاخانه پایان خواهد داد. سعید دولتی و ابوالفضل حاجی علی خانی در این نمایش 45 دقیقه ای بازی می کنند.بهای بلیط در این نمایش نیز 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است که نمایش «خوب،بد،زشت» از 18 آبان لغایت 2 آذر ماه در استودیو روایت نیز به روی صحنه رفته است.




نظرات کاربران