در حال بارگذاری ...
با رای و نظر 80 فعال تئاتر و سینما و آراء مردمی رخ داد

معرفی برگزیدگان دومین مدال خورشیدی

جایزه مدال خورشیدی که به همت دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی هنری کارنامه برگزار می شود عصر چهارشنبه درسالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیدگان این دوره خود را شناخت.

به گزارش ایران تئاتر، این مراسم که از سال ۹۴ برای معرفی بهترین طراحی صحنه در حوزه تئاتر،سینما و تلویزیون و معرفی برترین استاد و پژوهش گر در عرصه طراحی صحنه شروع به فعالیت کرده است، چهارشنبه شب با حضور هنرمندان و چهره های مطرح فرهنگی برگزیدگان دومین دوره خود را معرفی کرد.

در این دوره از جایزه مدال خورشیدی علاوه بر اعلام کاندیداداهای بهترین طراحی صحنه در تئاتر و سینما به مدت دور روز سمینارهایی توسط دانشجویان طراحی صحنه  در پردیس هنرهای زیبا برگزار شد که موضوع این سخنرانی ها آسیب شناسی رشته طراحی صحنه در دانشگاهها بود.

امیر اثباتی، دبیر دومین مراسم «مدال خورشیدی» در این مراسم با تسلیت درگذشت جعفر والی (بازیگر) و نیما طباطبایی( فیلمساز) گفت: معتقدم از طراحی لباس نباید غافل بود چون به اندازه‌ی طراحی صحنه اهمیت دارد و امیدوارم سال آینده این جایزه در هر سه عرصه‌ی سینما، تئاتر و سریال درنظر گرفته شود.

او در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برگزاری بزرگداشت و یادبود برای استادان طراحی صحنه امری مهم و لازم است تا جوانان با تاریخ این هنر و حرفه مهم آشنا شوند.

اثباتی در پایان گفت: انگیزه من از حضور در این دوره کمک به فراهم شدن زیرساخت‌های این حرفه به خصوص تربیت نیروی انسانی و آموزش صحیح بوده است. با کمال تاسف شرایط فاجعه‌باری در حوزه پژوهش طراحی صحنه نیز وجود دارد و دریغ از یک منبع معتبر درباره تاریخچه این هنر که بتواند اطلاعات درست و جامعی را ارائه دهد، حتی در سال‌های اخیرکه به نظر می رسد دسترسی به اطلاعات خیلی کمتر شده باز هم وضع تغییری نکرده است.

نگار اسکندرفر مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه  که یکی از بانیان این جایزه است نیز در سخنانی با یادی از عباس کیارستمی که در زمان حیاتش در این موسسه تدریس می‌کرد، گفت: امسال جای ناصر تقوایی نیز در این موسسه خالی است و امیدوارم دوباره برگردد و کلاس‌هایش را برگزار کند.

اسکندرفر درباره برپایی جایزه طراحی صحنه نیز گفت: انگیزه ما برای این برنامه این بود که به طراحی صحنه به عنوان عنصری مهم در نمایش توجه کنیم. در تئاتر ما این عنصر بسیار مهجور افتاده  و امروز نمی دانیم تکلیف طراحی صحنه چه می‌شود؟ زیرا سالن‌های کوچک فراوانی به وجود آمده اند که در هر روز اجراهای متعددی دارند و مسلم است که در چنین شرایطی آن آثار نمی توانند خیلی روی طراحی صحنه شان حساب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر شرایط حال حاضر بسیار به برنامه ها و مدیریت مسئولان بستگی دارد گفت: مدیران ما باید به این مساله توجه کنند چون زنجیره سالن‌های زیر پله‌ای روز به روز بلندتر می‌شود و برای افراد عاشق تئاتر هم چاره دیگری نیست جز اینکه با این شرایط کنار بیایند و قید توجه به ویژگی های بصری اثرشان را بزنند.

در ادامه مراسم برگزیدگان بخشهای مختلف این مراسم معرفی شدند که دکتر علی رفیعی برای طراحی صحنه نمایش «خاطرات و کابوس ها یک جامه دار از زندگی و قتل میراز تقی خان فراهانی» نشان مدال خورشیدی این دوره را در بخش تئاتر از آن خود کرد. در سینما نیز امیر حسین قدسی برای طراحی صحنه فیلم «اژدها وارد می شود» موفق به کسب مدال خورشیدی شد. همچنین حسن روح پروری برای طراحی صحنه سریال «شهرزاد» توانست این نشان را از آن خود کند و پیام فروتن برترین استاد و پژوهش گر در عرصه طراحی صحنه در سال جاری شد.

این جایزه‌ که به نام خسرو خورشیدی (پیشکسوت طراحی صحنه) نامگذاری شده، به همت دانشگاه تهران و مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری «کارنامه» برپا شده است. برگزیدگان مدال خورشیدی با رای گیری از ۸۰ چهره فعال در عرصه طراحی صحنه و نظرسنجی عمومی از مخاطبین انتخاب شدند.

در این مراسم که در سالن شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران برگزار شد، چهره‌هایی نظیر احمد مسجد جامعی، محمد رحمانیان، اصغر همت، محسن شاه ابراهیمی، امیر پوریا، محمدرضا ایمانیان، مسعود محرابی، ناصر آقایی، محسن شاه ابراهیمی، رضا مهدی زاده، هوشنگ گلمکانی، لیلا شقاقی، ندا خدادادی، ادنا زینلیان، فریدون علیاری، و عباس یاری در کنار داشجویان، هنرمندان و استادان این رشته حضور داشتند.




نظرات کاربران