در حال بارگذاری ...
یادداشت دکتر عطاا... کوپال درباره داوری بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر

تئاتر در شرایط فعلی فعالیتی شهری است

ایران تئاتر- عطاالله کوپال :در کنار هر جشنواره یا فعالیت مهم تئاتری در کشورمان، ضرورت دارد که همایش‌های پژوهشی برای گردآوری مقالات ارزنده علمی برگزار شود که خوشبختانه این مهم در جشنواره فجر نیز محقق شده است.

تئاتر در سرزمین ما و تمام نمایش‌های سنتی و آیین و ملی در ایران پشتوانه تئاتر معاصر محسوب می‌شوند. ضمناً باید به این موضوع نیز توجه کنیم که تئاتر در شکل اروپایی و مدرن آن سابقه‌ای بس طولانی در ایران ندارد و تاریخچه آن به‌زحمت به صد و پنجاه سال می‌رسد. نباید فراموش کنیم که تئاتر جهان در صد و پنجاه سال گذشته شاهد تغییرات شگرف و چشمگیری بوده است و ضرورت دارد که ما نیز از این تحولات باخبر شویم و علاوه بر آن بتوانیم به سهم خود چیزی هم بر تجارب جهانی بیفزاییم. ازاین‌رو برای ما، پژوهش در عرصه تئاتر نه‌تنها پاسخ به یک کنجکاوی علمی است، بلکه یک ضرورت در کار توسعه تئاتر است.

شایان توجه است که همان‌گونه که ما باید به تجارب نوین دنیا دست‌یابیم به همان نسبت ضرورت دارد که نمایش‌های ملی خود را نیز به حد کفایت به هنرمندان و همکاران تئاتری‌مان در تمام جهان بشناسانیم؛ بنابراین در کنار هر جشنواره یا فعالیت مهم تئاتری در کشورمان، ضرورت دارد که همایش‌های پژوهشی برای گردآوری مقالات ارزنده علمی برگزار شود که خوشبختانه این مهم در جشنواره فجر نیز محقق شده است. موضوع همایش امسال جشنواره فجر عبارت بود از شهر، شهروندی و تئاتر.

این همایش مشخصاً به رابطه شهر و هنر تئاتر اختصاص‌یافته است. از آغاز پیدایش تئاتر در یونان باستان مهم‌ترین جشنواره تئاتری بانام «دیونوسای شهر» برگزار می‌شد. تئاتر در مفهوم امروزی خود به‌ویژه در کشور ما، یک فعالیت شهری است؛ بنابراین موضوع همایش را بسیار همسو با نیازهای واقعی هنرمندان تئاتر می‌بینم. درواقع این موضوع به‌صورت یک میان رشته، نسبت میان نمایش و جامعه را بررسی می‌کند.

درباره مقالات و پژوهش‌های ارسال‌شده باید ذکر کنم که خوشبختانه از سوی دبیر محترم جشنواره هیچ تحمیلی به هیئت‌داوران صورت نگرفت که تعداد مشخصی از مقالات را انتخاب کنیم. به همین دلیل فقط مقالات و پژوهش‌هایی به همایش راه یافتند که از دیدگاه هیئت‌داوران واجد شرایط لازم و کافی برای حضور در این حرکت علمی بودند. این شرایط از یک‌سو شامل نوآوری و ارائه دانش آکادمیک در موضوع موردنظر بود و از سوی دیگر به این موضوع توجه کافی به عمل آمد که مقالاتی انتخاب شوند که با موازین علمی پژوهشی انطباق داشته باشند و در ارزیابی آکادمیک در چهارچوب‌های شکلی و محتواییِ مقالات علمی پژوهشی قرار داشته باشند. به سهم خود بسیار خوشحالم که توانسته‌ام در راستای برگزاری همایش پژوهشی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گام کوچکی بردارم و به برگزاری این همایش مددرسانم.




مطالب مرتبط

مرور ایران تئاتر بر کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی  جشنواره بین المللی فجر

تاکید جشنواره بر دانش  افزایی در عرصه تئاتر ایران
مرور ایران تئاتر بر کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی جشنواره بین المللی فجر

تاکید جشنواره بر دانش افزایی در عرصه تئاتر ایران

ایران تئاتر: یکی از اقدامات ارزشمند سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر که در جهت دانش افزایی و توان افزایی در عرصه های تخصصی هنر تئاتر مورد توجه قرار گرفته، برگزاری کارگاه ها و سخنرانی های کاربردی است که بر مبنای نیازهای روز تئاتر کشور و بر پایه تحقیقات و پژوهشهای گذشته، نیاز ...

|

گزارش ایران تئاتر ازنشست خبری سی و پنجمین جشنواره فجر

تهران در ایام جشنواره تئاتر فجر 2000 مهمان دارد
گزارش ایران تئاتر ازنشست خبری سی و پنجمین جشنواره فجر

تهران در ایام جشنواره تئاتر فجر 2000 مهمان دارد

نخستین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و فهیمه پناه آذر مدیر روابط عمومی جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

|

مروری بر حضور سی‌وچهارساله زنان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

قدم های آهسته و مقتدر زنان در تئاتر ایران
مروری بر حضور سی‌وچهارساله زنان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

قدم های آهسته و مقتدر زنان در تئاتر ایران

ایران تئاتر- فاطمه رستمی:‌ در روندجشنواره سی‌وچهارساله تئاتر فجر که با انگیزه ارزیابی سالانه فعالیت هنرمندان عرصه تئاتر شکل گرفت، با نگاهی اجمالی، می توان دریافت حضور زنان هنرمند سال های سال به شکلی کم رمق ولی محسوس تداوم داشته تا اینکه در سال های اخیر به قدم های آهسته و ...

|

نظرات کاربران