در حال بارگذاری ...
شیرین بزرگمهر، داور بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر درگفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

رویدادهای اجتماعی نوعی تئاتر است

شیرین بزرگمهر همراه با سعید اسدی و عطاا... کوپال داوری شورای علمی بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره فجر را تشکیل داده‌اند و از میان آثار ارائه‌شده به دبیرخانه، پنج عنوان مقاله و سه اثر برای چاپ در کتاب معرفی کرده‌اند.

ایران تئاتر:شیرین بزرگمهر همراه با سعید اسدی و عطاا... کوپال داوری شورای علمی بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره فجر را تشکیل داده‌اند و از میان آثار ارائه‌شده به دبیرخانه، پنج عنوان مقاله و سه اثر برای چاپ در کتاب معرفی کرده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، شیرین بزرگمهر درباره محوریت اصلی موردنظر جشنواره سی و پنجم و موضوع ارائه‌شده به پژوهشگران برای ارسال آثارشان به دبیرخانه توضیح داد:‌ «موضوع موردنظر مثلث شهر، تماشاگر و تئاتر بود که در نوع خود جذابیت و تازگی ویژه‌ای داشت. من فکر می‌کنم پرداخت به چنین سوژه‌ای برای بالا بردن آگاهی اجتماعی مردم و پی بردن به این نکته که تئاتر ابعاد بسیار گسترده‌ای در زندگی انسان‌ها دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است». او گفت:‌«وقتی از شهر صحبت می‌شود، حقوق شهروندی و جنبه‌های مختلف آن‌هم در نظر است. شهر شامل موضوعاتی مثل محیط‌زیست، احترام به ادیان، زنان و... می‌شود که یک پژوهشگر می‌تواند بر هریک از این موضوعات تمرکز کند. تئاتر هنری زنده است و وجودش به حضور تماشاگر بستگی دارد. من اعتقاددارم اگر واقعاً نقش شهروندی در جامعه روشن شود و همه به این حقوق احترام بگذارند، قدم بسیار بزرگی در جهت رشد اجتماع و تربیت نسلی بافرهنگ، برداشته‌شده است». بزرگمهر درباره میزان حضور اساتید و دانشجویان گفت:‌ «دوست نداشتم اصلا به این مسئله در زمان داوری توجه کنم. به‌هرحال در بین مقالات ارسالی، آثاری از اساتید وجود داشت که تئاتر را می‌شناختند. مقالاتی از دانش‌آموختگان رشته تئاتر هم فرستاده‌شده بود که آن‌ها هم در نوع خود شهر و تماشاگر و تئاتر را محور پژوهش قرار داده بودند». او در ادامه در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کند چه سوژه‌ای بیش از هر چیز باید اولویت تحقیقات پژوهشگران تئاتر باشد، گفت:‌«امروز در شرایطی هستیم که واقعاً هر چیزی که به تئاتر ارتباط دارد باید بررسی و پژوهش شود. مثل تماشاخانه‌ها، تماشاگر و برخورد با او، متون نمایشی و.... من موضوع امسال را خیلی پسندیدم و باید به این سمت رفت تا تئاتر واقعاً هنری کاربردی شود. سوژه‌های اجتماعی به‌طورکلی می‌توانند با تئاتر ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. با یک پاساژ و ارتباط ظریف می‌توانیم اجتماع را در تئاتر بررسی کنیم. به نظرم هرچه در اجتماع روی می‌دهد، نوعی تئاتر است و همه ارکان تئاتر را هم دارد». بزرگمهر درباره سطح کیفی آثار ارسالی توضیح داد: ‌«فکر می‌کنم نزدیک به حدود 160 مقاله را موردبررسی قراردادم، اما متأسفانه سطح کیفی آثار چندان چشمگیر نبود و به همین دلیل ما این تعداد نامحدود را انتخاب کردیم. یکی دیگر از دلایل انتخاب محدود آثار می‌تواند این مسئله باشد که فراخوان به‌صورت گسترده منتشر نشد، شاید من در جریان انتشار گسترده آن قرار نگرفتم. بهتر بود چنین فراخوانی مثلا در دانشکده‌های تئاتری با حساسیت بیشتری اعلام شود تا دانشجوها به‌خصوص دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات پژوهشی خود را بر این اساس انجام دهند و من هم به‌عنوان معلم، چنین موضوع را برای تحقیق به دانشجوها اعلام کنم. در این صورت نقش دانشجوها می‌توانست پررنگ‌تر هم باشد».

او درباره میزان آثاری که از شهرستان در مقایسه با تهران ارسال‌شده بود، گفت:‌«شهرهای دیگر غیر از تهران در بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور پررنگی داشتند و ما هم این آثار را  با توجه به شرایط منطقه‌ای که اثر ازآنجا رسیده است، سنجش کردیم. برخی از این آثار هم کیفیت خوبی داشتند، هم به مرحله انتخاب رسیدند. قرار است آثاری که آمادگی کافی برای چاپ داشتند، منتشر شوند و صاحبان سایر آثار در جلسه‌ای آثارشان را ارائه دهند».

 

گفتگو از فاطمه رستمی

 




مطالب مرتبط

حمایت از آثار انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر

بنیاد حفط آثار  از 6 نمایش تقدیر کرد
حمایت از آثار انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر

بنیاد حفط آثار از 6 نمایش تقدیر کرد

در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بنیاد حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و انجمن تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت از نمایش‌های مختلف با مضامین مرتبط به انقلاب و دفاع مقدس تقدیر و حمایت کردند.

|

اعلام نتایج نمایشنامه نویسی و کارگردانی بخش های مختلف جشنواره تئاتر فجر

«همسرایی یتیمان» جایزه ویژه کارگردانی بخش بین‌الملل را برد
اعلام نتایج نمایشنامه نویسی و کارگردانی بخش های مختلف جشنواره تئاتر فجر

«همسرایی یتیمان» جایزه ویژه کارگردانی بخش بین‌الملل را برد

نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت و حسین پاکدل برای نمایش «کابوس حضرت اشرف» برگزیده شد.

|

وزیر ارشاد در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عنوان کرد

تئاتر نمایش انسانیت در جامعه بزرگ ایران است
وزیر ارشاد در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عنوان کرد

تئاتر نمایش انسانیت در جامعه بزرگ ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت، تئاتر را نیاز اصلی اجتماع امروز ایران و جوانان دانست.

|

برگزیدگان بخش عکس، پوستر، هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی با حضور توان خواهان معرفی شدند

سعید اسدی: جشنواره فجر بر اساس مسئولیت اجتماعی هنرهای نمایشی برگزار می شود
برگزیدگان بخش عکس، پوستر، هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی با حضور توان خواهان معرفی شدند

سعید اسدی: جشنواره فجر بر اساس مسئولیت اجتماعی هنرهای نمایشی برگزار می شود

اختتامیه بخش عکس، پوستر، هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی جمعه 8 بهمن‌ماه در سالن استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر برگزار شد.

|

نظرات کاربران