در حال بارگذاری ...
نگاهی به حضور هلند و لهستان در بخش بین‌الملل تئاتر فجر

مدیر یک فستیوال بین‌المللی تئاتر با «کوری» ساراماگو می آید

سه اثر نمایشی از کشور هلند که یکی از آنها محصول مشترک ایران با این کشور است و دو اثر از کشور هلند در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر دو اثر نمایشی بانام‌های «بادکنک» و «یک» از کشور هلند و همچنین نمایش «درباره تصویرت از من تجدیدنظر کن» به‌عنوان اثر مشترک ایران و هلند در این دوره از جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌روند.
نمایش «بادکنک» کاری از گروه نمایشی «شووگمن» به کارگردانی «بوکیه شووگمن» است که در روزهای برگزاری تئاتر فجر به صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی، یک تجربه ویژه در «ساخت فضای اجرایی و مشارکتی با حضور تماشاگر» در یک اتفاق است؛‌ اتفاقی بدون حضور بازیگر.
در خلاصه نمایش «بادکنک» چنین آمده است: در گوشه‌ای از سالن بزرگ، کپه‌ای از پارچه‌های سفید قرار دارد. یکی از پارچه‌ها کم‌کم جان می‌گیرد. نمایش «بادکنک»، سفری است برای درنوردیدن مرزها و فضا. بادکنک، یک سفر جادویی به بیرون و درون، روشنایی و تاریکی است. این اثر نمایشی در حقیقت تأکید برساخت فضای اجرایی را دارد که هیچ دیالوگ و بازیگری در آن حضور ندارد. درواقع به‌نوعی مشارکت تماشاگر در ساخت فضای اجرایی است.
دیگر عوامل اجرایی این نمایش عبارت‌اند از: بازیگران: بوکیه شووگمن، کوکی اک، ایبلیس گاردیا فراگوتی، طراح: کوکی اک، موسیقی: یوشم فن تول، مدیر عامل: راشل فچوانگ، هماهنگی فنی: یور فن دیگل و مدیر تولید: یونی ورمیر اشاره کرد.
بوکیه شووگمن بازیگر و کارگردان تئاتری کشور هلند متولد سال 1974 و دانش‌آموخته دانشگاه هنرهای زیبای آن کشور است.
همچنین نمایش «یک» محصولی از کمپانی تئاتر «بُگ» به کارگردانی جودیت دی جود دیگر اثری است که از هلند به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی با بهره‌گیری از قوت‌ها و توانایی‌های تأثیرگذاری صوت در تئاتر است: یک بازیگر؛ صوت؛ ویدئو پروجکشن. نمایش «یک» یک اتفاق اجرای صوتی با یک بازیگر است که به‌کارگیری صوت توسط بازیگر و نیز نشان دادن توانایی و قابلیت‌های صوتی در اجرا عرضه می‌شود. ضمن این‌که این نمایش هیچ دیالوگی ندارد
عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: ایده‌پرداز، آهنگساز و بازیگر: لیزا وربلن، دراماتورژ: روس ایو، تهیه کننده: آن بالتوس، تهیه کننده فنی: اِمیل رییِتوِلت، طراحی فنی صحنه ژاپ بونتِکو، مِرین وِرسنِل، تکنیسن: لوکاس کرامِر.
در خلاصه نمایش «یک» آمده است: این نمایش درباره همه‌چیز است؛ زمان، مکان، نور، اصوات، موجودات زنده، اشیاء، مردم، احساسات و افکار.
نمایش سوم بانام «درباره تصویرت از من تجدیدنظر کن» نام دارد که محصول مشترک ایران و هلند است. این اثر به کارگردانی آروند دشت‌آرای دیگر نمایشی است که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود.
نمایش درباره‌ تصویرت از من تجدیدنظر کن، تجربه‌ای است در خلق توهم نمایشی؛‌حرکت در مرز واقعیت و خیال برای قضاوت کردن. این نمایش قضاوت تماشاگر را به چالش می‌کشد و مشارکت او را در یک بازی نمایشی مطالبه می‌کند. این نمایش پیش‌تر در تالار چهارسوی تئاترشهر به روی صحنه رفته است.
عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: نویسنده: نغمه ثمینی، دراماتورژ: سیسیل برومر، مشاور هنری: مارین ون هولک، بازیگران: آروند دشت‌آرای، مارین ون هولک، مالت شولز، آروشا بیگی، استورات دنیسن، آزاده میرزایی، دیبا خاتمی، مایکل بلوس، تهیه کننده: السک ون هولک، پروژه: امین یزدانی، دستیار دوم کارگردان: رومینا دواچی، مدیر صحنه: کیوان جدیری، گرافیک: استودیو تهران، کارگردان هنری: فرهاد فزونی، گروه گرافیک: فرهاد فزونی، مهدی قاسمی، سمانه نیکفرد، طراحی حرکت: سامان ارشدی، مدیر فنی: مهتاب علیزاده، عکاس: کیارش مصیبی.
در خلاصه نمایش چنین آمده است: این نمایش اجرایی بینافرهنگی است، پژوهشی که تصویری که ما از دیگران داریم را زیر سؤال می‌برد و وضعیت فعلی و تأثیر تئاتر و هنر را در جامعه جهانی ما به چالش می‌کشد.
 
حضور لهستان با نمایش های  «همسرایی یتیمان» و «کوری» از  جرزی زون
بنابراین گزارش دو نمایش «همسرایی یتیمان» و «کوری» آثاری هستند که از لهستان در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌روند.
«همسرایی یتیمان» کاری از گروه تئاتر «کی تی او» به نویسندگی و کارگردانی جرزی زون است.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ما صدایی را می‌شنویم که واژگان قدیمی را زمزمه می‌کند: فقدان، نبود و درد ناشی از غیبت کسی، واژگانی درباره از دست دادن شخصی برای همیشه زمزمه می‌شود و درباره ناپدید شدنی است که کاری از دست ما ساخته نیست و باید بپذیریم و با این مسئله کنار بیاییم همان‌گونه که با تنهایی خود کنار آمده¬ایم ...
عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:
کارگردان و نویسنده: جرزی زون، بازیگران: کارولینا بوندارونک، کاتارزینا گوکات، پائولینا لاسیک، مارتینا مالچارک، گرازینا سربرینی رزا، جاستینا وودسیک، مارتا زون، اسلاوک بندیکوسکی، بارتک سیانیاوا، پاول مونسیل، میکال اورزیلوزکی. طراح صحنه و لباس: جوانا جاسکو روکا. ساخت صحنه: کارگاه آهن‌آلات رابرت کالیکوسکی. طراح حرکات: اریک ماکوهون. مربی حرکات ریتمیک بازیگران: گرزگورز بوئر. موسیقی: سمفونی شماره 3 هنریک میکولای گورکی. دستیار کارگردان: مونیکا کوزلوسکا. انتخاب موسیقی: جرزی زون
همچنین نمایش خیابانی «کوری» دیگر نمایشی است که از همین گروه اجرا می‌شود. تئاتر لهستان که از دیرباز موردتوجه بوده، کشوری است پر از جریان‌های مهم و تأثیرگذار تئاتری با جشنواره‌های متفاوت. نمایش خیابانی کوری در نوع خود یکی از بهترین نمونه‌های بهره‌گیری از تصویرسازی و بهره‌گیری از عوامل جانبی در تئاتر است؛ عواملی که به کمک بازیگر می‌آیند تا موارد محتوایی و زیبایی شناسانه انتقال یابند. این موضوع در نمایش دوم لهستان به‌گونه‌ای دیگر و در قالب نمایش صحنه‌ای رخ می‌دهد. صحنه و استفاده از آن، مجدد به کمک بازیگر می‌آید تا شیوه‌ای نوین برای ارائه خلق شود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مردم بینایی خود را در اثر شرایط ناشناخته از دست می‌دهند. این اپیدمی با چنان سرعتی پیش می‌رود که همه را ناتوان می‌کند و جهان را در آشفتگی فرومی‌برد و تنها یک فرد است که می‌داند همه کور نشده‌اند.
عوامل اجرایی این نمایش به این شرح هستند:
نویسنده و کارگردان: جرزی زون، بر اساس رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو، طراح صحنه: جوانا جاسکو روکا، لباس: سوفیا دی اینس، جوانا جاسکو روکا، طراح حرکات: اریک ماکوهون، بازیگران: کارولینا بوندارونک، دومینیکا فیگلویچ، آنا جاورسکا، دانوتا کولچ-روزیکا، پائولینا لاسیک، جاستینا اورزشوسکا، گرازینا سربرینی روزا، اورزولا اسوالتک، مارتا زون، اسلاومیر بندیکوسکی، بارتوز سینیاوا، الکساندر کوپانسکی، میکال اوزیلوسکی، ماتئوس کمیسیک، پاول مونسیل، آدام پلوینسکی
جرزی زون سیکرزینی لهستان کارگردان و بازیگر تئاتر. متولد -1953- دانش‌آموخته ادبیات از دانشگاه جاگیلونیان کراکو لهستان و نویسنده و کارگردان هنری و نظری گروه تئاتر «کی تی او» است. او مؤسس و مدیر فستیوال بین‌المللی تئاتر خیابانی ULICA کراکو است که در کارنامه هنری خود اجرای نمایش‌هایی همچون «رژه غم‌انگیز»، «برج بابل»، «عطر زمان»، «سرود»، «مازپا»، «رژه آب»، «خیالاتی»، «نابینا»، «بهشت»، «آینه»، «عمارت»، «نمایش وداع»، «برعکس»، «چطور یک قاشق را از نزدیک بشناسیم»، «ردپای ناخدا»، «خانه‌ای را که در آن نمی‌توان زندگی کرد، خواهم فروخت»، «ساعت‌ آخر»، «همسرایی یتیمان» را دارد. این 2 نمایش آثاری بدون دیالوگ هستند که در جشنواره فجر روی صحنه می‌روند.

 

 




نظرات کاربران