در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر فجر استانی تبریز به ایران تئاتر خبر داد:

میزبان نمایشی از باکو هستیم

شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی که یکی از هفت استان داوطلب برای جشنواره تئاتر فجر استانی است، علاوه بر ۷ نمایشی که در این شهر اجرا خواهند شد، میزبان یک نمایش بین‌المللی از کشور آذربایجان هم هست.

به گزارش ایران تئاتر، بابک نهرین دبیر دومین جشنواره تئاتر فجر استانی در شهر تبریز، درباره برنامه‌ریزی‌هایی که در جهت برگزاری جشنواره در این شهر انجام‌شده است، گفت:‌«تقریبا همه طرح‌ها آماده اجراست و ما مشکلی برای روی صحنه رفتن 7 اثر منتخب شرکت‌کننده در بخش استانی فجر نداریم.

امسال یکی از تفاوت‌هایی که تبریز با دیگر شهرها دارد این است که ما میزبان نمایشی از کشور آذربایجان و شهر باکو به کارگردانی حاج بایوف هستیم». او گفت: «افتتاحیه جشنواره 24 دی‌ماه خواهد بود و با نمایش تبریزی فولکلوری به اسم منظومه استاد شهریار، کارمان را آغاز می‌کنیم. گروه‌های شرکت‌کننده هم از 25 دی روی صحنه می‌روند و 28 دی‌ماه هم اختتامیه‌ای خواهیم داشت».

نهرین با اشاره به تلاش برای خلاقیت در برگزاری جشنواره افزود:‌«در مدت برگزاری جشنواره، نمایشگاه عکسی خواهیم داشت که آثار 5 عکاس از بین 20 عکاسی که هرکدام از قبل 7 عکس ارائه کرده بودند، نمایش داده می‌شود. علاوه براین از پیشکسوت‌های تئاتر تبریز مثل دکتر مهدی لزیزی تجلیل خواهیم کرد». او در مورد آثاری که در مدت جشنواره اجرا می‌شوند، گفت:‌«3 نمایش از تهران، یک نمایش از آمل و یک نمایش از زنجان به اسم کچل اوغلان مهمان ما هستند. سالن‌ها را برای اجرای این نمایش‌ها تجهیز و آماده‌سازی کرده‌ایم. تئاتر شهر تبریز به این دلیل که توسط انجمن هنرهای نمایشی اداره می‌شود، مشکلی ازنظر سیستم فنی ندارد.

در حال حاضر یک سالن بلک باکس و دو سالن قاب عکسی برای اجرای نمایش‌ها آماده هستند». دبیر جشنواره تئاترفجراستانی در تبریز افزود: ‌«هرچند انتخاب آثار در اختیار ما نبود و تهران نمایش‌ها را به ما معرفی کرد، اما فکر می‌کنم می‌توانستیم میزبان آثار بهتری هم باشیم.

ما سامانه فروش بلیت را در سایت تئاتر شهر تبریز بازکرده‌ایم و بلیت نمایش‌های خوب فروخته‌شده، اما آثاری هم هستند که بلیتشان فروش نرفته و نشانگر این مسئله است که احتمالاً این آثار ضعیف هستند. من حتی درخواست کردم که نمایش «سردار» در تبریز اجرا شود که موافقت نشد. امیدوارم واقعاً همه نمایش‌ها کیفیت قابل قبولی داشته باشند». نهرین درباره اسکان مهمانان در تبریز توضیح داد: «هتل 7 ستاره‌ای به اسم «هتل کایا» را برای مهمانان در نظر گرفته‌ایم که از بهترین هتل های تبریز است و مهندسان ترکیه‌ای آن را ساخته است».

او در آخر افزود: ‌«تئاتر تبریز امروز وضعیت خوبی دارد. ما هر شب حدود 4 نمایش روی صحنه داریم. تئاتر شهر و سایر مجتمع‌های فرهنگی هر شب اجراهای مختلفی دارند و اگر کسی در تبریز تئاتر ببیند، می‌تواند ژانرهای مختلفی را تماشا کند. مشکل ما زیرساخت‌های تئاتر است و متأسفانه از جانب تهران و مسئولان حمایت نمی‌شویم و هر چه از تئاتر در تبریز باقی‌مانده، نتیجه همت هنرمندان است. ای‌کاش مدیران واقعاً تئاتر را دغدغه بدانند و در برگزاری چنین جشنواره‌هایی از شهرستان‌ها حمایت ویژه‌تری کنند. شهرداری تبریز هرچند وظیفه‌ای نداشت، اما به ما کمک کرد و در کنار شورای شهر و... باعث شدند کارها به‌راحتی پیش رود.

مراکز استان‌ها می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، اما این شهرستان‌ها هستند که مهجور مانده‌اند؛ مثلاً در مراغه ما گروه‌های خیلی خوبی داریم و حتی یکی از این گروه‌ها همین روزها اجرایی در خارج از کشور خواهد داشت. البته از آن‌ها حمایتی نمی‌شود و مجبور هستند خودشان هزینه رفت‌وآمدشان را که سنگین هم هست، تأمین کنند».

 




مطالب مرتبط

با معرفی برگزیدگان

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی به ایستگاه پایانی رسید
با معرفی برگزیدگان

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی به ایستگاه پایانی رسید

آئین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی، با حضور مدیران، مسئولان، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی، روز سه‌شنبه 9 آبان، در تالار تربیت تئاتر شهر تبریز با تجلیل از نفرات و آثار برگزیده برگزار شد.

|

نظرات کاربران