در حال بارگذاری ...
ابراهیم حقیقی در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

هویت بصری یکی از ابزارهای اولیه گروه های تئاتری است

ابراهیم حقیقی داور بخش هویت بصری جشنواره تئاتر فجر گفت: « یک گروه تئاتری اگر دارای تعریف درستی باشد و یا قصد، مانیفست و آینده‌نگری داشته باشد، یکی از ابزارهای اولیه‌اش درست کردن هویت بصری است.»

به گزارش ایران تئاتر، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی که علاوه بر تمرکز بر حوزه اصلی خود در طی این سال‌ها در بخش‌های مختلف طراح صحنه فیلم و سریال، تیتراژ فیلم‌های سینمایی، ساخت فیلم و... تجربه‌های موفقی را پشت سر گذشته، این روزها داوری بخش هویت بصری جشنواره تئاتر فجر را به عهده گرفته است. او که به همراه امراله فرهادی و علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی داوری این بخش را به عهده دارد، در ابتدا به تعریف درست هویت بصری در گروه های تئاتر و ارتباط مستقیم تئاتر گروهی با گرافیک پرداخت: «هر موجود، شخصیت، محصول و یا شرکتی برای اینکه هویتش درک و شناخته شود، احتیاج به این دارد که تفاوت هایش طراحی شود. یکی از کاربردهای مهم گرافیک، تعریف هویت مستقل برای یک موضوع، محصول یا موسسه است. یک گروه تئاتری هم مستثنی از این قضیه نیست. اما برای رسیدن به این منظور ابتدا باید تعریف مشخصی از هویت بصری داشته باشیم و کار گروهی را بشناسیم چون کار گروهی به این شکل نیست که چند نفر دور هم جمع شوند و یک نمایش را اجرا کنند و بعد از هم جدا شوند...»

او در ادامه افزود: «یک گروه تئاتری اگر دارای تعریفی درستی باشد و یا قصد، مانیفست و آینده‌نگری داشته باشد، یکی از ابزارهای اولیه‌اش درست کردن هویت بصری است. مثلا یک نوزاد وقتی به دنیا می‌آید اول او را با حوله یا پارچه‌ای می‌پوشانند و گرم می‌کنند، اما بعد از یکی دو هفته او به لباس احتیاج دارد. برایش اسم پیدا می‌کنند و صاحب شناسنامه و هویت می‌شود. یک گروه تئاتری هم مثل یک نوزاد است و به هویت بصری احتیاج دارد و هویتش توسط یک گرافیست طراحی می‌شود.»

حقیقی همچنین درباره ویژگی‌های مهم و حائز اهمیت این بخش تأکید کرد: «اسم این بخش، هویت یکپارچه بصری است. در ابتدای این امر تصمیم گرفته شد که برای اسم و عنوان این بخش، یک نشان و نوشته‌ای طراحی شود تا  از این دوره به بعد، مخاطبان از طریق نشان آن را بشناسند. این توسعه‌بخشی بنابر نیاز و فعالیت هر گروهی فراهم می‌شود و می‌تواند محدوتر یا گسترده‌تر باشد..»

هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک، درباره اولویت‌های اصلی داوری در این بخش گفت: «یکی از نکات مهم این است که هویت بصری یک اثر در جهت نیاز یک گروه باشد، چون گروه کودک، قطعاً هویت بصری‌اش با گروهی که کمدی یا سنتی کار می‌کنند متفاوت است. هماهنگی هویت بصری، تعریفی است که گروه از رفتار خودش دارد. بعد از این نیز مناسبات زیبا شناسانه یک اثر که در حوزه گرافیک تعاریفی ازش موجود است، در اولویت قرار دارد.»

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران