در حال بارگذاری ...
  • ابراهیم حقیقی در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

    هویت بصری یکی از ابزارهای اولیه گروه های تئاتری است

    ابراهیم حقیقی داور بخش هویت بصری جشنواره تئاتر فجر گفت: « یک گروه تئاتری اگر دارای تعریف درستی باشد و یا قصد، مانیفست و آینده‌نگری داشته باشد، یکی از ابزارهای اولیه‌اش درست کردن هویت بصری است.»

    به گزارش ایران تئاتر، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی که علاوه بر تمرکز بر حوزه اصلی خود در طی این سال‌ها در بخش‌های مختلف طراح صحنه فیلم و سریال، تیتراژ فیلم‌های سینمایی، ساخت فیلم و... تجربه‌های موفقی را پشت سر گذشته، این روزها داوری بخش هویت بصری جشنواره تئاتر فجر را به عهده گرفته است. او که به همراه امراله فرهادی و علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی داوری این بخش را به عهده دارد، در ابتدا به تعریف درست هویت بصری در گروه های تئاتر و ارتباط مستقیم تئاتر گروهی با گرافیک پرداخت: «هر موجود، شخصیت، محصول و یا شرکتی برای اینکه هویتش درک و شناخته شود، احتیاج به این دارد که تفاوت هایش طراحی شود. یکی از کاربردهای مهم گرافیک، تعریف هویت مستقل برای یک موضوع، محصول یا موسسه است. یک گروه تئاتری هم مستثنی از این قضیه نیست. اما برای رسیدن به این منظور ابتدا باید تعریف مشخصی از هویت بصری داشته باشیم و کار گروهی را بشناسیم چون کار گروهی به این شکل نیست که چند نفر دور هم جمع شوند و یک نمایش را اجرا کنند و بعد از هم جدا شوند...»

    او در ادامه افزود: «یک گروه تئاتری اگر دارای تعریفی درستی باشد و یا قصد، مانیفست و آینده‌نگری داشته باشد، یکی از ابزارهای اولیه‌اش درست کردن هویت بصری است. مثلا یک نوزاد وقتی به دنیا می‌آید اول او را با حوله یا پارچه‌ای می‌پوشانند و گرم می‌کنند، اما بعد از یکی دو هفته او به لباس احتیاج دارد. برایش اسم پیدا می‌کنند و صاحب شناسنامه و هویت می‌شود. یک گروه تئاتری هم مثل یک نوزاد است و به هویت بصری احتیاج دارد و هویتش توسط یک گرافیست طراحی می‌شود.»

    حقیقی همچنین درباره ویژگی‌های مهم و حائز اهمیت این بخش تأکید کرد: «اسم این بخش، هویت یکپارچه بصری است. در ابتدای این امر تصمیم گرفته شد که برای اسم و عنوان این بخش، یک نشان و نوشته‌ای طراحی شود تا  از این دوره به بعد، مخاطبان از طریق نشان آن را بشناسند. این توسعه‌بخشی بنابر نیاز و فعالیت هر گروهی فراهم می‌شود و می‌تواند محدوتر یا گسترده‌تر باشد..»

    هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک، درباره اولویت‌های اصلی داوری در این بخش گفت: «یکی از نکات مهم این است که هویت بصری یک اثر در جهت نیاز یک گروه باشد، چون گروه کودک، قطعاً هویت بصری‌اش با گروهی که کمدی یا سنتی کار می‌کنند متفاوت است. هماهنگی هویت بصری، تعریفی است که گروه از رفتار خودش دارد. بعد از این نیز مناسبات زیبا شناسانه یک اثر که در حوزه گرافیک تعاریفی ازش موجود است، در اولویت قرار دارد.»

     




    مطالب مرتبط

    در نشست خبری عوامل نمایش هملت  مرور شد

هملت تا ترامپ به ورایت کارگردان آلمانی
    در نشست خبری عوامل نمایش هملت مرور شد

    هملت تا ترامپ به ورایت کارگردان آلمانی

    کارگردان نمایش «هملت» با تاکید بر اینکه هملت در نمایش او یک شخصیت خاکستری نیست بلکه یک شخصیت سیاه و سفید است، گفت: برای نگارش هملت جدید در سال ۲۰۱۷ نیاز به فردی کنشگر و عملگرا داشتیم به همین دلیل قصه مردی را تعریف می‌کنیم که به چیزی شک نمی‌کند.

    |

    مهدی شفیعی در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد:

نکات اصلاحی اعلام شده،توسط کارگردان «روز عقیم» رعایت نشده است
    مهدی شفیعی در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد:

    نکات اصلاحی اعلام شده،توسط کارگردان «روز عقیم» رعایت نشده است

    مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه نکات اصلاحی نمایش «روز عقیم» برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعمال نشده بود، پس از اینکه نمایش را به همراه دبیر جشنواره دیدم به این نتیجه رسیدم که پروانه اجرای آن در جشنواره صادر نشود.

    |

    با روشن شدن شمع فیروزه‌ای

«هملت!سطل اشغال کجاست؟» در خانه نمایش افتتاح می‌شود
    با روشن شدن شمع فیروزه‌ای

    «هملت!سطل اشغال کجاست؟» در خانه نمایش افتتاح می‌شود

    شمع فیروزه ای نمایش «هملت ! سطل آشغال کجاست؟» نوشته و کارگردانی شاهین علایی نژاد امروز دو شنبه 2 بهمن در خانه نمایش اداره تئاترساعت 17.30توسط استاد بهزاد فرهانی و مجید جعفری روشن خواهدشد.

    |

    نظرات کاربران