در حال بارگذاری ...
گفت وگو با پرستو گلستانی کارگردان نمایش سیرک سیار

سیرک سیار علاوه برکودکان با بزرگسالان هم ارتباط برقرار می کند

ایران تئاتر : پرستو گلستانی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۵ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجربه کرد و امروز در سی امین سال فعالیت حرفه ای با او درباره کارگردانی نمایش سیرک سیار گفت و گو کرده ایم.

پرستو گلستانی دارای مدرک بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی است و دوره دو سال و نیم بازیگری را در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما گذراند. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۵ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجربه کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۹ با فیلم مجنون کاری از رسول ملاقلی پورآغاز کرد و در ادامه با فیلمسازانی مثل محمد حسین لطیفی در فیلم سرعت همکاری داشت و در سال های اخیر در مجموعه های موفقی مثل دردسرهای عظیم درخشش داشت.

پرستو گلستانی چند ماه قبل در نمایش اگنیتاز به بازی پرداخت و نمایش هایی نظیر سفر رویایی کوتوله ها را در تالار هنر روی صحنه برده است.

نمایش سیرک سیاربرای کودکان فضایی فانتزی و موزیکال دارد وکارگردان در این نمایش ضمن داشتن نگاه امیدوارانه به زندگی ، به فضای سیرک نگاه وفادارانه ای دارد و نمایش داستان پسری است که با پدربزرگ و مادربزرگش وارد سیرک می شود.جذابیت ها و دیدنی های سیرک او را مجذوب کرده و آرزو می کند در سیرک بماند تا بتواند برنامه های بامزه انجام دهد وهر روز با سیرک سیار از این شهر به شهر دیگر برود.بازیگران: مهرداد باقری، سامان توحیدی، تارا حیدری، مینووش رحیمیان، میلادرمضانی، حمیدرضا سنگیان، امید مباشری، رضا مدنی و آرین ناصری مهر. دلقک ها: پریناز بابایی، پانیذ تاجبخت،  سینا حکیمی، ابوالفضل شفیعی زاده، پروین محمدی، علیرضا مرشدی ها. گروه حرکت: محمد پورا، سامان توحیدی، محسن شاهب، پوریا بابایی و مهران مهرور، منوچهرشجاع طراحی صحنه، پرستو گلستانی طراحی لباس، محمدرضا شریفی و علیرضا شریفی طراحی حرکت، حسین تبریزی طراحی گریم، علی اشرف سمایی طراحی نور، امیر اسمی طراحی پوستر و بروشور، رامین عبدالهی و سهند بهادری آهنگسازی و تنظیم، امیر خدامی، مهدیه خالقیان و محمدرضا کریمی عکاسی و تارا حیدری، مرتضی برزگرزادگان و حمیدرضا سنگیان گروه کارگردانی، زهرا شایان فر مشاوره رسانه ای، فریبا جدید مدیریت روابط عمومی و شهرآشوب مفتاحی امورهماهنگی نمایش سیرک سیار را برعهده دارند. با پرستو گلستانی در باره اجرای نمایشش گفت وگوئی انجام داده یم .

 

به عنوان هنرمندی که درعرصه های مختلف هنری فعالیت می کنید. اجرای نمایش برای کودکان برایتان چه جذابیت هایی دارد؟

پایان نامه تحصلیم مربوط به آموزش بازیگری برای کودکان ونوجوانان بود.اگربه رسالت فرهنگ سازی تئاترقائل باشیم.این رسالت وانجامش درکار کودک بیشتر اثرگذار است . کودکان دوست داشتنی و فرشته صفت هستند .بچه ها بعد از گذراز سن پنج – شش سالگی نیاز به آموزش وفراگیری دارند.تئاتر کودک وسیله ای است برای زندگی بهترکردن کودکان و کودکان می توانند با تئاتر دیدن راههای مناسب ورود به اجتماع و زندگی کردن و ارتباط با دیگران را فرا بگیرند . کودکان ضمیر و روح پاکی دارند و به همین دلیل باید با دقت برایشان نمایش انتخاب و اجرا کرد . به شخصه به بچه ها علاقه زیادی دارم و وظیفه و رسالتم می دانم که برای بچه ها کارکنم.

 

 وجود دوسالن اختصاصی برای اجرای نمایش های کودکانه ،برای انبوه  مخاطبان آن کافی است؟

 

به نظرم این دو سالن نمی توانند به تنهایی پاسخگوی نیاز کودکان باشند و تالارهنرو سالن کانون مخاطبان خاصی دارند و کودکان به همراه والدینشان به دیدن کارهای کودکانه می روند . معتقدم با توجه به اهمیت کودکان باید تعداد سالن ها افزایش پیدا کند و درکنارش باید اطلاع رسانی گسترده ای هم در باره اجرای تئاترهای کودک انجام شود تا خانواده هایی که از این اجراها اطلاعاتی ندارند متوجه بشوند .درکشورهای پیشرفته بخش عمده ای ازبار آموزشی کودکان به وسیله تصویر و تئاترهای آموزشی انجام می شود وما هم باید به این سمت برویم.راه رشد و پیشرفت تئاتر کودک بردن تئاتر کودک به مهد کودکها ، پیش دبستانی ها و دبستان ها است و این رویه درادامه باعث می شود کودکان هم در برگسالی مخاطب تئاتر باشند.

 

تا چه حد مهم است کارگردانی که به سراغ اجرای نماش های کودکانه می رود باید کودک درونش فعال و پویا باشد ؟

 

تاعاشق کار کودک نباشید و دغدغه اش را نداشته باشید نمی توانید دراین راه موفق باشید. نکته قابل اشاره دیگر دانستن نیازهای کودکانه این دور وزمانه است که با کودکان نسل های قبل تفاوت های زیادی پیدا کرده است .یک کارگردان تئاتر باید از روانشناسی کودک اطلاعاتی داشته باشد .

 

آیا رشد فناوری باعث شده که ارتباط با مخاطب کودک دشوارتر از سال های قبل بشود؟

 

تاثیر تکنولوژی و فضای مجازی مختص کودکان نیست و روی بزرگترها هم تاثیرات زیادی داشته است. بچه های این نسل باهوشتر و وآگاه تر هستند و درجریان تحولات روزقرار دارند. اما اتکای زیاد به تکنولوژی کودکان را کم تحرک تر کرده و در ضمن باعث شده کمتر فرصت اندیشیدن داشته باشند . وظیفه ما این است که نکات جدیدی را به آن ها آموزش بدهیم و در ضمن راه و روش درست استفاده ازتکنولوژی را هم برایشان مشخص کنیم.

 

برای شما بعد آموزشی نمایش سیرک سیار چقدر دارای اهمیت بود؟

 

همیشه به مسائل آموزشی در نمایش هایم اهمیت قائل هستم. معتقدم نمایش کار کودک با نمایش بزرگسالها تفاوت های زیادی دارد .بچه ها حوصله شنیدن حرف زیاد را ندارند .باید پیام و بعد آموزشی را کوتاه و موجز خیلی ظریف در زیرلایه داستان نمایش مطرح کرد.سیرک سیار داستان زندگی نوجوانی است که عاشقانه به سیرک علاقه دارد وبرای رسیدن به آرزویش تلاش می کند و این امید داشتن به تحقق آرزویش خیلی حائزاهمیت است و این یک پیام آموزشی مناسب برای کودکان است که باید برای رسیدن به آرزوهایشان باید تلاش کنند وامیدشان را حفظ کنند .

سیرک بار نمایشی زیادی دارد و درصحنه نمایش هم به سراغ این جذابیت رفتیم و در نمایش چند گربه هم در این سیرک حضور دارند و فضای شاد و پراز رنگ های گرم و موسیقی باعث شده کودک ارتباطش را با نمایش حفظ کند البته این جذابیتها مختص کودکان نیست و برای بزرگسالان هم جذابیت دارد .بارها در حین اجرا عکس العمل های خانواده را دیده ام که بزرگسالان هم همپای کودکان با دقت و شور و هیجان نمایش را تماشا می کنند و در برخی از مواقع والدین خوشحال تر از بچه هایشان با نمایش ارتباط برقرار کرده اند و به نوعی خاطرات دوران کودکیشان با دیدن نمایش زنده می شود. هیچ کسی ازشادی و تفریح بدش نمی آید و درنمایش ما هم یک دکور زیبا که شبیه سالن یک سیرک است وجود دارد و مخاطب با ورود به سالن انگاری وارد سیرک شده است و این فضای شاد درون نمایش را دوچندان می کند.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 

 




مطالب مرتبط

گفت وگو با پرستو گلستانی بازیگر نمایش باغ آلبالو

شرایط زیست شخصیت های آثار چخوف  بسیار شبیه  زیست خودمان  است
گفت وگو با پرستو گلستانی بازیگر نمایش باغ آلبالو

شرایط زیست شخصیت های آثار چخوف بسیار شبیه زیست خودمان است

ایران تئاتر:نمایشنامه باغ آلبالو یکی از آثار بحث‌انگیز آنتوان چخوف است، که برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۴ در مسکو بر روی صحنه رفت. برای اغلب تئاتری ها آنتوان چخوف یک منبع خوب برای رجوع و اجرای نمایش است و اغلب بزرگان تئاتری نظیر آتیلا پسیانی، محمدحسن معجونی متن های چخوف را به ...

|

جشنواره تئاتر فجر از نگاه مسئولان و هنرمندان

موج خروشان نسل جدید در تئاتر ایران
جشنواره تئاتر فجر از نگاه مسئولان و هنرمندان

موج خروشان نسل جدید در تئاتر ایران

جوان شدن جشنواره تئاتر فجر، تلاش برای اعتبار بخشی و نظم تئاتر ایران، تاکید بر رویکردهای متفاوت و... از جمله اهداف جشنواره امسال بود که اهالی تئاتر هریک در گفتگوهای خود به آن‌ها اشاره داشته اند.

|

با اعلام استقبال از نمایش پرستو گلستانی

«سیرک سیار» یکشنبه برای عکاسان و خبرنگاران به صحنه می‌رود
با اعلام استقبال از نمایش پرستو گلستانی

«سیرک سیار» یکشنبه برای عکاسان و خبرنگاران به صحنه می‌رود

نمایش «سیرک سیار» به کارگردانی پرستو گلستانی که قرار بود اول دی‌ماه میزبان عکاسان و خبرنگاران باشد روز یکشنبه 5 دی‌ماه ویژه عکاسان و خبرنگاران روی صحنه خواهد رفت.

|

نظرات کاربران