در حال بارگذاری ...
امراله فرهادی داور جشنواره تئاتر فجر در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری از وظایف اصلی بخش هویت بصری است

تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری و همچنین انسجام و یکپارچگی با نمایش‌ها، از اهداف مهم بخش هویت بصری است.

امراله فرهادی داور  بخش هویت بصری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر   درباره ضرورت اصلی پایه‌گذاری این بخش  به ایران تئاتر گفت: «اضافه شدن بخش هویت بصری به جشنواره تئاتر فجر، فکر بسیار خردمندانه‌ای  است. این بخش به گروه‌های تئاتری و اهداف بصری نمایش‌ها کمک خاصی می‌کند. به نظرم یک نمایش و گروه تئاتری علاوه بر اینکه باید یک هویت و برندی برای خود تعیین کند، در جهت تقویت هویت بصری اش هم باید تلاش کند.»

فرهادی همچنین درباره ورک شاپ‌هایی که سال گذشته در جهت معرفی و آشنایی با این بخش برگزار شد اذعان داشت: «من در این ورک شاپ ها شرکت نکردم اما از ابراهیم حسینی شنیدم که در ابتدا این امر با تعلل و تعلیل همراه بوده است، اما در مجموع مزایای آن بسیار خوب و رضایت بخش بود.»

او در بخش دیگر این گفتگو، به تعریف درست هویت بصری در گروه‌های تئاتر و کاربرد اصلی این بخش پرداخت: «هویت بصری می‌تواند مختص به هر پدیده، سازمان، شرکت، گروه‌های تئاتری و... باشد. هویت بصری در گروه‌های تئاتری، بخش مهمی از اهداف یک نمایش است. هر نمایش و گروه تئاتری‌ای دارای شخصیت و ایده آل هایی است و شخصیت و شاکله آن است که رفتار و عملکرد و همچنین نوع مخاطبانش را تعیین می‌کند.»

فرهادی در ادامه افزود: «وظیفه گرافیست ها در بخش هویت بصری این است که بر مبنای این استراتژی‌ها، نمادهای بصری نمایش‌ها را طراحی کنند. تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری و همچنین انسجام و یکپارچگی با نمایش‌ها، از اهداف مهم بخش هویت بصری است. لذا بروشور، پوستر، مالتی مدیا و کانال‌های اجتماعی که برای نمایش‌ها تدارک دیده شده، همگی همسو با اثر هستند.»

او درباره ویژگی‌ها و شاخصه اصلی گروه‌های نمایشی که به بخش مسابقه راه یافته‌اند و همچنین الویتهای اصلی داوری در این بخش گفت: «همه موضوعاتی که درباره آنها صحبت کردم از ویژگی‌های مهم انتخاب آثار هستند، اما اولویت‌های دیگر ما، موضوعات دیگری نیز بودند. انسجام هویت بصری با نمایش که قبلا هم ذکر کردم و ارتباط میانخط و فرم با نمایش، خلاقیت گروه‌های تئاتری، کیفیت و بدیع بودن نمایش‌ها و همچنین تاکید بر زیبایی شناسی، معیارهای اصلی ما در این بخش بودند.» گرافیست پیشکسوت و با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا همه آثار انتخاب شده از این ویژگی‌ها برخوردار بودند گفت: «مسلما همه نمایش‌ها و گروه‌های تئاتری مناسب این ویژگی‌ها نبودند. ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که از حداقل معیارهای هیئت انتخاب برخوردار باشند.»

هویت بصری یکی از بخش‌های تازه تاسیس جشنواره تئاتر فجر است. این بخش با داوری ابراهیم حقیقی، امراله فرهای و علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و با انتخاب ۱۷ گروه نمایشی از ۲۱ طراح گرافیک در قالب نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار خواهد کرد.امراله فرهادی از طراحان قدیمی گرافیک ایران به شمار میآید. عضویت در هیئت مؤسس انجمنهای صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو سازمان جهانی تبلیغات (IAA)، دبیر و سخنگوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، داوری و دبیری دوسالانههای گرافیک، از معدود فعالیت‌های ارزشمند این هنرمند پیشکسوت است که در کارنامه هنری این گرافیست ثبت شده است.

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران