در حال بارگذاری ...
امراله فرهادی داور جشنواره تئاتر فجر در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری از وظایف اصلی بخش هویت بصری است

تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری و همچنین انسجام و یکپارچگی با نمایش‌ها، از اهداف مهم بخش هویت بصری است.

امراله فرهادی داور  بخش هویت بصری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر   درباره ضرورت اصلی پایه‌گذاری این بخش  به ایران تئاتر گفت: «اضافه شدن بخش هویت بصری به جشنواره تئاتر فجر، فکر بسیار خردمندانه‌ای  است. این بخش به گروه‌های تئاتری و اهداف بصری نمایش‌ها کمک خاصی می‌کند. به نظرم یک نمایش و گروه تئاتری علاوه بر اینکه باید یک هویت و برندی برای خود تعیین کند، در جهت تقویت هویت بصری اش هم باید تلاش کند.»

فرهادی همچنین درباره ورک شاپ‌هایی که سال گذشته در جهت معرفی و آشنایی با این بخش برگزار شد اذعان داشت: «من در این ورک شاپ ها شرکت نکردم اما از ابراهیم حسینی شنیدم که در ابتدا این امر با تعلل و تعلیل همراه بوده است، اما در مجموع مزایای آن بسیار خوب و رضایت بخش بود.»

او در بخش دیگر این گفتگو، به تعریف درست هویت بصری در گروه‌های تئاتر و کاربرد اصلی این بخش پرداخت: «هویت بصری می‌تواند مختص به هر پدیده، سازمان، شرکت، گروه‌های تئاتری و... باشد. هویت بصری در گروه‌های تئاتری، بخش مهمی از اهداف یک نمایش است. هر نمایش و گروه تئاتری‌ای دارای شخصیت و ایده آل هایی است و شخصیت و شاکله آن است که رفتار و عملکرد و همچنین نوع مخاطبانش را تعیین می‌کند.»

فرهادی در ادامه افزود: «وظیفه گرافیست ها در بخش هویت بصری این است که بر مبنای این استراتژی‌ها، نمادهای بصری نمایش‌ها را طراحی کنند. تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری و همچنین انسجام و یکپارچگی با نمایش‌ها، از اهداف مهم بخش هویت بصری است. لذا بروشور، پوستر، مالتی مدیا و کانال‌های اجتماعی که برای نمایش‌ها تدارک دیده شده، همگی همسو با اثر هستند.»

او درباره ویژگی‌ها و شاخصه اصلی گروه‌های نمایشی که به بخش مسابقه راه یافته‌اند و همچنین الویتهای اصلی داوری در این بخش گفت: «همه موضوعاتی که درباره آنها صحبت کردم از ویژگی‌های مهم انتخاب آثار هستند، اما اولویت‌های دیگر ما، موضوعات دیگری نیز بودند. انسجام هویت بصری با نمایش که قبلا هم ذکر کردم و ارتباط میانخط و فرم با نمایش، خلاقیت گروه‌های تئاتری، کیفیت و بدیع بودن نمایش‌ها و همچنین تاکید بر زیبایی شناسی، معیارهای اصلی ما در این بخش بودند.» گرافیست پیشکسوت و با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا همه آثار انتخاب شده از این ویژگی‌ها برخوردار بودند گفت: «مسلما همه نمایش‌ها و گروه‌های تئاتری مناسب این ویژگی‌ها نبودند. ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که از حداقل معیارهای هیئت انتخاب برخوردار باشند.»

هویت بصری یکی از بخش‌های تازه تاسیس جشنواره تئاتر فجر است. این بخش با داوری ابراهیم حقیقی، امراله فرهای و علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و با انتخاب ۱۷ گروه نمایشی از ۲۱ طراح گرافیک در قالب نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار خواهد کرد.امراله فرهادی از طراحان قدیمی گرافیک ایران به شمار میآید. عضویت در هیئت مؤسس انجمنهای صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو سازمان جهانی تبلیغات (IAA)، دبیر و سخنگوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، داوری و دبیری دوسالانههای گرافیک، از معدود فعالیت‌های ارزشمند این هنرمند پیشکسوت است که در کارنامه هنری این گرافیست ثبت شده است.

 

 




مطالب مرتبط

تحلیل آماری بر وضعیت مهمترین رویداد تئاتری کشور

جشنواره تئاتر فجری با 2000 شرکت کننده متنوع در گستره ملی و بین المللی
تحلیل آماری بر وضعیت مهمترین رویداد تئاتری کشور

جشنواره تئاتر فجری با 2000 شرکت کننده متنوع در گستره ملی و بین المللی

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در 10 بخش اصلی برگزار شد این درحالی است که سال ها قبل نخستین دوره جشنواره تئاتر فجر تنها با سه بخش مسابقه، تعزیه و نمایشنامه‌نویسی برگزار شده است.

|

ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

آثار ماندگار تاریخ  درام در سی و پنجمین قاب تئاتر فجر
ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

آثار ماندگار تاریخ درام در سی و پنجمین قاب تئاتر فجر

ایران تئاتر- احمد عظیمی: آثاری که از نمایشنامه نویسان بزرگ در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته‌اند کماکان تعداد قابل‌توجهی دارند. این گزارش به این آثار و اجراهای اقتباسی می‌پردازد.

|

جشنواره تئاتر فجر از نگاه مسئولان و هنرمندان

موج خروشان نسل جدید در تئاتر ایران
جشنواره تئاتر فجر از نگاه مسئولان و هنرمندان

موج خروشان نسل جدید در تئاتر ایران

جوان شدن جشنواره تئاتر فجر، تلاش برای اعتبار بخشی و نظم تئاتر ایران، تاکید بر رویکردهای متفاوت و... از جمله اهداف جشنواره امسال بود که اهالی تئاتر هریک در گفتگوهای خود به آن‌ها اشاره داشته اند.

|

نقدی بر نمایش «پرنده» آخرین اثر اجراشده در جشنواره تئاتر فجر

جهانی به کوچکی  زمین گلف  یا  زمین گلفی به وسعت جهان
نقدی بر نمایش «پرنده» آخرین اثر اجراشده در جشنواره تئاتر فجر

جهانی به کوچکی زمین گلف یا زمین گلفی به وسعت جهان

ایران تئاتر-احمد عظیمی: پرنده به پدیده‌ی مهاجرت، تبعیض، تهدید محیط‌زیست، شکاف طبقاتی، رسانه و... نگاهی می‌اندازد و سعی دارد با مطرح کردن این مسائل مخاطب خود را با این سؤال روبرو کند که چگونه می‌توان از زاویه‌ای دیگر به جهان نگاه کرد؟

|

نظرات کاربران