در حال بارگذاری ...
  • امراله فرهادی داور جشنواره تئاتر فجر در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

    تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری از وظایف اصلی بخش هویت بصری است

    تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری و همچنین انسجام و یکپارچگی با نمایش‌ها، از اهداف مهم بخش هویت بصری است.

    امراله فرهادی داور  بخش هویت بصری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر   درباره ضرورت اصلی پایه‌گذاری این بخش  به ایران تئاتر گفت: «اضافه شدن بخش هویت بصری به جشنواره تئاتر فجر، فکر بسیار خردمندانه‌ای  است. این بخش به گروه‌های تئاتری و اهداف بصری نمایش‌ها کمک خاصی می‌کند. به نظرم یک نمایش و گروه تئاتری علاوه بر اینکه باید یک هویت و برندی برای خود تعیین کند، در جهت تقویت هویت بصری اش هم باید تلاش کند.»

    فرهادی همچنین درباره ورک شاپ‌هایی که سال گذشته در جهت معرفی و آشنایی با این بخش برگزار شد اذعان داشت: «من در این ورک شاپ ها شرکت نکردم اما از ابراهیم حسینی شنیدم که در ابتدا این امر با تعلل و تعلیل همراه بوده است، اما در مجموع مزایای آن بسیار خوب و رضایت بخش بود.»

    او در بخش دیگر این گفتگو، به تعریف درست هویت بصری در گروه‌های تئاتر و کاربرد اصلی این بخش پرداخت: «هویت بصری می‌تواند مختص به هر پدیده، سازمان، شرکت، گروه‌های تئاتری و... باشد. هویت بصری در گروه‌های تئاتری، بخش مهمی از اهداف یک نمایش است. هر نمایش و گروه تئاتری‌ای دارای شخصیت و ایده آل هایی است و شخصیت و شاکله آن است که رفتار و عملکرد و همچنین نوع مخاطبانش را تعیین می‌کند.»

    فرهادی در ادامه افزود: «وظیفه گرافیست ها در بخش هویت بصری این است که بر مبنای این استراتژی‌ها، نمادهای بصری نمایش‌ها را طراحی کنند. تصویر کردن شخصیت گروه‌های تئاتری و همچنین انسجام و یکپارچگی با نمایش‌ها، از اهداف مهم بخش هویت بصری است. لذا بروشور، پوستر، مالتی مدیا و کانال‌های اجتماعی که برای نمایش‌ها تدارک دیده شده، همگی همسو با اثر هستند.»

    او درباره ویژگی‌ها و شاخصه اصلی گروه‌های نمایشی که به بخش مسابقه راه یافته‌اند و همچنین الویتهای اصلی داوری در این بخش گفت: «همه موضوعاتی که درباره آنها صحبت کردم از ویژگی‌های مهم انتخاب آثار هستند، اما اولویت‌های دیگر ما، موضوعات دیگری نیز بودند. انسجام هویت بصری با نمایش که قبلا هم ذکر کردم و ارتباط میانخط و فرم با نمایش، خلاقیت گروه‌های تئاتری، کیفیت و بدیع بودن نمایش‌ها و همچنین تاکید بر زیبایی شناسی، معیارهای اصلی ما در این بخش بودند.» گرافیست پیشکسوت و با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا همه آثار انتخاب شده از این ویژگی‌ها برخوردار بودند گفت: «مسلما همه نمایش‌ها و گروه‌های تئاتری مناسب این ویژگی‌ها نبودند. ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که از حداقل معیارهای هیئت انتخاب برخوردار باشند.»

    هویت بصری یکی از بخش‌های تازه تاسیس جشنواره تئاتر فجر است. این بخش با داوری ابراهیم حقیقی، امراله فرهای و علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و با انتخاب ۱۷ گروه نمایشی از ۲۱ طراح گرافیک در قالب نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار خواهد کرد.امراله فرهادی از طراحان قدیمی گرافیک ایران به شمار میآید. عضویت در هیئت مؤسس انجمنهای صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو سازمان جهانی تبلیغات (IAA)، دبیر و سخنگوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، داوری و دبیری دوسالانههای گرافیک، از معدود فعالیت‌های ارزشمند این هنرمند پیشکسوت است که در کارنامه هنری این گرافیست ثبت شده است.

     

     




    مطالب مرتبط

    یادداشت صادق عاشور پور درباره انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر

هدفمندی، دانش بروز و قدرشناسی توأم با احترام
    یادداشت صادق عاشور پور درباره انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر

    هدفمندی، دانش بروز و قدرشناسی توأم با احترام

    صادق عاشور پور پژوهشگر حوزه تئاتر و مؤسس هنرستان هنرهای زیبا به بهانه انتخاب فرهاد مهندس پور به‌عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرارداد.

    |

    حسین مسافرآستانه درباره انتخاب دبیر جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت

اقتدار مهندس پور در مدیریت نوید دهنده جشنواره‌ای متفاوت است
    حسین مسافرآستانه درباره انتخاب دبیر جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت

    اقتدار مهندس پور در مدیریت نوید دهنده جشنواره‌ای متفاوت است

    حسین مسافرآستانه معتقد است؛ اقتدار در مدیریت و باور به برنامه‌ریزی بلندمدت در تئاتر به عنوان ویژگی‌های بارز فرهاد مهندس‌پور نوید جشنواره‌ای تاثیرگذار و متفاوت را به جامعه‌ای تئاتری می‌دهد.

    |

    محمود عزیزی در گفت وگو با ایران تئاتر:

موفقیت مهندس‌پور با اهداف جشنواره تئاتر فجر گره خورده است
    محمود عزیزی در گفت وگو با ایران تئاتر:

    موفقیت مهندس‌پور با اهداف جشنواره تئاتر فجر گره خورده است

    محمود عزیزی با تاکید بر اینکه مهندس‌پور یک متخصص و یک کارگردان خیلی خوب تئاتر است، اظهار امیدواری کرد که در زمان کم باقی مانده تا جشنواره فجر او بتواند آنچه می‌خواهد راانجام بدهد.

    |

    بهروز غریب پور درباره انتخاب دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت:

ارزش این دوره از جشنواره با انتخاب آثار مشخص می شود
    بهروز غریب پور درباره انتخاب دبیر جشنواره سی و ششم تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت:

    ارزش این دوره از جشنواره با انتخاب آثار مشخص می شود

    مهندس پور با ادامه حرکت های مثبتی که در دو دوره قبل ایجاد شده، می تواند روند صعودی پیشرفت تئاتر در ایران را ادامه داده و به این ترتیب جشنواره موفقی را مدیریت کند.

    |

    نظرات کاربران