در حال بارگذاری ...
درآیین پایانی دومین جشنواره تئاتر فجر استان یزد مطرح شد:

اسدی: تئاتر مهم‌ترین امکان بشری برای ساختن شهروند

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر استان یزد، با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی و مسئولان و هنرمندان تئاتر این استان در تالار هنر شهر یزد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد با اشاره به همت هنرمندان نمایش یزد در تأسیس بلک باکس، از توجه مدیرکل هنرهای نمایشی به توزیع امکانات و تخصیص تجهیزات به اماکن تئاتری استان‌ها قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد تلاش و انگیزه هنرمندان استان یزد با تکمیل این سالن بیش از گذشته باشد. غیاثی با اثرگذار خواندن برگزاری دو دوره فجر استانی در یزد، از آمادگی و تمایل مجموعه فرهنگ و هنر یزد در برگزاری تورهای تئاتر و تبادل تئاتری با دیگر استان‌ها خبر داد. در این مراسم از دکتر محمود دهقان هراتی رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی استان و دیگر همکارانش تقدیر شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با ابراز خرسندی از تلاش بی‌دریغ محمود دهقان هراتی، توجه به تولید و اجرای عمومی، به‌کارگیری حداکثری ظرفیت تئاتر استان و تقویت پورتال خبری انجمن هنرهای نمایشی یزد را از نقاط قوت مدیریت او دانست و خواستار بهره‌مندی از تجربیات و دانش تئاتری دهقان هراتی در دوره جدید انجمن شد. اجرای موسیقی توسط گروه راز به سرپرستی علی امیدی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

مهدی شفیعی:

موفقیت تئاتر در دیده‌بانی آسیب‌های اجتماعی است

مهدی شفیعی در نشست پرسش و پاسخ هنرمندان با مدیران تئاتر و دبیر جشنواره فجر، موفقیت تئاتر به‌عنوان نهادی تحول‌آفرین را، دیده‌بانی آسیب‌های اجتماعی دانست. او رسالت هنرمند را نقد منصفانه و مشارکت علمی و عملی در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده و از تئاتر به‌عنوان یک درمان دائم در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی یادکرد. مدیرکل هنرهای نمایشی با غنیمت دانستن تأسیس پلاتوی تالار هنر، از تجهیز این سالن تا پایان سال خبر داد و اظهار امیدواری کرد این توسعه و تجهیز با مضاعف شدن تولیدات کیفی تئاتر در استان یزد همراه شود. شفیعی با اشاره به ظرفیت اجرایی تالار هنر با دارا بودن یک سالن و یک بلک باکس پیشنهاد داد، با نام‌گذاری این سالن به نام تئاتر شهر یزد زمینه اعتلای هویت تئاتری و فعالیت مستمر گروه‌های نمایشی فراهم شود.

شفیعی از پویایی و به‌روز بودن پرتال انجمن نمایش یزد با مدیریت علیرضا خورشید نام تقدیر کرد و گفت: امیدوارم گیشه بلیت‌فروشی اینترنتی در یزد به‌زودی راه‌اندازی شود. مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی هم‌چنین از زحمات علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد سپاسگزاری کرد و گفت: برای تبادل فرهنگی و تئاتری گروه‌های نمایشی تهران و دیگر استان‌ها با یزد آمادگی داریم.

بازگشت به تورهای اجرای تئاتر

دکتر سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دیگر سخنران این نشست بود. او نیز با قدردانی از زحمات برگزارکنندگان جشنواره فجر استان یزد گفت: این درون‌گرایی و ژرف‌نگری باید تجلی بهتری در دنیای ما پیدا کند. می‌دانید که این جشنواره یکی از هفت‌گانه فجر استانی است که در دی‌ماه برگزار شد. خیلی خوشحالم که فجر استانی را نه به‌عنوان یک رویداد که به معنای یک نماد مطرح می‌کنیم و تأکید من بر فلسفه برگزاری این رویداد است. این وفاق و این حس خوب ایجادشده می‌تواند نتیجه کوششی باشد که همه ما داریم برای تئاتر انجام می‌دهیم. او ادامه داد: فلسفه فجر استانی از سال گذشته برای من به‌عنوان دبیر جشنواره و مهدی شفیعی به‌عنوان مدیر ارشد تئاتر این است که تولید تئاتر را رونق بدهیم، باید زمینه‌هایی پیدا کند و به یک تجربه تاریخی برگردد و آن تور اجراهای تئاتر است. پیشنهاد آقای غیاثی و اینکه یزد می‌تواند میزبان تور اجراها باشد را باید به فال نیک گرفت.

سعید اسدی در خصوص منابع اقتصادی بخش فرهنگ نیز گفت: منابع اقتصادی تئاتر حتی در دولت در یکجا متمرکز نیست. نهادهایی که می‌توانند بودجه فرهنگی داشته باشند متعدد هستند و اتفاقا بودجه‌ها در استان‌ها پخش‌شده و البته هراستانی بودجه خودش را دارد. شهرداری‌ها بودجه‌های فرهنگی خودشان را دارند. به اعتقاد من باید اعتلافی با محوریت کابینه استانداری شکل بگیرد تا امکان استفاده از این منابع ایجاد شود. امیدوارم میراث خوبی برای آیندگان باشد.

 او با ابراز امیدواری از این‌که در آینده یک نظام در گردش تئاتر داشته باشیم تصریح کرد: امیدوارم این مسئله به شهرهایی که در آن تئاتر نیست نیز تسری پیدا کند. هر جا یک سخنرانی کوچک بگذارید جامعه را می‌سازید. تئاتر مهم‌ترین امکان بشری برای ساختن شهروند بوده است. اسدی ادامه داد: سمیناری داشتیم به‌عنوان شهر و شهروندی و تئاتر و صحبتش همین بود که تئاتر از زمانی که ایجادشده هدفش بنیان‌گذاری شهر و شهروندی بوده است. جهان امروز به شهروند آگاه و مسئول بیشتر احتیاج دارد. چون اگر نهادهای اجتماعی بر اساس کنش گران شهروندی که مسئولیت دیگران را هم بر عهده بگیرند باشد، بسیاری از مسائل جهان امروز و این کشتار و تروریسم و زیاده‌خواهی و غیره رفع خواهد شد. او با اشاره به گروهی از اروپا که عنوان دیوار ریخته دارد گفت: این گروه با این ایده نام‌گذاری شده که یک دیوار کامل هیچ‌وقت شمارا به مشارکت دعوت نمی‌کند، اما یک دیوار نیمه ساخته شمارا به مشارکت دعوت می‌کند؛ بنابراین کارها را آغاز کنید تا مشارکت دیگر نهادها به‌سوی شما بیاید.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پایان گفت: یاد این جمله میلان کوندرا افتادم که می‌گوید؛ دوست داشتن چیست و چه وقت می‌فهمیم چیزی را دوست داریم، جواب ساده است. وقتی برایش نگرانیم. چون برای بشر، برای فرهنگ و برای تئاتر نگرانیم حتما دوستش داریم. من هم همه شما عزیزان را دوست دارم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 
گفت‌وگو با دبیر بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر

ایرج افشاری‌اصل: به دنبال مهم‌ترین رکن تولید نمایش یعنی آموزش هستیم 

ایرج افشاری‌اصل، آموزش را مهم‌ترین رکن زنجیره تولید نمایش دانست که بخش کارگاه‌های آموزشی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در پی رسیدن به آن است.

|

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

دبیر جشنواره فجر در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی:

آثاری به جشنواره فجر می‌آیند که نشانگر سطح بالای تئاتر روسیه باشند
دبیر جشنواره فجر در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی:

آثاری به جشنواره فجر می‌آیند که نشانگر سطح بالای تئاتر روسیه باشند

مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سفر به روسیه با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی و نیز مسئولان و هنرمندان تئاتر این کشور دیدار کرد.

|

نظرات کاربران