در حال بارگذاری ...
با میزبانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری

فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد منتشر شد

به گزارش ایران تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از علاقه مندان و فعالین تئاتری مساجد دعوت کرد تا در این جشنواره حضور پیدا کنند. متن فراخوان بدین شرح است:

یکی از مهم‌ترین پایگاه های اجتماعی مردم، مسجد است. مساجد به جهت وجود طیف عظیمی از مخاطبان در سنین مختلف، مرکز خوبی برای ارائه آثار هنری با مفاهیم مورد وثوق است. مفاهیمی که البته توسط مردم خلق می‌شوند و توسط مردم نیز دیده می‌شوند. اتفاقی که می‌توان نام آن را جریانی برآمده از درون مردم و برای مردم نامید.

 از این رو، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در تداوم اهداف و سیاستهای خود و با هدف احیای تئاتر بچه‌های مسجد با رویکردی جدید اقدام به تاسیس دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد نموده که به حول وقوه الهی به مرور در مراکز استانی نیز تاسیس و راه اندازی می‌شود. همچنین جهت متمرکز نمودن فعالیتهای هنرمندان مساجد سراسر کشور و نیز ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین گروههای نمایشی مساجد در نظر دارد «دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی، طنز و ... و با مضامین: قصص قرآنی (زندگانی پیامبران)، روایات و زندگانی اهل بیت (ع)، سبک زندگی ایرانی اسلامی، مسجد و انقلاب اسلامی، مسجد و دفاع مقدس، مسجد و مدافعان حرم  و مسجد و اخلاق با حضور تولیدات نمونه و موفق دفاتر مراکز استانی و تهران در فروردین ماه 1396 برگزار نماید.

مرحله‌ی اول: انتخاب متن و اعلام آمادگی

الف- نحوه شرکت:

برای تسهیل در انتخاب متن‌های مناسب با موضوع بچه‌های مسجد که قابل اجرا در مساجد نیز باشند تعدادی متون نمایشی به سفارش مرکز هنرهای نمایشی توسط نویسندگان مطرح کشور به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند که در اختیار دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گذاشته شده است. ابتدا باید چند گروه مستعد مستقر در مساجد شناسایی شده و متناسب با توانایی گروه از بین نمایشنامه‌‌های موجود، متون مورد نظر انتخاب و طی نامه‌ای به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معرفی شوند.

*تبصره1: هر مرکز مجاز به معرفی حداکثر سه اثر به مرحله بازبینی خواهند بود.

*تبصره2: با توجه به اینکه نمایشنامه ها قبلا مورد تایید کارشناسان مرکز قرار گرفته‌اند در این جشنواره مرحله بازخوانی  وجود ندارد.

*تبصره3: متقاضیان در صورت تمایل می‌توانند از متون دیگری که ویژگی‌های اشاره شده در فراخوان را رعایت کرده باشند استفاده نمایند.

*تبصره 4: استان‌هایی که امکان برگزاری همایش یا جشنواره تئاتر استانی بچه‌های مسجد را تا 30 بهمن ماه 1395 داشته باشند، می‌توانند حداکثر 3 اثر برگزیده را برای مرحله بازبینی جشنواره سراسری ارسال نمایند.

مرحله‌ی دوم: بازبینی و ارزیابی آثار

نمایشنامه ها باید با نظارت واحد هنرهای نمایشی هر استان (دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد) توسط گروههای نمایشی تمرین و پس از آمادگی کامل تصویربرداری شده و طبق زمان بندی اعلام شده به مرکز هنرهای نمایشی ارسال گردد.

*تبصره: دراین مرحله اگر به راهنمایی و مشاوره حضوری نیاز باشد مرکز هنرهای نمایشی نسبت به اعزام اساتید با تجربه در این زمینه اقدام خواهد کرد.

 

ب- مدارک لازم:

-    تکمیل فرم تقاضا و ارسال آن به همراه نامه حوزه هنری استان (در مرحله اول)

-    ارسال تعداد 3 حلقه دی وی دی با کیفیت از نمایش آماده شده جهت بازبینی (مرحله دوم)      

 

ج- ضوابط و مقررات جشنواره:

-    به هر یک از حوزه‌های هنری استانها که در این رویداد حضور پیدا کنند به تناسب تعداد گروههای راه یافته به جشنواره و تعداد عوامل اجرایی کمک هزینه پرداخت خواهد شد. آماده سازی و ایاب و ذهاب گروههای نمایشی راه‌یافته، بر عهده حوزه هنری استان خواهد بود.

-    هر نمایش باید قبل از حضور در جشنواره در مساجد شهر اجرای عمومی شوند.

-    مدت زمان هر اثر حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر 30 دقیقه باشد.

-    به هنرمندان برگزیده در بخش‌های کارگردانی- بازیگری مرد- بازیگری زن - طراحی فضا و صحنه و طراحی پوستر تندیس و جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

-    نمایش‌ها باید تک جنسیتی اجرا شده و قابل اجرا در مسجد و یا محوطه آن باشند.

د- زمان بندی جشنواره:

-    انتخاب متن  و تکمیل و ارسال فرم تقاضا جهت اعلام آمادگی: تا 5 بهمن ماه 1395

-    ارسال فیلم آثار: 5 اسفند 1395

-    اعلام نتیجه ارزیابی: 15 اسفند 1395

-    برگزاری جشنواره: 20 تا 26 فروردین  1396 «هم‌زمان با هفته هنر انقلاب»

 

*تــــوجه: هنرمندان و گروه‌های هنری مساجد جهت دریافت متون نمایشی و هماهنگی بیشتر به دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد و یا واحد هنرهای نمایشی حوزه‌های هنری استان‌ها و در تهران به دفتر تئاتر مردمی بچه ‌های مسجد واقع در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مراجعه نمایند.

 

علاقه مندان می توانند فرم شرکت در جشنواره را از ضمیمه همین خبر دریافت کنند.

نشانی دبیرخانه: تهران، تقاطع خیابان حافظ و سمیه،حوزه هنری،طبقه چهارم، مرکز هنرهای نمایشی، دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد  تلفن: 88895053 – 021




مطالب مرتبط

نظرات کاربران