در حال بارگذاری ...
یادداشت دکتر خاکی بر نمایش «دیوان تئاترال»

تئاتر ما دارد تجدید حیات پیدا می‌کند

دکتر محمدرضا خاکی کارگردان و مدرس تئاتر در یادداشتی درباره نمایش «دیوان تئاترال»نوشت : این نمایش برای یادبود استادمحمد، تلاشی خوب و مؤثر است.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر در ابتدای این یادداشت آمده: «این نمایش برای من به‌عنوان تماشاگر، جاذبه‌های گوناگونی داشت. اجرا، اجرای باوقاری است که موسیقی- در قالب موسیقی سنتی- بخش قابل‌توجهی از کار را شامل می‌شود. چندصدایی، تلفیق صدای زن و مرد و همچنین بهره‌گیری از موسیقی مناطق مختلف، جلوه‌ زیبایی به کار بخشیده بود. همچنین نمایش از قصه‌ها و زمینه‌های شعریِ آشنایی استفاده می‌کند که خاطره‌انگیز و نوستالژیک هستند.
تئاتر ما دارد تجدید حیات پیدا می‌کند و مخاطب باید کم کم با انواع ژانرهای مختلف، آشنایی پیدا کند. تماشاگر باید کم کم تربیت شود گرچه تماشاگر تئاتر ما صبور و باحوصله است، اما دادن سلیقه، نوع و کیفیت اثر هنری، وظیفه هنرمندان است. پیدا کردن فضای ذهنی مخاطب و ارتباط آن با نمایش، وظیفه هنرمندان است. این بدین معنا نیست که هنرمند صرفاً به سلیقه تماشاگر کاری بسازد، اما همیشه اجرا، مسئله‌ای دوطرفه است و باید بین صحنه و تماشاگر ارتباط برقرار کند. آن موقع است که می‌توان گفت تئاتر اثرگذار است. اجرای نمایش «دیوان تئاترال» با سادگی در حین اجرا، در استفاده از نور و رنگ و صدا، تماشاگر را جذب می‌کرد؛ اجرایی جمع‌وجور و منظم که موسیقی کمک بسیاری به آن می‌کند و برای یادبود استادمحمد، تلاشی خوب و مؤثری است.»
دیوان تئاترال به کارگردانی روزبه حسینی ساعت 18.30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و در دو هفته اول اجرا میزبان جمع زیادی از هنرمندان و صاحب‌نظران تئاتر و ادبیات بوده است.




نظرات کاربران