در حال بارگذاری ...
یادداشت دکتر خاکی بر نمایش «دیوان تئاترال»

تئاتر ما دارد تجدید حیات پیدا می‌کند

دکتر محمدرضا خاکی کارگردان و مدرس تئاتر در یادداشتی درباره نمایش «دیوان تئاترال»نوشت : این نمایش برای یادبود استادمحمد، تلاشی خوب و مؤثر است.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر در ابتدای این یادداشت آمده: «این نمایش برای من به‌عنوان تماشاگر، جاذبه‌های گوناگونی داشت. اجرا، اجرای باوقاری است که موسیقی- در قالب موسیقی سنتی- بخش قابل‌توجهی از کار را شامل می‌شود. چندصدایی، تلفیق صدای زن و مرد و همچنین بهره‌گیری از موسیقی مناطق مختلف، جلوه‌ زیبایی به کار بخشیده بود. همچنین نمایش از قصه‌ها و زمینه‌های شعریِ آشنایی استفاده می‌کند که خاطره‌انگیز و نوستالژیک هستند.
تئاتر ما دارد تجدید حیات پیدا می‌کند و مخاطب باید کم کم با انواع ژانرهای مختلف، آشنایی پیدا کند. تماشاگر باید کم کم تربیت شود گرچه تماشاگر تئاتر ما صبور و باحوصله است، اما دادن سلیقه، نوع و کیفیت اثر هنری، وظیفه هنرمندان است. پیدا کردن فضای ذهنی مخاطب و ارتباط آن با نمایش، وظیفه هنرمندان است. این بدین معنا نیست که هنرمند صرفاً به سلیقه تماشاگر کاری بسازد، اما همیشه اجرا، مسئله‌ای دوطرفه است و باید بین صحنه و تماشاگر ارتباط برقرار کند. آن موقع است که می‌توان گفت تئاتر اثرگذار است. اجرای نمایش «دیوان تئاترال» با سادگی در حین اجرا، در استفاده از نور و رنگ و صدا، تماشاگر را جذب می‌کرد؛ اجرایی جمع‌وجور و منظم که موسیقی کمک بسیاری به آن می‌کند و برای یادبود استادمحمد، تلاشی خوب و مؤثری است.»
دیوان تئاترال به کارگردانی روزبه حسینی ساعت 18.30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و در دو هفته اول اجرا میزبان جمع زیادی از هنرمندان و صاحب‌نظران تئاتر و ادبیات بوده است.




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

نظرات کاربران