در حال بارگذاری ...
در آستانه آغاز پیش فروش بلیت های جشنواره بخوانید (پرونده اول؛ 28 نمایش تهران )

همه چیز درباره نمایش های بخش مرور جشنواره تئاتر فجر

ایران تئاتر: دبیرخانه این دوره جشنواره تئاتر فجر از میان تولیدهای تئاتری در فاصله زمانی آغاز آذرماه ۱۳۹۴ تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۵ اسامی ۴۰ اثر را برای شرکت در بخش مرور اعلام کرده است. در متن پیش رو مطالب خواندنی بسیاری از ۲۸ نمایش تهران را می خوانید.

 اخبار ، نقد ، یادداشت ،گفت و گو ها و هرآنچه در زمان اجرای عمومی هریک از این 28 نمایش در ایران تئاتر منتشر شده را می توانید بصورت اجمالی مطالعه کنید. علاوه براین می توانید متن کامل هر مطلب مورد اشاره را در لینک مربوطه که با کلمات به رنگ آبی مشخص شده بخوانید. 
همچنان که اشاره شد از 40 اثر انتخاب شده در بخش مرور 28 اثر متعلق به گروه های تهرانی است که در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرند.از میان این 28 نمایش، 27 اثر توسط سایت ایران تئاتر مورد پوشش قرار گرفته است و تنها نمایش سین گاف اثر پوریا رحیمی سام است که  پیش از این هیچ بازخورد رسانه ای نداشته ومطالب اختصاصی در مورد آن را تنها در این مرقومه خواهید خواند. فردا پیش فروش بلیت های جشنواره سی و پنجم آغاز می شود و علاقمندان می توانند با مطالعه این اطلاعات با آگاهی بیشتر نمایش های مورد نظر خود را انتخاب کنند. 

 

«از زیرزمین تا پشت‌بام»

این نمایش، نوشته مهین صدری و با کارگردانی افسانه ماهیان یکی از تولیدات گروه شیوه از تهران است که از تاریخ 9 شهریور تا 9 مهرماه 95 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته است. در این اثر صابر ابر، الهام کردا، هوتن شکیبا و مارین ون هوک به ایفای نقش پرداختند.
طبق آمار تماشاخانه ایرانشهر این اثر در ۳۰ اجرای خود مبلغ ۱۹۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان فروش داشته است که نشان می‌دهد تئاتر دوستان از این اثر به‌خوبی استقبال کردند.
افسانه ماهیان درباره این اثر طی مصاحبه ای به سایت ایران تئاتر گفت: از زیرزمین تا پشت‌بام دهمین نمایش من است که شهریور و مهر امسال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
مسعود موسوی بعد از دیدن این نمایش طبق یادداشتی در سایت ایران تئاتر نوشت: بحران هویت بر اساس شاخص‌های مختلف ازجمله مهاجرت یکی از تم‌هایی است که در شرایط کنونی موردتوجه بسیاری از هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری ازجمله داستان‌نویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی و تئاتر قرارگرفته است.

 

«اسکورسیزی»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی، تولید گروه من از تهران بوده که از تاریخ از ۲ الی ۲۸ آبان‌ماه 95 در تماشاخانه ارغنون میزبان مخاطبان تئاتر بوده است. موضوع نمایش اسکورسیزی درباره ساخت یک فیلم کوتاه و پشت‌صحنه تولید آن توسط یک گروه فیلم‌سازی جوان است بازیگران نمایش بانامهای اصلی خود حضور دارند و تماشاگر روند ساخت این فیلم کوتاه را از زوایای مختلف روی صحنه تئاتر می‌بینید. خاطره حاتمی، عطا عمرانی، کوروش شاهونه، داود ونداده، اشکان مستی، پژمان فرمانی ایفاگر شخصیت‌های این نمایش بودند.
احمد محمد اسماعیلی طی گفت و گویی با رسول کاهانی درباره این اثر و کارگردانش نوشت: رسول کاهانی تئاتری نیشابوری که از یک خانواده هنری وارد فعالیت‌های تئاتری شده است. نمایش‌های دیگرش در حوزه کارهای رئالیست اجتماعی قابل ارزیابی است. کاهانی پیش‌ازاین نمایش‌های به‌اتفاق خانواده و زبان‌اصلی را روی صحنه اجرا کرده است.

 

«افسانه ببر»

 این نمایش نوشته داریو فو و با کارگردانی هادی عامل یکی از تولیدات گروه «پاپتی‌ها» از تهران بوده که از تاریخ 15 اردیبهشت تا 1 مرداد 95 در تماشاخانه باران به روی صحنه رفته است. این نمایش تک‌نفره اثری است از تلفیق تکنیک‌های تئاتر ایرانی - شرقی که هدایت هاشمی تک بازیگر این نمایش در قالب 19 شخصیت مختلف روایتی داستانی از یک افسانه چینی را برای مخاطب نقل می‌کند. نمایش افسانه ببر ازجمله آثار مطرح داریوفو نمایشنامه‌نویس مطرح ایتالیایی است که به داستان زندگی یک سرباز چینی می‌پردازد. این سرباز در جنگ‌های داخلی چین توسط سربازان دشمن زخمی شده و برای نجات جان خود به یک غار پناه می‌برد و با یک ببر روبرو می‌شود.

نمایش افسانه ببر در کنار استقبال بسیار خوب مخاطبین، پذیرای حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی مختلفی ازجمله: رضا کیانیان، گلاب آدینه، بهمن فرمان آرا، حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، مجید مظفری، پیمان قاسم‌خانی، بهاره رهنما، افشین اعلاء، منصور ضابطیان، رضا ثروتی، فرهاد قائمیان، نادر برهانی‌مرند، بزرگ مهر حسین پور، رضا یزدانی، ریما رامین فر، پانته‌آ بهرام، آزیتا حاجیان، نوید محمد زاده، لادن مستوفی، بهناز جعفری، ژاله صامتی، حمید پور آذری، افشین هاشمی، پرویز پور حسینی، علی اتحاد، بیژن بی‌رنگ، یغما گل‌رویی، مسعود فروتن، امیرعلی نبویان، هوشگ گلمکانی، حسین کیانی، ستاره اسکندری و بسیاری دیگر از چهره‌های فرهنگی دیگر، بوده است.

هادی عامل درباره اجرای مجدد این نمایش به ایران تئاتر گفت: افسانه ببر سال گذشته در ایام محرم به شکل میدانی اجرا شد و پس از مدتی از ما خواستند که اجرا را به بعد از ایام محرم موکول کنیم اما متأسفانه میسر نشد. به همین دلیل چون تجربه ناقصی بود، خوشحالم که می‌توانم اثرم را در اعیاد شعبانیه روی صحنه ببرم.

19 خردادماه به دلیل آسیب‌دیدگی هدایت هاشمی اجرای افسانه ببر به مدت یک هفته تعطیل شد. هادی عامل طراح و کارگردان نمایش ضمن اعلام این خبر افزود: متأسفانه طی یک اتفاق ناگهانی هدایت هاشمی تک بازیگر نمایش ما دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه کمر و صورت شده است که به صلاحدید پزشک معالج باید استراحت کافی داشته باشد به همین منظور مجبور هستیم اجرای نمایش را فعلاً تعطیل کنیم تا هدایت هاشمی بتواند با استراحت کافی بر روی صحنه حاضر شود.

با بهبود شرایط جسمی هدایت هاشمی از روز یکشنبه 30 خردادماه، اجرای نمایش کمدی " افسانه ببر" که به دلیل مصدومیت تک بازیگر این اثر به مدت یک هفته تعطیل‌شده بود، مجدداً در تماشاخانه باران از سر گرفته شد.

19 تیرماه افسانه ببر دو اجرایی شد. نمایش افسانه ببر که تا 18 تیرماه پذیرای بیش از 3500 نفر از تماشاگران تئاتر بود، در روزهای پایانی اجرای خود و با توجه به حجم بسیار بالای استقبال مخاطبین در آغاز دو نوبت 21 و 22:15 در تماشاخانه باران به روی صحنه رفت.

 

 «پرتره مرد ریخته»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی مشترک غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان و با بازی اصغر همت از روز دوشنبه 15 شهریورماه 95 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت و تا 16 مهرماه میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود.
این نمایش در دو پرده، زندگی عبدالحسین نوشین نمایشنامه‌نویس و کارگردان مطرح تئاتر ایران را در دو مقطع زمانی مهم زندگی او واکاوی می‌کند. مونودرام «پرتره مرد ریخته» بر اساس پژوهش و اطلاعات موجود از زندگی عبدالحسین نوشین نگاشته شده است و در آن «اصغر همت» در مقام بازیگر، تنها ایفاگر نقش نوشین نبوده و خود به تنهایی  نقش شخصیت‌هایی که با نوشین روبه‌رو شده اند را ایفا کرده است.

سه‌شنبه 13 مهرماه- به کوشش بنیاد فردوسی از «اصغر همت» بازیگر نقش «عبدالحسین نوشین» در نمایش «پرتره مرد ریخته» تقدیر شد. این مراسم با حضور هنرمندان زیادی ازجمله صدیق تعریف، رویا نونهالی، هوشنگ گلمکانی، رضا صابری، بهزاد خدا ویسی، محمدرضا عرب، فرهاد تجویدی، اصغر نجات، پانته‌آ مهدی نیا و ... صورت گرفت.

5 مهرماه جلسه نقد و بررسی نمایش «پرتره مرد ریخته» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزار شد و اصغر همت در این مراسم گفت: تئاتر باید در خدمت بشریت و اصلاح جامعه باشد.

 

«پرسه‌های موازی»

١٩ شهریورماه 95، نمایش «پرسه‌های موازی» به نویسندگی و کارگردانی پیام لاریان که یکی از تولیدات گروه «امپرسیون» است، به تالار اصلی مولوی آمد و تا 16 مهرماه میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود. الهام نامی، آسو بهاری و بهروز خرم بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
نمایش «پرسه‌های موازی» یک اثر اجتماعی درباره تعدادی جوان است که برای ادامه زندگی انگیزه‌ای ندارند و در نمایش، گذشته و حالشان روایت می‌شود.

احمد محمد اسماعیلی طی گفت و گویی با پیام لاریان درباره این اثر و کارگردانش نوشت : حرف و آدم‌های نمایش پرسه‌های موازی به‌شدت امروزی است. دنیای نمایش‌های لاریان سرشار از خشونت فروخفته‌ای است که در جاهایی بالفعل و منجر به اکت فیزیکی می‌شود.

همچنین احمد محمد اسماعیلی در گفت و گوی دیگری با بهروز خرم بازیگر نمایش پرسه‌های موازی درباره این بازیگر نوشت: بهروز خرم بازیگر، کارگردان تئاتر در نمایش پرسه‌های موازی در قالب دو نقش علیرضا و بابک بازی متفاوت و چندوجهی از خودش ارائه می‌کند. بهروز خرم در این گپ و گفت معتقد است که مرعوب کردن مخاطب کار پیچیده‌ای نیست.

بهنام حبیبی با منتشر کردن یادداشتی در سایت ایران تئاتر درباره نمایش پرسه‌های موازی نوشت: یک مثلث با سه رأس، رأس‌هایی که از هر گوشه به گوشه دیگری می‌خزند و درحرکت خود روی اضلاع مثلث، رابطه‌ای می‌آفرینند، حادثه‌ای رقم می‌زنند، دلی می‌ربایند، قلبی می‌شکنند و آدمی را می‌کشند.

 

«جهان انزوا»

این اثر نوشته نائومی والاس و با کارگردانی رضا کوچک زاده، تولید گروه قطره بوده که از یکم تا بیست و دوم مردادماه 95 در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفت. امیر محمدی، محسن خدری بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

رضا کوچک زاده، درباره نمایش «جهان انزوا» به ایران تئاتر گفت: جهان انزوا روایت اشغال عراق توسط آمریکاست و می‌خواهد بگوید که در یک جنگ، فرهنگ از بین می‌رود، چراکه از دیگر بخش‌ها آسیب‌پذیرتر است.

صبا منیرزاد بعد از دیدن نمایش «جهان انزوا» طی یاد داشتی درباره آن نوشت: جهان انزوا را باید اثری به‌غایت ضد جنگ دانست چراکه زشتی‌های جنگ را بی‌شمار می‌داند؛ هرچند که تمام این زشتی‌ها برای انسان امروز، قابل‌درک است، جنگ را باید با پوست و گوشت لمس کرد تا آن را فهمید.

محمود حسینی زاد و دکتر مسعود دلخواه از اساتید برجسته تاترکشور در آخرین اجرای این نمایش به اظهار نظر درباره این اثر پرداختند. محمود حسینی زاد گفت: مدت‌های مدیدی بود چنین نمایشی ندیده بودم! این نمایش همه جای جهان، می‌تواند اجرا شود!
دکتر مسعود دلخواه نیز درباره این نمایش گفت: نمایشی جدی با رویکرد مناسب به متن دیدم. انتخاب متن، امتیاز بسیار خوبی برای این نمایش است؛ متنی تأثیرگذار و مربوط به وقایع تاریخ معاصر. این موجب می‌شود تماشاگر بتواند با نمایش ارتباط برقرار کند.

کوروش نریمانی و محمد ساربان نیز درباره این اثر سخن گفتند. کوروش نریمانی درباره این اثر اظهار کرد: «جهان انزوا، واکنشی انسانی و دردمندانه به رویدادهایی است که جهان کنونی درگیر آن است. و این بسیار ارزشمند است. متأسفانه حضور چنین آثاری در تئاتر ما اندک است»
همچنین محمد ساربان گفت: «این نخستین کاری بود که از این نویسنده‌ی آمریکایی می‌دیدم ولی به نظر می‌رسد او هم تحت تأثیر عواقب و عوارض جنگ بوده؛ به‌ویژه جنگ آمریکا و عراق. نمایش شکلی شاعرانه داشت و در عین شاعرانه بودن، بسیار دردناک و تراژیک بود که به ناملایمات جنگ اشاره می‌کرد»

بهزاد قادری مترجم و مدرس نامی تئاتر ایران، طی گفت و گویی  درباره نمایش جهان انزوا اظهار داشت: «جهان انزوا» برگردان درستی از The Retreating World به نظر می‌رسد؛ به مفهوم جهانی که پس می‌رود که به این صورت می‌توان گفت: مستندسازی خوبی را در جهان انزوا شاهدیم.

 

«چهل‌گیس و حسن‌کچل»

این نمایش نوشته ساغر خواجه‌امیری و با کارگردانی پوران مرادی مزرعه نو یکی از تولیدات گروه هنرپیشه است که از 24 تیر تا 29 مردادماه 95 در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت. فاطمه امینی، فرانک جلیلی و امیر بنی جمالی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
این نمایش که با نگاهی طنز و عاشقانه، به موضوع بیماران سرطانی می‌پردازد به‌عنوان یکی از برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه، موفق به دریافت جوایز اول در سه بخش کارگردانی، بازیگری مرد و طراحی صحنه شده است. همچنین موسیقی این اثر نیز مقام دوم این رویداد را از آن خودکرده است.
به گزارش ایران تئاتر، تنها باگذشت ۷۲ ساعت، پیش‌فروش اینترنتی بیش از ۴۰٪ از بلیت‌های سه روز نخست نمایش «چهل‌گیس و حسن‌کچل» به فروش رسید و با اقبال خوب مخاطبآن‌همراه شد.

احمد محمد اسماعیلی طی گفت و گویی با پوران مرادی درباره این اثر و کارگردانش نوشت: همواره داستان فولکلور ایرانی که سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعدی منتقل‌شده است، برای مردم جذاب بوده است. یکی از این داستان‌ها، قصه حسن‌کچل است که بارها در تئاتر و سینما و تلویزیون مورداستفاده قرارگرفته است. پوران مرادی در اجرایش ضمن وفاداری به سنت‌های این داستان جذاب، آن را با عناصر مدرن هم درآمیخته است و یک نمایش در نمایش در بیس داستان مورداستفاده قرار می‌گیرد و در این روایت مسائل و معضلات مختلف اجتماعی هم روایت می‌شود.

 

«خرمهره»

این اثر نوشته فرهاد نقد علی و با کارگردانی محسن قصابیان یکی از تولیدات گروه آرمان است که از 27 تیرماه تا 22 مردادماه 95 در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفته است. محسن قصابیان، پژمان عبدی، میلاد آرین و بنیامین صیادی نیا در این اثر طنز به ایفای نقش می‌پردازند.
این نمایش داستان سه مرد است که با رنج‌ها و شادی‌هایشان روایت احداث خطوط راه‌آهن را بازگو می‌کنند. درواقع داستان تومان‌هایی که حراج می‌شوند و مهره‌هایی که نیست می‌شوند.

حسن پارسایی بعد از دیدن این نمایش نقد آن را این چنین در سایت ایران تئاتر منتشر کرد: آیا هرچه روی صحنه برود، نمایش است ؟ پاسخ به این پرسش چیزی جز جواب قطعی و بدیهی" نه " نیست. علت آن‌هم بسیار مشخص است: نمایش از همان آغاز پیدایش تعریف خاص خودش را داشته ودرهیچ دوره‌ای نمی‌توان چگونگی طراحی موضوع و پردازش آن و نیز"ساختار" و "سبک " و " ژانر" متن را نادیده گرفت.

12 مردادماه سایت ایران تئاتر گزارشی را منتشر کرد که در آن هنرمندانی که به تماشای نمایش خرمهره رفته بودند، نظر خود را درباره این اثر نمایشی منتشر کرده بودند. ازجمله این هنرمندان می‌توان به دیدگاه‌های افراد زیر اشاره کرد:
هادی مرزبان: کار نویی بود.
دکتر ناصر بخت: به نظر من کار خیلی خوب بود هم بازی‌های خیلی خوبی داشت هم کارگردانی خوبی داشت.
بهزاد خدا ویسی: به گروه خسته نباشید می‌گویم.
حسین رجایی: درمجموع هم مفرح بود و هم حرف‌هایی که گفته می‌شد به مقطعی از تاریخ ایران می‌پرداخت و در فضایی فانتزی توانسته بود حرف‌های خودش را بزند.
حسین فرخی: توقع چنین نمایشی را نداشتم و از دیدن این نمایش حیرت‌زده شدم.
مرتضی ضرابی: اجرایی یکرو ساده و پرمغز با بازیگران با توان.
و...

عرفان پهلوانی بعد از دیدن این نمایش نقد خود را درباره این اثر این‌طور منتشر کرد : گویا در روزگار ما نیازمند یادآوری است که اثری هنری و همچنین آفرینشی دراماتیک «ارزشمند» و «ماندگار» است که بتواند از ظرف زمان و مکان خود فراتر رود.

 

«خواب زمستانی»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج یکی از تولیدات گروه «آی وری» است که از 4 مهرماه در سالن کوچک تالار مولوی به روی صحنه رفت. این اثر زندگی و مرگ چند زن را در کلان‌شهر تهران روایت می‌کند. خواب زمستانی، اثری دلهره‌آور است که نگاه متفاوتی به مرگ دارد. می‌توان به‌نوعی آن را در زمره آثار ژانر وحشت دانست، اگرچه که اتفاقات نمایش ترسناک نیست، روند اتفاقات آن نوعی دلهره را برای تماشاگر می‌آورد. سارا رسول‌زاده، یلدا عباسی، کیمیا موسوی، نسرین درخشان زاده، بهارک شهبازی، روشنک شهبازی، الهام شعبانی در این نمایش به ایفای نقش می‌پرداختند.

احمد محمد اسماعیلی بعد از دیدن این نمایش طی گفت و گویی با لیلی عاج درباره نمایش «خواب زمستانی» نوشت: این اثر نمایشی اپیزودیک با ساختار رئالیستی است که در درونش سازنده با ارائه معماهایی فضای پر تعلیقی را برای مخاطب ایجاد می‌کند و مرگ در آن به‌عنوان یک بیس مهم مطرح می‌شود.

همچنین احمد محمد اسماعیلی با نسرین درخشان زاده که یکی از بازیگران این نمایش است گفت وگویی را انجام داده و دیدگاه خود را درباره بازی او شخصیت‌های دیگر این نمایش این‌طور در سایت ایران تئاتر منتشر کرده است : در نمایش خواب زمستانی بازی‌ها نقش کلیدی و مهم در جهت ارتباط با مخاطب دارند. یکی از نقش‌های محوری و دشوار این نمایش به لحاظ بازی شخصیت زن نویسنده نیمه عاقلی(فرشته انصاری) است که بازی مونولوگ واری در بخش دوم نمایش دارد و نسرین درخشان زاده به‌خوبی پست و بلندی‌های نقش را ایفا کرده است.

احمد محمد اسماعیلی با یلدا عباسی که یکی دیگر از بازیگران این اثر است مصاحبه‌ای را به انجام رسانده و درباره بازی او نوشته است : یلدا عباسی ازجمله بازیگران جوان و توانمندی است که توأمان در تئاتر و تصویر به فعالیت پرداخته است و با بزرگانی مثل مهران مدیری در مجموعه در حاشیه و با استاد حمید سمندریان و دکتر علی رفیعی در نمایش‌های یرما و کابوس‌های ... به همکاری پرداخته است.

بهنام حبیبی بعد از دیدن این نمایش، با منتشر کردن یادداشتی دیدگاه خود را درباره این اثر در سایت ایران تئاتر منتشر کرد : جابه‌جایی از واقعیت خیابان و مترو تا گذر از زندان اعدامی‌ها و رسیدن به مرده‌شور خانه، حرکتی است که نه‌تنها روی صحنه نمایش، بلکه در فضای ذهنی مخاطب نیز روی می‌دهد.

1 آبان‌ماه لیلی عاج در گفت وگو با ایران تئاتر خبر داد : «خواب زمستانی» با تغییر گروه بازیگرانش به بلغارستان می‌رود. وی ضمن اعلام این مطلب که «خواب زمستانی» برای حضور در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی «آلما آلتر» (ALma Alter) در بلغارستان پذیرفته‌شده است، گفت: یکشنبه دوم آبان‌ماه به بلغارستان می‌رویم. جایزه این جشنواره، جایزه ای معنوی است؛ تندیسی را بر اساس نماد ساخت دانشگاه صوفیا ساخته‌اند که به اثر برگزیده اهدا می‌شود.

 

 «خوب، بد، زشت»

این اثر نوشته ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی و با کارگردانی شقایق فتحی یکی از تولیدات گروه «دیوار چهارم» است که از 4 تا 30 آذرماه میزبان تئاتر دوستان در تماشاخانه ماه حوزه هنری بود. این نمایش درباره دو نفر از اهالی جنوب ایران است که وانتی را در پمپ‌بنزین می‌دزدند. ازقضا بار وانت محموله‌ای است که مسیر زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد. سعید دولتی و ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

 در پنجمین نشست روایت صحنه نمایش «خوب، بد، زشت» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ابتدای این نشست رضا آشفته با تأکید بر اینکه موضوع مدافعان حرم، بحث روز جامعه محسوب می‌شود گفت: چه خوب است که در این موضوعات تئاتر تولید می‌شود و چه خوب است که در این موضوعات بی اندیشیم که غفلت نکنیم.

شاهد پیوند بعد از دیدن این نمایش طی یادداشتی درباره متن این اثر و نویسنده آن نوشت : پیش‌تر و حتی از آغازین روزهایی که نمایشنامه‌ای به قلم ابوالفضل حاج علی‌خانی روی صحنه رفت اذعان داشتم در جامعه تاتری نویسنده‌ای توانمند و دیالوگ‌نویسی خبره پا به عرصه تئاتر گذاشته است.

علی تدین صدوقی بعد از دیدن این اثر، درباره آن نقدی را در سایت ایران تئاتر منتشر کرد : متن نگاهی امروزی دارد ومسایل و معضلات اکنون را که جامعه و مردم با آن دست‌به‌گریبان هستند نشانمان می‌دهد. اینکه کم نیستند وهنوز هستند کسانی که برای رسیدن به پست و مقام و اهداف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و... احراز مناصب دولتی به هر کار ازجمله فدا کردن باورها و اعتقادات مردم و سوءاستفاده از این باورها واعتقادات وارزشها.و سو استفاده از خون شهدا و شعار دادن و حرف زدن و پایمال کردن حق‌وحقوق مردم؛ و... دست می یازند و درنهایت این همان تعزیه‌خوان معتقد و ساده و باصفاست که هنرمند‌است و درنهایت نمی‌گذارد که مسبب از پیکر شهید مدافع حرف به نفع خود و اهداف شومش سوءاستفاده کند. درواقع این نمایش داستان شهیدی را روایت می کند که وحدت و دوستی صلح می‌آفریند.

 

«خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن»

این اثر نوشته مشترک نادر برهانی‌مرند و فرهاد امینی و با کارگردانی آزاده انصاری یکی از تولیدات گروه معاصر است که از 30 تیر تا 30 مرداد در سالن سایه تئاتر شهر به روی صحنه رفت. بهرام بهبهانی، فرزین محدث، علی باروتی، مجتبی پیر زاده، فرزانه عاقلی، فاطمه عباسی بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش پرداختند.

آزاده انصاری طی مصاحبه‌ای به سایت ایران تئاتر گفت : این نمایش برداشتی از مسخ کافکا با ترجمه صادق هدایت است. مسخ کافکا یکی از متن‌هایی است که تعلق‌خاطر زیادی به آن دارم و به همین دلیل این نمایش را کارکردم.

27 تیرماه در نشست خبری خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن مطرح شد : در این نمایش یک داستان سرد به اثری پر از موقعیت‌های نمایشی تبدیل‌شده است.

سید علی تدین صدوقی بعد از دیدن این نمایش نقد خود را درباره این اثر در سایت ایران تئاتر این‌طور منتشر کرد : فضایی که کافکا می‌سازد فضایی خیالی، وهم‌انگیز، فرا واقعیتی و اکسپرسیونیستی است. فضایی که به‌نوعی می‌توانی وحشت، شقاوت، ترس، هراس، دهشت، عصیان، ازخودبیگانگی و درنهایت مسخ‌شدگی را در آن ببینی

 

«دال»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی مسلم خراسانی یکی از تولیدات گروه «دال» بوده که از 27 آبان تا 15 آذرماه در خانه نمایش دا به روی صحنه رفت. حامد جعفری کیا، شب‌بو طوفانی، دُنا تارفی، علی گلبن، کیانوش خانمحمدی، فرهاد رادمان، علی شادکام، ریحان زنگنه و رضا اسماعیلی بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش پرداختند.

نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «دال» در توضیح این اثر نمایشی نوشته: «مفهوم غایب بودن معنا و تلاش برای حاضر کردن آن، هسته مرکزی نمایش دال است که در قالب استعاره جستجو و دنبال کردن یک گمشده تجسم عینی پیدا می‌کند. دال در سطح روایی خود داستان خانواده‌ای را بازگو می‌کند که درگیر مسائل روزمره و اجتماعی زندگی هستند. کنش نمایشی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که همه‌چیز واقع‌گرایانه یا رئالیستی به نظر آیند؛ اما ابهامات و تناقضات درونی‌ای که در پرداخت موقعیت‌ها، کاراکترها و بافت نمایشی لحاظ شده‌اند منطق واقعیت موجود را به چالش می‌کشند.»

 

«دامپزشکی»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی شیرین جروقی از 7 آبان‌ماه به سالن کوچک تالار مولوی آمد و تا 28 آبان‌ماه میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود. امین اسفندیار، صادق برقعی، هادی شیخ‌الاسلامی، کیوان محمدی، ستاره ملکی، زهرا مهرابی، علی نورانی بازیگرانی بودند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.به گزارش ایران تئاتر نمایش دامپزشکی در سه شب‌پایانی اجراهای خود با توجه با استقبال خوب مخاطبان در دو سانس به روی صحنه رفت.

 

«دوازده»

این نمایش نوشته رجینالد رز و به کارگردانی جواد خورشا یکی از تولیدات گروه چیز بوده که از 17 آبان‌ماه 95 تا 15 آذر در تماشاخانه پالیز به روی صحنه رفت. در این اثر بازیگرانی همچون، وحید آقاپور، علی پویا قاسمی، محمدحسن قائمی، امید سلیمی، فرزین فولاد پنجه، علی مشایخی، محمد خوشبختیان، وحید حبیبیان، صالح علوی زاده، عباس شجاع، پوریا شکیبایی و محمدرضا مالکی به ایفای نقش پرداختند.

بهنام حبیبی پس از دیدن نمایش «دوازده»، یادداشتی را در مورد آن نوشت که مختصری از آن به شرح زیر است : داستان "دوازده"، رئالیسمی اجتماعی را از دریچه‌ی بررسی سیستم دادرسی جوامع به‌اصطلاح دموکرات، می‌پروراند که در مسیر رویدادی‌اش، این سیستم نامعقول و غیرمنطقی را به‌سختی به سخره می‌گیرد و در آخر داستان، آن را در پیشگاه عقل و منطق به‌زانو درمی‌آورد. "دوازده" نمایشنامه‌ای است که می‌کوشد فریادی لیبرالیستی در برابر جریان جاری سیستم قانونی اجتماع بسازد. داستان، به بی‌قانونی و فساد و هرج‌ومرج ارزش نمی‌گذارد و برعکس، قانون مداری و مبارزه با جرم و فساد را می‌ستاید، ولی با تلاش خستگی‌ناپذیر از آغاز فرد بودن یک در برابر یازده‌تا پایان شکوهمند دوازده در برابر هیچ، دیالوگ به دیالوگ و چهره در چهره‌ی این مردان ناشایست، پیش می‌رود و با صبر و حوصله‌ای ستایش برانگیز، انسان را در جایگاه معنایی انسان بودنش ارج می‌نهد.

 

«راهبان معبد وانگ»

«راهبان معبد وانگ» نوشته محمدرضا کوهستانی و با کارگردانی احمد سلیمانی، یکی از تولیدات گروه ایده بوده که از ۲۳ آبان‌ماه 95 به سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر رفت و تا 23 آذرماه میزبان مخاطبان در این سالن بود. در این اثر نمایشی علی فرحناک، مجید امیری، سید حمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، مهدی نیک‌روش، ماشاءالله کوهستانی به ایفای نقش می‌پرداختند.

بهنام حبیبی بعد از دیدن این نمایش، طی نقدی درباره آن نوشت : در معبدی بودائی که یادآور سرزمین اسرارآمیز تبت است، چهار راهب جوان در محضر استادی پیر، دروس دین و زندگی را فرامی‌گیرند. استاد درنهایت دانش و تجربه، با به‌کارگیری همه‌ی آنچه تاکنون آموخته، شاگردان را با سختی‌ها و ریاضت‌های مبارزه با نفس پلید انسانی آشنا می‌سازد.

 

«رویای یک‌شب نیمه تابستان»

این اثر نوشته باقر سروش (ویلیام شکسپیر) و با کارگردانی مصطفی کوشکی یکی از تولیدات گروه مستقل بوده که از 27 تیرماه 95 در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفت و تا 27 مرداد میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود. آزاده صمدی، محمدصادق ملک، سجاد باقری، روشنک گرامی، مجید نوروزی، شهروز دل افکار، ناز آفرین کاظمی، هومن کیایی، علیرضا کی منش، خاطره حاتمی و غزل شجاعی بازیگرانی بودند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

مصطفی کوشکی طی گفت و گویی با سایت ایران تئاتر درباره نمایش «رویای یک‌شب نیمه تابستان» گفت : این اثر یکی از نوشته‌های ویلیام شکسپیر است که توسط باقر سروش برای اجرا نوشته‌شده است. دغدغه‌ی ما در این اثر خلق زبان و رفتاری برای کاراکترها بود که نه کلاسیک باشند و نه رفتار و زبان کوچه و خیابان را داشته باشند.

احمد محمد اسماعیلی طی مصاحبه‌ای با مصطفی کوشکی درباره این اثر و کارگردانش این‌طور نوشت : اغلب مردم و تئاتری‌ها شکسپیر را باکارهای درام و جدی‌اش از قبیل لیر شاه، هملت، مکبث می‌شناسند و متن کمدیش رویای یک‌شب نیمه تابستان به‌خصوص در ایران، متن کمتر شناخته‌شده‌ای است و به‌جز یکی دو مورد کارگردان دیگری به سراغ روی صحنه بردن این نمایش نرفته است. مصطفی کوشکی کارگردان جوان، مستعد و نوگرای تئاتر بعد از اجرای موفق نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» این بار در دومین تجربه حرفه‌ای کارگردانی‌اش به سراغ یک نمایش بیگ پرداکشن و عظیم رفته است و این تغییر ژانر و فضای کاری برایش در حکم یک چالش بزرگ است.

احمد محمد اسماعیلی در گفت و گوی دیگری با شهروز دل افکار بازیگر نمایش رویای یک‌نیمه شب تابستان با او مصاحبه‌ای به انجام رساند و درباره او و بازی‌هایش نوشت : شهروز دل افکار جزو نسل بازیگر جوان تئاتری است که در سال‌های اخیر حضورهای موفقی در بازیگری داشته است و در جشنواره تئاتر فجر دو سال قبل هم برای بازی در نمایش باد شیشه را می‌لرزاند به کارگردانی مصطفی کوشکی از بخش تازه‌های تئاتر جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. دل افکار با بازی در نمایش وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی در نقش عاصم توانست بازی متفاوتی در یک نمایش رئالیسم جادویی ارائه کند. کاراکتری که به خاطر گناه کرده در ناکجاآبادی خودش را ایزوله کرده است و سال قبل هم در نمایش تخلف میزانسیک سهراب توانست در نقش یک پیرمرد شخصیتی جذابی را ایفا کند.

در پی اجرای نمایش رویای یک‌نیمه شب تابستان، سایت ایران تئاتر نشستی را با گروه گریم این اثر برگزار کرد، این جلسه با حضور سارا اسکندری؛ طراح گریم و بهمن صنیعی و بهار اسدی دو اجراگر آن برگزار شد و درباره گریم این اثر که یکی از نقاط قوت نمایش از دید تماشاگران بود صحبت شد.

 

«سین گاف»

این اثر نوشته کیمیا کاظمی و با کارگردانی پوریا رحیمی سام، از 16 خرداد 95 در پلاتو اجرا تئاتر شهر به روی صحنه رفت و تا 30 خرداد ماه میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود.ایده ابتدایی این نمایش بر پایه‌ی کشتار سگ‌ها در شیراز شکل‌گرفته است و درواقع مرثیه‌ای است برای موجودات زنده‌ای که بی‌دلیل و به‌صرف ِ انسان نبودن توسط انسان‌ها کشته می‌شوند. داستان، روایت کابوس‌های مرد مهاجری است که پس از گذراندن شرایطی دشوار، به‌ناچار در کشتار سگ‌ها نقش داشته و عذاب وجدان لحظه‌ای رهایش نمی‌کند. کابوس‌های او تا آنجا پیش می‌رود که تمام اتفاقات روزمره و ساده‌ی پیرامونش رنگ خشونت می‌گیرند و آدم‌های اطرافش همه به سگ تبدیل می‌شوند.میثم راز فر، سایه قاسمی، غزاله توده زعیم و محمد ثقه‌الاسلامی بازیگرانی بودند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

 

 

«صوراسرافیل»

این اثر نوشته سیاوش پاک راه و با کارگردانی عامر مسافر آستانه یکی از تولیدات گروه صوراسرافیل بوده که از 6 خرداد 95 تا 16 تیرماه برای مخاطبان تئاتر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. فاطمه نقوی(مهمان از گروه تئاتر بازی)، کاظم سیاحی، بهارکاتوزی، مهدی حسینی نیا، ایلیا نصر الهی بازیگرانی بودند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

4 خردادماه نشست خبری نمایش صوراسرافیل برگزار شد. به گزارش ایران تئاتر عامر مسافر آستانه کارگردان این نمایش در این نشست گفت : برای این نمایش طرحی را در اختیار سیاوش پاک راه نویسنده متن گذاشتم. سپس متن چندین بار بازنویسی شد تا به نمایشنامه اصلی رسیدیم. وی افزود: برخی رسانه‌ها درباره این نمایش نوشته‌اند که این‌یک نمایش جنگی است درحالی‌که این‌طور نیست و تمرکز ما روی تأثیر جنگ در روابط انسانی است خصوصا که من کارگردانی هستم که معتقدم حتماً نباید سالی یک‌بار کارکرد بلکه باید دغدغه آن داستان را داشته باشم.

کاظم سیاحی بازیگر نمایش صوراسرافیل طی مصاحبه ای با سایت ایران تئاتر درباره این نمایش و نقش خود گفت: زیاد تمایل ندارم که خصوصیات نقش خودم را لو بدهم ولی سعی کرده‌ام که تجربه‌ای جدید داشته باشم و برایم بسیار مهم است که بتوانم تعاریف مشخص‌شده برای یک نقش را به‌خوبی اجرا کنم. سیاحی درباره نمایش خاطرنشان کرد: فضای کار و روابط بین کاراکترها باهم یک نوع فضای آخرالزمانی ایجاد کرده است. شاید دنیای ما به سمتی برود که به این شکل دربیاید. درواقع این نمایش را اصلاً جنگی نمی‌دانم.

احمد محمد اسماعیلی طی گفت و گویی با کارگردان نمایش صوراسرافیل درباره او و کارهایش نوشت :عامر مسافر آستانه کارگردان جوان تئاتر، سال‌ها به‌عنوان طراح حرکت و بازیگر و تئاتر فرم فیزیکال (حرکت و بدن) با کارگردان‌هایی مثل عاطفه تهرانی همکاری داشت. پروانگی" نخستین تجربه کارگردانی عامر مسافر است که درباره آدم‌هایی است که بر اثر صدمات جنگ در فضای شیدایی قرار می‌گیرند و درکنارش به روایت زندگی بیمارانی می‌پردازد که در یک آسایشگاه زیر نظر یک دکتر زندگی می‌کنند. مسافر آستانه چندی است دومین تجربه کارگردانی‌اش نمایش صوراسرافیل را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است. نمایشی که طرح اولیه‌اش بر اساس رمان "سه‌گانه دوقلوها" نوشته آگاتا کریستف نوشته‌شده است. نمایشی که نشان از توانمندی کارگردان جوانش در خلق فضا، هدایت بازیگران و کارگردانی مؤثر و درخشانش دارد و پیشرفت خیره‌کننده او، خیلی از تجربه‌های موفق تئاتری ماحصل همکاری طولانی‌مدت بین نویسنده و کارگردان بوده است.

 

«فاوست++»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی میلاد اکبرنژاد یکی از تولیدات گروه «نه آترکولی» بوده که از 25 مهر 95 تا 21 آبان‌ماه برای تئاتر دوستان در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. فاوست ++ درباره‌ی نویسنده‌ای است که خود را شکست‌خورده و ناکام یافته و اکنون می‌خواهد با گرفتن تصمیمی که ساده نیست ورق را برگرداند و همه‌چیز را از نو بسازد. در نگارش این اثر نمایشی میلاد اکبرنژاد از ایده‌ی مرکزی دو داستانِ "بانوی من کبوتر من" و بیک سبای و کتِ کلنل" اثر رالد دال بهره گرفته است. گفتنی است فاوست ++ در بستری اجتماعی و روزمره تلاش می‌کند با طرح پرسش‌هایی تازه خوانشی مدرن از داستان "فاوست" که شخصیت اصلی یک افسانه‌ی آلمانی است ارائه کند. کورش سلیمانی، وحید آقاپور، هانیه راد، شراره منصورآبادی، مریم افشار، مسعود میر طاهری، مریم داننده فرد، رویا بختیاری بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش پرداختند.

سید علی تدین صدوقی بعد از دیدن نمایش «فاوست++» نقد آن را در سایت ایران تئاتر این‌طور منتشر کرد : در سال‌های اخیر برداشت‌های متفاوتی از نمایشنامه فاوست صورت پذیرفته و به روی صحنه رفته است؛ که از آخرین آن‌ها فاوستی بود که حمیدرضا نعیمی دو بار آن را روی صحنه برد. موضوعی که در نمایشنامه فاوست مطرح می‌شود یعنی فروختن روح به شیطان موضوعی انسانی است که هیچ‌گاه کهنه نخواهد شد.. در این اجرا شاید بتوان گفت که حداقل بیست دقیقه از نمایش را می‌توان حذف کرد و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتد چون اطلاعات داده‌شده در طول نمایش درجاهایی تکرار می‌شود و تماشاکنان دیگر متوجه شده‌اند که مثلاً چه روابطی بین شخصیت‌ها برقرار گشته و چه ارتباط‌های چند سویه‌ای وجود دارد.

 

«گلدونه خانم»

این نمایش نوشته اسماعیل خلج و با کارگردانی النا آهی یکی از تولیدات گروه «کا» بوده که از 23 اردیبهشت 95 تا 23 خردادماه در سالن اصلی تئاتر محراب میزبان علاقه‌مندان به تئاتر بوده است. در این نمایش داستان سه مرد روایت می‌شود که هرکدام به دلایل مشکلاتی که دارند، از یار و دیار خودشان دور ماندند. آتش تقی پور، کوروش ساسانیان، حمید عرب و النا آهی در این اثر به ایفای شخصیت‌های نمایشنامه پرداختند.

21 اردیبهشت‌ماه النا آهی در مصاحبه ای با ایران تئاتر درباره نمایش «گلدونه خانم» گفت : تصمیم ما برای اجرای این نمایش به 8 ماه پیش برمی‌گردد. قرارمان این بود که روی نمایشنامه‌های استاد اسماعیل خلج کارکنیم و گلدونه خانم را انتخاب کردیم. آقای خلج به من گفت گلدونه را خودت بازی کن و من در این نمایش 4 نقش را ایفا می‌کنم.

 

«ماتریوشکا»

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی پارسا پیروز فر از ١۵ شهریور تا ۱۶ مهرماه ٩۵ در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این اثر به دلیل استقبال بی‌نظیر مخاطبان مجدداً از اول آذر در دور اجراهای مجدد خود میزبان تئاتر دوستان در تئاتر پالیز شده است که طبق اعلام گروه تا جمعه 1 بهمن‌ماه درصحنه این سالن به اجراهای خود ادامه می‌دهد. پارسا پیروز فر در این اثر نمایشى هشت اپیزودى که بر اساس هشت داستان کوتاه از آنتون چخوف نوشته است، به‌تنهایی ایفاگر نقش تمام شخصیت‌های نمایش است.

سید علی تدن صدوقی بعد از دیدن این اثر نقد خود را این‌چنین در سایت ایران تئاتر منتشر کرد : پارسا پیروز فر با شناخت خوب از چگونگی پرداخته‌ای چخوف و روند داستان‌ها و نمایشنامه‌های او توانسته با یک دراماتورژی آگاهانه به‌تنهایی تمامی شخصیت‌های هشت داستان کوتاه او را بازی کرده و به صحنه بکشد او با انتخاب دقیق ابزار صحنه‌ای خود «اکساسوار» و چیدمان ساده اما درست حرکات و میزان و طراحی صحنه ولبا س کاربردی و دراماتیک بهاره مصدقیان و موسیقی‌ای فراگیر همسو با متن و فضای داستان‌ها، در یک چرخه مرتبط چون «عروسک‌های ماتریوشکا» این هشت داستان را به صحنه بیاورد.

 

«مستأجر»

«مستأجر» به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان یکی از تولیدات تازه گروه «صحنه» است که از 21 تیر 95 تا 18 مردادماه در تالار حافظ به روی صحنه رفت. امینیان نمایشنامه «مستأجر» را بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده فرانسوی «رولان توپور» و «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی نوشته است. مرتضی اسماعیل کاشی، افشین غفاریان، سارا علیا، منا شریفی، سمیرا طلوعی، برنا اعتمادی، سعید اویسی و رحیم نوروزی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

22 تیرماه، ایران تئاتر در گزارشی خبر از افتتاح نمایش مستأجر با حضور جمل ابوشو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران داد و نظر وی را درباره این اثر این‌طور منتشر کرد : در زبان فرانسه اصطلاحی هست که می‌گوید استعداد ارتباطی به تعداد سال‌های کار ندارد و ستاره امینیان با سن کم استعداد بالایی دارد و به همین دلیل سفارت تصمیم گرفته است که از این نمایش حمایت کند.

ستاره امینیان طی گفت و گویی با سایت ایران تئاتر خبر از اجرای مجدد نمایش «مستأجر» در فرانسه داد و گفت : این نمایش با همکاری کمپانی فرانسوی «رفورمانش» تهیه و تولیدشده و علاوه بر اجرای عموم در فرانسه، یک اجرا نیز در جشنواره آوینیون خواهد داشت. وی ادامه داد : مستأجر نمایش کمدی و شادی نیست و ما از اول خودمان می‌دانستیم که این نمایش را برای مخاطب خاص اجرای عموم می‌رویم. اما بااین‌همه استقبال از این نمایش در شب نخست به‌گونه‌ای بود که برخی از مخاطبان روی زمین آن را دنبال کردند.

احمدرضا حجار زاده طی گفت و گویی با ستاره امینیان، در ابتدای متن خود درباره او و آثارش توضیحاتی این‌چنین می‌دهد : نمایش «مستأجر» که این روزها در تالار حافظ با استقبال خوب منتقدان و علاقه‌مندان تئاتر روبه‌رو شده، دومین نمایش «ستاره امینیان» در مقام نویسنده و کارگردان است اما او پیش‌ازاین، سابقه درخشانی در بازیگری، دستیاری و دیگر فعالیت‌های هنری داشته. امینیان فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر عروسکی از دانشگاه سینما تئاتر است. سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. نخستین نمایش او بانام «افسانه‌ای، وای، های» اثری موزیکال و عروسکیِ سایه بود که علاوه بر اجراهای داخلی و خارجی، موفقیت‌های بسیاری برایش به همراه داشت. همچنین کارگردان جوان «مستأجر»، تاکنون جوایز فراوانی در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است.

 

«مهراوه عشق»

این نمایش نوشته سید مهدی شجاعی و با کارگردانی راشین امامی، یکی از تولیدات گروه «سرمستان» است که همزمان با ایام فاطمیه و از 4 اسفندماه 94 به تالار حافظ آمد و تا 20 اسفند میزبان مخاطبان خود در این سالن بود. داستان نمایش روایتگر ولادت تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است. سروش کریمی نژاد، مهرداد آبجار، مژگان حسین زاده، مجید فاطمی، محسن لطیفی، یونس حمزه لویی، مهشید نوروزی، سید کمال رضوی، سپیده سوهانی، ملیکا سادات حسینی، الهام زارعی، سید مهدی باقری، سمانه خادم امامزاده، جیران باریکانی، سعید نوعی، محمدحسن شفیعی، علیرضا گلدهی، هانیه مقدم، محسن جلالی راد، رسول سیفی، شکیلا سماواتی، مریم اعظمیان، فاطمه قادری، سوسن بشیر، طهورا زهدی، فتانه احمد پور و محمد نیازی، بازیگران این نمایش بودند. همچنین سعید داخ نیز به‌عنوان راوی در این نمایش حضور داشت.

3 اسفندماه، راشین امامی، کارگردان نمایش «مهراوه عشق» طی گفت و گویی با خبرنگار ایران تئاتر درباره نمایش خود گفت: این نمایش که برگرفته از کتاب «کشتی پهلوگرفته» نوشته سید مهدی شجاعی است به شیوه بی‌کلام و با استفاده از فرم و حرکت اجرا می‌شود و تنها چند جمله برگرفته از کتاب در بین پرده‌ها پخش می‌شود. وی ادامه داد: شیوه روایت من در این نمایش به شیوه روایت سید مهدی شجاعی بسیار نزدیک است. کلمه‌های کلیدی آثار ایشان بسیار تأثیرگذار هستند. روایت شجاعی بر اساس رؤیا و تخیل و تصاویر ذهنی شکل می‌گیرد و اصلاً قصه را رئالیستی روایت نمی‌کند و حس و باور و خیالش را در اثر دخیل می‌کند. دغدغه‌ام این است که باز بر اساس نوشته‌های سید مهدی شجاعی کارکنم.

 

«ناسور»

این اثر نوشته خیرا... تقیانی پور و با کارگردانی افسانه زمانی یکی از تولیدات گروه «آرین» است که از 19 اردیبهشت تا 13 خرداد در تالار حافظ به روی صحنه رفت. «ناسور» داستان زندگی دو زن است که رازهایی دارند، رازهایی که در طول نمایش گره‌گشایی می‌شوند و درامی به وقوع می‌پیوندد که شیوه‌های نمایش ایرانی در آن بارز است. نسیم ادبی، رویا میر علمی، گیتی قاسمی، بهناز بستان دوست، الهه شه پرست و علی‌رضا آرا بازیگرانی هستند که در این اثر به نقش‌آفرینی پرداختند.

5 خردادماه سایت ایران تئاتر گزارشی از اجرای نمایش ناسور منتشر کرد که در آن عنوان شد : نمایش ناسور شام گاه سه‌شنبه چهارم خردادماه با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما و در میان استقبال پرشور مردم در تالار حافظ به " مرضیه برومند " تقدیم شد.

8 خردادماه افسانه زمانی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد : خوشبختانه از نمایش ناسور استقبال خوبی شده که این موضوع را می‌توان از روی نظرات تماشاگران در فضاهای مجازی و سایت تیوال متوجه شد. دوشنبه و سه‌شنبه این نمایش در دو نوبت روی صحنه می‌رود.

رضا آشفته بعد از دیدن نمایش ناسور، نقد خود را درباره آن این‌چنین منتشر کرد : در این نمایش خیرالله تقیانی پور، خواسته در متن تلفیقی بین ساختار درام‌نویسی غربی و ایرانی ایجاد کند، در آن بخش که الگوی ایرانی را به کار گرفته است، بسیار نکته‌های درخور تأمل آورده و موفق است، چون در این وادی بسیار کارآزموده است. برای مثال ارائه شبیه‌خوانی و نقالی در جای‌جای این اثر آن را زیباتر خواهد کرد. اما در بخش ساختار غربی که درواقع پیکرۀ اصلی متن بر بنیان کلاسیک و ارسطویی سوار است حس می‌شود که شروع به موقعی ندارد و در پرورش ضدقهرمان نیز کم می‌گذارد.

 

«نگاهمان می‌کنند»

این اثر نوشته نغمه ثمینی و با کارگردانی محمد رضا اصلی ابتدا در ایام جشنواره فجر 94 درسالن ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت که به دلبل متقارن بودن با روز های جشنواره تئاتر،آن چنان که باید مورد استقبال قرار نگرفت. به همین علت از 15 اردیبهشت 95 مجددا اجرای خود را در تماشاخانه مسعودیه آغاز کرد و میزبان تئاتر دوستان در این سالن شد.”نگاهمان می کنند” موضوعی خانوادگی دارد و به زندگی طبقات متوسط دوران معاصر می پردازد. بازیگرانی همچون مسعود کرامتی، سام قریبیان، نازنین فراهانی، کاظم سیاحی، شیدا خلیق و فرشته صدرعرفایی دراین اثر به نقش آفرینی پرداختند.

محمدرضا اصلی در زمان اجرای اول این اثر طی مصاحبه ای درباره نمایش خود به خبرنگار ایران تئاتر گفت : نمایشنامه این اثر را نغمه ثمینی بر اساس یک ایده اجرایی نوشته است. ایده ای در ذهنم بود مبنی بر اینکه تماشاگر از یک خانه، خانه دیگر را زیر نظر بگیرد و خانم ثمینی این ایده کوچک را به زیبایی پروراند و حاصلش متن «نگاهمان میکنند» شد. وی ادامه داد: ما ناچار بودیم در روزهای جشنواره تئاتر فجر نمایش را اجرا کنیم چون تماشاخانه ایرانشهر فقط در این روزها تالار را به ما میداد، اما قرار است این نمایش دوباره اجرا شود.

19 اردیبهشت ماه حسین پاکدل با دیدن این نمایش، یادداشتی منتشر کرد که به شرح زیر است : "نویسنده دردمند یک پزشک است، یک حکیم، یک جراح حاذق. او با قلم اش روح بیمارِ جامعه ای را مقابل آیینه ای از جنس صحنه در قالب درام جراحی میکند. دکتر نغمه ثمینی، با تسلط بر قصه درمانی، هم تشخیص درد میدهد و هم بی هیاهو سعی در هشدار دارد برای پیشگیری شیوع دردهای ناپیدا و گاهی پیدای فراگیر. هر جامعه یک موجود و پیکره زنده است. نمایش"نگاهمان میکنند" با برش تیز قلم، نمونه ای از این جامعه را جدا کرده و زیر میکروسکوپی از نوع تخیل و اعجازِ صحنه بزرگنمایی کرده و به ما نشان میدهد.

11 خرداد ماه حمید رضا صدر که با دیدن نمایش «نگاهمان می‌کنند» تحت تاثیر قرار گرفته بود، یادداشتی منتشر کرد که به شرح زیر است: ترسیم یک محیط آپارتمانی که با نوعی گره افکنی آغاز شده ولی با گیجی و سردرگمی که در همه شخصیت ها جاری می شود ترکیب بزرگ تری به اثر می بخشد، این که در دنیای معاصر نمی توان در پیله خود پنهان ماند. محمد رضا اصلی کارگردان نمایش با روی آوردن به صحنه آرایی بسیار ساده به عناصری که در زندگی روزمره با آنها سرو کار داریم ترکیب معنی داری ورای کارکرد روزمره شان بخشیده. چنان که ابزار زندگی امروزی - موبایل، تلویزیون، سی دی و دوربین - بیش از آن که وسایل ارتباط جمعی باشند بدل به عناصر تهدید کننده ای شده اند.

 

«نیم روز اسکاتلند»

این نمایش با نگاهی به نمایشنامه مکبث و با کارگردانی ندا هنگامی یکی از تولیدات گروه «یرما» بوده که از 25 شهریور ماه 95 تا 17مهرماه در سالن ارغنون به روی صحنه رفت. نگار برلیان، شیدا دوپیکر، پیمان رضایی، رویا رضایی، امیر سمیعی، الهه عبدی، کتایون لطیف، سهیل میرزا آقایی، میلاد مرادی، علی مسلمی، نازنین نادرپور، علیرضا گرگانی، مینا همدان بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

ندا هنگامی طی گفت و گویی درباره نمایش خود به سایت ایران تئاتر گفت: این اثر برداشتی از مکبث است اما با آن تفاوت دارد. درباره آن  نه می توان گفت که مکبث شکسپیر هست و نه می توان گفت که مکبث شکسپیر نیست. این نمایش را با تعدادی از هنرجویان و دانشجویان تئاتر اجرا خواهیم کرد. یک پروسه تمرین یکساله داشتیم و می توانم این نوید را بدهم که نمایش مکبث، نیمروز اسکاتلند بازیگران درخشانی را به عرصه تئاتر معرفی خواهد کرد.

احمد محمد اسماعیلی به قصد تهیه گزارش از تمرین نمایش «نیم روز اسکاتلند» به محل تمرین این نمایش رفت و 18 شهریور ماه گزارش خود را که حاوی مصاحبه با کارگردان نمایش و حال و هوای اجرا بود، این چنین در سایت ایران تئاتر منتشر کرد: ندا هنگامی در مورد عبارت کلیدی نمایش نامه " لیدی مکبث ترسناک ترین زن دنیا است " می گوید: شاید عبارت درستی باشد والبته زن های ترسناک دیگری هم وجود دارند!. من در نمایشم تلاشی نکردم که لیدی مکبث ترسناکی را به مخاطبم ارائه کنم . در این نمایش همه خاکستری هستند و خیر و شر وجودشان در شرایط مختلف بروز و ظهور پیدا می کند.

رویا رضایی بازیگرنمایش «نیمروز اسکاتلند» طی یادداشتی درباره این نمایش نوشت: شکسپیر و نوشته هایش جهان شمول هستند و در هر دوره و زمانی مابه ازا دارند و هر کارگردانی با هر نوع تفکری می تواند نوشته هایش را روی صحنه اجرا کند .برای من هم شکسپیر جذابیت های خاص خودش را دارد. در نمایش نیمروز اسکاتلند پنج بازیگر نمایش توامان نقش لیدی مکبث را بازی می کنند. همه این بازیگران من جمله من، نقش لیدی مکبث را متفاوت بازی می کنیم. لیدی مکبثی، علی رغم ذهنیات موجود آنقدر خبیث نیست. در این اثر تلاش کردیم وجوه درونی مختلف لیدی مکبث را برای مخاطب به اجرا در بیاوریم.

 

«هاروی»

«هاروی» نوشته مری چیس و با کارگردانی ملودی آرام‌نیا یکی از تولیدات تازه گروه «سوئیچ» بوده که از 26 آبان 95 تا 26 آذر ماه میزبان تئاتر دوستان در تماشاخانه ایران شهر شد.این نمایش درباره مرد عجیب و غریبی ست که با خرگوش نامرئی و بسیار بزرگی به نام هاروی، رابطه دوستانه و صمیمی پیدا می کند. مهدى بجستانى، مهدى بوسلیک، شقایق دهقان، معصومه رحمانى، کاظم سیاحى، رامین سیاردشتى، یلدا عباسى، مسعود کرامتى، سروناز نانکلى و پرهام یدالهى بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

احمد محمد اسماعیلی طی گفتو گویی با مسعود کرامتی، بازیگر نمایش هاروی درباره او و ایفای نقشش در این اثر نوشت: مسعود کرامتی بازیگر ارزنده سینما و تئاتر در نمایش هاروی درنقش دکترچاملی که یک دکتر بی خیال ودائم الخمر است بازی رئالیستی وقابل قبولی ازخودش ارائه می کند. کاراکتری که در آستانه پیری دوست دارد به آرزوهای فروخفته اش توسط هاروی دست پیدا کند.

احمد محمد اسماعیلی در گفت و گوی دیگری با کاظم سیاحی بازیگر دیگر نمایش هاروی درباره او نوشت: کاظم سیاحی درسال های اخیر با انتخاب های درستش توانسته است نقش های ماندگاری به خصوص در تئاترایفا کند و چند ماه قبل درنمایش صوراسرافیل شمایل قابل باوری از یک کهنه سرباز به ته خط رسیده جنگ جهانی دوم را ارائه کرد. سیاحی در نمایش هاروی در نقش آل وود آدمی که خوشبین و خوشقلب است را به شایستگی ایفا میکند. شخصیتی که به نظر میرسد کودک درون قوی دارد.

 

«یرما»

این اثر برداشتی آزاد از لورکا است که با کارگردانی مشترک اشکان صادقی و الهام شکیب توسط گروه «یرما» تولید شده است. نمایش «یرما» از 29 مرداد 95 تا 18 شهریور ماه درسالن حافظ به روی صحنه رفت. "یرما" زنی روستایی است که بعد از ازدواج در آرزوی بچه‌دار شدن است، اما همسرش "خوان" توانایی بچه‌دار شدن ندارد. در این بین رازی از یرما پوشیده مانده است. نگار عابدی، فرهاد جم، اشکان صادقی، آتیه جاوید، پرنده علایی و الهام شکیب بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

12 شهریور ماه مینا صفار که میزگردی را با اعضای گروه اجرای نمایش یرما تشکیل داده بود، گزارشی را از این نشست در سایت ایران تئاتر منتشر کرد که به شرح زیر است: در این گزارش الهام شکیب که یکی از کارگردان های نمایش «یرما» است، اعلام کرد که مسئولان تماشاخانه «مسعودیه» گفته اند به محض باز شدن این تماشاخانه پذیرای نمایش «یرما» می شوند.

مسعود موسوی بعد از دیدن نمایش «یرما» نقدی را درباره این اثر منتشر کرد که به شرح زیر است: بزرگترین و شاخص ترین مشکل اجرا و کارگردانی ، به جایگاه قرار گرفتن و استقرار گروه موسیقی برمی گردد که در بهترین نقطه از دید تماشاگر البته برای دیدن بازی بازیگران و نه گروه موسیقی قرارگرفته و تمامی قسمت انتهایی صحنه به آنها اختصاص داده شده است. به این ترتیب، شما در کل نمایش حتی یک صحنه را مشاهده نمی کنید که اعضاء گروه موسیقی در قاب نگاه شما قرار نگرفته و دیده نشوند.

 

 

 




نظرات کاربران