در حال بارگذاری ...
با شعار اخلاق برای همه

فراخوان «بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره» منتشر شد

حوزه هنری در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و باهدف کشف و پرورش استعدادهای جوانان هنرمند، بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره را با شعار «اخلاق برای همه» در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر فراخوان «بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره» با دعوت از کلیه هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر نمایش منتشر شد. در متن این فراخوان آمده است:
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و باهدف کشف و پرورش استعدادهای جوانان هنرمند، بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره را با شعار «اخلاق برای همه» در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌کند.
 مشخصات نمایشنامه‌های ارسالی:
موضوع جشنواره آزاد است؛ اما آثار باید در راستای شعار جشنواره، مفهوم توجه به مسئله اخلاق در زندگی را لحاظ نمایند. دیگر اولویت‌های جشنواره عبارت‌اند از: «ارزش‌های دینی»، «انقلاب اسلامی»، «خانواده الگوی ایرانی» و «ادبیات کهن اسلامی و ایرانی».
 آثاری که بر اساس خاطرات، رمان و داستان‌های منتشرشده توسط انتشارات سوره مهر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اقتباس نمایشی‌شده باشند در اولویت خواهند بود.
نمایشنامه‌های ارسالی، نباید توسط همان گروه قبلاً در جشنواره‌های سراسری و بین‌المللی شرکت کرده باشند.
تبصره تأکید برگزارکنندگان جشنواره در این دوره بر آن است که هنرمندان متقاضی از استان‌های کشور با لحاظ شعار جشنواره، ویژگی‌های بومی و اقلیمی منطقه خود شامل زبان یا لهجه، آداب، سنن، رسوم و آیین‌های سنتی را موردتوجه قرار دهند تا جشنواره‌ای بارنگ و بوی اقوام ایرانی را شاهد باشیم. همچنین جهت ایجاد تنوع در گونه‌های نمایشی ارسال آثار کمدی نیز در ذیل شعار «اخلاق برای همه» موردتوجه جشنواره است.
 شیوه‌نامه برگزاری جشنواره
بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره، به روال چند دوره اخیر در دو مرحله‌ منطقه‌ای و سراسری برگزار خواهد شد.
الف جشنواره منطقه‌ای
پس از تصویب متون ارسالی در مرحله بازخوانی، گروه‌ها می‌بایست تحت حمایت و نظارت حوزه هنری استان مربوطه نسبت به تمرین و آماده‌سازی نمایش اقدام کنند. این آثار در مرحله بعدی توسط هیئت انتخاب متشکل از دو نفر کارشناس اعزامی از تهران به همراه مسئول واحد هنرهای نمایشی استان مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
تبصره 1 - در این دوره از جشنواره، آثار انتخاب‌شده در مرحله بازبینی در قالب سه جشنواره منطقه‌ای با همدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
تبصره 2 - مرکز هنرهای نمایشی به‌منظور ارتقای سطح کیفی و محتوایی نمایش‌های شرکت‌کننده در مرحله بازخوانی و بازبینی مجموعه‌ای از بهترین نمایشنامه نویسان و کارگردانان تئاتر کشور را جهت ارائه مشاوره فنی به گروه‌های متقاضی معرفی خواهد کرد تا در صورت دارا بودن اشکالات فنی و محتوایی آثار تصویب‌شده، نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند.
تبصره 3 - استان‌هایی که جشنواره تئاتر استانی سوره را برگزار می‌کنند در صورت رعایت ضوابط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در بحث ارزیابی، نیاز به بازبینی نخواهند داشت و برگزیده جشنواره استانی در جشنواره منطقه‌ای حضور خواهد یافت.
ب - جشنواره سراسری
جشنواره سراسری تئاتر سوره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود. نمایش‌های بخش صحنه‌ای از بین برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای و برگزیدگان تهران (که به‌طور جداگانه بازبینی خواهند شد) انتخاب می‌شوند و آثار بخش خیابانی سراسر کشور از طریق بازبینی موردپذیرش قرار خواهند گرفت.
ح - مقررات و ضوابط جشنواره:
متقاضیان حضور در جشنواره (در استان‌ها و تهران) در هر دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، بایستی مشخصات نمایشنامه (برای بخش صحنه‌ای) و طرح (برای بخش خیابانی) موردنظر را در زمان مقرر در سایت مؤسسه سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir ثبت نمایند.
نمایشنامه‌های پذیرفته‌شده از استان‌ها در بخش صحنه‌ای حتماً باید از طریق مراکز استانی حوزه هنری تولیدشده و به مرحله بازبینی جشنواره منطقه‌ای معرفی شوند.
زمان اجرای نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای نباید کمتر از 30 دقیقه و بیشتر از 90 دقیقه باشد و در بخش خیابانی باید حداکثر 30 دقیقه باشد.
استان‌هایی که جشنواره استانی تئاتر سوره را برگزار می‌کنند و مایلند تا برگزیده آن‌ها در جشنواره منطقه‌ای حضور یابد باید تا تاریخ 10 اردیبهشت 1396 جشنواره را برگزار نمایند.
به نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره منطقه‌ای مبلغ 30 میلیون ریال و نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره سراسری در بخش صحنه‌ای تا سقف 70 میلیون ریال و در بخش خیابانی 40 میلیون ریال کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.
آثار شرکت‌کننده در جشنواره‌های منطقه‌ای، در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد، طراحی صحنه و موسیقی مورد داوری قرار خواهند گرفت.
به برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر سوره (بخش صحنه‌ای) در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد، طراحی پوستر، طراحی صحنه، طراحی گریم، طراحی لباس، ساخت موسیقی و طراحی نور جایزه اهدا خواهد شد.
به برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر سوره (بخش خیابانی) در بخش‌های طرح و ایده، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد، طراحی فضا و صحنه، طراحی لباس و ساخت موسیقی جایزه اهدا خواهد شد.
تبصره آثاری که به لحاظ طراحی و کارگردانی از خلاقیت و نوآوری بیشتری برخوردار باشند در اولویت خواهند بود.
نمایش‌های موفق و برگزیده جشنواره سراسری تئاتر سوره در هر دو بخش صحنه‌ای و خیابانی جهت اجرای عمومی در استان‌های هم‌جوار و تهران موردحمایت قرار خواهند گرفت.
هر متقاضی مجاز به شرکت در یک بخش جشنواره (صحنه‌ای یا خیابانی) است.
ارسال اثر به جشنواره، به‌منزله پذیرفتن تمام شرایط و ضوابط جشنواره است.
مدارک لازم جهت ارسال آثار
ثبت اثر در سایت جشنواره و اخذ کد رهگیری (www.artfest.ir)
تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره
سه نسخه از متن نمایشنامه به‌صورت تایپ‌شده همراه با فایل word در لوح فشرده
چکیده سوابق هنری کارگردان در یک صفحه A4
تقویم برگزاری
 مهلت ارسال متون: تا 25 بهمن 1395
 اعلام نتایج بازخوانی: 5 اسفند 1395
ارزیابی آثار توسط هیئت انتخاب: نیمه اول اردیبهشت 1396
برگزاری جشنواره مناطق: 20 تا 31 اردیبهشت 1396
برگزاری جشنواره سراسری: 17 تا 23 تیرماه 1396
نشانی دبیرخانه: انتهای خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، طبقه منفی یک، جنب تالار سوره، دبیرخانه مرکزی مؤسسه سپهر سوره هنر تلفن: 5-84172204

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران