در حال بارگذاری ...
مهوش افشار پناه بازیگر نمایش حادثه در ویشی :

نگاه اومانیسمی میلر به کارهایش هویت می دهد

ایران تئاتر :نمایش حادثه ای در ویشی نمایشی به کارگردانی منیژه محامدی تک پرده ای درباره ماجراهای آلمان نازی و اشغالگری و اردوگاههای مرگ و هلو لوکاست است. مهوش افشارپناه؛ بازیگر کرد تبار تئاتر که در این نمایش حضور دارد از دهه پنجاه وارد فعایت تئاتری شده است.

 او دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش کارگردانی و بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک در سال ۵۲ است.

افشارپناه یک تئاتری اصیل است وتجربه حضور درصحنه‌های تئاتر را دردوران دانشجویش دارد .از جمله کارهایش در این عرصه می‌توان به نمایش‌های باغ آلبالو، مروارید و حسین بن‌منصور حلاج ، تبرئه شده ،ر وزوالنتاین، ، در اعماق و چشم اندازی ازپل اشاره کرد. افشارپناه عضو ثابت گروه تئاتری پیوند به مدیریت منیژه محامدی است. افشار پناه در عین حال در سینما و تلویزیون فعال است وبابزرگانی نظیر کیومرث پوراحمد همکاری کرده است.  از کارهای تلویزیونی او می‌توان به مجموعه‌های خانه در انتظار و «این خانه دور است» اشاره کرد. او در سینما در فیلم‌هایی مانند به‌خاطر ‌هانیه و زینت بازی کرده است.افشارپناه بیش از ۱۱سال از فعالیت تئاتری‌اش را با گروه تئاتر پیوند سپری کرده است و می‌توان گفت تا به‌حال در همه آثار این گروه، با آن‌ها همکاری داشته است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ آموزش بازیگری در آموزشگاه مبلغان، دو دوره داوری در جشن خانه سینما. محامدی از جمله کارگردان های تئاتری است که متخصص روی صحنه بردن نمایش نامه های آرتور میلر است و حادثه در ویشی جزو نمایش نامه های معروف میلر در دهه چهل است.

نمایش حادثه در ویشی نمایشی اثری است که محامدی با دراماتورژی در آن تغییراتی به وجود آورده است.مهوش افشارپناه، محمد اسکندری، فرناز رهنما، محمد نادری، هومن کیایی، سام کبودوند، محمدخداوردی، مجید جعفری، نسترن پیکانو، داریوش برزگر، مهدی مشهدی کاظمی، احسان مرادخواهی بازیگران حادثه در ویشی هستند.قصه حادثه در ویشی در زمان نازی ها در شهر اشغال شده ویشی رخ می دهد، نازی ها عده ای را در دخمه ای زندانی  می کنند که سرنوشتی نامعلوم در انتظار هر کدام از آنها است.نمایش حادثه در ویشی تا پایان دی ماه ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشخانه ایرانشهر به صحنه می رود.از عوامل این اجرای نمایشی می توان به طراح صحنه: امیرحسین دوانی، طراح لباس: مریم غیورزاده، دستیار کارگردان: ماهانا نریمانی، موسیقی: آرشام مودبیان، ویدئو: محمد حسین جعفری اشاره کرد. با مهوش افشار پناه در باره بازییش در نمایش حادثه ای در ویشی گفت وگویی انجام داده ایم.

 

کارکردن با یک کارگردان و گروه ثابت برای یک بازیگر چه دست آوردهایی دارد؟

 اجرای نمایش باید در قالب گروه تعریف و اجرا شود. گروهی که بعد از مدتی همکاری حرف و ویژگی و قابلیت های یکدیگر را می شناسند. اگر گروه کارش حرفه ای باشد و روابط خوبی بین اعضا آنها وجود داشته باشد و باهمدیگر تفاهم داشته باشند. به طور حتم در اجرا با کار خوب و جذابی مواجه خواهیم شد.

 

چه ویژگی هایی باعث شده که گروه تئاتری پیوند بعد از سه دهه همچنان به کارش ادامه بدهد؟

مدیریت خوب منیژه محامدی ونوع تعاملشان با تمام عوامل حرفه ای و اصولی است. نوع نگاه محامدی با ماهیت نمایش و اجرا خاص است و متن های ماندگار و درجه یکی را برای اجرا انتخاب می کنند . در این سه دهه همواره گروه تئاتری کوچ بدون مسئله و حاشیه کارش را ادامهداده است. هسته مرکزی گروه سوای منیژه محامدی ، محمد اسکندی بازیگر باسابقه است و در گروهمان ارزش و اهمیت و منزلت پیش کسوتان به خوبی رعایت می شود و با مدیریت درست هیچ تنشی در گروه  وجود ندارد. درفواصل مختلف با ورود بازیگران جوان و تاز نفس گروه ریکاوری و تقویت می شود . محمد نادری ، قرناز رهنما بازیگرانی جوانی بودند که بتدریج در گروه تئاتری کوچ تبدیل به بازیگران باتجربه و قابل و توانایی شدند.

 

آیا منیژه محامدی برای بازیگران گروه نقش ها را آماده می کند و یا در روند تمرینات نقش ها برای بازیگران انتخاب می شود؟

در انتخاب نمایش برای اجرا و نقش ها معمولا بازیگران مشارکت دارند و نظر می دهند منیژه محامدی معمولا متن هایی را برای اجرا انتخاب می کند که بازیگران گروه بتوانند درآن حضور و مشارکت داشته باشند . درهمین نمایش حادثه در ویشیاز بازیگر مهمان هم مثل هومن کیایی استفاده شده است.

 

به نظر شما چه عواملی باعث می شود که آرتورمیلر نمایش نامه نویس محبوبی برای کارگردان های تئاتری باشد؟

نوشته های میلر جهان شمول و فرا زمان و جغرافیای خاصی است.و اصلا تاریخ مصرف ندارد.متن های میلر دارای زیرمتن های مفهومی زیادی هستند. میلر در کارهایش یک نگاه اومانیسمی و انسان گرایانه ای دارد و نگاه جامعه شناسانه ای به محیط و فضای آثارش دارد و خود را به جغرافیا خاصی محدود نمی کند.

 

گروه تئاتری کوچ سوای نمایش حادثه در ویشی نمایش های دیگر از میلر نظیر چشم اندازی ازپل وپس از سقوط را روی صحنه اجرا کرده است؟

 بله، در گروه تئاتری پیوند رویکرد ویژه ای به آثار میلر وجود دارد.در زمان تحصیل در دانشگاه اغلب نمایش نامه های میلر را خوانده بودم و حادثه ویشی را دردهه پنجاه بارها در دانشگاه مورد استفاده قرار داده بودیم.

 

نمایش نامه حادثه درویشی از جمله نمایش نامه های میلر است که کمتر در ایران روی صحنه رفته است؟

یکباری در اوایل دهه پنجاه این نمایش با بازی محمود دولت آبادی ، سعید سلطان پور روی صحنه اجرا شده بود.

 

نگاهی که میلر به جنگ ونژاد پرستی و فاشیسم دارد باعث می شود نمایش حادثه در ویشی در قالب این رویکرد اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد؟

مسئله ای که میلر در این نمایش مطرح می کند .جنگ قدرت و آز و طمع است که از زمان هابیل و قابیل وجود داشته و وجود خواهد داشت.این دیکتاوری و خشونت طلبی در دنیای امروز و در کشورهای دوروبرمان هم دیده می شود و مسئله غیر قابل باوری نیست و در عراق و سوریه خیلی از مردم قربانی خشونت طلبی می شوند.

 

ایفای نقش های تاریخی با لباس و گریم خاص چه ویژگی هایی برای بازیگر دارد؟

جذابیت های زیادی دارد و نباید فراموش کنیم که نوع برخورد منیژه محامدی با متن میلر مدرن است.

 

در نمایش های میلر حضور زنان تابع تعاریف متفاوتی است؟

نمایش حادثه در ویشی نمایش مردانه ای است و 12 شخصیت مرد دارد. در دراماتورژی که منیژه محامدی انجام داد سه شخصیت زن به متن اضافه شد.هر کدام از این زنها یک نگاه خاص خودشان را دارند و نقشی که من در نمایش بازی می کنم یک بازیگر است که شخصیت جذابی دارد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران