در حال بارگذاری ...
مرور ایران تئاتر بر کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی جشنواره بین المللی فجر

تاکید جشنواره بر دانش افزایی در عرصه تئاتر ایران

ایران تئاتر: یکی از اقدامات ارزشمند سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر که در جهت دانش افزایی و توان افزایی در عرصه های تخصصی هنر تئاتر مورد توجه قرار گرفته، برگزاری کارگاه ها و سخنرانی های کاربردی است که بر مبنای نیازهای روز تئاتر کشور و بر پایه تحقیقات و پژوهشهای گذشته، نیاز سنجی ها و  شناسایی خلاء های موجود و با دعوت از اساتید و کارشناسان برجسته ملی و بین المللی برگزار می شود.

این رویکرد ارزشمند که در سی و چهارمین دوره جشنواره فجر  با برگزاری 8 کارگاه موفق (6 کارگاه بین المللی با حضور اساتید برجسته ای از ایتالیا، هلند و لهستان و دو کارگاه داخلی با حضور دکتر رخشاد نورده و استاد جواد علی محمدی اردکانی) با استقبال مخاطبان عرصه نمایش کشور قرار گرفت، در جشنواره سی و پنجم نیز در سطحی وسیعتر و در پنج بخش مختلف کار خود را آغاز کرده و همچنان در حال پیگیری است.
با توجه به اهمیت ویژه رویکرد منحصر به فرد اداره کل هنرهای نمایشی کشور در حوزه دانش افزایی که بی شک می تواند آغازگر یک تحول زیرساختی و بنیادی در تئاتر کشور باشد، در این مجال فرصت را غنیمت شمردیم و به مرور مجموعه اقداماتی که برگزار کنندگان سی و پنجمین جشنواره بین المللی در حوزه کارگاههای آموزشی مدنظر قرار دادند، می پردازیم:

برگزاری کارگاه های آموزشی استانی
اولین کارگاه های آموزشی همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر بین المللی فجر استانی برگزار شد. در این کارگاه ها که متصدیان تلاش کردند در سطحی گسترده تر از سال گذشته به مرحله اجرا گذارند، اساتید مطرحی همچون شاهین صیادی، ایوب آقاخانی، یاسر خاسب و سید ابراهمین حسینی به اجرای کارگاههای آموزشی مختلف از جمله قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی، هویت بصری تئاتر، کارگردانی تئاتر، و کارگاه بدن دیوانه در شهرهای بوشهر، اهواز، آبادان، شیراز، یزد، ماهشهر پرداختند.

برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور مدرسان مطرح جهان
پس از پایان مرحله استانی، سی و پنجمین جشنواره فجر با استفاده بهینه از این بازه زمانی در مسیر ارتقای دانش هنرمندان و تجهیز آنها به تازه ترین تفکرات صاحب نظران هنر نمایش  گام نخست را کمافی السابق با برگزاری کارگاههای آموزشی آغاز کرد. کارگاههایی که امسال تاکیدشرا بر رشته های حامی تئاتر مثل بازاریابی، موسیقی، صدا و ... گذارد.


مدیریت فرهنگی و بازاریابی پروژه های هنری/آنتونیو پینتو ریبیریو
این کارگاه با حضور دکتر «آنتونیو پینتو ریبیریو» استاد برجسته پرتغالی با موضوع «مدیریت فرهنگی و بازاریابی پروژه های هنری» و در 2مرحله در روزهای 14 تا 17آذرماه برگزار شد.
در مرحله اول که در روزهای 14 و 17 آذرماه برگزار شد، کارگردانان، نویسندگان و مدیران انجمن های نمایش استانی حاضر در «همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استانی» و در مرحله دوم که در روزهای 15 و 16آذرماه در تالار قشقایی برگزار شد، مدیران تالارهای دولتی و خصوصی، کارگردانان، تهیه کنندگان و دانشجویان علاقه مند براساس فراخوان، حضور داشتند.
دکتر آنتونیو پینتو ریبیرو متولد لیسبون است و تحصیلات خود را در زمینه فلسفه و علوم ارتباطات به پایان رسانده و دارای مدرک دکترای مطالعات فرهنگی است. این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاکنون نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعددی را برگزار کرده است. او بیش از ده کتاب در زمینه زیبایی‌شناسی، هنرهای نمایشی، برنامه‌ریزی فرهنگی و ... نگاشته و از آنجاکه سال 2017 لیسبون به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا و آمریکای لاتین انتخاب شده است، ریبیرو مدیریت برنامه‌های این سال را برعهده دارد.

 مدیریت پروژه و بازاریابی بین المللی تولیدات تئاتر/ایوا هوروات
این کارگاه در دو مرحله و با حضور «ایوا هوروات» استاد برجسته حرکت شناسی اسپانیایی برگزار شد.
در مرحله اول این کارگاه که در روز 20 و22 آذرماه در سالن کنفرانس هتل باباطاهر برگزار شد، کارگردانان، نویسندگان و مدیران انجمن های نمایش استانی حاضر در «همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استانی» و در مرحله دوم که در روزهای 20 و 21 و 22 آذرماه در تالار قشقایی برگزار شد، مدیران تالارهای دولتی و خصوصی، کارگردانان، تهیه کنندگان و دانشجویان علاقه مند براساس فراخوان، حضور داشتند.
خانم ایوا هوروات استاد حرکت شناسی در دانشگاه، طراح، کارگردان و بنیانگذار دفتر ترویج وتوسعه هنرهای نمایشی در بارسلوناست. او در 4 سال گذشته با هنرمندان گوناگونی در عرصه بین المللی سازی پروژه های تئاتری همکاری داشته وبه عنوان عضوی از گروه مربیان تهیه کنندگی در گراند تئاتر گرونینگن کلاس ها و کارگاه های بسیاری را در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی برگزار کرده است.


 میراث ادبی و فرهنگی و الگوهای نوین ارائه بازاریابی/ اکتور ساتسولی

با توجه به نقاط مشترکی که میان ایران و یونان به عنوان دو کشور باستانی جهان وجود دارد، این سوال که یونان چگونه هنر نمایش خود را در جهان عرضه می کند، عاملی شد تا دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره فجر اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی «میراث ادبی و فرهنگی و الگوهای نوین ارائه بازاریابی» با حضور استاد «اکتور ساتسولی» یونانی کنند.  
این کارگاه یک روزه در تاریخ 22 دی ماه در تالار مشاهیر برگزار شد و کارگردانان، تهیه کنندگان، نویسندگان و مدیران تالارهای خصوصی و دولتی در آن حضور داشتند.
اکتور ساتسولی متولد آتن می باشد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد اداره امور و کسب و کار اخلاق سازمانی و مدیریت فرهنگی به پایان رسانده است. وی فارغ التحصیل دانشگاه کویین مارگارت کاناداست و در حال حاضر به عنوان مدیر پروژه های فرهنگی در عرصه بین المللی و مشاور سیاست فرهنگی فعالیت می کند.


طراحی صحنه برای تالارهای کوچک و نمایشهای پورتابلی/ ایویکا فولر

با وجود تلاش زیادی که دست اندرکاران جشنواره فجر برای برگزاری کارگاههای آموزشی پیش از افتتاح جشنواره داشتند اما نظر به اینکه برخی از اساتید مدعو همراه با گروههای نمایشی حاضر در جشنواره وارد کشور شدند، برخی از کارگاههای آموزشی لاجرم با ایام برگزاری همزمان شد و کارگاه آموزشی طراحی صحنه برای تالارهای کوچک و نمایشهای پورتابلی با حضور استاد ایویکا فولر آلمانی از آن جمله است. در این کارگاه که با همکاری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و در 2، 3 و 4 بهمن ماه برگزار می شود، جمعی از طراحان صحنه، دانشجویان رشته طراحی صحنه، کارگردانان و مدیران فنی تالارهای خصوصی و دولتی حضور خواهند داشت.
- کارگاه آموزشی نمایش نامه نویسی فرانسه:کارگاه نمایش‌نامه نویسی یکی دیگر از برنامه های جشنواره بین المللی فجر در مسیر ارتقای دانش افزایی در هنرمندان این حوزه است که در 10 بهمن ماه با حضور کریستن سیمون در خانه کوچک نمایش در دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال برگزار شود.


 تحلیل عملی نمایش/گروه نمایش آنجا(نروژ)

جواستر امگرن نویسنده و کارگردان نروژی که با نمایش «آنجا» در جشنواره بین المللی فجر حاضر بوده و قرار است این نمایش را روزهای 9 و 10 بهمن ماه در تالار اصلی تئاتر شهر به روی صحنه ببرد، روز 11 بهمن ماه کارگاهی را با حضور همه دست اندرکاران گروه خود، در جهت تحلیلی عملی این نمایش با حضور کارگردانان، نویسندگان، منتقدان و دانشجویان علاقه مند رشته هنرهای نمایشی برگزار می نماید.


برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور مدرسان مطرح ایران


طراحی صوتی و مهندسی صدابرداری اجرا/آیدین الفت

اولین کارگاه آموزشی با حضور مدرسان ایرانی را آقای آیدین الفت در دو جلسه در روزهای 22 و 25 آذرماه در سالن کنفرانس هتل باباطاهر برای کارگردانان، نویسندگان و مدیران انجمن های نمایش استانی حاضر در «همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استانی»  برگزار نمود.
آیدین الفت کارشناسی ارشد مهندسی صدا از کالج اکسپریشن آمریکا، کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فارغ التحصیل دوره Surround از دانشگاه مک گیل کانادا، فارغ التحصیل دوره میکس و مسترینگ از کالج هامبر کانادا و فارغ التحصیل دوره صدابرداری و صداگذاری دیجیتال از کالج ITD کاناداست و به عنوان مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهر صدای پارسیان، مدیر عامل موسسه و استودیو نوای شهر پارسیان (زیر نظر وزارت ارشاد)، موسس و مدیر آمورشگاه شهر صدا (زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور)، موسس رشته صدابرداری در دانشگاه جامع علمی و کابردی در مقطع کاردانی، مدیر گروه رشته صدابرداری در دانشگاه جامع علمی و کابردی شعبه 38 فرهنگ و هنر فعال بوده و در حال حاضر استاد دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی در رشته فن آوری صداست.


کارگاه آموزشی دراماتیک موسیقی زنده و پخش شونده در اجرای نمایش/سعید ذهنی

این کارگاه در 26 و 27 دی ماه با حضور استاد سعید ذهنی و با هدف تشریح مباحث کلی موسیقی دراماتیک و بررسی مباحث کاربردی و کارکردهای موسیقی در تبیین دراماتیک و نمایش و تفاوت آن با سایر شکل‌ها و کاربردهای موسیقی در پلاتوی شماره 1 تئاتر شهر برگزار شد و جمعی از کارگردانان، آهنگسازان، دست اندرکاران موسیقی نمایش و دانشجویان علاقه مند در آن حضور داشتند.
سعید ذهنی عضو انجمن شعرای ایران از سال 1367 و مدرس دانشگاه‌های هنر، هنرهای زیبا، آزاد، سوره تهران، اصفهان در زمینه موسیقی می باشد و دارای تحصیلات تئاتری (کارگردانی) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
وی فعالیت زیادی در حوزه نمایش و موسیقی دارد و نگارش و کارگردانی نمایش خاکستان، کارگردانی نمایش میقات، کارگردانی نمایش آموروسو، نگارش و کارگردانی نمایش پرومته سست زنجیر، ساخت موسیقی نمایش افسانه فردا، ساخت موسیقی نمایش هرا، ساخت موسیقی نمایش دایره گچی قفقازی، ساخت موسیقی نمایش شمس، ساخت موسیقی نمایشضیافت شیطان، ساخت موسیقی نمایش لیلی و مجنون، ساخت موسیقی نمایش تاج محل ، ساخت موسیقی و بازی در نمایش پنجره ها و ... از جمله آثار او در این حوزه است.


کارگاه طراحی صحنه و مهندسی صدا/آیدین الفت

این کارگاه که با حضور آیدین الفت در روزهای 28و29 دی ماه در سالن پلاتوی شماره 1 تئاتر شهر برگزار شد، ضمن تاکید بر طراحی صوت با استفاده از ابزار آکوستیکی که شامل بیان بازیگر نیز می شودتلاش داشت تا در زمینه رنگ آمیزی صوتی به آثار هنرمندان استان ها کمک کند.
جمعی از کارگردانان، آهنگسازان، دست اندرکاران موسیقی نمایش و دانشجویان علاقه مند در آن حضور داشتند.


 برنامه های علمی و آموزشی  در ایام جشنواره


سخنرانی های علمی- تخصصی
آخرین بخش از برنامه طراحان سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر در مسیر دانش افزایی هنرمندان این حوزه، برگزاری سخنرانی های علمی- تخصصی به شرح زیر است:
- سخنرانی با عنوان «بدن ساختمان طبیعی تکنیکهایی از منابع و منابعی از تکنیک ها» توسط استاد یاروسلاو فرت مدیر مؤسسه بین‌المللی گروتفسکی و هماهنگ‌کننده هنری پایتخت فرهنگی اروپا (شهر روکلو لهستان)در سال ۲۰۱۶، در 9 بهمن ماه برگزار می شود. این استاد لهستانی سابقه برگزاری پنل تخصصی در جشنواره فجر سال گذشته را نیز در کارنامه دارد.
- سخنرانی با عنوان «ایبسن در مقام یک نمایشنامه نویس: پلی بین خلاء اخلاق و دراماتوژی» توسط استاد وگدیس یستاد در 5 بهمن ماه برگزار می شود.
- سخنرانی با عنوان «نقد، تئاتر و اینترنت سه گستره مجرا» توسط استاد ایوان مدنیکا اهل صربستان که با همکاری کانون منتقدان برگزار می شود.
- سخنرانی با عنوان «نقد تئاتر در عصر شبکه های اینترنتی، معضلات و ره آوردها» توسط ساواس پاستالیندس یونانی که با همکاری کانون منتقدان برگزار می شود.
- سخنرانی با عنوان «ساختار تئاتر سوئیس» توسط میریان پرونگه از سوئس
- مراسم سخنرانی در خصوص ایلیاد خوانی با حضور 6 استاد برتر در این حوزه به شرح زیر:
1) دکتر صوفیا ای کوتلاکی، موضوع سخنرانی: گفتاری درباره ایتاکی کاوافی همراه با خواندن این شعر به زبان یونانی و ترجمه.
2) دکتر بیرد باس، موضوع سخنرانی: دارو در زمان هومر سهم تئاتر در حفظ دانش
3) دکتر تئوردور اسپریتوس، موضوع سخنرانی: هنر روایت در هومر
4) دکتر کیان سهیلی، موضوع سخنرانی: تمرکز و شوخ طبعی در ادیسه
5) دکتر امیرعلی نجومیان، موضوع سخنرانی: کاووش در ادیسه، تم ها، کهن الگوها در ادبیات انگلیسی
6) دکتر ملاصالحی، موضوع سخنرانی: طرح های موازی بین هومر و فردوسی
در این نشست پس از سخنرانی اساتید (هر کارشناس 20 دقیقه)، جلسه پرسش و پاسخ برگزار می شود.


کارگاه های آموزشی بخش به علاوه فجر
همزمان با فعالیت مسئولان جشنواره فجر، سه تماشاخانه خانه موزه استادانتظامی، مشایخی وسه نقطه نیز اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی مجزا در بخش بعلاوه فجر کردند که در زیر به شرح آنها می پردازیم:


کارگاه «فنون نگارش ونمایش کمدی موقعیت»/داریوش مودبیان

این کارگاه به کوشش خانه موزه استاد انتظامی در روزهای پنج تا یازدهم بهمن ماه ساعت 9الی 13با حضور استاد داریوش مودبیان در این تماشاخانه برگزار می شود.
در این کارگاه قرار است مخاطبان با نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری این ژانر تئاتری آشنا شوند.
داریوش مودبیان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مطالعات هنرهای نمایشی دانشگاه سوربن پاریس و کارشناسی ارشد زیان شناسی موسسه مطالعات علوم انسانی پاریس است که در حال حاضرآثار متعددی را در حوزه بازیگر سینما و تئاتر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و ترجمه دارد. وی در کنار فعالیت اجرایی متعدد، در زمینه تدریس تئاتر و ترجمه نمایشنامه نیز فعال است.


پنل تخصصی «دراماتورژی -با تایید چیستی و چرایی دراماتورژی در ایران»

این پنل به کوشش تماشاخانه سه نقطه و در 10 بهمن ماه از ساعت 13 الی 17 در سالن استاد رکن الدین خسروی برگزار می شود. در این پنل که هنوز استاد مدعو آن مشخص نشده است، ورود برای علاقه مندان رایگان است.


پنل تخصصی «حال و آینده تاتر ایران با تاکید بر آینده -آینده پژوهی تئاتر ایران»

این پنل به کوشش تماشاخانه سه نقطه و در 11 بهمن ماه از ساعت 13 الی 17 در سالن استاد رکن الدین خسروی برگزار می شود. در این پنل که هنوز استاد مدعو آن مشخص نشده است، ورود برای علاقه مندان رایگان است.


کارگاه های تخصصی تئاتر کاربردی(تئاتر درمانی-تئاتر پداگوژیک)

این کارگاه ها در 11 بخش به همت تماشاخانه مشایخی از 2 تا 7بهمن ماه به شرح زیر برگزار می شوند:
- تئاتر کاربردی، انواع آن و نقش مؤثر آن در برطرف کردن معضلات جوامع شهروندی؛ مدرس: حسین رحیمی دوم بهمن
- سایکودرام و نقش آن در درمان اختلالت روانی؛ مدرس: مجید امرائی سوم بهمن
- تئاتر درمانی و تاثیر آن بر ویژگی های روانی جانبازان اعصاب و روان؛ مدرس: علیرضا دهقانی چهارم بهمن
-  مانیفیست تئاتر درمانی کاربردی؛ مدرس: رسول حق شناس پنجم بهمن
- تئاتر درمانی نوین (مختص نواخواهان ذهنی و خانواده های آنها)؛ مدرس: حسین رحیمی ششم بهمن
- تئاتر پداگوژیک و نقش آن در جهش و رشد سریع فکری کودکان و نوجوانان؛ مدرس: دکتر رحمت امینی هفتم بهمن
- مانیفست تئاتر درمانی-کاربردی قوانین، بایدها و نبایدها؛ مدرس: رسول حق‌شناس دهم بهمن


نمایشنامه خوانی

نمایشنامه‌خوانی از روز پنجشنه هفتم تا روز یکشنبه دهم بهمن  ساعت 19:30 برگزار می شود و شامل موارد زیر است :
 الف- تک گویی هایی از جنگ ؛ نویسنده و کارگردان : صادق چناری، 40دقیقه هفتم بهمن
ب- باغ درخت‌های خشکیده...؛ نویسنده: رسول حق‌شناس، کارگردان: علی رضا، 40 دقیقه هشتم بهمن
ج- سندروم استکهلم؛ نویسنده: رسول حق‌شناس، کارگردان: سمیه کیادربندسری، 40 دقیقه نهم بهمن
د- آزادی در ایستگاه آخر؛ نویسنده: رسول حق شناس، کارگردان: علی رضا ترامشلو، 40 دقیقه دهم بهمن
در بخش جنبی برنامه‌های به علاوه تئاتر فجر حضور دارد.


گزارش از علی رحیمی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

نظرات کاربران