در حال بارگذاری ...
جشنواره تئاتر فجر به روایت حواشی‌الدوله (1)

شروع با ادای احترام به آتش نشانان

ایران تئاتر- حسین سینجلی : ایرانیان در شوک و اندوه حادثه دردناک آنش سوزی هستند تا جاییکه نمی‌شود کسی را پیدا کرد که هر آن جویای آخرین خبرها از وضعیت آواربرداری ساختمان پلاسکو نباشد. طبیعتا حال و هوای جشنواره هم متاثر از این اتفاق، کارش را با بُغض و بُهت آغاز کرد.

حادثه آتش‌سوزی پلاسکو آنقدر تلخ بود که به سادگی نمی‌شود از شوک آن خارج شد. در واقع نه تنها من، که همه ایران در شوک و عزای این اتفاق دردناک هستند تا جاییکه کسی را نمی‌شود پیدا کرد که هر آن جویای آخرین خبرها از وضعیت آواربرداری ساختمان پلاسکو نباشد. طبیعتا حال و هوای جشنواره هم متاثر از این اتفاق، کارش را با بُغض و بُهت آغاز کرد. و چقدر بجا بود که تعدادی از مسئولان جشنواره و هنرمندان تئاتر برای تقدیر و همدردی با آتش‌نشان‌های فداکار به یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی حوالی تئاترشهر رفتند.

راستش از زمانی که جشنواره آغاز شد دوباره سر و کله دوست همیشه همراه این رویداد «حواشی‌الدوله» پیدا شده و به روال همیشه به جای دیدن نمایش‌های جشنواره و پرداختن به اصل جریان، از این سالن به آن سالن مترصد دیدن اتفاقی در حاشیه جشنواره است. چراکه باور دارد بعضی وقت‌ها اتفاق‌هایی که در حاشیه یک رویداد مهم و بزرگ می‌افتد نه تنها اهمیت کمتری از اصل موضوع ندارد که می‌شود ار بین آنها به خیلی موارد دیگر پی برد. اصلا به همین خاطر به او «حواشی‌الدوله» می‌گویند.

امروز صبح اول وقت تلفنم زنگ خورد و صدای حواشی‌الدوله از پشت خط می‌آمد که می‌گفت بنویس و من هم گوش به فرمان نوشتم:

 

1) از مدت‌ها پیش خودم را آماده کرده بودم که در ۳۵ سالگی جشنواره تئاتر فجر تا می‌توانم تئاتر ببینم و هر روز که به آغاز جشنواره نزدیک‌تر می‌شدیم هیجانم برای دیدن کارها بیشتر می‌شد اما حادثه ساختمان پلاسکو به قدری تلخ و دردناک بود که دل‌هایی که قرار بود با داغ شدن تنور جشنواره گرم شوند، با آتشی که به جان آتش‌نشان‌هایمان افتاد، سوخت. اتفاقی که دومین روز جشنواره را به خاطر اعلام عزای عمومی توسط هیات دولت بی‌شک به یکی از غمگین‌ترین روزهای جشنواره‌ تبدیل کرد.

2) حواشی‌الدوله می‌گفت از طرف من به دوستان برگزارکننده جشنواره بگو کاش همه اجراها پیش از شروع به احترام حادثه دلخراش آتش‌سوزی یک دقیقه سکوت می‌کردند. البته این را هم گفت که بعضی از گروه‌ها ظاهرا خودشان این کار را کردند. (اما احتمالا خبر نداشته که دبیرخانه جشنواره کل اجراهای روز اول را به آتش‌نشان‌ها تقدیم کرده و در ه سالن هم به سادشان شمع‌هایی روشن شده است.)

3) نمی‌دانم مشکل از زودباوری و ساده‌انگاری من است یا واقعا دست‌هایی هستند که چوب به دست منتظر چرخی هستند تا به خدمت‌اش برسند. جریان از این قرار است که من هم مثل اکثر دوستداران و هنرمندان تئاتر به خاطر حضور سعیدخان اسدی و تیمش به عنوان افرادی که برای دومین سال پیاپی برگزاری جشنواره را برعهده دارند، توقع برگزاری جشنواره‌ای از هر جهت متفاوت و بهتر را نسبت به سال‌های قبل دارم، ولی هنوز روز اول تمام نشده مسئله توزیع و فروش بلیط با انتقاد بسیاری مواجه شده. تا جایی‌که محمد رحمانیان که با «20 نمایش کوتاه درباره سلفی» در جشنواره حضور دارد، در اعتراض به روند فروش بلیط‌‌های کارش گفته که چنانچه شرایط اصلاح نشود ممکن است از حضور در جشنواره انصراف بدهد. گرچه به ساعتی نکشید خبرآمد که این نمایش همه روزه ساعت 19 بروی صحنه می شود و درگاه فروش بلیتش عوض شده .به هرحال  وقتی افزایش تعداد سالن‌ها و سرانه صندلی‌های سالن‌های تئاتر متناسب با افزایش جمعیت و گسترش جشنواره نیست، از این دست اتفاق‌ها طبیعی است.

4) نصب بنرهای متعدد با تصاویر تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر همچون؛ اکبر رادی، علی رفیعی، جعفر روالی، داوود رشیدی، بهزاد فراهانی و... در حدفاصل تئاترشهر تا تالار وحدت را خیلی پسندیدم. به هر کدام‌شان که می‌رسیدم نمی‌توانستم بدون آنکه چند دقیقه خاطرات کارهایشان را مرور نکنم از کنارشان بگذرم. ولی با این حال تصاویر خیلی‌ها هم نبود.

5) دیروز رفتم تئاترشهر تا نمایش «همه دختران من» را ببینم. قبل از شروع وقتی بروشور کار را دیدم نه تنها برای من بلکه برای اکثر تماشاگرها طراحی بروشور که یک چاقوی میوه‌خوری از آن آویزان بود خیلی جالب بود. حتی شنیدم استاد چکناواریان هم که به دیدن این کار آمده بود به شوخی به عوامل نمایش گفت:«یعنی نمایش‌تان آنقدر بد است که قرار است خودمان را بکشیم». در بین تماشاگرها هم زوجی بودند که به شوخی به هم می‌گفتند کاش ۶ نفر بودیم تا با یک دست کامل چاقو به خانه برمی‌گشتیم.

6) یک چیز دیگر که به نظرم خیلی ناراحت کننده ا‌ست و امسال هم متاسفانه مثل دوره‌های قبل خیلی به چشم می‌آید این است که سعیدخان اسدی و دوستانش این همه زحمت می‌کشند و هر سال انواع و اقسام کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های متنوع و تخصصی را برای این همه دانشجو و فارغ‌التحصیل‌های تئاتر و هنرمندای قدیمی‌تر برگزار می‌کنند اما هر سال از جمله امسال تعداد کسانی‌که از این خیل عظیم تئاتری به این کارگاه‌ها می‌آیند بعضا به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

7) گفت‌وگوی ما با این نکته تمام شد که حواشی‌الدوله می‌گفت درباره جشنواره  در روزهای بعد باز هم خواهم گفت اما حرف امروزم را با با گفتن یک نکته به خودم و شما تمام می‌کنم. یادتان باشد برای اینکه ثابت کنید دوستدار جشنواره‌ هستید و شکوه آن را دوست دارید، نه تنها من بلکه همه ایران از شما توقع دارند که مثلا زمان ورود به سالن‌ها که احتمالا جمعیت زیادی جمع می‌شود، در نهایت آرامش نظم را رعایت کنید و همدیگر را هول ندهید!  واقعا از کسی که خودش را مخاطب تئاتر می‌داند این رفتارها و کارها بعید است. یا اینکه وقتی تمرکز گروه و بازیگران با سر و صدای تماشاگران و یا صدای موبایل‌ها بهم بخورد آن وقت از کسانی‌که تماشاگران حرفه‌ای تئاتر نیستند چه توقعی می‌توان داشت. مخلص کلام اینکه حداقل شما کارتان را درست انجام بدهید تا من هم بتوانم به دیگران ایراد بگیرم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران