در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری ایران تئاتر بر نمایش های صحنه ای جشنواره(بخش اول)

تبادل تجربه و هنر 103 کارگردان ایرانی و خارجی در بخش صحنه ای جشنواره سی و پنجم

براساس آمار به دست آمده ۹۵ اثر در بخش صحنه ای حاضر هستند که ۵۴ اثر در بخش مرور، ۱۰ اثر در بخش نسل نو تئاتر ایران، ۱۶ اثر در بخش ملل و ۱۵ اثر در بخش میهمان حضور دارند.

به گزارش ایران تئاتر :جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان بزرگترین رویداد تئاتری ایران زمین امکان مهمی برای رونق بخشی به تولید هنرمندانه آثار نمایشی و تجلی اشتیاق گروه‌های تئاتری در سراسر کشور برای تبادل تجربه و هنر با یکدیگر و ایجاد ارتباطی متفاوت با مخاطبان گرامی این هنر پر تاثیر است. در کنار نمایندگانی از سایر ملل، تئاتر ایران فرصت مناسبی را می یابد تا بخشی از تولیدات کثیر خود را در مروری سالیانه به عرصه سنجش و ارزیابی برساند و نشاط این گردهم‌آیی در فجر انقلاب اسلامی را در رقابتی سالم و فرهنگ مدار متجلی کند.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر در مهمترین حوزه اجرای نمایش (صحنه ای)، نمایش ها را در دو قسمت تقسیم بندی نمود:

الف: تقسیم بندی براساس 4 بخش ملل، مرور تئاتر ایران، میهمان و نسل نو

ب: تقسیم بندی برای اساس نوع مسابقه که شامل مسابقه بین الملل، مسابقه تئاتر جوان و مسابقه مرور تئاتر ایران می شود.


حضور 95 اثر در نمایش های صحنه ای

براساس آمار به دست آمده 95 اثر در بخش صحنه ای حاضر هستند که 79 اثر ایرانی و 16 اثر غیر ایرانی است.

- از این تعداد آثار، 54 اثر در بخش مرور، 10 اثر در بخش نسل نو تئاتر ایران، 16 اثر در بخش ملل و 15 اثر در بخش میهمان حضور دارند.

- از این تعداد آثار، 34 اثر در بخش مسابقه بین الملل، 29 اثر در بخش مسابقه تئاتر جوان و 25 اثر در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران شرکت دارند و 7 اثر در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده اند.

- از میان 79 اثر ایرانی، 47 اثر مربوط به هنرمندان تهرانی و 32 اثر مربوط به هنرمندان سایر شهرستان ها می باشد.

-  107 نویسنده (شامل 84 نویسنده مرد و 23 نویسنده زن) مسئولیت نگارش این آثار را بر عهده داشتند. 14 نمایش بیش از یک نویسنده داشت و در 7 اثر ایرانی حاضر در جشنواره بین المللی فجر، نویسنده غیرایرانی است.

- 103 کارگردان (78 کارگردان مرد، 25 کارگردان زن) مسئولیت به روی صحنه بردن این آثار را بر عهده داشتند و 7 اثر با بیش از یک کارگردان به روی صحنه رفت.

- در 44 اثر نمایش داده شده در بخش صحنه ای، کارگردان و نویسنده یکی است.


بررسی آماری تفکیکی بخش های مختلف این حوزه از سی و پنجمین جشنواره فجر

 بخش مرور تئاتر ایران

این بخش با هدف انتخاب و ارائه بهترین آثار تولید شده ی صحنه ای تئاتر ایران در سراسر کشور، از ابتدای آذر ماه 1394 تا ابتدای آذر ماه 1395 برگزار می­شود. مرور تئاتر ایران شامل دو بخش عمده خواهد بود:

1)  تولیدات اجرا شده در تالارهای نمایشی کشور که در بازه زمانی اعلامی حداقل 15 اجرا در تهران و یا 7اجرا داشته باشند.

2) برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی

- براساس آمار به دست آمده، 54 اثر در بخش مرور تئاتر ایران حاضر هستند که از این تعداد سهم هنرمندان تهرانی 28 اثر و سهم سایر شهرستان ها 26 اثر (مشهد4 اثر، بجنورد 2اثر، یزد، ساوه، قزوین، کرج، بندرعباس، شیراز، اهواز، پاکدشت، ارومیه، بوشهر، مهاباد، جیرفت، کرمانشاه، بیجار، تویسرکان، بیله سوار، آمل، سبزوار، رشت و کوهدشت هر کدام یک اثر) بود.

-  از تعداد 54 اثر، 14 اثر در بخش مسابقه بین المللی، 18 اثر در بخش مسابقه تئاتر جوان و 22 اثر در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران حاضر بودند.

- در بخش مرور تئاتر ایران، 59 نویسنده(شامل 49 نویسنده مرد و 10 نویسنده زن) کار نگارش نمایشنامه ها را بر عهده داشتند. همچنین 5 اثر بیش از یک نویسنده و 5 اثر نویسنده غیر ایرانی داشت.

- در بخش مرور تئاتر ایران 58 کارگردان شامل(44 کارگردان مرد و 14 کارگردان زن) نمایش ها را به روی صحنه بردند. در 4 نمایش بیش از یک کارگردان حضور داشت.

- در 23 نمایش کارگردان و نویسنده یکی بودند. (تذکر: در سه نمایش کارگردان جزو دو نویسنده اثر بود که با توجه به حضور در هر دو بخش در این زیر مجموعه قرار گرفت)


 بخش نسل نو  تئاتر ایران

این بخش فرصتی را برای معرفی آثار برتر دانشجویان و تازه دانش­ آموختگان و هنرمندان جوان عرصة تئاتر فراهم می‌کند. گزینش آثار در این بخش از بین نمایش­ هایی با شرایط زیر انجام گرفت:

الف. اجراهای معرفی شده از جشنواره بین­المللی تئاتر دانشگاهی سال 1395 : به انتخاب داوران این جشنواره دو اثر برگزیده به صورت مستقیم و شش اثر دیگری برای گزینش نهایی گروه ارزیابی و انتخاب جشنواره بین المللی تئاتر فجر در قیاس با سایر آثار متقاضی در بخش نسل نو  معرفی خواهند شد.

ب. اجراهای معرفی شده از جشنواره­ های تئاتر معتبر درون دانشگاهی سال 1395، مشروط بر آنکه دستِ کم ، چهار دوره پیاپی از برگزاریشان گذشته باشد.( معرفی حداکثر 3 اثر)

ج. پایان نامه­ های اجرایی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته نمایش (مشروط بر آنکه در بازه زمانی آغاز مهرماه 1394 تا آغاز مهرماه 1395 ارزیابی و دفاع شده باشند).

د. اجراهای عمومی آثار جوانان در تالارهای نمایش سراسر کشور (از آذر ماه 1394 تا آغاز مهرماه 1395)

- براساس آمار به دست آمده، 10 اثر جواز حضور در این بخش جشنواره فجر را به دست آوردند که 6اثر مربور به هنرمندان تهرانی و 4 اثر مربوط به هنرمندانی سایر شهرستان ها (اصفهان(2اثر)، مشهد و فسا) بود.

- همه این آثار در بخش مسابقه تئاتر جوان حضور داشتند.

- در بخش نسل نو تئاتر ایران، 13 نویسنده (شامل 7نویسنده مرد، 6 نویسنده زن) حضور داشت . 3 اثر راه یافته به این بخش نیز بیش از یک نویسنده داشتند.

- 10 اثر راه یافته به این بخش توسط 10 کارگردان(7 کارگردان مرد، 3 کارگردان زن) به روی صحنه آمدند.

- همچنین در  4 اثر بخش نسل نو تئاتر ایران نویسنده و کارگردان یکی است.


بخش تئاتر ملل

بخش تئاتر ملل با هدف ایجاد فرصتی برای معرفی آثار دیگر ملل جهان و زمینه‌سازی برای تعاملات میان فرهنگی برگزار می‌شود. در این بخش آثاری از گروه­ های نمایشی غیر ایرانی شرکت خواهند داشت تا علاوه بر تعاملات فرهنگی ذکر شده، مخاطبان و هنرمندان تئاتر ایران با خصلت ­ها و ویژگی ­های تئاتر توسعه یافته و یا در حال توسع ه­ی ملت­ های دیگر آشنا شوند.

- براساس آمار به دست آمده 16 اثر در این بخش حاضر هستند و گروه های نمایشی از کشورهای عراق، ژاپن، بلغارستان، ترکیه(2اثر)، فرانسه، سوئیس، لهستان، هلند (3اثر که یکی از آنها محصول مشترک با ایران است)، گرجستان(2اثر)، نروژ و اسپانیا (2اثر که یکی از آن ها محصول مشترک با آرژانتین است) به این جشنواره راه یافته اند.

- از بین آثار حاضر در بخش بین الملل، 15 اثر در مسابقه بین الملل حاضرند و یک نمایش (پرنده) در این بخش شرکت ندارد.

- 19 نویسنده (14 نویسنده مرد، 5 نویسنده زن) مسئولیت نگارش این آثار را بر عمده داشتند و 4 اثر بیش از یک نویسنده داشت.

- 18 کارگردان (13 کارگردان مرد، 5 کارگردان زن) مسئولین اجرایی اثار را بر عهده داشتند و 2 اثر بیش از یک کارگردان داشت.

- براساس آمار به دست آمده در 10 نمایش کارگردان و نویسنده یکی است.


میهمان

علاوه بر آثار صحنه ای راه یافته از بخش مرور و نسل نو، تعداد 15 اثر از گروه های حرفه ای نمایشی برای تولید و ارائة آثار جدید، متناسب با شرایط و مقدورات جشنواره از سوی دبیر برای حضور در دوره سی و پنجم جشنواره فجر تحت عنوان «میهمان» حاضر شدند.

- براساس آمار به دست آمده 13 اثر از هنرمندان تهرانی و 2 اثر از هنرمندان سایر شهرستان ها (یزد، کوهدشت) می باشد.

- از تعداد 15 اثر میهمان، 6 اثر در بخش مسابقه بین الملل و 2 اثر در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران حاضر می شوند و 7 اثر نیز فقط به عنوان میهمان به روی صحنه می روند.

- 16 نویسنده(14نویسنده مرد، 2نویسنده زن) آثار میهمان جشنواره را به رشته تحریر در آورده اند و 2 نمایش بیش از یک نویسنده و 2 نمایش نویسنده غیرایرانی داشت.

- 17 کارگردان (14 کارگردان مرد، 3 کارگردان زن) آثار میهمان جشنواره را به روی صحنه بردند و یک نمایش بیش از یک کارگردان داشت.

- در 7 اثر راه یافته به بخش میهمان، کارگردان و نویسنده یکی است.

 

گزارش از: علی رحیمی




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران