در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر در آستانه آغاز جشنواره تئاتر فجرمعرفی می کند (پرونده دوم:12 نمایش استانی)

همه چیز درباره آثار استانی بخش مرور جشنواره تئاتر فجر

ایران تئاتر : دبیرخانه این دوره جشنواره تئاتر فجر از میان تولیدهای تئاتری در فاصله زمانی آغاز آذرماه ۱۳۹۴ تا پایان آبان‌ماه ۱۳۹۵ اسامی ۴۰ اثر را برای شرکت در بخش مرور اعلام کرده است. در متن پیش رو مطالب خواندنی از ۱۲ نمایش شهرستان را می خوانید.

پیش از این پرونده اول از همین گزارش 28 نمایش تهران را با جزئیات معرفی کرده ایم که در ضمیمه همین مطلب قابل مشاهده است.

در متن پیش رو هرآنچه در زمان اجرای عمومی هریک از این 12 نمایش که در ایران تئاتر منتشر شده را می توانید بصورت اجمالی مطالعه کنید. 

 از میان این 12 اثر ، 4 نمایش توسط سایت ایران تئاتر مورد پوشش قرار گرفته است و نمایش های «آکواریوم کانگورو» ، «آوای کوهسار آشفته» ، «افراسیاب» ، «چیدا» ، «دستاری که بر پیکر اسب..» ، «مرگ آنجلها» ، «و هزار سال و یک روز» و «یتیم خانه فونیکس» پیش از این هیچ بازخورد رسانه ای نداشته ، اما در این گزارش مطالب اختصاصی در مورد آن ها مورد رصد قرار گرفته است.

 

«آری یا نه»

این اثر به نویسندگی حسین جمالی و با کارگردانی مجید رحمتی یکی از تولیدات گروه «نیست» از اراک بوده که در 26 مهر 95 به پلاتو اجرا تئاتر شهر آمد و تا 10 آبان میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است:بیماری واگیر داری شهری را فرا گرفته است. پسر بچه ای که مادرش دچار همین بیماری است برای نجات او به همراه معلم و گروهی برای یافتن دارو راهی میشوند. آن ها در بین راه دچار حادثه ای میشوند که بر سر مرگ و زندگی کودک باید تصمیم بگیرند. سید عرفان احمد زاده، علیرضا کیمنش، مسیح کاظمی، امیرحسین رضایی، سهراب حیدری و فیروز غلام حضرتی بازیگرانی بودند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.
4 آبان ماه مجید رحمتی کارگردان نمایش «آری یا نه» یادداشت خود را در سایت ایران تئاتر این طور منتشر کرد: مردم عزیز، بیش از پنج میلیون کودک کار در کشور ما وجود دارد. نزدیک به یک میلیون و نیم این کودکان در تهران زندگی می کنند. البته چیزی شبیه به زیست نه زندگی. این یک بحران جمعی است. اگر امروز ما داشته هایمان را با آنها قسمت نکنیم، فردا آن ها داشته هایشان را با ما قسمت مى کنند. داشته های ما می تواند عشق، آموزش درست، پول، حمایت و غیره باشد، که حتی آن هم نیست و داشته های آن ها می تواند خشم و کینه و نفرت باشد.

 

«اسب‌ها ایستاده می‌میرند»

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسن عابدی یکی از تولیدات گروه «تئاتر میم» از بجنورد است. «اسب‌ها ایستاده می‌میرند» از 18 اردیبهشت 95 در تماشاخانه شمس بجنورد به روی صحنه رفت و تا 10 شب به اجراهای خود در این سالن ادامه داد. این اثر، نمایشی از رویدادهای تاریخی شمال خراسان، افسانه ها و روایت ها و اجرایی مدرن از زندگی اقوام استان خراسان شمالی است. احسان کمالی ، المیرا صادقی، آزاده حیدرزاده، احمد زعفرانی، سیدعلی محمدی، رضا روشندل، حدیث فیروزه، شهلا ایمانی، علی احسانی، زینب پاک منظر، امیر سهامی، شیرین نادمی، حسین رحیمی ، مهدی ایمانی، سحر علیزاده مقدم و آوا عابدی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش، شخصیت ها پرداختند.

سایت ایران تئاتر در گزارشی این طور خبر از اغاز اجرا این نمایش داد: نمایش«اسبها ایستاده می میرند» کاری از گروه تئاتر میم است که با کارگردانی حسن عابدی از ۱۸ اردیبهشت ماه در تماشاخانه شمس بجنورد به روی صحنه می رود. 

 

«بازگشت در چهارشنبه آخر سال»

این اثر نوشته رئوف دشتی و با کارگردانی رضا حسینی یکی از تولیدات گروه «آئین» مشهد است که از 3 آبان ماه 95 در تماشاخانه بهار مشهد برای تئاتر دوستان به روی صحنه رفت و تا 20 شب به اجرا های خود در این سالن ادامه داد. پرستش سلطانی، منیره الاداغی، فائزه علی ابادی، فرخنده طالبی، حاتمه شکوهی زاده و حامد یزدی بازیگرانی بودند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

سایت ایران تئاتر در گزارشی این طور خبر از آغاز اجرا این نمایش داد: نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» که از آثار برگزیده یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی است، در هفته آینده در تماشاخانه بهار به روی صحنه می رود.

 

«پنجگانه خون، خور، ملمداس»

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری یکی از تولیدات گروه «آئینه جنوب» رودان است که از ۸ آبان 95 در تماشاخانه آفتاب بندرعباس به روی صحنه رفت و تا18 آبان ماه میزبان تئاتر دوستان در این سالن بود.

سایت ایران تئاتر در گزارشی این طور خبر از اغاز اجرا این نمایش داد: نمایش«پنجگانه خون، خور و ملمداس» تازه ترین اثر گروه تاتر آینه است که از 8 آبان ماه در پلاتو آفتاب بندرعباس به روی صحنه می‌رود. این اثر نگاهی وامدارانه و وفادار به نمایشنامه "داستان های بارش مهر و مرگ" عباس نعلبندیان دارد که علیرضا داوری آن  را کارگردانی کرده است.

10 آبان ماه ایران تئاتر خبری از این نمایش در سایت خود منتشر کرد: رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان پس از دیدن «پنجگانه خون، خور، ملمداس» گفت: تازه ترین اثر علیرضا داوری نویسنده و کارگردانی هرمزگانی با نگاهی به نمایشنامه «داستان های بارش مهر و مرگ» عباس نعلبندیان و تلفیق آن با اسطوره و افسانه های هرمزگانی است که در واقع محصول و نتیجه کلاس های انجمن نمایش است و مردم به خوبی از آن استقبال کردند.

 

«آکواریوم کانگورو»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی مجیدکاظم‌زاده مژدهی یکی از تولیدات گروه «جهش» رشت است که از 22 اردیبهشت ماه 95 در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیائ این شهر به روی صحنه رفت و به مدت 8 شب میزبان علاقمندان تئاتر در این سالن بود.در خلاصه داستان این اثر آمده است: سدی شکسته و اهالی خانه‌ای در نقطه صفر مرزی همگی کشته شده‌اند. درست چند ثانیه پیش از شکستن سد، سرباز گلوله ای به قلب دختر، به مغز مادر و به چشم پدر زده و حالا بعد از شکستن سد هر روز به خواستگاری دختری می‌آید که خودش او را کشته. محمد رسائلی، مصطفی غلامی، پریسا قاسمی و الهه فرخی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

 

«آوای کوهسار آشفته»

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی بختیار پنجه‌ای یکی از تولیدات گروه «اهورا» مهاباد است که از ۱۸ تا ۲۸ شهریور ماه 95 میزبان مخاطبان تئاتر در تالار وحدت مهاباد بود. عنوان کردی این نمایش «چریکەی چیای هاڵۆز» است که بر اساس «بیت» سیدوان نوشته شده است؛ بیت شکل روایتی کهن فولکلوریک مختص فرهنگ کردستان است که شکل و فرم موسیقایی به خود گرفته و شامل منظومه هایی مردمی با مضامین انسانی و اجتماعی است. بیت «سیدوان» داستان عبدالعزیز، خان قدرتمند منطقه ی داسنی است که برخلاف خواست ریش سپیدان و معیارهای پذیرفته شده ی جامعه تصمیم می گیرد پسرانش را داماد کند. این خواست عبدالعزیزخان او را در جدالی مرگبار با تقدیر درگیر کرده و در نهایت هر سه فرزندش در جریان مراسم عروسی یکی پس از دیگری می میرند و آخرین پسرش سیدوان ناخواسته به دست پدرش کشته می شود. احمد نقده، امید خاکپور، گلچین دنیادیده، مسعود حنیفی، سیاوش پیداو، کامران خاوری، مژگان عزیزی و سینا جوانمرد بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

 

«افراسیاب»

این اثر نوشته مشترک حامد امان‌پور، سحر رضوانی و با کارگردانی مصطفی حمیدی‌فر جدیدترین تولید گروه «میمیک» سبزوار است که  از 15 آبان 95 در سالن کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار برای تئاتر دوستان به روی صحنه رفت و به مدت 12 شب میزبان آنها در این سالن بود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: افراسیاب آب را بسته است.دیو خشکسالی سرچشمه ی جوشان را از آن خود کرده، کیخسرو در راه مانده و اینک زنان افراسیاب خود در پی رهایی هستند. محمدامین مقیسه، مهدی جلینی، حسین امینی، مژگان امینی، محدثه خواجه، حمید گردشی، محمد رضی، مهردادعلوی زاده، مرتضی ربیعی، شیدا شهیدی فر، شادی منصوری، مهسا نوری، مهدی عابدی، مجتبی مهری، سیدمحمد نامنی و متین حکم آبادی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

 

«چیدا»

این نمایش به نوسندگی مسعود شاکرمی و با کارگردانی احسان ملکی یکی از تولیدات گروه «تیتال» کوهدشت است که از 14 تا 20 مهر ماه 95 به دلیل حجیم بودن سازه دکور در یک سوله نزدیک به کوهدشت میزبان علاقمندان تئاتر شد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: اور با موهای آبی متولد شده و به همین دلیل پدرش او را در کوه رها کرده است. اور تازه به این موضوع پی‌برده و به دنبال راهی برای از بین بردن تفاوتش با دیگران است. مسعود شاکرمی، محمد صدیقی ‌مهر، نازنین بابایی، نیکان راست قلم، پویان درزی و سامان کرمی بازیگرانی هستند که در این اثر به نقش آفرینی شخصیت ها پرداختند و پانته‌آ وفا، شهلا رحیمی، سیده مریم موسویان،سیده آزاده آقامیری، ندا عباسی، صفا کوشا و نگین صدراعظمی افرادی هستند که در گروه حرکت به ایفای نقش می پردازند.

 

«دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی، دی و روز مسخ پیک ماند تا در راه دستاری خونین شود»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی جواد صداقت یکی از تولیدات گروه«آسوریک» بوشهر است که آبان ماه 95 میزبان علاقمندان تئاتر در پلاتو استاد صغیری مجموعه تئاتر شهر بوشهر شد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پیکی در راه که برای رساندن گزارش واقعه ای تلخ در راه است، در راه  پیکر اسب ناگهان می ایستد و از آن سو دایه ای خبر تولد را بر زنی مقدس زودتر از پیک در راه می رساند. الهام ابنی، آرمان حسین زاده،فاطمه کشاورز، میترا کشاورز،امیرحسین نبات خور سنگی،سعید باباخانی،عبدالله عادلی مقدم و رضا تخت طاوس بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفاگر شخصیت ها بودند.

 

«مرگ آنجل ها»

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر و یکی از تولیدات شهر آمل است که از 11 آبان 95 در سالن امام خمینی تئاتر شهر آمل به روی صحنه رفت و تا 28 آبان ماه میزبان مخاطبان تئاتر در این سالن بود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ماهیها در یک اکواریوم زندگی می کنند و جنگی بین آنها در می گیرد. سعید شفیعیان . پونه قدیری . محمد رضا شجاعی . کمیل احمدی . مجید اکبری . اسماعیل شایانپور . مرتضی ابراهیمی . الناز شعبانی . مهیار ورزگان . نگار مجدد . ایدا احمدی . صبا گوهری . مرضییه سیفی . سارا یزدانی . زهرا طهماسب پور . مریم سبک رو . پریا صالحی . افشین نبی پور . حسنا هدایتی و طراوت طاهری بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

 

«و هزار سال و یک روز»

این اثر به نویسندگی و کارگردانی عباس کریمی یکی از تولیدات گروه نمایش همراه از استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد است که از تاریخ یکم تا چهاردهم شهریورماه 95 در مجتمع فرهنگی وهنری گلشن شهرستان بجنورد برای تئاتر دوستان به روی صحنه رفت. داستان نمایش به باغی مربوط می شود که مدفن و مزار نورانی امام هشتم شیعیان جهان حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) است که بنا براکثر روایات و اسناد تاریخی محل دفن هارون الرشید خلیفه عباسی نیز است. جوادپورسعید ،اسحاق فرنود ،مهسا  درگزی، شیوا حسین زاده ،سمیرا محمدی ، امیر مهرجویان  ،مریم کریمی و مسعود ثاقب بازیگرانی هستند که در این نمایش عهده دار ایفای شخصیت ها بودند.

 

«یتیم خانه فونیکس»

این نمایش به نویسندگی آرش خیرآبادی و با کارگردانی محمد نیازی جدید ترین تولید گروه «یتیم‌خانه فونیکس» مشهد است که از بیست و یکم الی سی ام مرداد ماه نود و پنج در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برای علاقمندان تئاتر به روی صحنه رفت. در خلاصه داستان این اثر آمده است: خیانت ملوان ولبی به پرنس فیلیپ شاهزاده انگلستان موجب نفرین لندن توسط همسر فیلیپ شده و شهر در خاموشی و سرما در حال نابودیست و اینک سرنوشت رهایی از نفرین در دستان پسریست بنام فونیکس تا به کمک معشوقه اش آنجلا شهر را نجات دهد.امیر حسین رضازاده، کوروش خلیلی پور، محمد رضا صولتی، مسعود عقلی، ندا محمدی، وحید عباسی، محبوبه سلطانی، مجتبی شفیعی، فائزه علی آبادی، سمیرا معین، میلاد قنبری، میترا عسگری، فرشاد قاسمی، بهنوش اجتهادی، دریا تاجی رودی، سارا نداف، آرتا بندیانی، مایسا میلانی زاده، احسان دبیر، آیدا خلیلی، نسیم انصاری، پرنیا روشنایی، انوشیروان کهرم، علیرضا صمدی، بهزاد اکبرپور، سمانه ابراهیم زاده و زهرا نیکبخت بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

 

گزارش از حامد قریب

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران