در حال بارگذاری ...
بازخوانی ایران تئاتر از بخش نسل نودر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر

ایجاد عرصه رقابت برای کارگردان های تازه نفس

بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر، امسال پذیرای ۱۰ نمایش از کارگردان های جوان تهران و استان های مختلف کشور خواهد بود. این نمایش ها از میان ۱۰۴ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره انتخاب شده اند.

به گزارش ایران تئاتر، بخش نسل نو صرفا مختص متقاضیان زیر ۳۵ سال است؛ بخشی که افراد نباید بیش از دو بار به عنوان صاحب اثر صحنه‌ای در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده باشند. در بخش شرایط آثار حاضر در جشنواره امسال، شاهد تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته هستیم؛ در دوره گذشته آثار متقاضی غیردانشگاهی، باید حداقل ۱۰ اجرای عمومی را تجربه می‌کردند اما این تعداد در دوره جدید، به هفت اجرا کاهش یافته است.

تقریبا مرداد ماه امسال بود که سعید اسدی دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره رویدادها و بخش‌های مهم جشنواره امسال پرداخت. او در این نشست از تفاوت‌های بخش نسل نو با سال های گذشته سخن گفت. یکی از تفاوت‌های مهمی که در فراخوان بخش نسل نو به چشم می‌خورد و نسبت به سال گذشته تغییری بنیادین به حساب می‌آید، حضور داشتن آثار بخش نسل نو در مسابقه است که برای جوانان خبر مطلوبی به حساب می‌آید. این در حالی است که سال گذشته آثار نسل نو به شکل رقابتی برگزار نمی‌شد و آثار جوانان مورد ارزیابی قرار نمی‌گرفتند.

بر این اساس، جشنواره تئاتر فجر امسال پذیرای 10 نمایش در بخش نسل نو خواهد بود. از میان 104 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، 8 اثر برای حضور در بخش نسل نو این دوره از جشنواره انتخاب شدند که یکی از این آثار به صورت مشروط پذیرفته شده است.همچنین پیش از این 2 نمایش «تشریفات» به نویسندگی عرفان غفوری و کارگردانی رامین اکبری از تهران و «دا» نویسندگی مشترک فاطمه رضایی و محمدرضا طاهری و به کارگردانی زهرا تنوری از فسا از جشنواره تئاتر دانشگاهی در این بخش پذیرفته شدند. آثار پذیرفته شده در بخش نسل نو عبارتند از:

 

 «تشریفات» نویسنده عرفان غفوری، کارگردان رامین اکبری، تهران

این اثر، نمایش برگزیده نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران است و خرداد ماه امسال در سالن کنش معاصر اجراهای صحنه‌ای خود را آغاز کرد.در این نمایش بازیگرانی چون منصورنصیری، سعیدمردی، شهریارفرد، حسین حسینیان، داود سبحانی، نوید فیاض، سولماز شعاعی و جعفر کرمانی به ایفای نقش می‌پردازند.

 

«دا»، نویسنده فاطمه رضایی و محمدرضا طاهری، کارگردان زهرا تنوری، فسا

نمایش«دا» یکی دیگر از نمایش هایی است که در نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به روی صحنه رفته است. «دا» به معنای زن و مادر زجردیده لر است  و نمایش به زبان لر  بختیاری  به اجرا در می‌آید. داتسان این نمایش درباره پسر بچه‌ای به نام ضرغام از بدو تولد با مشکل خاص رو به روست و اهالی روستا با دیدی ظالمانه نسبت به وی و خانواده اش رفتار می کنند اما مادر او در برابر تمامی این ظلمها از پسرش حمایت می کند.

 

«کابوس شب نیمه تابستان» نویسنده مهدی اسدزاده، کارگردان شکوفه طاهری، تهران

این نمایش سال 93 به مدت 5 شب در کارگاه نمایش با عنوان «رویای شب نیمه بهار تابستان پاییز زمستان و بهار» به صحنه رفت و با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. وحید نفر، عرفان ابراهیمی، ابراهیم عزیزی، میسا مولوی، پرهام یدالهی بازیگران این نمایش‌ هستند.

 

«چرخه سودایی»، نویسنده و کارگردان محمدجواد صرامی،  اصفهان

«چرخه سودایی» با اقتباس از داستان «هملت» شکسپیر، به عشق نافرجام کاراکتر «اوفلیا» می‌پردازد. داستان از نظر روایتی یک روایت بسیار غیر خطی دارد که وفادار به خط اصلی داستان نیست و از یک چرخه ناهمگن که در آن خودکشی اوفلیا معشوقه هملت است رخ می‌دهد.

شهره موسوی، ایمان فلاحتی، محمد رادمهر، کاوه کریمیان، محمد قربانی، سهیل حبیبیان، سارا اشتیاقی، کوثر خوش‌نظر، فراز شیرانی، مهدیس قابضی، سمانه ابراهیمی از بازیگران این نمایش هستند.

 

«یرمای درون من»، نویسنده و کارگردان ستاره تبریززاده، اصفهان (مشروط)

 این نمایش به صورت پرفورمنس آرت دراماتیک تعریف شده است، استفاده از هنرهای ترکیبی و پنهان شدن داستان در لایه های زیرین باعث می‌شود تماشاگر هر لحظه کنجکاوی خود را برای وصل کردن تصاویر بهم و فهمیدن ماجرا ابراز کند .زهرا شفیع، فراز شیرانی، رامتین صادقی نژاد، ستاره تبریززاد از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

 

«لوسیا»، نویسنده و کارگردان شهاب مهربان‌پور، تهران

 نمایش«لوسیا» خرداد ماه امسال  طی دو سانس در این مجموعه تئاتر باران روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد. در این اثر نمایشی سپهر زمانی، نیکان راست قلم، جواد پولادی، امیر محمدی، فاطیما بهارمست و ساناز طاری به ایفای نقش پرداختند.

 

«آشپزخانه»، نویسنده و کارگردان محمدرضا رادمند، تهران

نمایش «آشپزخانه»، روایتگر اتفاقاتی است که در آخرین روز فعالیت کافه‌ای دریکی از مناطق تاریخی تهران رخ می‌دهد. این نمایش با بازی امیرجنانی، نوشین مسعودیان، عطیه ترابی، فاطمه صادقی، پدرام صمدی، محمدرضا رحمتی، صادق برقعی و مهدخت مولایی اجرا می‌شود.

 

«خاطرات هنرپیشه نقش دوم»، نویسنده بهرام بیضایی، کارگردان افشین زمانی، تهران

«خاطرات هنرپیشه نقش دوم» روایتگر زندگی موهبت و ذوالفقار است که برای کار به پایتخت می آیند. در اجرای این نمایش کارگردان با وفاداری به متن برای فضاسازی صحن‌های مختلف از گروه همسرایان و صحنه سازان استفاده می‌کند.

در این نمایش محمدرضا خادمی، پانته آ مرزبانیان، سهیل ساعی، مریم گلدوز توکلی، امیر ستوده، مهدی بزرگزاده، محمد ابوحمزه، مهدیس توکلی، وحید کلیایی، نریمان عابدی بیاینا محمودی، مانیا صفدری، مرتضی افتخاری، ژینوس رضایی، آرشام صفری، حسین رضی، لیلی نجفی، مهدی سربیایی، نیلوفر مصطفایی و افشین زمانی ایفای نقش می‌کنند.


«اکسیژن»، نویسنده مهسا غفوریان و مهدی ضیا چمنی، کارگردان مهدی ضیا چمنی،  مشهد

«اکسیژن» سومین حضور مستمر مهدی ضیاء چمنی و مهسا غفوریان  به عنوان نویسنده و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر است. در این نمایش محمد درضاصولتی، مهسا غفوریان و مهدی ضیاءچمنی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

 

«خروج اضطراری»، نویسنده ساناز اسدی و رافعه رستمی، کارگردان مهرداد مصطفوی، تهران

«خروج اضطراری» داستانی معاصر و روابط بین جوان‌ها را در ایران به تصویر می‌کشد. نمایش داستان زندگی دو برادر به نام‌های فرهاد و حسین است که برای برگزاری مراسم عروسی حسین برادر کوچکتر خانواده به شمال آمده‌اند اما در این میان فرهاد متوجه می‌شود لیلا دختری که با وی دوست شده قبلا با برادرش ارتباط داشته و حسین این مساله را از او پنهان کرده است.

بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب حروف الفبا آیدین بهاری، سجاد تابش، نفیسه زارع، سرور عرب پور، امیراحمد قزوینی هستند.

 

گفتنی است نادر برهانی مرند، مسعود موسوی و رضا مهدی‌زاده عضو هیئت انتخاب بخش نسل نو بودند و  بررسی و معرفی آثار این بخش را برعهده داشتند.

 

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران